Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 6" • 2160x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 7 Plus Zwart Review

ronnyvl1967 11 juni 2018, 3.156 views Product gekocht

Nokia 7 Plus Zwart

De Nokia 7+ is dankzij Android one het ideale en betaalbare alternatief voor de duurdere pixel phone. Je krijgt immers met enkel weekjes vertraging gegarandeerd gedurende twee jaar de grote firmware updates en gedurende drie jaar de maandelijkse security updates op de 7+ die alles stock Android draait.

Pluspunten

• Een heel mooi en eigenwijs design dankzij de koperen randen en accenten
  • Meer dan behoolijke camera's die in alle omstandigheden perfect hun werk doen
  • Stock Android zonder overbodig apps
  • Enorm goed leesbaar scherm zelfstandig in zonlicht
  • De bijgevoegde oortjes die heel comfortabel zitten en een mooie volle klank weergeven
  • De snelle en soepele werking dankzij stock android en perfectie optimalisatie van het toestel
  • Een batterij waarmee je perfect na 6 uur screentime en alles in automatische sincronysatie na 16 uur uit de lader 40% power overhoud.
  • De algemeen goede signaalontvangst met vloeiende en snelle schakelingen .

Minpunten

• Omwille van de grootte van het toestel had een betere stereo-speaker moeten kunnen
  • Het uitblijven van originele Nokia branded accesoires voor de 7+ dat toch enorme populariteit geniet.
  • De onmogelijkheid andere muziekplayers als standaard te installeren waardoor je afhankelijk blijft van play music

Sinds het verdwijnen van de geliefde Nexus toestellen bleven vele pure Android liefhebbers op hun honger zitten doordat Google ervoor heeft gekozen als alternatief de pixel te lanceren met een prijs die valt in de top van het high-end segment.

Nokia en enkele andere fabrikanten zijn inmiddels op de markt gekomen met prachtige toestellen binnen het ondroid one programma wat ten volle mee door Google gedragen wordt.

Daarom ben ik na maanden vol verwachting vanwege hun aankondiging MWC enorm blij de ongelooflijk geweldige 7+ heb aangeschaft. Bij het openen van de doos viel me al onmiddellijk de bouwkwaliteit van toestel en oortjes op en Nokia heeft er ook netjes een transparant siliconen hoesje bijgedaan.

Na het plaatsen van de simkaart en de 256gb SD kaart ging het opstarten en de installatie van het toestel super snel dankzij de back-up op Google. Ook kwam onmiddellijk de meest recente update 8.1 patch mei binnen met gezichtsherkenning. Meestal ontgrendel ik via de razendsnelle Fingerprint die heel intuïtief geplaatst is.

Nokia heeft door het gebruik van Android one de beste keuze gemaakt want doordat alles in stock android zo vlot op elkaar is afgestemd is het toestel enorm responsief en het batterijgebruik enorm zuinig. Tevens heb je zelfs de mogelijkheid bepaalde apps gewoonweg helemaal te verwijderen in plaats van dat je ze moet uitschakelen waarbij ze wel opslag inn gebruik blijven nemen.

Uiteraard moet een smartphone ook telefoongesprekken kunnen voeren en de kwaliteit en verbindingen enorm helder en storingvrij. Inmiddels is mijn provider Orange begonnen met vOLTE aan te bieden en de 7+ zou dit bij volgende update inschakelen.
Bij het mobiele internet merk ik dat mijn gemiddelde snelheid op 4g+ zo in België toch wel op 160mbps zat en dat ik in Nederland altijd op Edge of HSPDA stond met snelheden van gemiddeld 15mbps. Volgens mij heeft dit te maken met het feit ofdat je bij roaming op het netwerk van dezelfde holding komt.

Het schakelen tussen wi-fi netwerken gaat ook heel snel wanneer je deze instelt op slimme stand waardoor je altijd naadloos zonder opmerkelijke onderbrekingen schakeld.

Nokia heeft de Zeiss branded camera's voor zijn 7+ gebruik en eerlijk gezegd heb ik er best wel goede ervaringen mee dankzij de laatste update waarbij de app enorm opgewaardeerd is. De foto's zijn heel levendig en de kleuren natuurgetrouw. Ook bij valavond en 's nachts kan je mooie foto's nemen dankzij de dualtone led.
In plaats van alleen maar selfies heeft Nokia ook de bothie optie en deze is heel fijn wanneer je op vakantie bent en een selfie neemt met als extra het beeld waar je naar kijkt. Op concerten lijkt me dit ook heel leuk.

Al deze leuke toepassingen gebruiken natuurlijk power en inmiddels ben ik enorm tevreden over hoe zuinig het toestel wel is.
Vroeger kon ik nooit zonder powerbank op stap maar nu heb ik op het eind van de dag altijd nog voldoende reserve. Ik geloof zeker en vast dat een gemiddelde gebruiker met gemak twee dagen op één lading verder kan.

Een minpunt vind ik wel dat Nokia standaard play music als muziek player heeft voorzien.
Ik ben namelijk een Spotify gebruiker en tot heden heb ik nog niet ontdekt hoe deze te bedienen is via spraakcommando.

Kortom kan ik alleen maar in het geheel lovend zijn over de 7+ en een niet te versmaden extra is ook wel de enorme degelijke en mooie bouw en looks van het toestel. Ik vind de keuze van aluminium ceramisch behandeld en het gorilla glass scherm wel heel fraai voor de prijs die je betaald. Er zijn namelijk veel duurdere toestellen met veel mindere bouwkwaliteit.

Hopelijk timmert Nokia verder aan de ingeslagen Android one weg en voor de 7+ gebruikers hoop ik dat Nokia ook branded Nokia accesoires zal uitbrengen voor hun toestel.

Heb jij ook een Nokia 7 Plus Zwart?

Reviews door de redactie

Ik zou graag even een paar aanmerking doen...
Ik zie niet waarom dit betrekking heeft op het toestel? De Nokia als smartphone is pas net weer terug op de markt en ze pakken het verstandig aan door niet gelijk overal op in te zetten... buiten dat ik de noodzaak er persoonlijk ook niet zo van inzie gezien de flinke verzadiging aan smartphone accessoires op de markt. Overigens heeft Nokia wel accessoires, maar waarschijnlijk niet de soort waar jij naar op zoek bent?
Klopt simpelweg niet, ik gebruik Foobar als mijn standaard audiospeler, wat te regelen valt via het apps menu, maar ook simpel is aan te geven welke speler je als standaard wil gebruiken wanneer je bijvoorbeeld een mp3 opent vanuit bestandsbeheer, als er nog geen standaard app is toegewezen. Krijg je die keuze niet dan heb je zeer wss al eens aangegeven die bewuste app als standaard te gebruiken... dan ga je naar de apps instellingen en wis je de standaard instellingen van die app en bij de volgende keer openen van een mp3 krijg je weer de keuze voorgeschoteld om een standaard app te selecteren.

Overigens wat je verderop beschrijft mbt Spotify is weer wat anders, Spotify is dan ook geen muziekspeler maar een streamingdienst... verkeerd omschreven? Ik gebruik zelf geen Spotify dus kan het niet testen, maar volgens mij is voice control van Spotify op Android nog steeds in de testfase...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 13 juni 2018 10:16]

Het is beiden. Je kunt ook Spotify offline je playlist laten syncen. Dan stream je helemaal niks nakkes nada. Hetzelfde mbt Netflix.
Ja maar je kan dan nog steeds de lokaal opgeslagen mp3s niet openen die niet door Spotify zijn gedownload. Dus is geen muziekspeler app zoals @MicGlou bedoelde
MP3s lokaal opslaan is dan ook niet meer van deze tijd.
Ik vind het grootste nadeel van dit toestel dat er geen notificatie LED op zit. Hoe kun je zoiets simpels nou weglaten.
je display laat dit dan zien, imo een prima oplossing, zie je meteen de aard van de notificatie.
Het probleem is dat je daar niks aan hebt als je even niet bij je mobiel bent. Op mijn werk ook, vaak laat ik mijn mobiel op mijn bureau liggen en pak ik even wat uit de keuken of ga naar het toilet. Als ik dan terugkom bij mijn bureau, dan zie ik dus niet dat ik een notificatie heb. Ik kom er nu pas achter hoe nuttig die LED voor mij was.
Met dit of een ander alternatief heb je gewoon op elke telefoon een AOD https://play.google.com/s...ls?id=com.newgen.alwayson
Dat is leuk als je een AMOLED hebt (waar die app ook duidelijk voor is bedoeld), maar bij de Nokia 7 Plus gaat dan dus de hele backlight aan en vreet stroom.
Ok slecht toestel dus . Tja ik ben er in ieder geval wel happy mee.
Nou ja, ik wil het toestel niet op 1 feature afkraken, maar ik vind dat wel het grootste nadeel. Voor de rest ben ik er ook erg blij mee :) Vooral het grote scherm vind ik prettig.
Lol wat een conclusie. Ik wil graag NFC, maar dat betekent echt niet dat iedere telefoon zonder NFC slecht is. Het een nadeel. Hoe belangrijk je het vindt, is de vraag. De Moto G2 had wel een LED maar die kon enkel wit. Tja, dat vond ik wel irritant en treurig.
Huh je kan toch nooit Spotify bedienen met spraak?
Hey Google, play 'yes you can' by Donnie Mcclurkin on Spotify.