be quiet! Silent Loop 360mm

Specificaties CPU (closed loop), 120mm (3 fans) - Bekijk alle specificaties

be quiet! Silent Loop 360mm Review

PC_EVERYDAY 16 mei 2018, 301 views

be quiet! Silent Loop 360mm

Water koeling is gaaf maar als je het kiest doe het dan goed en ga voor een 360mm variant. Met de Silent Loop 360 van Bequiet zit je dan zeker goed!

Pluspunten

• Pure Wings 2
  • 360mm
  • Alles is mooi zwart
  • Koper
  • Bouwkwalitiet

Minpunten

• Handleiding was niet alles..

Koelvermogen Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Geluidsproductie (min) Score: 5

Een CPU koeler heb je altijd eentje nodig, de ene keer komt hij met de CPU zelf en de andere keer moet je een after market koeler aanschaffen. Je hebt dan heel veel keus, ga je voor lucht gekoeld of ga je voor een water gekoelde (AIO)? Wij kijken vandaag iniedergeval naar de Silent Loop 360 van Bequiet. Dit is een closed loop en dit houd in dat je zelf niet met water hoeft te gaan spelen, dit zit namelijk al in de radiator/pomp. AIO staat dan ook voor All-in one cooler.

uitpakken
Specificaties
Inbouwen
Metingen

Zelf ben ik altijd al helemaal weg geweest van een AIO/Waterkoeling, 120mm of 240/280mm Rads zijn leuk maar voor mij is en zal 360mm altijd the way to go zijn. Is een 360mm Radiator beter? Nee als je het mij vraagt niet perse, vaak bieden ze in de mainstream CPU’s ook weinig tot geen meer waarden wat Temps betreft. Wel ziet een dikke 360mm AIO er veel beter uit en als je dan kijkt naar het prijs verschil van een 240/280mm AIO en een 360mm AIO is voor mij helemaal de keuze heel vlug en gemakkelijk gemaakt! Zoals ik aangaf zal je niet echt voordelen zien van een 360mm Rad op een Quadcore i5 Skylake (6000 serie) of Kaby lake (7000 serie), enkel dat deze chip heel goed gekoeld zal worden. Nu met de op komst van coffee lake (8000 serie) (6 Cores) zal dit misschien rustig aan wel wat gaan veranderen. Enkel heb ik nu nog niet de beschikking over deze CPU line up. Ik zal het product van vandaag dan ook gaan testen op een I5 6400 Skylake CPU, dit is geen CPU die warm word maar dit hoeft ook niet om te laten zien wat de tempratuur verschillen zijn met een Stock Intel cooler. En man, die wil je zien wat ze zijn verrassend!

Uitpakken

Het product komt in een ‘’simpele’’ doos binnen, maar niet in negatieve zin! Nee, Bequiet heeft zijn zaakjes goed op orde en dit zie je ook aan de doos terug. Ze weten hoe ze met design om moeten gaan en dit hebben ze dan ook goed uitgewerkt op de verpakking. De doos ziet er erg professioneel uit en het schept hoge verwachtingen bij het zien van de doos. Het is een mooi donker design net als de AIO/Koeler zelf. Geen RGB of iets van die fratsen. Al moet ik zeggen dat RGB toch vaak wel het uitgangspunt is geworden. Bequiet is hier iniedergeval niet te veel mee bezig, of ze hun vingers hier aan niet durven branden dat weet ik niet, maar ik hoop niet dat als ze ooit in het bootje van RGB stappen dit dan niet verkeerd doen. Ze lopen zo misschien toch wel een hoop kennis mis en de lat voor goede RGB word steeds hoger gelegd. We dwalen af… Er zit dus geen RGB op maar ik mis het niet op deze koeler, het is echt een product voor de stealth look builds. En persoonlijk houd ik hier erg van. Zoals we op de doos kunnen zien, zien we dat alles zwart is behalve de stickers op de Fans. Ook zien we dat de kabels van de pomp naar de Rad niet gesleeved zijn of iets dergelijks, wat en hoe hebben ze dit aangepakt? Ik ben dan ook benieuwd hoe dit in het echt zal zijn, op foto’s was ik er nooit een favoriet van dus ik ben daarom extra benieuwd over hoe dit eruit zal zien.

Wanneer we de doos open slaan vinden we als eerste een schuimlaag, wanneer deze is verwijderd zien we de handleiding boven op liggen en daar onder het product zelf. De AIO zit in een plastic zak en deze zit weer in karton verpakt in de doos. Niks schuift rond want alles heeft zijn eigen plekje in de doos. Er is goed over de indeling na gedacht en alle onderdelen schuiven dan ook niet. Dit is zeker een fijne gedachten want je wilt natuurlijk voorkomen dat je nieuwe producten beschadigen, zeker als deze producten wat geld kosten en er met water word gespeeld. Goed gedaan Bequiet!

In de doos vinden we niet alleen de AIO zelf maar ook de mounting plates en bij behorende schroeven voor zowel AMD als Intel, ook komen we een tube geleidingspasta/Thermalpaste/Thermal grease of hoe je het ook wilt noemen tegen. Deze tube is redelijk groot maar of hij helemaal gevuld zit dat weet ik niet, hoeveel gram het is staat er niet op maar het is zeker voldoende om de koeler in te bouwen, je houd hierna nog genoeg over. Ook zit er een fan splitter bij om de 3 fans (Pure Wings 2) die meegeleverd zijn voor deze koeler aan te sluiten op je moederbord. Ik vind dit een hele goede toevoeging en zeker ook niet overbodig. Ja er zijn moederborden met 6 of meer Fan poorten maar in mijn geval kan ik maar 2 case fans aansluiten en omdat de fans niet uitgerust zijn met MOLEX, waar ik erg blij mee ben kan ik ze nu toch aansluiten op mijn moederbord en hoef hiervoor maar 1 Fan poort beschikbaar te hebben. Toch heb ik er nu 7 Fans in draaien en een pomp, dan is MOLEX wel fijn om te hebben op een fan.

De brackets voor AMD en Intel zitten netjes gesorteerd in ieder zijn eigen zakje met bijbehorende schroeven. Deze zakjes zijn her sluit baar en dit is erg fijn, in de meeste gevallen houd je namelijk wel een reserve schroefje over of dergelijke en dan kan je deze weer netjes opbergen terug in de doos. Vandaag kijken we echter alleen naar de Intel manier om de Koeler te monteren omdat we simpel weg niet de mogelijk hebben tot een AMD Chip, wel zal dit in grote lijnen het zelfde verlopen als bij Intel.

Voor het monteren van de Pure Wings 2 op de radiator zijn er voldoende schroeven mee geleverd, je kunt dan ook elke configuratie waar maken met de schroeven die zijn meegeleverd en dat is erg prettig, ook zijn er reserve schroeven mee geleverd!

De Pure Wings 2 zitten individueel verpakt in ieder zijn eigen hersluitbare zakje, de fans zien er goed uit en zijn netjes afgewerkt. Er zit geen MOLEX op en dat vind ik mooi om te zien, past ook goed bij het design, lekker clean! Het frame van de fans is van plastic en er zitten geen rubbers op de hoeken waar je ze monteert, enkel heb ik hier nog geen problemen mee ondervonden.

En dan nu het moment waar jullie allemaal op zitten te wachten, de AIO koeler zelf! Ja hoor deze zit ook in de doos. Zoals eerder aangegeven zit deze in een plastic zak, niet hersluitbaar maar daar zie ik het nut ook niet van in in dit geval. De koeler Is helemaal zwart en de bouwkwaliteit is goed. Het voelt zeer degelijk aan en het voelt ook echt als een premium product. De power kabel voor de pomp zelf is mooi gelseeved en dit is een mooie toevoeging. De Tubes van de pomp naar de Radiator zijn dit echter niet, dit lijkt gewoon een zwarte rubberen slang met daarom heen metalen ringen of iets dergelijks. Bequiet noemt dit zelf bend protection. Zelf vind ik het er beter uit zien in het echt dan op de foto’s. Wel is dit iets heel anders dan een gelseevde tube en dat is toch eerder mijn voorkeur. Mocht je een stealth looking build gaan bouwen dus alle componenten zijn zwart dan is het goed te doen en valt het eigenlijk niet op. En jongens laten we eerlijk zijn, het is een mening. De een vind het wel mooi en de ander moet er niks van hebben, ik vind het prima.

De radiator zelf is ook in het zwart gespoten behalve op de plekken waar de fans gemonteerd worden, hier zit aan de binnen kant geen verf en hier zie je echt het koper zitten, goede keuze en hier sta ik dan ook helemaal achter. Ik was wel bang dat dit zou storen en dat je het koper zou zien zitten maar eenmaal de Pure Wings 2 geïnstalleerd te hebben op de Radiator zie je hier niets meer van. Win win situatie dus!

Specificaties

Inbouwen

Het inbouw avontuur begon voor mij in de handleiding maar ik moet wel toegeven Bequiet, dat deze een keer goed herzien mag worden. Wat is deze onduidelijk. Alle talen staan door elkaar en ik vond het dan ook erg zoeken. Gelukkig is het inbouwen van een AIO niet een grote operatie en is dit goed te doen als je hier goed voor gaat zitten en je aandacht erbij houd. In mijn Intel geval was het een kwestie van de backplate achter op het moederbord monteren en daarna de beugel om de pomp schuiven. Toen in elke hoek van de beugel een schroef gestoken met daarom heen een veer en een ringetje en onderop een moertje zodat de schroef bleef zitten op de beugel. Eenmaal dat gedaan is het een kwestie van de Koelpasta op de CPU zelf doen en dan de sticker onder op de pomp verwijderen en de pomp bevestigen op het moederbord. In mijn geval heb ik de radiator voorin de behuizing gemonteerd aan de binnen kant. Dit is een kwestie van de fans op de juiste plek monteren en aandraaien en je kunt gaan, wel nog even de fans en de pomp aansluiten op je mobo, cruciaal punt!

Metingen

Zelf heb ik de koeler getest op een Intel systeem, de I5 6400. Dit is inderdaad geen warme Chip maar dit is ook niet nodig om te laten zien wat het verschil is met een stock Intel koeler. Ik heb testen gedraaid met de Stock intel koeler en koelpasta en daarna een test met de Bequiet Silent loop 360 en bijbehorende koelpasta van Bequiet. De testen zijn gedraaid op een 64 Bit systeem op W10 Pro met alle programma’s gesloten enkel de software voor het testen zelf geopend. Ik heb gebruik gemaakt van OCCT 4.5.1, Ik heb de test als volgt vorm gegeven, Duration 10min, Idle periods 1min at begin and 1min at the end. Test Mode: Medium Data Set, Number of threads 4 (Test will use 512MB of memory). Wanneer de testen zijn gedraaid komt er een grafiek uitrollen, je krijg een grafiek van elke Core van je CPU, Core 0,2,4 en 6 worden ze genoemd. Ik heb de grafiek van de warmste Core eruit gepakt en deze met elkaar vergeleken. Dit is in mijn geval Core #0

(Stock Intel Cooler I5 6400)

(Bequiet Silent Loop 360mm I5 6400)

Ook heb ik gemeten wat de tempraturen waren op Idle met zowel de Stock Intel cooler als de Silent loop 360 van Bequiet.

Stock Cooler Intel op Idle: 38/39 Graden
Silent Loop 360mm Op Idle: 24 Graden

(Kamer tempratuur 21,8 Graden)*

Deze test stampt je CPU echt flink op zijn staart en mijn ervaringen zijn dan ook dat je deze temps niet haalt wanneer je gamed, Als ik Far Cry 5 speel op High settings komt de CPU niet boven de 36 Graden uit met de Silent loop 360 erop geïnstalleerd. Dit is dus een erg mooi resultaat zeker als je kijkt naar de Idle temp van de CPU met de Stock Intel cooler, deze was 38/39 graden en met de Silent Loop 360 erop tijdens gamen haalt de CPU deze tempratuur nog niet eens. Ja dan word je als hardware enthousiast wel gelukkig!

Ik was altijd al helemaal weg van een AIO en zeker van een 360mm variant. Toen ik het aanbod kreeg van Bequiet heb ik hier ook niet lang over getwijfeld. In het begin was ik sceptisch over de temps en had ik niet hele grote verschillen verwacht, tot mijn verbazing zat ik fout… Wat is Waterkoeling, in dit geval in AIO variant geweldig! Ben je in het bezit van een wat warmere CPU en je bent in de markt voor een CPU koeler dan is dit zeker het bekijken waard mocht je het budget hebben. Ik snap dit dit product echt ideaal is voor de looks in je build en al helemaal voor de overclockers onder ons want je haalt hiermee echt wel meer performance in huis vanwege de lagere temps die je hiermee kunt behalen. Ook is het zo hoe lager de tempratuur is van een onderdeel hoe minder het slijt, ik denk dat ik met mijn 24 Graden op Idle dan wel goed zit al ga ik wel kijken voor een upgrade zodat ik beteren reviews voor jullie kan maken! Ook is de pomp super stil en heb ik geen last van geluidsproductie ookal staat mijn PC naast me op oor hoogte. Met andere woorden, ik ben erg te spreken over dit product en hij verdient dan ook zeker het PC_EVERYDAY Recommended award! Gefeliciteerd Bequiet! Kijk wel nog even naar je handleiding O-) :)

Heb jij ook een be quiet! Silent Loop 360mm?