EZVIZ Husky Air Full HD

Specificaties Draad(loze) PoE buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

EZVIZ Husky Air Full HD Review

jvroosmalenTestpanel 22 mei 2018, laatste update op 22 mei 2018, 1.817 views Testpanel

EZVIZ Husky Air Full HD

De Husky Air is een goede huis, tuin en keuken beveilingscamera. De beeldkwaliteit is goed voor de prijs. De nachtzicht modes m.b.v. IR-licht werkt erg goed. Opnames kunnen bewaard worden via sd-kaart. De alarmen zijn erg gevoelig en gaan snel af, vaak iets te gevoelig.

Pluspunten

• Nachtzicht
  • bouwkwaliteit
  • Opnemen bij beweging
  • Makkelijke montage

Minpunten

• Wifi-connectiviteit
  • OverGevoelig alarm

Kwaliteit Score: 4

Husky Air 1080p

Algemene beoordeling
De Husky Air is een goede huis, tuin en keuken beveilingscamera. De beeldkwaliteit is goed voor de prijs. De nachtzicht modes m.b.v. IR-licht werkt erg goed en laat veel zien in donkere en verlichten omgevingen. Met de sd-kaart kunnen opnames bewaard worden en via de app zijn ze makkelijk terug te vinden. De alarmen zijn erg gevoelig en gaan snel af, vaak iets te gevoelig.
Ik heb als onderdeel van het testpanel de ezviz Internet alarm hub en de Husky air 1080p: buitencamera samen getest. Op de actie pagina stond dat we de “alarmsysteem starter kit” zouden krijgen maar uiteindelijk werd alleen de “Internet alarm hub” geleverd. Deze heeft nauwelijks interactiviteit met de Husky Air en zal dan ook heir niet verder besproken worden.
Reden voor aanmelden: ik wilde wel eens iets met domotica doen, en dit leek een leuke gadget (en ik verwachtte eigenlijk niet te worden ingeloot).
Wat zit er in de doos
  • Husky Air camera
  • Voeding
  • Hulpstuk voor waterdicht verbinden met ethernet kabel
  • 3 schroeven, 3 pluggen en tekening te gebruiken voor bepalen boorgaten
  • Quick Start Guide
Features
De Husky air heeft veel features waaronder:
  • Groothoeklens voor breed zicht
  • IR lamp en nacht modus voor nachtzicht
  • Microfoon en speaker voor twee-weg geluid
  • Alarm en lichten om een indringer af te schrikken
  • Bewegingsdetectie
  • SD-kaart voor opslag video
  • Twee wifi-antennes en ethernet aansluiting
Quick Start Guide
In de Quick Start Guide vinden we de installatie instructies in een tiental talen waaronder Engels en Nederlands. De handleiding is duidelijk geschreven met overzichtelijke plaatjes. De verschillende stappen komen hieronder aan de orde.
Installatie en App installatie
De eerste stap is het aansluiten van de voeding op Husky Air.
De volgende stap is het installeren van de Ezviz app op een smartphone. Bij het installeren worden meteen een hele lijst permissies gevraagd. Het zou fijn zijn als dat pas bij gebruik zou gebeuren.
Na het starten van de app moet een account aangemaakt worden, hierbij is keuze om te registeren met een e-mailadres of telefoonnummer. Ik heb de eerste gekozen. Het wachtwoord moet tussen de 6 en 16 tekens zijn en zowel letters als cijfers bevatten. Speciale karakters kunnen wel gebruikt worden, en het e-mailadres moet geverifieerd worden.
Om de app te koppelen aan de Husky Air kun je de QR code op het voetje van de camera scannen. Als alternatief kan het serie nummer ingesteld worden. Hierna moet WIFI op de camera worden ingesteld, en word gevraagd te bevestigen dat je telefoon op het goede netwerk zit, en voor het wifi wachtwoord dat in plain-tekst zichtbaar is in het invoer veld. Daarna word via onhoorbaar geluid de Wifi-configuratie door gestuurd naar de camera. Dit koppelen duur vrij lang (tot een minuut) en er is weinig feedback.
Helaas lukte het na een aantal pogingen nog niet om de wifi instellingen naar de camera te pushen. De FAQ op de website van Ezviz was ook weinig behulpzaam. Voor het toevoegen van camera’s is er de optie een QR-code te genereren die de camera kan lezen en verwerken, maar dit werkte evenmin Uiteindelijk met mijn laptop een hotspot opgezet (thanks windows 10) waar zowel mijn telefoon als de camera verbinding mee konden maken. Blijkbaar is er iets met mijn Wifi netwerk waardoor de camera er geen verbinding mee kan maken.
Ik woon in een winkelstraat en er staan hier veel oude huizen. Ik zie dus >30 wifi-netwerken afhankelijk van de locatie in mijn appartement.
Na contact met de klantenservice is het wel gelukt verbinding met Wifi te maken. De truc is het opzetten van een hotspot met dezelfde naam/wachtwoord als mijn gewone WIFI (terwijl de laatste uit staat). Dan de camera te resetten en opnieuw toe te voegen. Het paren ging nu goed. Hierna kon de hotspot weer uitgezet worden en de camera wel met mijn Wifi netwerk verbinden.
De camera heeft ook de optie om een ethernet kabel te gebruiken. Voor de meeste testen in deze review is gebruik gemaakt van bekabelt netwerk.
Montage camera
De camera wordt geleverd met een voetje met 3 gaatjes voor schroefbevestiging. Er zitten ook 3 schroeven& pluggen bij. Verder is er een handige sticker die op een ondergrond geplaats kan worden met markeringen om op de juiste plekken te kunnen boren. Verder kan de camera in richting versteld worden via een kogelgewricht, dit werkt vrij aardig. Gezien de korte testperiode heb ik de camera op verschillende posities getest zonder deze vast te schroeven (hiervoor moet ik eerst toestemming hebben van de huisbaas).
De Husky Air komt met een hulpstukje voor het waterdicht verbinden van de ethernet kabel. Hiervoor moet je wel een kabel hebben zonder stekker, die je erna weer aanzet. Dit is niet getest, maar ziet er wel degelijk uit. De koppeling van de voeding is een standaard verbinding, en lijkt niet waterdicht. Het snoertje van de camera naar de aansluitingen is ongeveer 30 cm lang. De voeding heeft een snoer van iets meer dan 1 meter. Houd er dus rekening mee dat bij buitenmontage een stopcontact of verlengsnoer in de buurt nodig zijn.
Sd kaart
De camera heeft een slot voor een sd-kaartje voor het bewaren van de filmbeelden. Dit zit aan de onderkant samen met de rest knop achter een klepje bevestigt met een paar schroeven. In eerste instantie zaten de schroeven zo vast dat het erg lastig was dit open te schroeven. Erna kon het met gemaakt open en dicht worden gemaakt.
Beeld kwaliteit
Hieronder enkele screenshots van verschillende scenes. De plaatje zijn helaas naar 768x432 pixels, dit is hoe de software ze exporteert. De kijkhoek is erg goed. Uit het raam ziet de camera evenver naar beide zijden in mijn straat als dat je zelf ziet. Veel meer zou niks meer toevoegen. Wel lijtk het dat er een of ander “Sharpening” filter om de beelden zit, dit zie je sterk rond de logos van de winkels. Verder zie je veel compressie artefacten.
In het donker
Het zicht ’s-Nachts is erg goed. In zowel een verlichte winkelstraat, als een donkere achtertuin/wildernis.
Opnemen op geheugenkaart
Een sd-kaartje kan in de camera geplaats worden. Via de app moet deze geïnitialiseerd worden waarbij alle data er afgehaald wordt. Daarna zal de camera beelden gaan opnemen. Daarbij is deze zo slim alleen op te slaan als er beweging wordt gedetecteerd (en tot 1 minuut erna of zo). Hoe gevoelig de bewegingsdetectie is kun je bij de alarm functie instellen. Ik heb een 64 GB sd-kaartje gebruikt dat ik had liggen. Helaas is via de app niet te zien hoeveel data/ruimte er al is gebruikt. Wel kun je de datum zien van de oudste opname op het kaartje. Dit suggereert dat als het einde wordt bereikt van voor af aan de data wordt overschreven.
Ik heb de sd-kaart er ook weer uitgehaald en in de computer gestopt. Dan zie je dat de hele kaart is gevuld met .mp4 bestanden van gelijke grootte en een opvolg nummer. Op basis van de laatst gewijzigd datum zie je dat de camera die vooraf aangemaakte files een voor een vult. Alhoewel er via de app een code nodig is om de “versleutelde” beelden af te spelen, had VLC-player er geen enkele moeite mee om de videobeelden te bekijken De beelden worden dus niet versleuteld opgeslagen
De App
De app van EzViz heeft een simpele en duidelijke “look and feel”. De meeste delen werken redelijk intuïtief en er staat bij de meeste opties genoeg uitleg. Via de app kun je o.a. de camera-instellingen wijzingen. Dit gaat met een serie sliders en sub-menus Zo kun je het alarm bij beweging aan en uit zetten, om een schema voor instellen.

Je kunt live beelden bekijken en daar ook snapshots/opnames van maken. Voor het bekijken van de beelden moet je eerste de toegangscode ingeven die gebruikt word voor de encryptie van de beelden (daarover later meer).
Indien, er een geheugen kaartje in de Husky Air zit, kun je ook via de kalender naar momenten uit het verleden om de beelden terug te kijken. Hiervan kun je dan nog steeds foto’s en videos maken, la gaat dat niet supersoepel.
Je kan de camera beelden ook bekijken als je niet thuis bent, dit werkt hetzelfde als dat je wel thuis bent. Ik merkte weinig verschil in gedrag.
Desktop Software
Via de website van ezviz kun je ook software voor de desktop downloaden. Als je inlogt op je account kan je je camera inzien. Ook kun je alle cameras in je lokale netwerk vinden. De software heeft om onduidelijke redenen altijd admin-permissies nodig om te draaien. Mogelijk omdat de standaard opslag locatie voor snapshots en opnames in de “Program Files” map van het programma is, in plaats van bijvoorbeeld de map van de gebruiker. Het zoeken naar camera beelden gaat makkelijker op de desktop dan op ene telefoon. Maar het instellingen menu voor de camera zit verder verstopt.
Ondersteuning
De documentatie bij de camera is erg karig, het is een quick-start guide meer niet. In de app staat een beknopte FAQ, waar weinig in staat. Op de website staat niet veel meer. Gezien mijn problemen met Wifi heb ik gemaild met de support. Als je mailt naar het adres zoals vermeld op de website krijg je een automatisch antwoord om het te proberen bij de support per regio, met een tabel van e-mail adressen per regio. En een standaardformuliertje dat je moet invullen. Het duurde bijna een week voor ik antwoord kreeg. De suggestie uit de email werkte wel, zoals hierboven vermeld.
De Husky Air is een nette consumenten camera die voor zijn prijs goed nachtzicht geeft. De camera is goed gebouwd en de app is overzichtelijk. Wel is de app soms erg instabiel en de documentatie is erg summier. De felle led-lampjes (zelf bij indicatie uit), met name ’s-Nachts zorgen dat de camera wel erg opvalt. Een indringer zal hem dus snel spotten en uitschakelen.

Heb jij ook een EZVIZ Husky Air Full HD?

Neemt het automatisch ook het geluid op?