1 review

Thermalright ARO-M14O - Ryzen Edition

Specificaties 140mm diameter met 21dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Thermalright ARO-M14O - Ryzen Edition Review

Foritain 10 juli 2018, 411 views

Thermalright ARO-M14O - Ryzen Edition

Een leuke "weer eens wat anders" luchtkoeler specifiek gemaakt voor AM4. Houdt een Ryzen 7 2700X met OC goed (en stil) bij, dus inhoudelijk geen klagen. Lijkt echter vooral gemaakt om AMD fans aan te spreken met de kleurstellingen en het Ryzen logo bovenop de koeler.

Pluspunten

• Fysiek degelijk blok, netjes afgewerkt
  • Keurige koelprestatie op de zwaarste processor waar hij op kan (2700X): Koel en redelijk stil op volle toeren.
  • Minimale geluidsproductie uitstekend (ca 300 RPM min)
  • Installatie is eenvoudig en verzorgd: meegeleverde schroevendraaier, voorgeinstalleerde koelpasta, extra pasta meegeleverd)
  • Weer eens wat anders: andere kleurstelling, Ryzen opdruk.
  • Geen overlap expansiesloten of geheugen.
  • Prijs lijkt prima

Minpunten

• Inhoudelijk weinig. Luchtkoeler volgens het boekje.
  • Niet bruikbaar op andere sockets dan AM4

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/THERMR-M14/001.jpg

Thermalright ARO-M14G en ARO-M14O review

- Inleiding
- Uitpakken
- Specificaties
- Inbouwen
- Test en resultaten
- Conclusie

We testen normaliter de nodige koelers, maar Thermalright was lange tijd afwezig op onze tafel. Vandaag moeten we onze koeler review ietjes anders aanpakken, want de twee Thermalrights die hier staan zijn namelijk speciale versies voor AMD Ryzen processoren (wij testen normaal gesproken op een i7 8700K). Maar gezien de populariteit van AMD Ryzen (eigenlijk gewoon het feit dat één van de twee knal oranje is en daarmee lekker in het oog sprong) leek het ons leuk deze units toch eens op te pakken.

De Thermalright ARO-M14G en ARO-14O zijn feitelijk dezelfde koelers die je normaliter voor een tientje of vijf kan oppikken. De G staat voor Grey, de O voor Orange, de rest spreekt hopelijk voor zich.

Uitpakken, bouw en features

We zetten ze voor de aardigheid even naast elkaar om zeker te zijn dat het echt dezelfde koelblokken zijn: check.

Het zijn stevige blokken, dat mag duidelijk zijn. We zien rubberen demping standaard op de hoeken, zes dikke heatpipes, en uiteraard de twee verschillende afwerkingen van de bovenkant. Geen gebrek aan ‘opvallende details’ bovenop in elk geval, kleurstelling terzijde.

De ventilator zal iedereen die ooit een Thermalright koeler heeft gezien bekend voorkomen.

Specificaties

De specs van Thermalright:

Montage

AMD AM4 installatie is sowieso makkelijk, en wanneer er een koeler enkel is gemaakt om op dat socket te passen is het ook niet vreemd dat dat verder vrij eenvoudig is. Je hebt in elk geval geen mega zak met accessoires voor tal van sockets, dit is voor de beginnende bouwer direct wat minder angstaanjagend (al vallen de meeste koelers tegenwoordig erg mee). Thermalright levert er netjes een schroevendraaier bij, dus die heb je zelf ook niet nodig.

Schroef de stand-offs in de backplate die standaard bij je AMD moederbord zit, frame erop met vier schroefjes.

Koelpasta krijg je er wel bij (voor toekomstige installaties), maar de koeler is standaard al van pasta voorzien. Is het je eerste installatie dan is het nog makkelijker: gewoon het blok op de processor, en de twee schroefjes vastzetten.

Fan erop, fan aansluiten op je CPU_FAN header, en klaar.

Geen overlap van je eerste expansieslot, en ook het geheugen blijft vrij. Wel merken we op dat er niet gek veel ruimte vrij is, dus hele dikke geheugenmodules zitten wel tegen het frame aan. Kan geen kwaad.

En tja, voor het oranje blok natuurlijk een Gigabyte bordje erbij met wat oranje details. Het G.Skill Camo geheugen past volgens mij beter bij de grijze variant, maar ik had toevallig net even geen oranje geheugenmodules liggen. (Hey, dan is RGB opeens zo gek niet).

Testmethode en prestaties

Normaliter testen we alles op een Intel platform, en daar gaan deze AMD-only units niet op passen. Dat maakt vergelijken wat lastig. Uiteindelijk draait het natuurlijkom één ding: kan dit ding Ryzen processoren goed (En als het even kan, stil) koelen. Van de stock koeler van de Ryzen 7 2700X, de toch stevige Wraith Prism, wisten we dat die weliswaar voldoet, maar dat hij een volledig afgeladen 2700X, de zwaarste AM4 Ryzen processor, niet stil in toom kan houden. Daarom een eenvoudige uitdaging voor Thermalright: Kan hij een 2700 X met een beetje OC (4,1GHz all core) goed en stil aan? Zo ja, dan kan hij elke Ryzen aan. Voor enig perspectief trokken we de Gelid Tornado (ca 25 euro budget koeler) en de NZXT X42 140mm AIO waterkoeler uit de kast.

Resultaten:

Niet onverwacht, maar wel duidelijk. De Wraith Prism is leuk, maar hij heeft maar weinig capaciteit over en als je net als wij 40 dBA op 50 centimeter een acceptabel maximum geluidsproductie vindt dan heb je gewoon pech. De ARO-M14 modellen, die beide binnen meet marges van elkaar presteren, blijven keurig op 40,0 dBA als maximum, en zijn daarbij dan nog eens 10 graden koeler. Een groot verschil. Fijn ook voor Thermalright dat hij de goedkopere Tornado ruim achter zich weet te houden.

Minimale geluidsproductie is ook gewoon keurig, want de fan is terug te brengen richting de 300 RPM. Daarmee kan je dus een echt onhoorbare build hebben, die je hooguit net aan hoort wanneer je je Ryzen 7 2700X met lichte overclock aan render- of andere zware creatieve taken zijn. Een directe vergelijking ontbreekt, maar daarmee weten we feitelijk wel wat belangrijk is voor deze units: de prestaties zijn gewoon goed voor de beoogde processors.

Het is bekend dat er een ruim aantal koelers is rond de 50 euro die mainstream AMD Ryzen processoren, tot en met de Ryzen 7 2700X, koel en stil kunnen houden zelfs met een beetje overclock erbij. Dat is voor een deel ook te danken aan de keuze van AMD om de processors intern te solderen, want de warmteoverdracht is wat we tot dusver hebben gezien gewoon erg goed. Daarmee viel te verwachten dat deze Thermalright het net als menig andere koeler een beetje van zijn uitstraling zou moeten hebben en dat het vooral zaak was dat hij inhoudelijk geen fouten maakte.

Directe vergelijking is weliswaar beperkter dan bij de meeste koelers die we testen omdat Thermalright deze modellen enkel voor AMD AM4 socket beschikbaar maakt, maar onder de streep zien we dat van fouten geen sprake is en ook deze koeler gewoon doet wat hij moet doen: Een 2700X blijft keurig koel en we zien dat gebeuren met een keurige maximum geluidsproductie; iets wat de flink goedkopere Gelid Tornado toch iets te veel was. Tel een lage minimum geluidsproductie erbij op voor een lage, zeg maar gerust niet bestaande idle geluidsproductie en een kinderlijk eenvoudige installatie (dank voor de schroevendraaier, vooraf geïnstalleerde koelpasta plus extra tube voor latere installaties), en we hebben gewoon een objectief prima product voor ons neus en een forse upgrade boven de (verre van slechte) stock koelers. Het feit dat het geheugen en expansieslot vrij blijft op een standaard layout is daarbij mooi meegenomen.

Geen fouten dus, en vervolgens dus de vraag of het design je ook een beetje ligt. Opvallend en ‘anders’ zijn ze zeker. Niet alleen zijn grijs en oranje afwijkend van wat gangbaar is, maar hoe simpel het ook lijkt dat er ‘Ryzen’ op de koeler staat vermoed ik dat er een paar AMD fans zijn die dat toch erg leuk gaan vinden. Liefhebbers van Intel Core processoren vallen af gezien het feit dat je deze koeler daar helemaal niet op krijgt, maar voor de AMD fanaat zijn dit gewoon prima stevige luchtkoelers die meer dan capabel genoeg zijn voor alle moderne Ryzen processors, Ryzen 7 2700X inclusief.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Thermalright ARO-M14O - Ryzen Edition?

Al sinds de SK6 uit 2001 op mijn AMD Athlon 1000@1400 maak ik uitsluitend gebruik van Thermalright coolers.
Nu zit er op mijn Ryzen een TR Silver-Arrow SB-E uit 2012, nog altijd een van de beste coolers en TR deed niet moeilijk om een gratis mounting kit voor AM4 te sturen.
Je betaalt bij TR net als bij Noctua vaak net even iets meer maar je krijgt er echt een premium cooler voor terug, spul zoals Scythe is ook prima maar je merkt direct dat het een andere klasse is.

Ik ben fanboy voor het leven door hun kwaliteit en support. :)

[Reactie gewijzigd door unfor op 10 juli 2018 16:41]

Beetje laat, sorry :)

En Thermalright gaat idd al eventjes terug, eigenlijk wel jammer dat je ze (gevoelsmatig?) tegenwoordig minder ziet.

En eens. Kwaliteit en support bouwen je klantenbase :D