Leopold FC900R PD (MX Brown) Qwerty US - Zwart/Blauw Review

Foritain 13 juni 2018, laatste update op 19 juni 2018, 3.405 views

Leopold FC900R PD (MX Brown) Qwerty US - Zwart/Blauw

Oersolide, nette PBT caps, en leverbaar in verschillende kleurstellingen en form factors. Veel meer kan je niet verwachten van een toetsenbordfabrikant die op degelijkheid en no-nonsense richt boven RGB-feestjes. Relatief onbekend, maar wel mooie spullen die 'gewoon' in reguliere webshops te vinden zijn.

Pluspunten

• Zeer degelijke constructie
  • Top PBT keycaps
  • Verschillende formfactors en kleurstellingen te koop
  • Cherry MX Switches met verschillende switchopties (inclusief meer zeldzame opties) mogelijk
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • (Correctie: Shift-F-Key mediafunctionaliteit wel degelijk aanwezig, maar simpelweg niet op de caps geprint)

Minpunten

• Pootjes kunnen inklappen wanneer je het toetsenbord weg van je schuift
  • Geen fysieke mediakeys
  • Verkrijgbaarheid zeldzamere switchtypes (zoals MX Clear) in NL nog niet constant op pijl

Leopold FC900R review

Leopold, het zal niet bij iedereen direct belletjes doen rinkelen maar ze doen toch al weer ruim 10 jaar mee in toetsenbordenland. Geen RGB fest modellen zoals we van de gaming merken kennen, maar in plaats daarvan wil Leopold zich richten op kwaliteit met features zoals double shot PBT keycaps op de bekende Cherry MX switches voor een betere duurzaamheid. Daarmee richten ze zich dus iets meer in de keyboard-enthousiastelingen hoek, een doelgroep die Leopold’s keuze om hun modellen met meer dan de standaard switch types uit te rusten ongetwijfeld ook zal waarderen. Naast de typische Cherry MX Brown, Blue en Red komt dit model ook in MX Black, Red Silent, en Clear. Wij gingen voor die laatste, want MX Clears in een toetsenbord in het reguliere kanaal is best zeldzaam.

Heel breed in dat kanaal liggen ze niet. Wij haalden ons model bij Alternate, waar ze momenteel voor zo’n 124 euro over de toonbank gaan, Azerty verkoopt ze voor een paar euro meer, maar dan lijkt de rek wel uit de beschikbaarheid. Hoe dan ook: beter dan zelf importeren, dus als Leopold de kwaliteit goed voor elkaar heeft zijn ze er in feite al. Leuk is ook dat deze Leopold FC900R in drie kleurstellingen te koop is: standaard zwart en beige, en daarnaast in een zwart-grijs-blauw combi die wij voor de gezelligheid eruit pikten.
Specs

Uitpakken, bouw en features

Doosje, standaard, verwacht daar geen spektakel. Wel worden we er alvast op geattendeerd dat dit bord van een geluiddempende laag is voorzien. Klinkt interessant.

Uiteraard hebben we deze kleurstelling zelf uitgezocht, want wij vinden het wel een mooie combinatie. Dat gezegd hebbende, het moet je liggen dus de optie om voor eenvoudig zwart of beige te gaan klinkt zo gek niet. Smaak terzijde, de kwaliteit laat vanaf de eerste aanraking weinig te wensen over. Het frame is heel erg stevig, die geeft echt geen krimp. De afwerking van het frame klopt eveneens, en de keycaps voelen ook direct uitstekend aan zoals we van PBT caps verwachten.

Er is duidelijk gekozen voor een volwassen, ingetogen design. Dat zien we vaker, maar met regelmaat niet consequent. Dan zie je bijvoorbeeld alsnog wat onnodige branding, of opvallende secundaire feature afbeeldingen. Leopold houdt het allemaal zoals je van een ‘nette’ mech zou verwachten eigenlijk, strak font inclusief. Mocht je overigens liever geen full size bord willen, ze hebben ook wat afwijkende layouts in het assortiment.

We krijgen een keycap puller, PS/2 adapter, en twee keycaps erbij. Kennelijk kan je Caps lock en Control omwisselen, al.. er.. waarom? Zal wel iemand gebruik van maken I guess.

Switches en caps

Uiteraard moeten we even wat meer op de gebruikte switches en keycaps ingaan. Cherry vereist hopelijk geen uitleg, dat is al jaren (en nog altijd) de gevestigde naam. Niets ten nadele van de vele kapers op de kust, maar de reputatie van Cherry is niet snel geevenaard. We gaan niet uitgebreid praten over waarom een mech beter is, daar zijn veel bronnen voor en komt ook de nodige subjectiviteit bij kijken, maar we richten ons wel even op de extra opties die Leopold biedt die niet heel gebruikelijk zijn.

Om te stellen dat de Cherry MX Clears die wij in dit model hebben zitten echt zeldzaam zijn gaat wat ver, er zijn er wel wat te vinden, maar de realiteit is dat de meeste merken zich enkel op de populairste switches gooien. Gaming merken gaan zelden verder dan Brown / Red / Blue, en sommigen vaak niet eens verder dan één van die drie. MX Clear is een iets zwaardere MX Brown, een tactile niet-clicky switch, en MX Black (die Leopold ook gebruikt) is een wat zwaardere MX Red, een lineaire switch zonder voelbaar actuatiepunt.

Hoewel er geen reden is waarom je niet zou kunnen gamen met dit model, de bekende anti-ghosting en key rollover features zijn gewoon aanwezig, zijn die zwaardere switches vooral een interessante uitkomst voor de typisten onder ons, en dan vooral zij die net als ik met redelijk harde hand op de toetsen tikken. Wil je liever lichter dan staat niets je in de weg voor de meer typische switch soorten te gaan, maar ik weet dat Leopold met deze extra keuze hier toch wat vrienden mee maakt. Niet alleen voelt het fijn, maar het weerhoudt je er meer van om te hard door te drukken, wat gecombineerd met de ‘sound dampening plate’ ook voor een daadwerkelijk stillere ervaring zorgt. Ik zal niet zeggen ‘stil’, maar wel duidelijk stiller.

De double shot PBT keycaps zijn ook een mooie feature, en één die hier keurig is uitgevoerd. Ze ogen en voelen uitstekend. Uiteraard dien je de echte winst pas na vele maanden werken te zien, PBT slijt in theorie toch veel minder snel, maar dat is iets wat je niet binnen een gangbare review periode kan aantonen.

In de praktijk

De praktijkervaring is zoals was te verwachten die van een heel, heel degelijk toetsenbordje. De combinatie degelijke bouw, degelijke switches en degelijke caps maakt de Leopold FC900R een sterke kandidaat voor de vele ‘premium’ non gaming bordjes, denk bijvoorbeeld aan de Ducky modellen. Dit is eigenlijk wat typen hoort te zijn.

Veel valt er niet over te vertellen lijkt het, want zaken als software komen bij dit model ook niet om de hoek kijken. Het is een werkpaard, niets minder. Toch steekt er één ding in de praktijk, en dat is het gemak waarmee de pootjes inklappen als je het bordt wilt verschuiven. De pootjes bieden een uitstekende grip waardoor het bord geen kant op gaat als je er normaal op werkt, maar yours truly heeft regelmatig de neiging om het bord even te verschuiven op tafel, en wanneer je dan hard genoeg drukt om de pootjes in beweging te krijgen schuiven ze niet, maar klappen ze in. Uiteraard op te lossen door het bord plat te leggen, of gewoon niet te verschuiven, maar toch; als je zo gewend bent te werken een minpunt.

Het is ook het enige wat we te klagen kunnen vinden over de Leopold FC900R, want het is niet alleen een dijk van een ramplank met aandacht op alle relevante aspecten van kwaliteit, maar het prijskaartje is ook nog heel erg redelijk. Een degelijk frame met een brede Cherry MX switch kleurkeuze, plus een echt degelijke DS PBT keycap set voor 125 euro in de reguliere webshops, dus met goede garantie en geen import geneuzel, is een harstikke prima prijs. Bij de iets bekendere ‘degelijke’ merken ben je al snel wat meer kwijt, terwijl daar objectief weinig argumenten voor zijn.

Het is vaak het gebrek aan keuze die men richting de import bordjes duwt, en dat zijn zaken die hier bij Leopold gewoon goed voor elkaar zijn. Nu weet ik niet of elke layout en kleur combinatie naar Nederland komt, dat zou wel een mooi streven zijn, maar als merk bieden ze een breed aantal switchtypes, veel verschillende layouts van full-size tot zeer compact en van alles ertussen, en je hebt nog wat uiterlijke kleuren te kiezen ook. De grijs-blauw combi weet ons in elk geval te bekoren.

Persoonlijk had het pootje dus iets anders afgesteld mogen worden zodat men die toetsenborden in de hogere stand zetten en hun bord af en toe verschuiven ze niet constant inklappen, maar nogmaals, daar houdt het klagen op. Leg dit neer, of zet dit neer, en ga erop tikken en op de eerste dag voel je dat je goed zit. Echt stil wordt een mech zelden, ook niet met een silent switch of o-rings, maar het geluid wat er van de Leopold komt is beduidend minder hard dan wat er van mijn vaste K95 Platinum (MX Brown) komt, dus dat zal ook nog een factor kunnen zijn in je keuze en dient als een plus te worden gezien. Overigens zonder dat de aanslag zelf zacht voelt wat je bij o-rings hebt, dus extra pluspuntje dat iets stiller niet ten koste gaat van gevoel.

Het is niet het meest flashy bordje ooit, daar zijn de gaming-RGB modellen voor, maar de kwaliteit van behuizing en keycaps zijn ontegenzeggelijk van een hoger niveau. De liefhebber van een solide ramplank zal hier gelukkig van worden. Also: Meer bordjes met Cherry MX Clear switches pretty please, want die zijn awesome, maar helaas lijken die nog even op zich te laten wachten voor Nederland.

En tja. Als je 'Leopold' heet dan ontkom je er natuurlijk niet aan. Dit fragment heeft de laatste weken op repeat in ons achterhoofd gespeeld...

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Leopold FC900R PD (MX Brown) Qwerty US - Zwart/Blauw?

@Foritain - Arbotechnisch adviseer ik eigenlijk iedereen om de pootjes ingeklapt te laten. (als ze geen [gel] polssteun gebruiken)

Zeker als je het toetsenbord langere perioden gebruikt is het beter om je hand zo 'vlak' mogelijk weg te leggen. Als je geen polssteun gebruikt en de pootjes uitklapt komt er een hoek in je pols; na langere tijd kun je dan het eea afklemmen.

Let wel: sommige mensen zijn hier een stuk gevoeliger voor dan anderen.
Polsen komen dan inderdaad wat omhoog. Zeker bij een mech kan dat inderdaad ongewenst zijn. Wat je echter al zegt: het is nogal subjectief. Zelf misschien vanaf jongs af aan geevolueerd om met pc's te werken ofzo, want ik vind een plat liggend bord juist naar :D (alhoewel, liever gewoon een polssteun). Goed om rekening mee te houden is het zeker wel!
Het verwisselen van de capslock en control word wel degelijk gedaan. Een collega die sneller typt dan het licht heeft dat ook gedaan en volgens hem kan hij 30% sneller typen. En verder zegt hij dat het in de toetsenbordwereld het heel erg in trek te zijn.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 15 juni 2018 02:01]

Interesting! Voor programmeren dan neem ik aan? Als iemand die veel tikt (denk ik toch) gebruik ik zowel control als capslock maar weinig, 30% winst zie ik alleen voortkomen uit een gedachten-naar-tekst oplossing :D
Ofc voor programeren. Ik programeer zelf niet dus ik weet niet of het voor de leek ook winst heeft.

Maar we hebben het over iemand die ¤500 voor een boxed IBM model M heeft betaald :o
Volgens mij haal je een VEEL grotere winst met DVORAK.

In de praktijk is het alleen handig als je altijd op de zelfde indeling mag typen. Maar als je dat lukt, dan haal je echt flinke winst. Ik had na 1 week wennen ongeveer de grens bereikt, dat ik met DVORAK mijn QWERTY snelheid voorbij ging.

De doelstelling van de introductie van QWERTY destijds was om het typen te vertragen. QWERTY is ontworpen om zo langzaam mogelijk te typen.
In theorie inderdaad wel, de DVORAK tikkers die ik ken zijn er ook helemaal leip van. Echter moet je dan wel precies de situatie hebben dat je altijd op jouw unieke manier kan werken, wat iets ingrijpender is dan één knopje even omdraaien :D

Maar ik denk dat devs die jaar in jaar uit op dezelfde plek met 'hun' bakkie aan de slag kunnen gaan er iig naar kunnen kijken. In theorie is het mooi iig.
Ik ook niet, ik tik vooral :D Helaas niet bekend met de ins en outs van fanatieke devs :D
+3 voor je harde werk, niet mijn ding deze Leo :)
Te gewoontjes, niet genoeg RGB enzo he ;)

Uiteraard: Thanks :D
Nee geen Topre switches. :)

[Reactie gewijzigd door raugustinus op 15 juni 2018 10:45]

Hah, helaas zien we die nog maar weinig. Vond ze wel lekker!
Als het goed is krijg ik die vandaag (of komende week) binnen, in beige :D

Edit: Oh shit, dat is met Topre switches! F-'ing eh. Ik ga vragen of die ook naar NL komen of dat die bij import blijven.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 15 juni 2018 10:53]

Ik ga toch een keer mijn Koreaanse familie porren om iets te regelen voor mij.
MX Blue FC660 in beige. Its so damn cute :D
ben benieuwd, laat je ons weten of deze topre versies naar NL komen?
Tot zover ik begrijp vooralsnog geen plannen om dat te doen. Mocht ik anders horen laat ik het even weten. Zou leuk zijn, maar is wel super niche, dus ik snap wel dat daar weinig echte trek in is vanuit shops.
dank voor de aanvulling :)
snap op zich wel dat je geen vingers wilt branden aan (voorraad van) de >200 euro borden zonder discolampen, met voor het grote publiek "onbekende" switches.
Mhm, al denk ik dat als je echt een Topre gaat aanbieden dat die liefhebbers toch wakker zullen worden. Weet alleen niet wat het zou moeten kosten om het in reguliere shops neer te leggen, als je wat import/btw/marge op die ((al dure)) borden gaat leggen.. br...
Nette foto's. I like :D +3 grote reviewbroeder

[Reactie gewijzigd door Frozen op 13 juni 2018 12:15]

Ik zal het tegen de chef zeggen ;) Thanks wes :D
De enige Leopold die ik ken heeft rupsbanden.
Afijn: wederom een pareltje!
Ramplanktastische review
Ik denk dat je de Leopard bedoelt? ;)
Grinnik. Leopold Tank was zo te zien iemand die van 1844-1926 leefde :D
Gewoon witte led verlichting voor de toetsen was wel leuk geweest.
Ik heb zo iets van : "he he, eindelijk weer eens gewone producten zonder al die opsmuk!"
En precies daarom maken ze dit soort dingen volgens mij :D
Witte toetsverlichting vind ik eigenlijk al een beetje standaard. Net als bij je highend laptops.
Als je het hebt over de RGB kerstboomverlichting dan geef ik je gelijk
Ik vind het ook fijn, maar ik weet ook dat niet iedereen dat vindt. Daarbij wat ook al is aangehaald: 100+ possible points of failure ook.
Mooi, simpel en vast wel degelijk maar die prijs is behoorlijk extreem en ik snap niet goed hoe je die acceptabel kan vinden.

Ik typ dit op een Aukey met dezelfde toetsen, meer functies, metalen onderkant, Amazon garantie voor minder dan de helft. Ik weet wel dat dat soort argumenten altijd opkomen maar het is ook normaal om dan om uitleg te vragen.
Mooi, simpel, extreem degelijk (vergeleken met de 50+ tobos die we hebben gehad) en in dat perspectief geen gekke prijs.

Welke specifieke Aukey heb je? Metaal zegt op zich niet veel, kwaliteit en afwerking zit in meer dan het materiaal (Daarom is een Strafe RGB van kunststof bijv. niet slechter dan een metalen tobo, kunststof kan top zijn, metaal kan mweh zijn). PBT keycaps zijn ook een ander verhaal dan abs caps.

En welke switches zitten onder je tobo?

Ik kan Sharkoon als voorbeeld erbij pakken, borden als de SGK3 die ontzettend veel voor je geld bieden (features, stevig, verlichting, etc), maar als je iets als dit er naast legt dan snap je direct waar ik het over heb. Het voornaamste onderwerp van discussie zal dan zijn: wat is de meerwaarde van 'heel erg goed' boven 'gewoon goed', en in hoeverre is dat een meerprijs waard. Ik vind de prijs niet gek, ik zie ook borden waarbij de prijs wel degelijk als een minpunt gezien dient te worden (in mijn optiek), maar uiteraard blijft daar genoeg ruimte voor subjectiviteit. Als jij max ~50 euro uit te geven hebt of ~50 euro gewoon al veel geld vindt, dan snap ik je opmerking volledig.
Wat een gaaf toetsenbord om te zien, met name die beige.
Doet me denken aan het toetsenbord wat bij mijn 386 destijds zat.
Thanks!

Ik begrijp dat we binnenkort de kleinste versie in die klassieke beige versie zullen testen, ben benieuwd :D Ik vind het ook wel wat hebben :D
Gaaf om te zien dat Leopold ook wat liefde krijgt hier op Tweakers!
Ik ben zelf al enige maanden een zeer tevreden gebruiker van de FC 980m. Basically hetzelfde toetsenbord met een smallere form factor (maar MET numpad!) waardoor de muis wat dichter naar het midden staat, wat weer beter is voor je schouder.

Ben zelf ook ontzettend tevreden over de bouwkwaliteit, gewicht en degelijkheid van het toetsenbord.
Ik kende het merk niet, maar dat maakt het des te leuker :D En eens dat het top is dat ze meer form factors hebben (ook voorbij de standaard fullsize / TKL). Ik verwacht de compacte FC 600 of 660 oid snel :D
Ik vraag me af of, als we al je reviews op een rijtje zetten, we je planten kunnen zien groeien ;)
Als ik tijd over zou hebben xD :D Kan best zijn dat je soms verschil ziet, want we hebben meerdere van dezelfde plantjes. Iets met arbo regels over werktijden voor jonge werknemers enzo, beetje rusten af en toe.