Acer Veriton M265 (P1.CUE7Z.7FZ) Review

Sibert 13 maart 2010, laatste update op 13 maart 2010, 826 views

Acer Veriton M265 (P1.CUE7Z.7FZ)

Pluspunten

• Prestaties Oke
  • Geschikt om te gamen mits een andere grafische kaart
  • Stabiel

Minpunten

• Beperte BIOS
  • Moederbord ging kapot
  • Voeding is zwak

Features Score: 4

Ik heb deze PC gekocht omdat ik weinig geld had en dringend een nieuwe PC nodig had. Mijn Packard Bell liet mij dagelijks in de steek.
Ik kocht deze vanwege de volgende redenen:
- Goedkoop
- Leuke specs
- Windows 7 upgrade programma
Ondertussen schiet er van de originele componenten niet veel meer over.

Specificaties
Hier de specs die voor mij het belangerijkste zijn
- Processor: Intel Pentium Dual-Core E5200 @ 2,5Ghz

- Toetsenbord
- Doos met:
­ Boekjes
­ CD’s voor downgrade naar Windows XP proffesional
Persoonlijk vind ik dit allemaal best netjes. Er zal vast wel nog meer hebben ingezeten, maar dat herinner ik me niet meer.

Prestaties
De verwachtingen van deze PC lagen niet te hoog vanwege het feit dat het een budget PC is. Ik legde me hier dan ook bij neer. De prestaties van de PC waren weinig te tweaken; de beperkte BIOS liet niet veel toe (niet overclocken etc.).Ik heb er, voor ik de PC opstartte, alleen een grafische kaart in gestoken zodat ik wat kon gamen, want met de originele configuratie van deze PC kan je heus niet gamen.Op de kast zit een sticker voor de garantie die scheurt als je de kast open doet waardoor je de garantie verliest.
Verder was de PC heel erg stabiel en kon ik (met een andere grafische kaart) toch een aardig potje gamen (COD MW1, GTA SA en Burnout paradise). Ik heb ook een lange tijd zonder problemen BOINC gedraaid, zeker niks mis mee dus!

Ergonomie
Op de PC zitten voldoende aansluitingen en genoeg knoppen.
Één min punt is dat de knop voor ‘Recovery’ goed verstopt zit. Je moet namelijk iets kleins in een klein gaatje duwen. Een gewone balpen is niet goed, want je moet redelijk diep gaan.

Design
De kast is redelijk klein en neemt dan ook niet zoveel plaats in. Ik vind het design persoonlijk ook best oke.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast is van erg goede kwaliteit en is erg stevig. Alle panels zijn makkelijk te demonteren, wel oppassen bij het frontpanel, daar brak een lipje die het panel vast houd, maar daar merk je niks van. In de kast is alles netjes voor kabelmanagement en kunnen de meeste componenten zonder schroeven vast gevezen worden door de systemen van Acer. Zo klik je de HDD gewoon in de ‘lade’ en schuif je er gewoon in. Cardreaders en DvD-drives kan je gewoon in hun bay schuiven en dan de vergrendel knop verschuiven en ze zitten stevig vast.

Mijn PC vanbinnen

Mankementen en struikelblokken in de loop der tijd
Ik ben eigenlijk altijd tevreden geweest over de PC. De PC is gekocht in juli en heeft ondertussen al een redelijk zwaar mankement achter de rug. Plots, na het opstarten deed het geluid het niet meer: het audio apparaat was niet meer geïnstalleerd. Na heel wat geklooi met software en drivers heb ik besloten dat de audio van het moederbord gewoon kapot was en heb ik een nieuw moederbord gekocht en in de pc gestoken.
Ook kreeg ik interesse in overclocken. Enkele dagen probeerde ik en kwam tot de conclusie dat het niet ging. Simpelweg omdat Acer dit niet wou. Niks was mogelijk, geen enkel programma wou overclocken en in de BIOS waren er geen opties voor.
Nadat het nieuwe moederbord aangekomen en geïnstalleerd was, ging ook mijn grafische kaart kapot. Ik kocht dus een nieuwe aan en stopte hem in mijn PC. Ik had ondertussen ook overclockt. Het was me al opgevallen dat de computer trager was, tot ik ontdekte dat mijn processor naar beneden geclockt was. Ik kon niet meer overclocken en verder gaan dan 2Ghz, simpelweg omdat de voeding niet sterk genoeg was met zijn 250 Watt output.

De pc nu
Van de originele Acer Veriton M265 schiet vandaag niet veel meer over:
- Moederbord: vervangen vanwege defect
- Koelblok: vervangen voor betere koeling voor overclock
- Extra RAM
- Extra HDD
- Grafische kaart

Heb jij ook een Acer Veriton M265 (P1.CUE7Z.7FZ)?

Verlies je nu je garantie niet nu je hem opengemaakt hebt? Ik heb een Packerd Bell, soort dochterbedrijf van Acer volgens mij, en daar zit namelijk een sticker op, die afbreekt bij het afhalen van het zijpaneel. 8)7
Klopt, vermeld in de review.
Oh, even overheen gelezen denk ik. :z Wat dat overclocken betreft, dat doet zo'n beetje iedere fabrikant als Acer gedaan. Bij die Packerd Bell van mij kan ik ook enkel de boot order en wat andere kleine dingen instellen. Bij mijn HP laptop zat het bios ook bijna volledig op slot Upgraden is inderdaad ook niet makkelijk. Misschien had je achteraf beter zelf een systeem samen kunnen stellen. ;)

[Reactie gewijzigd door iDaniel op 13 maart 2010 22:34]