Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

J2pc 6 maart 2010, laatste update op 7 maart 2010, 7.739 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• USB 2 uplink met shares
  • 3 verwisselbare antennes (3 dBi)
  • 4 poorts Gigabit switch + 300 Mb N netwerk
  • Overzichtelijke Interface

Minpunten

• Nog niet gevonden.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Waarom
Ik heb deze router gekocht ter vervanging van een Linksys WRT54G v7.

De Linksys en ik zijn eigenlijk nooit goede vrienden geweest. Bereik was matig, niet echt stabiel (redelijk vaak resetten), interface erg traag. Kortom, geen goede match.

De laatste tijd leek het steeds slechter te worden. Met het oog op de toekomst ben ik toen gaan kijken naar een N router met USB uplink voor opslag (totdat er een echte NAS is).

Mijn oog viel op de TP-Link door vele features (3x verwisselbare antenne, USB uplink voor netwerk shares, gigabit switch) icm de zeer lage prijs (ca 50 euro).
Andere N-routers met uplink waren vaak een stuk duurder, of misten dingen als verwisselbare antenne's (linksys) of usb uplink via shares (d-link).

Installatie
Installatie is een eitje. Wifi staat standaard aan, inloggen met admin/admin en je bent binnen. Je kunt ook via een cd icm met de knop op de voorzijde alles automatisch laten regelen.

Overzichtelijke interface. Alles is simpel en snel in te stellen.

Antenne's
Door de problemen met m'n linksys (2x vaste 3dB antenne) heb ik direct 3x 5 dB antennes bestelt ter vervanging van de standaard 3 dB antennes (zie foto).

Direct na installatie met de standaard antennes was het bereik al veel beter dan ik met m'n linksys ooit gehad heb. Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen de standaard 3 dB, en m'n nieuwe (LevelOne, OEM) 5 dB antenne's.

Features
Paar van de features die ik gebruik:
USB Uplink: Ik heb simpelweg 1 share (= standaard) aangemaakt. Je kunt 2 accounts aanmaken, een 'admin' (= read/write) en een 'guest' (= read only).
Dit i.t.t. to bijvoorbeeld de d-link, waarbij je via een tooltje de remote USB poort moet 'mounten' (= exclusieve toegang, ipv gedeelde)

IP Mapping: Vrij simpel een MAC aan een IP koppelen, zodat je ook je printer, server etc. makkelijk via DHCP kunt laten werken.

Wifi security verder standaard, wpa2, mac filtering etc.
Daarnaast nog allerlei 'extra's' zoals bandwith control, parental control, static routing, access control etc.

Tevreden?
Ik ben erg blij met deze router. Ik kan op een simpele manier onze muziek collectie, vakantiefoto's etc op het netwerk kwijt. Prima bereik, en als ik straks een n kaartje voor m'n nieuwe pc heb ben ik daar ook meteen klaar voor :)

Vragen / onduidelijkheden? Laat het met weten :)

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

Duidelijke review, ben op zoek naar zoiets, denk dat dit 'm wel word. Neem aan dat er onder de 'Please run the CD' sticker gbit netwerkpoorten zitten? kan nergens vinden hoeveel erop zitten...
Jep, 4x Gb lan poorten (gebruik ze zelf momenteel niet)
Zal 't toevoegen aan de review.
Ik heb deze router ook. Ben er tot nu toe best blij. Ik kan niet zoveel zeggen over het bereik omdat mijn huis betonnen muren heeft en dat vind geen signaal leuk. Ondanks de beton krijg ik -62 RSSI en een transmit rate van 130 Mbps dus toch goed.

Omdat deze router alleen 2.4GHz is kan je eigenlijk nooit de theoretische snelheid van 300 Mb/s bereken over N.

Nog een ding, er is een bug in de firmware. Ik weet niet waarom maar de firmware loopt fast en werkt niet meer als je naar Wireless>Wireless Statistics gaat. Om de firmware weer aan de praat te krijgen moet je de power steker uit halen en weer der in doen.

Heel tevreden.
Hier geen problemen met de wireless statistics (firmware 3.9.13, standaard uit de doos)

[Reactie gewijzigd door J2pc op 21 maart 2010 23:10]

Iedere two stream router kan de theoretische connectie snelheid van 300mbps halen, zowel 2,4GHz als 5GHz. Je moet natuurlijk wel gebruik maken van een two stream adapter en alles goed geconfigureerd hebben om gebruik te maken van 40MHz wide channels.
Daarnaast zorgen afstand en obstakels natuurlijk voor vermindering van de connectie snelheid in de praktijk, maar dit is hetzelfde of zelfs nog meer het geval bij de 5GHz frequentie.

[Reactie gewijzigd door Nivk op 12 maart 2010 15:53]

Is het ook mogelijk deze router voorzien van USB poort te gebruiken als printserver? Ik kan het niet vinden op de website en user manual van TP-Link.

[Reactie gewijzigd door SharkyMarc op 20 maart 2010 10:03]

Standaard volgens mij niet. Ik zie in de interface alleen opties staan voor het delen van de USB harddisk, niks over printers.

Als echte tweaker kun je er natuurlijk OpenWRT opzetten (andere firmware flashen), en dan schijnt er wel een mogelijkheid te zijn.
Alles op eigen risico natuurlijk. Ben persoonlijk erg tevreden met de router zoals ie is (en ik heb een wifi printer ;) ) dus ik heb er verder geen enkele ervaring mee.
SUPER apparaat. Alles werkt goed hieraan. Het bereik is uitstekend te noemen.
Heb hem nu een week, ben vooral blij met de snelle doorvoersnelheden (gigabit netwerk) en uitgebreide webinterface.
Ik heb dezelfde router... maar ik krijg die usb service niet aan de praat. Hij geeft wel weer dat hij de usb hd ziet en dat hij werkt maar ik kan hem niet op mijn computer terug vinden om hem te gebruiken.
Ik stream via vaste internetverbinding veel data van mijn pc naar de mediaplayer. Dit gaat m.i. vrij traag met gemiddeld 4 MB/s. Als ik dezelfde data van mijn pc naar mijn externe harde schijf kopiŽer dan gaat dat veel sneller (60 MB/s). Ik denk dat mijn router, Zyxel NBG460N, niet snel genoeg is. Dit is wel een N-router. Zou ik met de TP-Link TL-WR1043ND beter uit zijn?
Ik zie dat je de tp-link hebt aangesloten op dat motorola modem.
Nu vraag ik me af op wel apparaat jij de DHCP aan hebt staan. Ik zit met een vergelijkbare situatie en wil eigenlijk vanaf mijn KPN modem een kabel naar deze router leggen en dan het KPN modem de IP-adressen laten uitdelen maar weet niet of dat mogelijk is met deze router.
Hmmm, kan je dan niet beter een switch achter je KPN modem hangen?

De enige manier waarop ik dit met de tp-link kan voorstellen is als je het modem niet op de WAN maar op de LAN kant aansluit en de dhcp server uitzet.

Maar dan is het gewoon een veredelde switch? Het hele port-forwarding etc is dan niet meer van toepassing...