MSI Radeon X1300 Pro 256MB DDR2 128bit (PCI-e, DVI) RX1300PRO-TD256E Review

TD-er 4 januari 2006, 1.932 views

MSI Radeon X1300 Pro 256MB DDR2 128bit (PCI-e, DVI) RX1300PRO-TD256E

Pluspunten

• DVI-aansluiting (en een VGA), dus dualhead
  • zou meewerken bij videomontage

Minpunten

• 3D performance is matig Link1 Link2
  • Linux support is er niet.
  • features voor videomontage vallen in de praktijk erg tegen door ontbreken (stabiele) software.

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Ik heb laatst mijn PC geupgrade naar een AMD3500+ en dus had k een PCIe videokaart nodig.
De keus was gevallen op de ATI X1300. Een van de overwegingen was dat de Ati X1000-series zou kunnen meewerken aan het verwerken en comprimeren van video.
Nu is die encoding software nog steeds niet verkrijgbaar, maar goed dat is iets wat over een paar maanden wel zal verschijnen.

Studio 10 (van Pinnacle) zou ook effecten via de videokaart kunnen renderen en na een eerste benchmark van Studio 10 leek het allemaal ook erg positief uit te pakken:

Het nadeel is echter dat Studio 10 bij mij om de een of andere manier niet wil werken (geen enkele videofile is te openen, zelfs als Studio 10 die file zelf heeft opgenomen)

Voor de rest is er niet zoveel mis met deze kaart... onder Windows.

Na de Windows-installatie wilde ik Linux erop gaan zetten, omdat er ook nog wat aan de studie gedaan moet worden.
Suse10 kon weinig meer voor elkaar krijgen dan standaard VESA-video-kaart support. Dus op beide monitoren hetzelfde beeld op 1280x1024@60Hz en max 16 bit kleur.
Elke hogere instelling leidde tot een zwaar verziekt beeld.
De drivers voor Xorg of XFree van Ati zelf zijn niet eens te installeren en er is gewoonweg geen support voor de X1000-serie kaarten.
Vandaar ook mijn lage beoordeling voor de driver-support.

Daar ik verder geen spelletjes speel, maar gewoon een goed beeld vraag op mijn 2 monitoren en goed video wil monteren (onder Windows), heb ik dus niets aan een 3D-krachtpatser en leek deze een goede keus.
Tevens was de extra functionaliteit bij het videobewerken voor mij een belangrijke keus om voor deze kaart te gaan.
Helaas is de praktijk dus anders en heb ik in de praktijk dus vrijwel geen voordeel bij videomontage. (Studio 10 bewijst nog immer een beta-programma te zijn en de Avivo-video-encoding software is er dus nog niet) en de Linux support is er gewoonweg niet.

Deze kaart gaat dus ook vrij snel omgeruild worden voor een GeForce kaart.

Heb jij ook een MSI Radeon X1300 Pro 256MB DDR2 128bit (PCI-e, DVI) RX1300PRO-TD256E?