AKG K 550 (Zwart) Review

492828 30 mei 2018, laatste update op 3 juli 2018, 191 views Product gekocht

AKG K 550 (Zwart)

Prima all-round hoofdtelefoon voor een reële prijs

Pluspunten

• Degelijk uitgevoerd
  • Kwalitatief goede materialen gebruikt
  • Uitgebalanceerd geluid
  • Goede pasvorm
  • Vrij licht van gewicht
  • Lage aansluitwaarde
  • Aansluitsnoer in de mk3 versie verwisselbaar

Minpunten

• Tikje groot
  • Best wel zwart.....
  • Kan fouten in opnames genadeloos blootleggen, ook bij slechte rips enz.
  • Over ears kunnen best warm aanvoelen....

Deze review betreft de AKG K550 MKIII. Belangrijkste verschil met zijn voorganger is het afneembare verbindingssnoer.

Ik heb enkele jaren een qua prijs vergelijkbare hoofdtelefoon gehad, een Shure SRH940, die helaas voorzien was van een dramatisch slechte kwaliteit plastic. Je wordt dat gekraak en steeds verder afbrokkelende bevestigingen uiteindelijk wel zat... Ook zat de hoofdtelefoon nooit helemaal lekker, vrij zwaar en met flinke drukpunten. Ik vind de slechte kwaliteit van het plastic ook een slecht punt voor een toch vrij dure hoofdtelefoon, je voelt je dan nogal bekocht. Vandaar dat ik toe was aan iets nieuws en vooral: iets beters.

Ik stelde wel een aantal eisen aan de nieuwe hoofdtelefoon: Prijs rond de 200 Euro. Gesloten model, omdat ik meestal in de huiskamer luister met andere geluiden om me heen. Klankkarakter zo neutraal en liefst zo "open" mogelijk. Ik wilde een lage aansluitwaarde, omdat de hoofdtelefoon ook regelmatig achter de computer wordt gebruikt, voornamelijk voor het luisteren van muziek. Degelijke materialen/kwaliteit en een goede pasvorm waren voor mij heel belangrijk, na de ervaring met Shure. Ik heb geen behoefte aan draadloos vanwege de toch mindere geluidskwaliteit en het vaak hoge ruisniveau. Noise cancelling lijkt me toch wat kleuring toe te voegen en is m.i. bovendien overkill voor een gesloten "over ear" hoofdtelefoon.

Na veel leeswerk kwam ik uit op de AKG550 in de mk3 versie. Die tikte al mijn wensen aan, inclusief een (lage) aansluitwaarde van 32 Ohm en kwam zeer positief uit de meeste reviews.
Bij de keuze destijds voor de Shure had ik de AKG ook al "in mijn vizier". De mk3 versie is een doorontwikkeling van die eerste 550, nu voorzien van een afneembaar snoer.
Ik ben op zoek gegaan naar een goedkope aanbieder, die vond ik uiteindelijk in een grote geluidszaak in Duitsland. Enkele dagen later arriveerde een grote doos. Het uitpakken was weinig spannend, in de doos zat de AKG 550 achter een plastic venstertje, met daarbij een snoer met (vergulde) 3,5mm aansluiting. Extra bijgeleverd is een (eveneens vergulde) opschroefbare 6,3mm aansluiting. Er zijn geen extra oorschelpen of andere verwennerijtjes, zoals een mooie transportdoos.

Bij het bekijken van de AKG valt meteen op dat alles er mooi en strak afgewerkt uitziet. De hoofdtelefoon voelt degelijk aan, geen gekraak als je de oorschelpen beweegt, keurig. De oorschelpen zijn gemaakt van een goede kwaliteit "faux https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Fo1NK257BuKvl5.jpegleather"ofwel nepleer. Ze voelen erg zacht en comfortabel aan. In de oorschelpen is met grote letters duidelijk aangegeven welke links en rechts dienen te zitten, handig. Zoals gebruikelijk bij de betere hoofdtelefoons, zit het aansluitsnoer ( 3 mtr. lang) aan één kant in een oorschelp bevestigd. De (metalen) hoofdband is vrij zacht maar niet overdreven dik gepolsterd.
Bij het opzetten voelt de hoofdtelefoon best licht aan. Je voelt nergens drukpunten, ook niet na langdurig dragen en de AKG voelt als geheel heel comfortabel aan. De oorschelpen passen ruim om mijn oren en je voelt vrijwel geen enkele druk. De schelpen zijn draaibaar en kantelbaar. Dat gaat met precies genoeg weerstand, zodat ze blijven zitten zoals je ze hebt gepositioneerd.

Dan is het luisteren geblazen. Ik heb de AKG 550 steeds weer vergeleken met mijn oude Shure SRH940 en probeer de verschillen aan te geven.
Al meteen valt op dat de AKG duidelijk meer bas weergeeft dan de Shure. Geen hele nadrukkelijke bas, dus liefhebbers van Beats kunnen meteen afhaken, maar strak en in balans met het middengebied en de hogere tonen. Waar de Shure (veel) meer de nadruk legt op midden/hoog, is de AKG duidelijk neutraler en qua geluid meer in balans. Ik luister overwegend naar popmuziek, zoals blues, hardrock, symfonische rock, maar ook country en soul. Waar de AKG ook opvalt, is in de ruimtelijkheid van het geluid, het lijkt a.h.w. los te komen van de oorschelpen en heeft op die manier toch meer weg van het karakter van een open hoofdtelefoon.
Waar de Shure nét iets beter is, is in het weergeven van de hogere tonen, dat klinkt wat "ijler" en soms toch net iets sprankelender. Probleem is alleen dat de Shure daarin de balans verliest, in de hogere registers kan hij soms wat schel overkomen. De AKG klinkt om die reden duidelijk rustiger.
Wat me in de eerste luisteruurtjes opviel, is dat de AKG soms wat "rafelig" klonk, met name in het middengebied/hogere gebied. Uit diverse luistertests had ik al opgemaakt dat de AKG langdurig ingespeeld moet worden en dan pas zijn ware klasse laat horen. Dat klopt, inmiddels is de AKG helemaal los en kan ik niet anders zeggen dan dat ik er zeer tevreden over ben. Geen rafelrandjes meer....
AKG noemt de 550 zelf een "referentie hoofdtelefoon". Daar kan ik het wel mee eens zijn, ook door dat uitgebalanceerde karakter. Nadeel is wel dat je elke onvolkomenheid in de beluisterde opnames hoort en dat lage kwaliteit MP3's meteen door de mand vallen.

Samengevat: de AKG biedt over het gehele bereik een fraaie klankbalans met een eerlijke (dus niet heel veel...) hoeveelheid bas, mooi neutraal van klank en geschikt voor vele soorten muziek. Hij klinkt gewoon lekker..... en al mis ik dat beetje "wow" ijle/sprankelende van de Shure in de hoge tonen, er is helemaal niets mis met de geluidsweergave van deze AKG. Daarnaast is hij degelijk afgewerkt en zit hij écht lekker op het bolletje. Het is door het forse formaat en lange aansluitsnoer bij uitstek een hoofdtelefoon voor thuisgebruik, ook omdat de klemkracht op het hoofd me onvoldoende lijkt voor onderweg.

Nog één opmerking: de AKG past prima op een middelgroot tot groter hoofd. Mensen met wat kleinere hoofden schijnen soms te ervaren dat de oorschelpen minder goed aansluiten. Het goed aansluiten van de oorschelpen op je hoofd is wel een belangrijk punt, zeker ook bij deze AKG. Je hoort het ook meteen als de zaak wat scheef zit, dan kan de muziek zelfs dof klinken. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FnNPv2zgOHlvYg.png

Heb jij ook een AKG K 550 (Zwart)?