Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Notebook bundle) 64GB Review

shaloca 11 maart 2010, 1.806 views

Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Notebook bundle) 64GB

Pluspunten

• complete kit met kabel, behuizing en software

Minpunten

• schijf iets wat te klein voor OS en bestanden 80-128GB is plezieriger werken.

Deze kit gekocht om een 2 jaar oude Acer laptop wat sneller te maken en wat minder heet/geruislozer.

Daar de originele HDD groter was dan de nieuwe SDD, eerst de HDD zo ver mogelijk schoon gemaakt van onnodige programma's en bestanden, door de programma te de-installeren en bestanden te verplaasten naar mijn 3.5" 640GB externe HDD.
Vervolgens de SSD in de externe behuizing geplaats, wat zonder enige moeite ging. De laptop opnieuw opgestart met begeleverde CD met image software en die werkte eenvoudig en paste de partities perfect aan voor de SSD (zowel de C en D als de verborgen partitie met backup besturingssysteem). Duurde niet echt lang om de bestanden van de oude naar de nieuwe schijf te kopieren via USB2.
Vervolgense de laptop geopend om de schijf eruit te halen, wat ook redelijk eenvoudig ging en de SSD ervoor in de plaats te zetten. De laptop opgestart en werkte alsof er niets was veranderd aan de setup, maar voelde gelijk wel een verbetering in bootsneheid en algemeen gebruik reactie op de muisclicken. De laptop dus dichtgemaakt en al met al was er zo'n 2 uur verstreken.
Mijn vrouw pas een paar dagen later gevraagd of alles goed liep en zij rapporteerde dat inderdaad de laptop beter liep dan voorheen.
De oude HDD zit nu in die externe behuizing en heb ik gelaten zoals hij was met bestaande 3 partitities, kan hem dus zo weer terug zetten mocht dit nodig zijn. Fijn als backup voor deze laptop.

conclusie:
sneller - ja 25-50% (zonder benchmarks; gevoelswaarde)
minder heet - niet echt
geruislozer - ja

Prijs een voldoende, daar zeker niet duur, maar voor deze prijs heb je een veel grotere HDD als je veel foto's en media bestanden bij je wilt hebben. Niet echt een probleem daar dat voor mij ook op een externe 2.5" HDD mag zijn.

off topic:
Jammer genoeg is de fan sinds een paar weken versleten en moet ik ervoor een nieuwe bestellen, maar zo kan de laptop zeker nog een jaar of 2 mee, al kijkt mijn vrouw zo nu en dan stiekem al naar een macbook, misschien volgende jaar, dan kan deze op de plank als ik licht op reis wil daar deze 13" ruim lichter is dan mijn 15" van de firma vind zelf een 13" wat te klein voor normaal gebruik

Heb jij ook een Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Notebook bundle) 64GB?