Sony XB950BT (Zwart) Review

Jur_ 15 mei 2018, 263 views Product gekocht

Sony XB950BT (Zwart)

Deze draadloze Sony MDR-XB950BT bied wat meer opties ten opzichte van de bedrade MDR-XB950AP voor gebruik op kantoor. Ik ben positief verrast door de geluidskwaliteit via bluetooth. De bouwkwaliteit, audio en bediening zijn ook prima, al laat de kwaliteit van de Hands-free modus toch wel wat te wensen over.

Pluspunten

• Goede audiokwaliteit bedraad en draadloos (stereo stand)
  • Standaard stevige bas
  • Loopvrijheid van draadloos
  • Bediening
  • Bouwkwaliteit
  • Meegeleverde draad als terugval optie

Minpunten

• Head-set mode vrijwel onbruikbaar
  • Bass Boost te veel van het goede

Motivatie
Hiervoor was ik al in het bezit van de bedrade versie ( Sony MDR-XB950AP pricewatch: Sony MDR-XB950AP (Zwart) ) waar ik al zeer tevreden over ben. De reden om toch ook voor draadloos te gaan is de enorme vrijheid die het geeft om tijdens een audio gesprek rond te kunnen lopen (om iets te drinken te pakken bijvoorbeeld). Daarnaast word er een kabel meegeleverd welke je in de headset zelf kan steken om de zelfde ervaring te krijgen als met de bedrade versie. In de praktijk werkt dit prima mocht de (ingebouwde accu leeg zijn). Voor mensen in kantooromgeving die regelmatig digitaal meetings bijwonen kan ik een draadloze koptelefoon in het algemeen van harte aanraden.
Bediening en bouwkwaliteit
De koptelefoon oogt en voelt stevig en hoewel ik een los hoesje heb gekocht om hem elke dag te vervoeren heeft hij na een jaar van gebruik nog geen sporen van slijtage vertoond. De knoppen zijn relatief makkelijk blind te vinden en te gebruiken wanneer de koptelefoon op je hoofd zit. Wel is het aan te raden om de handleiding een keer door te lezen omdat sommige knoppen langer of in combinatie ingedrukt kunnen worden om speciale functionaliteit te activeren. De kussentjes vallen comfortabel over de oren. Langdurig gebruik zorgt voor wat warmte ontwikkeling. Deze is prima dragelijk, al betrap ik mezelf toch op wat opluchting wanneer ik ze na een paar uur afzet.
Verbinden draadloos
De eerste keer dat je de koptelefoon wilt gebruiken moet je hem pairen (koppelen). Dit kan door de aan-knop langer ingedrukt te houden wanneer hij aan staat of door NFC te gebruiken (bijvoorbeeld de koptelefoon naast je telefoon te houden wanneer hij aan staat). In beide gevallen gaat dit soepel en vereist hij daarna alleen een bluetooth verbinding en koppelt hij vaak vanzelf.
Audio stand draadloos
De audiokwaliteit van de zogenaamde stereo stand wanneer hij via bluetooth verbonden is, is echt heel goed. Al merk je wel verschil wanneer je de kabel erin steekt en naar een normale bedrade koptelefoon verbinding switcht. Onlangs kwam ik er overigens achter dat je de kwaliteit van de bluetooth audio kunt verhogen ten koste van de stabiliteit van de verbinding mits ondersteund op het apparaat:
http://docs.esupport.sony...ontents/TP0000536419.html hier heb ik nog niet veel mee getest. De stand is in ieder geval makkelijk af te lezen door het aantal keer dat het blauwe ledje periodiek achter elkaar knippert wanneer hij aan staat.

De audio kwaliteit is mijns inziens erg goed al leunt hij duidelijk naar een stevige bas. Iets waar ik zelf dan ook de voorkeur aan geef. Ik beschik verder niet over de kennis om hier uitgebreid op in te gaan, al is dat misschien ook een zeer discutabel onderwerp (?). De bass boost knop welke rood oplicht is veelal overbodig gezien de al stevige bas bij normaal gebruik. Ik gebruik deze bass boost stand dan ook heel sporadisch.
Hands-free stand draadloos
Ook zit er een microfoon ingebouwd in de koptelefoon. Je zult hiervoor zowel de audio als microfoon naar het hands-free apparaat moeten wisselen in Windows. De kwaliteit van de audio word duidelijk minder. Dit verschil is een stuk groter dan bedraad naar gewoon bluetooth stereo audio, waarbij het ineens moeilijk word om mensen te verstaan. Bovendien lijkt de spraak ook redelijk blikkerig te klinken.

In de praktijk heb ik de hands-free modus dus op disabled staan en gebruik ik de microfoon uit het verbonden apparaat zelf (meestal een laptop). Dit beperkt dus wel enigszins de vrijheid tijdens het bellen.
De accu
De accu is ingebouwd, wat ergens wel jammer is wanneer er iets mee gebeurd. Zo heeft de Bose noisecancelling koptelefoon van mijn vriendin bijvoorbeeld gewoon AAA batterijen welke je reserve mee kunt nemen en makkelijk vervangen. Afgezien daarvan gaat de koptelefoon in de audiostand voor mij meerdere werkdagen mee en gebruik ik hem ook vaak onderweg. Opladen gaat heel makkelijk via een algemene micro-USB aansluiting, wanneer de status led niet meer rood kleurt is de koptelefoon volledig opgeladen.
Al met al heeft deze draadloze Sony MDR-XB950BT mij meer vrijheid gegeven tijdens het werken en ben ik positief verrast door de geluidskwaliteit via bluetooth. Mogelijk dat deze zelfs nog iets meer richting de kwaliteit van het bedrade getrokken kan worden middels de kwaliteitsvoorkeur modus. Het is jammer dat de hands-free stand nagenoeg niet bruikbaar is, anders had ik de koptelefoon zeker 5 sterren gegeven.

Wat mij betreft is het de meerprijs ten opzichte van de Sony MDR-XB950AP zeker waard.

Heb jij ook een Sony XB950BT (Zwart)?