Freecom Classic HD, 160GB (USB 2.0) Review

puddingbuks 21 maart 2009, laatste update op 22 juli 2009, 1.468 views

Freecom Classic HD, 160GB (USB 2.0)

Pluspunten

• relatief compact (lage behuizing)
  • Prijstechnisch goed
  • eenvoudig

Minpunten

• Irritante zoemtoon (high pitch) van de ingebouwde Coolingfan

Update 20 Maart 2009,

Helaas, de Freecom is overleden ;(

Na bijna 4 jaar van continue draaien merkte ik dat de disc niet meer toegankelijk was.
Is 4 jaar een normale levensduur ? ik weet het niet.
Is continu aanstaan beter dan aan en uit zetten ? ik heb geen idee.

Ik schrijf nu 125 euro af over 4 jaar, dat moet beter kunnen.
Toch ben ik niet ontevreden over de Freecom.

Enfin, nu op zoek naar een nieuwe

Update 11/11/2006

De drive werkt nog steeds naar behoren. De drive word gebruikt als muziek opslag station en is vanwege het streamen van muziek naar een andere pc (beneden) continue in gebruik.
Dat alles zonder de fan die bijna direkt na aanschaf werd afgekoppeld.

Toch word de drive af en toe uit en aan gezet ivm kleine upgrades aan mijn PC.
Qua betrouwbaarheid nog steeds een dikke plus !
_____________________________________________________

Eerste entry:

Op zoek naar een externe drive voor mijn MP3 bestanden ben ik via Office center tegen de Freecom 160Gb SL aangelopen. Deze was als aanbieding (~125 Euro ex) te koop.

Als eindgebruiker heb ik weinig wensen anders dan dat de drive mijn bestanden opslaat en deze met voldoende snelheid aanbied aan de PC.
De drive is nu na 1 jaar nog steeds in goede gezondheid ondanks dat ik de cooling fan electrisch heb afgekoppeld vanwege de irritante hoge zoemtoon die deze ten gehore brengt.

De drive komt kompleet met drivers (die overigens niet nodig zijn) en voorgeinstalleerde backup software (die ook niet nodig is gebleken).

Heb jij ook een Freecom Classic HD, 160GB (USB 2.0)?

Ik heb deze externe HDD ook en ik ben er erg blij mee. De fluittoon die je bedoelt hoor ik ook een klein beetje, maar vanaf een halve meter afstand hoor je dat al niet meer.

Ik wist niet eens dat er een fan in zat. Ik dacht dat het gezoem kwam van de schijf zelf.
De drive werkt nog steeds en word nog steeds intensief gebruikt.
Wat betreft betrouwbaarheid nog steeds een dikke plus !
Gecondoleerd.. Hoop dat er geen belangrijke data meer opstond. die niet elders gebackupd is.
Vier jaar.....? Eigenlijk niet eens slecht als je rekening houdt met de toch krappe behuizing en de ongetwijfeld niet optimale koeling.

Daarnaast is vier jaar in de wondere wereld van de computer natuurlijk op zich al een kleine eeuwigheid te noemen. We meten ondertussen tenslotte al niet meer in GB's maar in TB's.
Het is een bekende misvatting dat een harde schijf per definitie langer meegaat als hij minder warm word. Lees de bevindingen van Google bijvoorbeeld maar eens: http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf
De ideale temperatuur ligt volgens dit onderzoek zo ongeveer tussen 30 en 45 graden Celcius, maar ook bij temperaturen van hoger dan 50 graden gaan schijven gemiddeld nog langer mee dan schijven die zeer koel blijven (tussen de 15 en 30 graden).
Desalniettemin is zijn 0.16 TB schijf overleden na vier jaar...
Dat zal er meer mee te maken hebben dat spullen tegenwoordig af fabriek een niet al te lange bedrijfszekerheid meekrijgen ...
Niet voor niets bewaren veel mensen (in ieder geval ik) hun gegevens op meerdere opslagapparaten.