Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV Review

JvZ 8 januari 2006, 2.150 views

Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV

Pluspunten

• Standaard al redelijk overklokbaar
  • Zeer mooie Blue LED Edition
  • Leuke meegeleverde accesoires
  • Verstevigd d.m.v. een stalen balkje aan de bovenkant van de kaart.
  • SLI-Ready (ook al gebruik ik dat niet)

Minpunten

• Automatische detectie van klokfrequenties werkt niet 100%
  • De standaard klokfrequenties hadden iets hoger gekund

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Deze kaart heb ik gehaald op de HCC-beurs 2005 gehaald voor een redelijk betaalbaar bedrag van 350 euro.

Ik ben zelf zeer tevreden over deze kaart, ik zat te twijfelen tussen een 6800 Ultra of een 7800GT, het prijsverschil was te verwaarlozen (75 euro) dus ik ging toch maar voor de wat nieuwere kaart met net iets meer functies.

Thuis wachtte mij nog een leuke verassing: ik had zonder dat ik het wist een Blue Led edition bemachtigd. Staat erg leuk in een kast met een ruitje :)
De kaart klonk in eerste instantie enorm luidruchtig, maar zodra Windows eenmaal de driver geladen heeft vertraagd deze zo enorm dat je de kaart bijna niet meer hoort.

Begonnen ben ik met Windows x64 Pro Edition SP1.
Ik was hier al zeer tevreden over de prestaties en beeldkwaliteit.
Voorbeeld: Battlefield 2 op 1600x1200@75Hz (scherm kan niet hoger), alles op z'n hoogst + 4xAA en dan een bijna constante fps tussen de 50 en 70 fps. en met uitschieters daarboven, maar ook daaronder de lagere fps kwam alleen niet vaak voor.
De kaart zet uitstekende effecten neer zoals bijv. in bovengenoemde game een vrij geloofwaardige reproductie van water.

In eerste instantie had ik de nieuwste drivers van nvidia gedownload (81.95) en deze werkten vrij goed. I.c.m. de chipsetdrivers van nvidia 6.69 (nForce 4 Ultra).
Ik ging echter het een en ander testen met andere drivers en ging dus ook aan de gang met de bijgeleverde drivers, 77.77. Met deze haalde ik nog betere prestaties wat betrefd fps. (Het is misschien niet veel, maar toch 400 punten verschil in 3D Mark 2003).

Na het invoeren van Coolbits in het registry ben ik ook nog aan de gang gegaan met de klokfrequenties.
Standaard draait de kaart op 400/1000. Na autodetectie door de drivers gaf hij ongeveer aan 530/1280. Deze setting heb ik echter niet getest want zou het zonde vinden om mn kaart te frituren.
Ik heb de kaart zonder extra koeling perfect draaien op 415/1040.
De temp van de core bedraagt meestal tussen de 45-50 graden. (idle-uurtjegamen).

Onder Windows XP Pro SP2 heb ik het een en ander gedraaid met de volgende drivers:
Nvidia nForce 4 Ultra: 6.70
Nvidia FW: 81.98
Deze scoort met 3D Mark 2003 zelfs weer net iets beter, maar dat kan ook aan de net iets nieuwere drivers liggen. Hier heb ik verder niet mee getest.
Dit OS heb ik er pas een aantal dagen op staan dus ik heb er nog niet veel mee kunnen experimenteren.

De bijgeleverder games zijn best wel ok maar ik heb ze ook niet getest. Ik wilde graag het race-spel Xpand Rally testen onder Win x64, maar helaas zit daar een check in gebouwd op OS en die accepteerd geen 64bits OS. Hiervoor word echter wel door de makers gewerkt aan een patch. De andere twee bijgeleverde games (Project Snowblind, Joint Operations: Typhoon Rising) heb ik nog niet geprobeerd.

De kaart wordt geleverd i.c.m. wat andere software en een mooi (nep)leren cd-mapje. De ViVo-stekker is een apart blokje met vele aansluitingen aan een kabeltje van ong. 10cm. welke aan de achterkant (buiten de kast) van de kaart moet worden aangesloten. Deze heb ik echter niet gebruikt.
De meeste software heb ik ook niet gebruikt op AsusDVD na:
- Asus Medi@Show SE 2.0
- Asus PowerDirector 3DE
- AsusDVD v5.0.1170 (=Cyberlink PowerDVD)
- Wat tools en utilities

Al met al is het dus wel een zeer goede kaart en ik ben er zelf zeer tevreden over.
Ik kan hem ook zeker aanraden aan iemand die een goeie kaart wil voor een redelijke prijs.

Heb jij ook een Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV?

De 7800 serrie kan toch juist heel ver overclocken, er zijn snelheden van 700mhz op de core gehaald...

Volgens mij werkt de autodetect feature gewoon en heb je een goed overclockbare kaart in handen.

PS. een overclock van 15 mhz is wel erg mager voor een tweaker he ;)
dat kan wel een tegenvallen het overclocken,420mhz x 1040mhz met de bij geleverde smart docter (zit hier varriatie in?), het is geen gtx die heeft wat meer pipelines en zo... maar het beeld vond ik geweldig wat ik heb gezien.
Dan wordt die kaart bij jouw niet echt warm, of je meet het pas zodra je het spel hebt afgesloten, want 65 graden haalt die van mij makkelijk. Zodra het spel is afgesloten koelt de kaart heel snel, in een minuut tijd zit hij al weer bijna aan de idle temperatuur. Een makkelijk programmatje om de temperaturen tijdens het spelen mee te meten is nTune van NIVIDIA.
Hij is best wel ver over te clocken denk ik, maar ik heb geen zin in een stofzuiger in mn kast :Y)

Overclocken doe ik gewoon met de standaard nVidiadrivers door het Coolbits-registry te importeren :)

65 graden ?! :o t*ring dat is echt veel... voor mijn doen dan :)