Asus P5WD2 Premium WiFi-TV, 955X (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) Review

ITizEasy 5 januari 2006, 836 views

Asus P5WD2 Premium WiFi-TV, 955X (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Pluspunten

• overvloedige hoeveel heid aansluit snoeren, voor IDE en SATA
  • een goede layout
  • SPDIF aansluiting op het moederbord
  • hoge mate van configuratie opties.
  • goed voor schijfruimte Opties.

Minpunten

• afwezigheid Driver Diskettes,
  • Stroperig computer response bij afspelen geluid via mainbord
  • Prijs / Kwaliteit, prijs is te hoog

Layout Score: 5
Het is een Ideeal moederbord voor de Tweaker die veel schijfruimte nodig heeft, DDR2 - 800 compatible, 64bit, 3 IDE voor 2 X ATA 100 + 2 X ATA133 - Raid 0,1,5,10 aansluitingen, dan nog 5 Interne Sata I / II aansluitingen + 1 External SATA I / II poort ( voor toekomstige maximaal 16 extra SATA devices)

via het moederbord is het disk waaraf geboot kan worden op velerlei configureerbaar.

wat ik negatief beoordeel aan dit moederbord, is dat je additionele essentiele drivers , zoals die De gebruikte extra IT8211 ATA Raid controller wordt niet standaard door WinXP ondersteund en je moet dus een driver diskette maken (niet meegeleverd).

en via de CDrom is het lastig drivers genereren ,als er geen
boot menu op zit om driver disks te generen. als dit je enigste computer is.

De onboard sound via SPDIF is niet slecht al word je computer wel stroperig als het geluid via het moederbord word gemaakt.

Wat wel zo is dat het moederbord te duur is voor wat het er aan extra service niet word bij geleverd.

als de driver diskettes er bij zouden zitten, en de prijs zou zeg 20 euro goed koper zijn, dan zou dit bord veel beter verkopen.

Heb jij ook een Asus P5WD2 Premium WiFi-TV, 955X (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)?

Ik heb ook interesse in dit moederbord, maar wat ik niet duidelijk op de Asus site kan terugvinden in hetvolgende:

Kan ik ook mijn huidige IDE schijven in Raid 0 gebruiken via de controller op dit moederbord ?
Ja en nee..
Als je geen cd/dvd-speler/brander hebt (of sata-versies ervan) dan kan het. Als je wel een (ide) cd/dvd-speler/brander hebt dan niet.
De IDE-harddisks kun je nl. alleen in raid zetten als je deze aansluit op primary IDE. Dan heb je nog een primary en secondary EIDE maar deze zijn niet geschikt voor cd/dvd-spelers/branders en deze kunnen ook niet voor de raid configuratie gebruikt worden.
Sowieso moet je je harddisks die je in raid hebt staan op 1 kabel aansluiten en of dat bevorderlijk is voor de performance ervan betwijfel ik ook.

Ik heb het helaas niet goed nagekeken toen ik dit bord aanschafte. Ik had in mijn vorige pc mijn ide hd's in raid 1 staan en dit wou ik dus ook nu weer gaan doen. In eerste instantie had ik het 955x moederbord van MSI willen kopen maar deze is/was zeer slecht leverbaar maar bij het moederbord van MSI is het wel mogelijk om je ide-harddisks in raid te zetten en nog 2 optische drives aan te sluiten.
Wat mij betreft is dit dus een enorm slecht ontwerp van Asus aangezien de sata optische drives nog niet echt goed verkrijgbaar zijn.

Eigenlijk hoop ik nog steeds dat ik het fout heb en dat het wel mogelijk is, maar dat betwijfel ik toch aangezien ik op het forum van salland deze vraag ook gesteld had en degene die de reactie gaf zag het op dezelfde manier als mij.
ik heb hem zelf ook ik heb zelf er geen last van IDE-harddisks
wel jammer datie geen quadcore processor niet ondersteunt