Sapphire Radeon X800 GTO2 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) Review

Breaker 24 juni 2007, 3.200 views

Sapphire Radeon X800 GTO2 256MB DDR3 (PCI-e, DVI)

Pluspunten

• Goede modbaarheid/overclockbaarheid
  • Zeer uitgebreid geleverd
  • veel software
  • veel kabels
  • Snel
  • Prijs/kwaliteitverhouding

Minpunten

• Stock koeler niet meer stil op full speed

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Omdat ik de overstap gemaakt heb naar een PCI-E systeem was ik ook op zoek naar een nieuwe videokaart. Ik zat eerst te denken aan een 6600GT van Nvidia. Totdat ik op GoT een draadje tegenkwam over deze videokaart. De keus was, na het lezen van dit draadje, dan ook snel gemaakt :)

Algemene beoordeling

De doos van de videokaart vond ik niet overdreven groot. Echter toen de doos geopend was werd er duidelijk wat ze er allemaal in hebben kunnen proppen. Je word verrast met een overvloed aan kabels. Een VGA -> DVI adapter. Component kabel voor je HD TV-OUT. Molex -> PCI-E stroomkabel en nog een aantal converters (s-video -> tulp etc.). Daarna komen de boekjes en cd-roms tevoorschijn. Ook hier is er weer een overvloed aan. Je krijgt er zelfs 2 coupon codes waarmee je 2 van de 4 games die als trail versie op de dvd staan kan unlocken en dus volledig kan spelen (je krijgt dan een nieuwe code waarmee je na een herinstallatie het spel weer kan unlocken). De prestaties op het eerste gezicht zijn niet wereld schokkend. Hij presteert ongeveer 30% beter dan een Geforce 6600GT. Totdat je gaat unlocken. Hierover verderop meer.

Featureset
Hierover ben ik zeer tevreden. Zoals hierboven al geschreven is deze zeer uitgebreid. Alle kabels die je zou willen hebben zitten er bij en het software pakket is zeer uitgebreid.

Prestaties
De prestaties van deze kaart zijn standaard al zeer goed. Met een standaard installatie haal je ongeveer 4400 punten in 3DMark 05. Een vergelijkbaar systeem van een vriend van mij, met een Gefroce 6600GT haalde 3700 punten. De kaart laat standaard dan ook al hele mooie plaatjes zien :P

Overclockbaarheid
Nu komen we bij het punt waarvoor eigenlijk iedereen deze kaart gekocht heeft. Het overclocken.

Het overclocken van deze kaart is uitermate simpel en ook niet eens zo heel gevaarlijk. Ten eerste is met een simpele biosflash de kaart al te unlocken naar 16 pipelines i.p.v. de standaard 12. Dit leverde bij mij al een prestatiewinst op van 700 3DMarks.

Na een overclock van de kaart en van mijn cpu (3200+ @ 3500+) kwamen er weer 1000 punten bij op. Hieronder nog even het lijstje:

STOCK:
3DMark05 -> ~4400

Na unlock:
3DMark05 -> ~5100

Na overclock met andere memtimings. Core 510, mem 560
3DMark05 -> ~6143

Helaas kwam mijn kaart niet hoger dan dit, maar er zijn al gebruikers die de 600/630 gehaald hebben en een score van 7000+ punten hebben gerealiseerd.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit i.c.m. mijn Iiyama ProLite 431S-S3, op DVI, is gewoonweg subliem. Zeer strak beeld en heb er dan ook niets over te klagen. De VGA aansluiting heb ik nog niet geprobeert.

Modbaarheid
Ook deze is weer zeer goed. Na 1 dag heb ik de stock koeler vervangen door een Zalman V700-AlCu. De stock koeler ging er zeer gemakkelijk af en de zalman liet zich ook weer makkelijk installeren. Er zaten geen onderdelen in de weg. Helemaal goed dus. Nog beter zijn de temperaturen. Waar mijn kaart met stock koeling op 40 graden idle draaide draaid hij nu op 30 graden idle en 48 graden stressed.

Driver en ondersteuning
Heb zelf nog geen ondersteuning nodig gehad. De kaart draait met de standaard ATI Catalyst drivers prima. Heb hier nog geen problemen mee ondervonden. De ondersteuning van de fabrikant vervalt wanneer je een biosmod hebt uitgevoert. Dit is eigenlijk ook niet meer dan begrijpelijk.

Warmte en geluidsproductie
De standaardkoeler houdt het hoofd van deze kaart zeker koel. Op idle hoor je deze koeler ook niet echt. wanneer de kaart gestressed word en daarvoor de fan harder moet laten draaien hoor je deze toch duidelijk. Voor de rest koelt deze goed en houd de kaart stabiel.

Ik heb deze kaart bestelt voor 214,- euro. Een beter prijs/kwaliteit verhouding was er niet. Dit duurde niet lang. Aangezien o.a. de X850 pro kaarten aardig in prijs daalde. Ondanks dat ben ik zeer tevreden over de prijs. Zeker als je ziet wat je er met een simpele mod en unlock uit kan halen.

GoT Forum over X800GTO2

// Update 22 juni 2007

Heb videokaart geupgrade en deze is dus nu buiten gebruik! Vanaf het begin een topkaart, en nu nog steeds, maar dualscreen gamen werkt niet helemaal soepel meer (SupCom bijvoorbeeld) vandaar de upgrade!

Heb jij ook een Sapphire Radeon X800 GTO2 256MB DDR3 (PCI-e, DVI)?

Hele nette survey. Geef ff een seintje als je 'm weg doet :D
Kan je lang wachten ;)

Hij is trouwens nog steeds te koop: Alternate
Wat is de temperatuur van je kaart idle en stressed?
Staat bij modbaarheid :)
Nette survey inderdaad :) Ik heb dezelfde kaart, en dezelfde ervaringen. Helaas klokt die van mij ook niet zover over, maar een 3dMark05 score van om en nabij de 6200 vind ik toch netjes qua prijs/prestatie verhouding.
hehe, heb er net een op ebay gekocht voor 31 voor de pc beneden die nu nog met een brake GF6200TC zit, zal wel een serieuze verbetering zijn dan :p :)