Logitech G513 Romer-G Tactile (US) Zwart

Logitech G513 Romer-G Tactile (US) Zwart Review

Foritain 5 juli 2018, 1.937 views

Logitech G513 Romer-G Tactile (US) Zwart

Leuk toetsenbord, afwerking prima, hele fijne polssteun en uitgebreide software. De adviesprijs is echter erg hoog gezien de afwezigheid mediakeys en het feit dat de grote aandachttrekker, lightsync, pas echt lekker uit de verf komt in een grotere Logitech setup. Mooi bord, maar op eigen houtje moet de prijs omlaag.

Pluspunten

• Strak, no nonsense design zal breed aantrekkelijk gevonden worden
  • Stevig, nette alu afwerking
  • RGB actie is goed, Lightsync samenspel met andere Logitech hardware goed.
  • Fijne memory foam polssteun
  • Uitgebreide software functionaliteit
  • Leverbaar met liniaire en tactile switches
  • Extra keycaps, USB passthrough.

Minpunten

• Voor deze forse prijs hadden we fysieke media keys verwacht en/of nog meer RGB elementen. Logitech kennende zal de straatprijs nog aardig zakken, maar op moment van schrijven (begin Juli 2018) drukt de prijs de score stevig en zien we wel heel veel capabele concurrenten (ook voor minder geld)
  • Zeker niet de enige met brede RGB synchronisatie als voordeel (Corsair, Razer bijv)

Logitech G513 review

- Inleiding
- Uitpakken, bouw en features
- Specificaties
- In de praktijk
- Software en verlichting
- Conclusie

Moar keyboards! Yep, we krijgen er geen genoeg van. De jongste Logitech heet de G513 is bedoeld als strak alternatief voor de veelal toch wat ‘gamey’ ogende voorlopers (denk aan de G910). Hij volgt de lijnen die de weinig-nonsense G413 vorig jaar inzette, en vult die aan met o.a. een polssteun en Logitech hun nieuwe RGB paradepaardje: lightsync. Dit bestaat zowel uit aan specifieke game gekoppelde lichteffecten, als lichteffecten gebaseerd op de kleuren die momenteel op het scherm worden weergegeven. Een soort ambilight voor je randapparatuur dus.

Prijskaartje? 179 euro. Voorheen had Logitech één Romer-G switch, met de G513 introduceren ze ook een tweede model. Je kan nu kiezen tussen een liniaire en een tactile switch, grofweg vergelijkbaar met de bekende termen ‘rood’ en ‘bruin’ respectievelijk.
Uitpakken, bouw en features

Doosje zoals altijd netjes en ongeveer zo compact als kan om het product veilig te huisvesten. Intern: toetsenbord, polssteun, en wat extra keycaps.

De Logitech G513 kent net als de G413 een no-nonsense basis. Stalen basis, aluminium afwerking bovenop, en vooral een ‘stealthy’ vormgeving. Degelijk, netjes afgewerkt, er valt niet te klagen over de kwaliteit.

Achterop zien we een stevige vaste USB kabel zoals gebruikelijk bij een bord met een USB passthrough, en we zien een… kwart-inch schroefgat? Zo’n gat wat normaliter onder je camera zit om hem op een statief te zetten zeg maar. Opvallend want Logitech rept er geen woord over in hun PR, productpagina, of waar dan ook. We kunnen hooguit gissen dat ze op termijn accessoires zullen uitbrengen die hierop geschroefd kunnen worden, want een toetsenbord op een statief schroeven lijkt mij wat onpraktisch.

Onderop even een kijkje: pootjes, voldoende grip, en wat kabel gootjes bijvoorbeeld om je headset kabel door je toetsenbord te laten voeren. Prima.

Er wordt zo min mogelijk ruimte verkwanseld en we zien dan ook geen extra dikke achterzijde met RGB actie, extra rijen makro toetsen of andere fancy fluff. We snappen dat het G413 frame hergebruikt wordt, maar we hadden toch graag fysieke media keys gezien rechts boven in plaats van wat LEDjes. Font is redelijk bescheiden en vooral erg donker; zonder verlichting zie je niet veel. De layout is ook opvallend: Logitech biedt nu wel de brede linker shift, maar de enter is nog altijd hoog, in plaats van de meer gebruikelijke (in mechs in NL) lage, brede enter. Het was vooral de smalle shift die ons voorheen dwars zat, maar waarom ze zo vasthouden aan die enter?

Naast de standaard ‘typische’ caps ziten er nog wat anders gevormde modellen bij. Logitech had deze op hun eerste G910 modellen zitten, maar stapte daar later vanaf vanwege de veel voorkomende voorkeur voor standaard gevormde keycaps. Nu kan je in elk geval zelf kiezen.

Bij de G513 komt eem memory foam ‘zachte’ polssteun. Voelt aangenaam, is ook lekker neutraal gehouden, en ligt eveneens stevig op tafel. Geen overbodige luxe gezien de twee elementen los van elkaar liggen.

Specificaties

Features en specs vanuit Logitech:

In de praktijk

Feitelijk een herhaling van wat ik in eerdere Logitech reviews schreef: Logitech heeft het gevoel van hun Romer-G’s objectief goed voor elkaar. Als fanatieke Cherry MX mechanische tikker voel ik wel wat verschil, en ik merk dat ik met de tactile Romer-G’s wat stiller ben dan met Cherry MX Brown, maar het ligt dicht genoeg bij elkaar dat je als potentiele nieuwe mech koper daar niet heel erg wakker van hoeft te liggen. Als Cherry MX ingeburgerde prefereer ik nog altijd het ietwat hardere van Cherry, maar het tikt goed, de tactile feedback biedt grofweg dezelfde weerstand, en aan wennen is dan ook geen sprake.

Verschil in de praktijkervaring komt dan ook vooral uit de randzaken. Zo is de toevoeging van de memory foam polssteun opde G413 een zeer welkome extra. Het is een heerlijk kussentje onder de polsen zoals we ook al eerder bij enkele Razer en Cooler Master modellen zagen. Hoewel subjectief is het niet iets waar ik zelf niet graag zonder zit, en de keuze voor een zacht alternatief bevalt mij ook prima. Toegegeven; de praktische impact van zacht of hard is niet zo extreem groot en switchen tussen de twee gaat dan ook redelijk eenvoudig.

Vergeleken met onze vaste werkplanken voorzien van fysieke media keys merken we in de praktijk wel dat die feature op zijn plaats was geweest, zeker gezien de G513 in de bovenste regionen wat prijs meespeelt. Veel meer dan "een degelijke Romer-G gebaseerde ramplank" kunnen we er niet van zeggen in onze praktijkervaring.
Software en verlichting

Eén van de features waarmee Logitech zich wel echt af weet te zetten van de rest van de markt is de nieuwe Lightsync feature. In de software, die verder de bekende features biedt zoals macro’s maken (die je dan weer niet random aan elke knop kan toewijzen, en het gebrek een extra knoppen is sowieso een overweging als je veel met macro’s doet), game modus aanpassen, LEDjes invullen, en wat statistiekengeneuzel.

De ster is echter Lightsync, waarmee je voor specifieke games profielen kan activeren, waarbij de verlichting reageert op bepaalde elementen in de game; heel leuk gedaan. Binnenkort hebben we een review van de nieuwe speakerset van Logitech die deze functie ook biedt, en de combinatie is echt geweldig. Nu is dat niet helemaal nieuw, we zien bijvoorbeeld ook dat de nieuwe MSI monitoren LEDs voorop hebben zitten die met behulp van SteelSeries software interactie bieden met bepaalde games, maar Logitech doet iets wat we niet eerder hebben gezien: de optie om zonder specifieke vooraf ingebouwde integratie voor Lightsync te kunnen reageren op de kleuren op je scherm; a la ambilight dus.

Ook erg leuk, Discord integratie, met LED effecten bij bepaalde Discord gebeurtenissen:

Een game of applicatie hoeft niet specifiek ondersteund te worden, dat is nodig voor specifiekere interactie met de applicatie maar je kan ook simpelweg RGB kleuren matchen met de kleuren op je scherm, daarmee werkt het bijvoorbeeld ook als je bijvoorbeeld Netflix zit te kijken.

Toch moeten we daarbij een vraagje hardop stellen, want bij de Logitech G560, de Lightsync speakerset, zit er zo veel verlichting in dat we het effect overduidelijk tegen de muur zien schieten en met twee bronnen is het te verwachten dat je dan vooral met twee kleuren werkt. De G513 is bescheiden, en heeft enkel een verlicht font, maar is ondanks de 100+ knopjes ook vooral in twee helften geknipt wat de verlichting betreft in die screen sampling modus. Met Lightsync als de primaire onderscheidende feature van dit bord, zou het dan niet beter zijn geweest als we meer licht hadden gezien, of complexere kleureffecten dan feitelijk twee verschillend gekleurde helften? LED effecten langs de randen (a la K95 Platinum), of meer licht rondom de keycaps zelf (a la 50% van de RGB mechs). Enerzijds vinden we de stealthy look tof, anderzijds combineert het ‘apart’ met de key feature van veel led integratie.

RGB showcase:

Logitech gaming keyboards waren de laatste jaren meestal wat opvallender dan de concurrentie, dus de stap naar een strakke aluminium afwerking en een ‘less is more’ approach waren wel te verwachten. Na de prima G413 was een iets luxere variant met o.a. polssteun en RGB verlichting (de G413 had één kleur) wel te verwachten, en de G513 biedt precies dat: RGB en een hele fijne polssteun. Het is, en blijft, een prima mechanische plank, maar dan met net wat meer dan de G413. Een leuk ding is het zeker. En wat dat strakke design betreft, dat zal voor de Europese markt toch een gewaardeerde stap zijn. Ik zie het zelf in elk geval liever op mijn bureau dan een in-your-face design, maar smaak laat ik aan jullie zelf over.

We zien echter wat uitdagingen voor de G513 (tot zover dat niet duidelijk was uit de lengte van de conclusie), vooral de prijs: 179 euro is 80 euro meer dan de G413 wat veel geld is, het is zelfs iets meer dan de Corsair K95 Platinum, iets meer dan de HyperX Alloy Elite RGB, 30 euro meer dan de Logitech G910 Orion Spectrum, 30 euro meer dan de Cooler Master MK750, 50 euro meer dan een Corsair K70 Lux RGB, en 50 euro meer dan degelijke PBT ‘built like a tank’ mechs die RGB veelal lekker negeren. Dat zijn objectief allemaal pittige concurrenten, waarbij bijvoorbeeld de afwezigheid van fysieke media keys of wat extra macro keys toch lastige punten zijn als we ons even richten op directe ‘gaming’ alternatieven, en waarbij we ook hard moeten zijn: Is de Logitech G513 dan ‘beter’ dan die opties? Nee, subjeciteve feature afwegingen terzijde doet Logitech goed mee, in termen van bouwkwaliteit en afwerking is een meerprijs boven de vele andere sterke namen even goed niet op zijn plaats. Logitech heeft een troef, maar de verdediging daarvan is simpelweg niet de eenvoudigste zaak en moet het opnemen tegen sterke troeven van alternatieve opties.

Onze grote uitdaging is vooral het feit dat de Logitech adviesprijzen (en daarmee de straatprijzen rondom lancering) structureel hoog zijn, terwijl we weten dat Logitech peripherals een paar maanden later vaak al voor flink lagere prijzen te koop zijn. De ooit 199 euro kostende G910 Orion Spectrum (die prijs was bijna niet te verdedigen) lag drie maanden later al eens voor 129 in de schappen (spontaan een superdeal), en kost je normaliter zelden meer dan 149 (een prima redelijke koop). De G513 zal dan naar onze verwachting binnen redelijke termijn richting de 149 euro gaan, op welk punt hij op eigen benen gewoon keurig zijn mannetje staat. Zouden we de G513 op die ongetwijfeld binnenkort realistische prijs reviewen, dan zou onze ietwat terughoudende standpunten eenvoudig vervallen. We zitten dus een beetje in dubio of we de G513 harder moeten beoordelen op de adviesprijs, of dat we terughoudend zijn in de wetenschap dat de straatprijs altijd redelijker uitpakt.

Prijs terzijde, laten we het even over de troef hebben: Lightsync. Tot zover een groter RGB geheel met o.a G560 speakers gaat is dat als concept ontzettend tof. We zien vaker ‘game integratie’, maar de randapparatuurgigant heeft standaard ingebouwde profielen voor een enorm aantal games; schril contrast met het handjevol games die SteelSeries gamesense support bijvoorbeeld. Nog mooier: discord integratie is tof, en de optie om zonder profiel de verlichting naar de kleuren op je scherm aan te passen, dus ook in iets als Netflix, is awesome. Toch zetten we ook daar een kanttekening bij, want de in die modus vrij zichtbare split tussen de linker- en rechterkant van het bord in die screen sampling modus verklapt stiekem al een beetje dat Lightsync (screen sampling specifiek) primair om de G560 stereo speakerset draait dan het toetsenbord. De verlichting reageert wel lekker vlot op het beeld, en het resultaat (wat we spoedig beter in beeld brengen in een complete Logitech setup) is tof, maar het potentieel met 100+ ledjes wordt niet volledig benut (wel in de specifieke game-profielen uiteraard). Nu zaten veel van die Lightsync profielen al in de oude hardware of zijn die inmiddels toegevoegd, maar de combinatie G513 en G560 met Lightsync brengt een LED feestje beter dan voorheen naar je bureau. Maar je merkt al op wat we daar zeggen: het draait meer om het Logitech geheel dan enkel om de G513.

Terug naar de G513 op zichzelf dan: het is een mooi bord, een strak bord, een hele degelijke ramplank, maar aan de ene kant zien we dus concurrenten met betere prijzen en andere feature plusjes en aan de andere kant zien we vooral één echt unieke plus die dan weer afhankelijk is van wat randzaken. Dat Logitech nu twee switch types heeft is leuk, maar was eerder een noodzakelijke extra optie dan dat we er over naar huis gaan schrijven; de concurrentie heeft meer switch opties. Alles bij elkaar opgeteld is het een inhoudelijk redelijke balans voor de G513 maar waarvan het huidige price premium die balans verstoort. Het blijft een keurig toetsenbord en één die je kan overwegen, maar die prijs moet gewoon omlaag of Logitech moet andere gewilde extra’s als media keys of extra led elementen gaan toevoegen voordat we de hoogste scores uit de kast trekken. We willen dat producten primair om hun kwaliteiten draaien en dat de prijs dan bijzaak is, maar als het onderscheidend vermogen ons niet geheel overtuigd laat -en- de prijs hoog is kunnen we niet anders. Het is een bord dat we zonder moeite kunnen aanraden als dit bij jouw wensen aansluit gezien hij inhoudelijk niet teleur stelt, helemaal in de wetenschap dat hij binnen de korste keren wel een redelijk prijskaartje zal kennen (ik zeg: 149), maar zonder kleerscheuren komt de Logitech G513 hier vooralsnog niet weg.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Logitech G513 Romer-G Tactile (US) Zwart?

Mooie uitgebreide review weeral!
Heb jij de US versie getest of was dit de NL versie? In de titel staat namelijk dat je de US versie hebt getest, en dat terwijl er toch een €-teken op staat en de enter-toets vertikaal staat ipv horizontaal.
Je vindt de US versie namelijk voor iets lagere prijzen als de NL versie, maar een euro teken is wel onontbeerlijk :-)
Dit is de 'US' versie volgens Logitech. US International (dus met Euro en rare combinatie tussen ANSI en ISO).

Ik neem aan dat de NL versie met korte shift is links, maar ze maken er soms echt een potje van met al die versies, zeker omdat shops het ook wel eens verkeerd aangeven. Als je twijfelt, bestellen bij een shop met nette retour/ruil afhandeling!
Voor mij blijft Azerty of Qwerty eigenlijk gelijk, maar dan toch liefst een EU (of international) versie.
En ik geloof zelfs dat voor Qwerty game keyboards je linkse shift altijd lang is om het spelen te vergemakkelijken, bij een Azerty is dat dan weer niet het geval, go figure...
Ik weet dat je dit in je windows instelling kan aanpassen, maar dat is ook niet de bedoeling als je uiteindelijk toch besluit dit geld uit te geven aan een toestenbord, dan moet het in 1x degelijk zijn ;-)
Mooie ramplank weer! Nette polssteun erbij, en de extra verdiepte keys :D Deze zou niet misstaan op mijn bureau. :)
Bedankt voor de top review.
Wanneer zou ik het best dit toetsenbord aanschaffen, wachten op kortingen? Zit namelijk op mijn verlanglijstje. :D
Tactile of lineair?
Ik ben van de tactile ;) Maar het is subjectief en niet goed/fout.

Mbt prijsveranderingen/kortingen, ik weet het echt niet. Soms kan het hard gaan, zeker rond kerst wil er wel eens wat leuks te kortingen zijn, maar het is echt een kwestie van geduld hebben als de huidige prijzen je te veel zijn.
Nu via amazon.de verkrijgbaar voor rond de 80 euro (klik), ik zeg, doen! Heb net de mijne besteld. :D
Foritain, enig idee of de polssteun ook los te koop komt ?

Schitterend bord namelijk maar om nou alleen voor de polssteun mijn G810 weg te doen... al zou mijn vrouw het niet erg vinden want die mist de steun het meeste hier in huis :|
Maarja dan weer geen mediakeys, keuze's, keuze's.....
Geen idee, wil het wel even vragen :) 810 specifiek?

Verder eens hoor, ik kan zelf ook niet lang zonder. Ook subjectief, maar als je dat eenmaal wilt is het lastig om zonder te werken.
Uiteindelijk dit keyboard toch aangekocht, Qwerty US International, Romer-G Linear. Het was wel een beetje een shady deal via ebay maar voor 95€ durfde ik de gok wel wagen, en paypal zou wel een handje helpen indien het allemaal mis ging.

Bedankt voor deze review, heeft mij geholpen in mijn keuze!
95 eur via ebay? Risicotje idd, maar fijn dat het goed is gekomen :D
Ja, iemand die pas zijn webshop gestart is en wat goede feedback nodig had. Heeft ook extreem veel moeite gedaan om mij te overtuigen dat alles legit was :-)
Verkoopt alleen maar Logitech spullen, en antwoordde direct op vragen en extra foto's opgestuurd etc.
Zit genoeg marge op, dus het is niet ondenkbaar :D