Cooler Master CK550 (Gateron Red) Qwerty US

Specificaties Bedraad Qwerty met Gateron Red switches - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CK550 (Gateron Red) Qwerty US Review

PC_EVERYDAY 26 juni 2018, 301 views

Cooler Master CK550 (Gateron Red) Qwerty US

Erg netjes uitziend Toetsenbord van Cooler Master! De prijs is zeker niet verkeerd voor het geen wat je er voor krijgt. De afwerkingen vind ik persoonlijk erg goed en deze mogen er zeker wezen! RGB werkt erg mooi!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en de afwerkingen zijn weer van hoog niveau
  • De vrijheid die je krijgt bij het instellen van de RGB
  • De pootjes zijn erg stevig

Minpunten

• LED indicators kun je geen kleur geven in ''Custom mode''
  • Je kan de smoes niet meer gebruiken wanneer je dood gaat in een game dat je Toetsenbord niet reageerde...

Uitpakken
Specificaties/Switches
Bouwkwaliteit
Features
Praktijk
Software

Een goed uitziende PC is vaak belangrijk maar als we dit allemaal voor elkaar hebben dan gaan we al vaak meteen kijken naar de gehele setup. Wat kan er beter en wat moet er bij. Een toetsenbord komt vaak dan al vlug in je gedachten op als je denkt aan een setup. Ze worden steeds populairder en de RGB functies die er voortaan opzitten dat is niet normaal, hierin zijn dan ook echt sprongen gemaakt in plaats van stapjes. Cooler Master is de afgelopen tijd ook lekker bezig met hun Toetsenborden line-up. Zo zagen we dit jaar op Computex dat ze er hard aan hebben gewerkt en er redelijk wat naar de markt gaan brengen. Zo ook de CK550 die we vandaag gaan bespreken. Dit toetsenbord is wel zeker voorzien van mechanische switches maar dit zie je gelukkig niet meteen terug in de prijs. Cooler Master dacht waarschijnlijk ook bij zich zelf dat dit goedkoper kan en moet. Tuurlijk 90,- Euro voor een ramplank is gewoon een klap geld maar voor de kwaliteit en specificaties valt dit zeker niet tegen! Ik ben dan ook erg benieuwd naar het product in de praktijk, dus zullen we beginnen zodat ik de review voor jullie kan gaan typen op dit beestje?

Uitpakken

Wanneer we het product ontvangen zien we als eerste een net uitziende doos zoals we gewend zijn van CM. Wat ik mooi vind aan alle verpakkingen van CM is dat ze op elk product dezelfde lay-out gebruiken (overigens niet op de verpakkingen van behuizingen), Grijze achterkant met Paarse randen, dit zijn echt de kleuren van Cooler Master en ze gaan erg goed samen! Als we naar de doos kijken zien we een nette uitstraling, we zien in een oog opslag dat dit een bordje is met de Red RGB switches. Een leuk detail is dat ze je al een preview geven van het product zelf, zo zit er een uitsparring in de verpakken en kun je de pijltjes toetsen al zien. Nee hier zit geen plastic voor je kan ze echt al voelen en indrukken, hoe enthousiast wil je me maken CM? Kom op uitpakken die handel want ik kan niet meer wachten na dat ik dit gezien heb!

Wanneer we de doos open slaan zien we dat er over de rest van het toetsenbord een plastic cover is gedaan die perfect past. Waar ik dus bang voor was is dat er ook makkelijk viezigheid in de doos kon komen van wegen de uitsparring in de doos zelf maar dit hebben ze mooi opgelost met deze plastic cover, ik kan dan ook geen vuiltje vinden! De verpakking is dan ook dik in orde!

Wanneer we het Toetsenbord dan uit de doos halen voelt hij goed aan, en dan bedoel ik zwaar en dit vind ik goed voelen! Het enigste wat je ziet in de doos is het Toetsenbord zelf, de kabel is verstopt en dit geld ook voor de Key cap puller en de handleiding. Het Toetsenbord ziet er ook heel gaaf uit, helemaal iets anders dan dat we normaal zien. Wat een heel belangrijk detail van dit toetsenbord is, is het design. Zoals je dadelijk ook wel zult gaan zien zie je dat de top plaat van het Toetsenbord heel netjes is afgewerkt en dat deze plaat helemaal door loopt tot op de zijkant van het toetsenbord. Hierdoor lijkt het toch weer op iets van een spaceshuttle, of iets wat uit de ruimte komt. Zit er dan een nieuwe Space line-up aan te komen bij Cooler Master? Eerst de MasterAir G100M en nu dit Toetsenbord.. Van mij mogen ze die line-up iniedergeval wel launchen want ik vind het er allemaal super gaaf uitzien!

Specificaties/Switches

Zoals je ziet is de Cooler Master CK550 beschikbaar in de kleur switches:
CK-550-GKGR1 (De Rode Switch)
CK-550-GKGL1 (De Blauwe Switch)
CK-550-GKGM1 (De Bruine Switch)

Om het allemaal even wat makkelijker voor jullie te maken ga ik nu even wat dieper in op de verschillende switches zodat jullie na het lezen van deze review meteen het bord kunnen gaan halen.

Zoals we weten zijn er verschillende mensen die Mechanische Switches maken voor Toetsenborden. In dit geval zijn ze de samen werking aangegaan met het merk Gateron. Hun maken de volgende kleuren Switches: Clear (doorzichtig), Red, Black, Blue, Green, Brown. Echter zie je de kleuren Groen en Zwart niet vaak terug komen omdat deze erg zwaar zijn voor de doelgroep waar hij voor bedoelt is. En de Clear one is weer erg licht met zijn 35g, het is de lichtste Switch die ze aanbieden. Welke blijven dan nog over, inderdaad de Rode, Blauwe en Bruine Switches. Zelf heb ik de CK550 met de Rode switches en deze zijn vooral bedoelt voor Gaming omdat deze gigantisch vlug zijn. Voor typen gaat het ook prima want ik gebruik hem de afgelopen dagen alleen maar terwijl ik reviews schrijf maar ik ben er ook van overtuigt dat er hiervoor fijnere Switches zijn zoals de Blauwe en Bruine. Persoonlijk denk ik dat de Bruine het beste bij mij zal gaan passen. Maar om duidelijk te zijn, al moet je de hele dag door typen op je ramplank, dit kan ook met een Rode Switch. Om het uit te leggen, met een Daihatsu kom je ook op plaats van bestemming enkel is een JEEP fijner als je over zandpaden rijd. En dat is nu het zelfde, ik type veel, vergelijk dit dan met een zandpad en dan is een Bruine Switch (De JEEP) fijner. Maar met een Daihatsu gaat het ook. Krom voorbeeld waarschijnlijk wat je ook een paar keer opnieuw hebt moeten lezen om het uiteindelijk te snappen maar ge snap m!

Wat verschillende mensen bevestigen over Gateron Switsches:
If there was only one word that could describe every Gateron switch stroke, that word would be smoothness. Compared to other brands, you can rest assured that both your typing and gaming experiences will be much smoother than ever before.
En ik ben een van die mensen die het bevestigd. De Gateron Switches zijn een goede keuze!

Bouwkwaliteit

Genoeg gelult voor nu even over de technische specificaties van het bord, we willen foto’s zien! Laten we dan ook maar eens vlug gaan beginnen over de bouwkwaliteit van het product. Wanneer we het product goed bekijken zien we dan het heel erg netjes is afgewerkt. Er zijn goede materialen gebruikt zoals Aluminium en Plastic. Het Aluminium is mooi bewerkt, het is geborsteld en dit ziet er erg gaaf uit wanneer de RGB aan staat. Ook is deze topplaat echt maat werk en hebben ze hier niet te vlug over gedaan. Het past allemaal super goed op elkaar en omdat het een open design is waarbij je ook de Switches zelf ziet zitten moet dit ook wel. De Switches passen dan ook echt perfect in deze topplaat en er zijn geen kieren te zien rondom de 104 toetsen die erop zitten. Wat natuurlijk echt eruit moet springen in dit design dat is zeker wel de gebogen zijkanten van de topplaat. Wederom is dit super netjes gedaan. Er zijn geen knikken te vinden in de hoek die ze hebben gemaakt in de topplaat en het sluit overal netjes aan, het is echt maat werk geweest deze topplaat. De topplaat is bevestigd met 16 schroefjes als ik het goed tel en deze schroefjes kun je zien als je ze echt gaat zoeken. Echter vind ik dit juist gaaf want ik houd wel van deze look samen met dat geborsteld Aluminium.

Verder zit deze topplaat ingesloten door het Plastic wat er is gebruikt en dit is dan ook meteen de behuizing van het Toetsenbord. Het Plastic bestaat uit een stuk en je ziet hierin dan ook geen naden, dit komt zeker het eindresultaat ten goede. Zowel het plastic als Aluminium hebben geen scherpe randen of hoeken, zelfs niet in de hoeken _/-\o_ . De afwerking is dan ook echt van hoog niveau zo mag ik het zeker wel noemen. Ook zit er helemaal geen flex in het toetsenbord wanneer je er op typt. Het voelt super stevig aan hierdoor en dat word ervaren als prettig.

Als je kijkt naar de lampjes van de Caps Lock indicator en Numlock dan zie je hier ook weer in terug dat dit echt netjes is afgewerkt. De lampjes zitten gelijk met de topplaat en hier zitten ook geen kieren rondom. Wat erg leuk is en waar ik later in de review ook nog terug op zal komen is dat deze Lampjes niet een kleur zijn zoals Wit wat we vaak tegen komen op een RGB toetsenbord. Nee deze Lampjes kleuren mee met de RGB effecten die op het Toetsenbord zelf ook gebeuren en dit is echt super gaaf, de kleine dingen hea jongens..

Als we het dan toch over de kleine dingen hebben dan wil ik het graag over de kabel hebben die aan het Toetsenbord vast zit. Deze kabel is 1.8m lang en is afgewerkt met rubber. Hij is niet verwijder baar. Maar nu komt het, de kleur van Cooler Master is Grijs en Paars, en het contact plaatje in de USB stekker zelf is dus ook Paars gemaakt. Het zijn de kleine dingen die het hem doen, voor mij iniedergeval wel!

Als we naar de achterkant gaan kijken van het Toetsenbord komen we zo goed als niets tegen op een leuk Logo van Cooler Master na. Wat me meteen opvalt is dat de uitklapbare pootjes om het toetsenbord te verhogen erg stevig gemaakt zijn. Het zijn niet die typische dunne plastic plaatjes, nee deze zijn veel breder dan normaal en ook dikker. Het zijn echt stevige poten, zo ben ik ze nog niet tegen gekomen. Om een voorbeeld te geven kijk even naar de uitklapbare pootjes van de Corsair Strafe RGB MK 2, dit is een ramplank van 170,- en hier zitten die dunne Plastic plankjes op die ik bedoelde.. Verder zit er ook flink wat rubber op de onderkant van het bord, op zo wel de pootjes zelf als onderop het bord wat er voor moet zorgen dat het bord niet verschuift tijdens een game sessie of iets dergelijks, en ik kan je vertellen dat doet hij niet.

Features

Wat betreft Features van het bord kan hij ook gewoon alles wat een ander bord ook kan. Je kan doormiddel van een FN toets in te drukken die voorzien is van een Cooler Master logo het geluid sturen, denk dan aan het harder en zachter zetten hiervan of het nummer laten pauzeren en weer starten. Ook kun je een nummer overslaan en meteen doorgaan naar een ander. Je kan alle RGB effecten instellen op het toetsenbord zelf. Dit is erg handig want op dit toetsenbord kun je 4 profielen maken met zowel RGB effecten als Macro’s en je kunt met een simpele klik op een button je gewenste profiel kiezen. Je kan de snelheid aanpassen van je RGB effecten op het toetsenbord zelf en ook de richting van deze effecten. Je kan eigenlijk alles instellen hierop. Wat je misschien wel al gezien hebt is dat dit toetsenbord geen fysieke volume knop heeft of iets van die Multimedia Keys, dit word allemaal aangestuurd met een FN combinatie. Persoonlijk had ik deze Multimedia Keys wel prettig gevonden maar de een houd er van en de ander moet er niks van hebben, dus fijn dat deze optie ook aanwezig is.

Praktijk

In de praktijk is het een erg fijn Toetsenbord voor zowel Gaming, duuhh als gewoon mails typen en teksten. Ik vind de 45g Rode Switches erg prettig en ook precies zwaar genoeg, ik had ze niet zwaarder gewild want dan was het niet zo comfortabel als dat het nu is. Voor gamers is het echt een geweldige keuze en ik ben er dan ook erg blij mee. De FN combinaties werken prima en het skippen van een nummer van Rapper Sjors word dan ook erg gemakkelijk gemaakt met de aanwezigheid van deze optie. Wat mij opvalt wanneer ik de spatie balk in druk is dat het niet uit maakt waar ik deze indruk. Ik kan hem helemaal links indrukken of helemaal rechts maar hij flext niet mee, hij gaat lineair naar beneden en dat vond ik wel mooi om te zien. Het kiezen van je RGB effecten op het Toetsenbord zelf is prima te doen maar zodra je echt de kleuren en snelheid hiervan wilt gaan aanpassen dan raad ik je toch wel aan om dit in de software te gaan doen. Je ziet dan namelijk in een oog opslag wat er mogelijk is en hoe. Het instellen van bepaald kleuren dus het Rood/Groen/Blauw gehalte aanpassen op het Toetsenbord zelf dat kan maar ook dit is veel prettiger in de software zelf. Wat ook opvalt is, is dat je niet perse een profiel hoeft aan te maken. Als je je gewenste kleur of effect hebt in gesteld dan slaat hij deze automatisch op. Het maakt dan niet uit of je van PC wisselt met het toetsenbord want het effect zal het zelfde blijven, dit word dus opgeslagen in het Toetsenbord zelf. Ook zitten er overal de zelfde Switches, ook onder de numpad nummers en de DEL button enzo. Ik noem dit er even bij omdat er ook Toetsenborden zijn waarbij dit soms niet het geval is. Bij de CK550 gelukkig wel, hier zitten onder alle 104 de toetsen Gateron Switches en in mijn geval de Rode. Het Toetsenbord typt erg fijn en het geluid wat er van af komt valt nog mee. Ik had verwacht dat de Mechanische toetsen veel meer lawaai zouden produceren als wat hij daadwerkelijk doet. Tuurlijk als je in een Discord Call zit of een Skype gesprek dan zal de ander het wel horen maar het stoort niet, ik heb dit de afgelopen dagen ook uitgetest en ik heb nog geen reacties hierop gekregen. Ook merk ik vooral in Games dat Mechanische toetsen wel echt veel fijner zijn. Bij mechanische toetsen hoef je namelijk niet de toets helemaal in te drukken voordat hij een signaal door stuurt en hierdoor ben je veel vlugger. Of ja veel vlugger, een paar milliseconden maar tel deze bij elkaar op en je zit zo aan een paar seconden 8)7 . Ook is het een veel prettigere Game ervaring geworden sinds het gebruik van Mechanische Switches. Mocht je dus een fanatieke gamer zijn of gewoon in de markt voor een nieuwe ramplank dan raad ik je zeker aan om Mechanische toetsen te pakken en nu met dit model op de markt, de CK550 zal ik dat Semi Mechanisch gebeuren met die Dome Switches gewoon overslaan. Want je betaalt gelukkig niet meer de hoofdprijs voor een MECH toetsenbord wat er ook nog eens verdomd goed uit ziet!

Software

Zoals ik al aangaf kun je alles instellen via je Toetsenbord zelf maar er is ook een mogelijkheid om dit te doen via de software van Cooler Master. Het is heel simpel, je download het Cooler Master Portal en vanuit deze app ziet de software welk apparaat aangesloten is. Vervolgens download je de drivers om dit apparaat aan te sturen en voilà je heb een aparte snelkoppeling voor je Toetsenbord. In deze software kun je natuurlijk de RGB effecten instellen en ik kan je vertellen dat er genoeg keuze is, ik heb een filmpje met de verschillende effecten er voor jullie bijgevoegd. Je kan de richting aanpassen van de effecten en de kleuren zoals achtergrond kleur en voorgrond kleur van het effect zelf ook. Ook de snelheid kun je aanpassen en ook al heb je deze helemaal op zijn vlugst staan dan ziet het er allemaal nog even soepel uit, geen rare bugs of iets dergelijks maar gewoon echt lekker smooth net als de Gateron Switches. Ook is er een optie aanwezig die Custom heet en bij deze optie kun je elke toets op je toetsenbord in jou gewenste kleur laten oplichten. Dit is erg gaaf en je kunt op deze manier dan ook je eigen lay-outs maken voor bepaalde games die je speelt. Wat ik dan wel jammer vind is dat we al eerder hebben gezien dat de LED indicators van Num Lock en Caps Lock ook mee kunnen kleuren met de RGB effecten maar we deze nu niet een kleur kunnen geven in de modus Custom, ik had dit toch wel erg tof gevonden! (nu zijn ze gewoon wit)

Ook kun je Macro’s instellen en dit is natuurlijk voor sommige mensen heel erg handig, maar dit wijst voor zich zelf. Wat ook erg tof is om te zien is dat je ook de Key Mapping kunt aanpassen, dus stel je wilt de letter P als letter G laten dienen dan kun je dat hier instellen. Dit is voor sommige mensen zeker erg handig maar voor de meeste zal het geen voordelen hebben en dan is het gewoon leuk om een grap uit te halen bij je vrienden.

Wat ook erg gaaf is, is dat je het spelletje Snake kunt spelen op dit toetsenbord. Je kunt de Modus Snake selecteren bij de RGB effecten en vervolgens begint het spelletje op je toetsenbord. Het toetsenbord zelf bevriest dan behalve de pijltjes toetsen want hiermee bestuur je het spel. Leuke toevoeging, ik houd hier van wel! Ik ben benieuwd of er met de software updates meer van dit soort spellen komen of in de toekomst met andere Toetsenborden, ik houd er iniedergeval wel van!

Eindelijk komen er wat goedkopere MECH Toetsenborden naar de markt en Cooler Master zet met deze ramplank dan ook echt wat neer wat betreft design, kwaliteit en functies maar ook zeker wat betreft de prijs. Het word veel toegankelijker voor een grotere doelgroep en dat is natuurlijk altijd fijn. Persoonlijk ben ik echt helemaal weg van de bouwkwaliteit van dit ding en de gebogen topplaat, man wat is dit vak werk! Voor Gaming is het echt een goede koop met de Rode Switches erin maar voor mij is Bruin denk ik beter, ik ga dan ook zeker kijken naar de bruine variant voor persoonlijk gebruik en dat zegt wel wat. Ik raad het product dan ook zeker aan en ik ga er nu niet meer al te veel over lullen in de conclusie want volgen mij is het allemaal wel duidelijk denk ik zo :) Hij verdient dan bij deze ook het @PC_EVERYDAY Recommended Award, echt waar! Cooler Master jullie zijn de afgelopen tijd lekker bezig, ik blijf alleen maar Awards uitdelen.. Chapeau!

Heb jij ook een Cooler Master CK550 (Gateron Red) Qwerty US?