LG 34WK650-W Wit, Zwart

Specificaties 34" • 2560x1080 • 75Hz • AH-IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 34WK650-W Wit, Zwart Review

muvoriTestpanel 15 mei 2018, laatste update op 15 mei 2018, 2.529 views Testpanel

LG 34WK650-W Wit, Zwart

Groot UltraWide paneel met veel toeters en bellen, de kleurweergave is uitstekend en het paneel is daarom zeer geschikt voor fotobewerking. Helaas is de resolutie niet UHD, en heb je wel erg last van de lagere pixeldichtheid op dit formaat.

Pluspunten

• Grootte
  • Beeldverhouding
  • Goede kleurweergave
  • Hoogte verstelbaar

Minpunten

• Lage pixeldichtheid

Sneak Preview

Een paar maanden terug (maart 2018) zijn ik en nog een paar andere trouwe tweakers door LG uitgenodigd op hun Sneak Preview Event 2018. Veel producten die ze op de CES dit jaar hadden aangekondigd waren van de partij en wij kregen dan ook een uitgebreide rondleiding langs alle producten en innovaties. Onder andere aan bod kwamen hun tv's, witgoed en de categorie monitoren:

De LG 34WK650 monitor

Ik ben nu twee weken bezig geweest met het aan de tand voelen van deze monitor en, waar ik eerst nogal achter mijn oren krabde voor welke niche deze nou bedoeld is, is dit in de afgelopen week sterk afgenomen.
Out-of-the-box experience
Het beeldscherm werd geleverd in een enorme doos (natuurlijk) voor de accommodatie van een groot paneel. Bij het openen van de verpakking vindt je een certificaat met daarop de kleurwaardes die de fabriek geconstateerd heeft en dat deze voldoen aan LG's Quality Assurance. Verder zit er een groot stuk piepschuim in om beschadigingen aan het paneel te voorkomen, de korte handleiding om het paneel op de voet te monteren en om een of andere reden nog een CD met de handleiding.

Klein (groot) perspectief van de doos.

Het monteren van het paneel gaat vrij gemakkelijk, je hoeft alleen maar de voet in elkaar te schroeven (geen schroevendraaier voor nodig) en het paneel aan deze voet te hangen. Verder zijn de aansluitingen niet moeilijk te bereiken, het enige minpuntje is dat de bijgeleverde power brick, een net iets te korte kabel heeft om het op de grond te kunnen laten liggen als de monitor op een ietwat hoger bureau staat (er is ook geen makkelijke manier om het onder het bureau te bevestigen).

Bij het eerste gebruik heb ik gelijk gekeken of er pixeldefecten in het paneel zat, maar ik heb vooralsnog niets kunnen ontdekken gelukkig. Alweer met dank aan LG's QA!
De basis
Het is een reusachtig scherm als je, zoals ik, gewend bent aan 24" of 27" monitoren, dus dat wordt even wennen, ook de merkwaardige (niet-16:9) aspect-ratio is op het eerste gezicht vreemd, maar komt bij de meeste dingen goed van pas (alleen bij filmpjes zou je misschien last hebben van black bars aan de zijkanten). Ik zelf heb gebruik gemaakt van de extra breedte door de meeste van mijn windows te tilen op een vaste plek, bijvoorbeeld mijn mailprogramma aan de linkerkant, en mijn browser aan de rechterkant. Zo hou je natuurlijk niet twee windows van 16:9 over, maar de meeste programma's die ik draai hadden weinig tot geen last van de nog vreemdere ratio van 10,5:9.
Nogal rare workflow, maar ter demonstratie.
Features
De 34WK650 zit bomvol features, of je ze voor jou specifiek nuttig zijn, is de vraag. LG heeft namelijk voor ieder wat wils:

Om te beginnen is er voor de gamers onder ons FreeSync ondersteuning, wat vloeiendere beelden teweeg zou moeten brengen, helaas had ik geen grafische kaart van AMD bij de hand om dit te kunnen testen, wel heb ik de maximale FreeSync frequentie van 75Hz kunnen behalen door de instellingen van mijn videodrivers aan te passen, wat het beeldscherm dus effectief 75Hz maakt. Mooi meegenomen.

Ook is er ondersteuning voor HDR10 en voor 'HDR Effect', een kleurenprofiel dat alleen gebruikt moet worden bij foto's van landschappen, deze heb ik daarom niet vaak aangehad. De HDR10 ondersteuning is volgens de paar tests die ik met HDR content heb uitgevoerd prima, wel is voor de meeste content een DisplayPort aansluiting vereist, aangezien de HDMI standaard in deze monitor nog niet genoeg bandbreedte heeft.

Landschap zonder HDR Effect

HDR Effect in actie, zo ziet het er nog niet eens zo slecht uit

Een feature waar LG niet mee adverteert maar die ik desalniettemin wel heel fijn vond was de menu navigator, deze komt op dit beeldscherm in de vorm van een soort joystickje onder de monitor en het is vrij gemakkelijk om snel door verschillende menus de instellingen aan te passen, zoals het volume van de ingebouwde speakers, welke input je wil gebruiken en welke gamemode je wil gebruiken (er zijn er meerdere, ja).
Over de speakers gesproken, voor een ingebouwd paar zijn ze niet vreselijk, en als je een zonder standalone speakerset of headset zou moeten doen zou het geen straf zijn. Wel kan het problemen geven als je de monitor recht voor een muur hebt staan, wat een beetje een echo geeft.
Beeldkwaliteit
LG claimt dat deze 99% van de sRGB kleurruimte kan weergeven, en mede door het meegeleverde certificaat, geloof ik dat ook zeker. Afhankelijk van het kleurenprofiel dat je kiest verschillen de kleuren wel enorm, maar voor fotobewerking is er een speciaal Photo profiel, zodat je zeker weet dat je dan als fotobewerker goed zit.
De kleuren die het paneel weergeeft zien er dan ook zeer goed en gebalanceerd uit, met precies voldoende kleurcontrast.
Dit maakt het een uitermate geschikt beeldscherm voor (professionele) fotobewerking, behalve dan voor het feit dat het geen UHD scherm is en als je dus met grote resoluties werkt, je last gaat krijgen van anti-aliasing.
De maximale helderheid van het scherm is zeer hoog, en je kan dan ook hele heldere tinten wit weergeven, die sterk contrasteren met het diepere zwart van de HDR weergave.

Tweakers.net mag hun widescreen support wel eens verbeteren!
Vorm en stevigheid
De monitor ziet er vooral strak en modern uit, met kleine bezels (die LG zelfs 3-Side Borderless Design durft te noemen, maar het blijft alsnog 1 cm aan bezel aan die drie kanten), verder ben ik ook erg te spreken over het minimale voetstuk, wat maar weinig ruimte inneemt.
Het paneel voelt stevig aan (en is ook aardig zwaar, maar wat verwacht je met dit formaat). Als je het scherm aan het voetstuk hangt, kan je het geheel ook nauwelijks meer verschuiven, tenzij je het helemaal optilt. Het scherm is perfect gebalanceerd met de sterkte van de veer in het voetstuk, en je kan met minimale kracht het paneel omhoog en omlaag stellen en naar voren of achteren kantelen.

(Webcam niet inbegrepen)
Ghosting is gone
Toen ik voor de eerste keer probeerde een FPS te spelen dacht ik dat er veel ghosting was, maar ik denk achteraf dat het ligt aan de ietwat lagere responstijd van 5 ms (waar ik 2 ms gewend ben). Nu m'n ogen hieraan gewend zijn, lijkt ook de ghosting als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Helaas is deze lagere responstijd wel een trade-off voor de hardcore-gamer, maar voor iemand die niet al te fast-paced shooters speelt, zal het geen probleem zijn.
De kosten
Op het moment van schrijven kost de 34WK650 rond de €390, dat is toch redelijk duur, en de lineup van LG zelf biedt veel mogelijkheden, als je bijvoorbeeld geen 75Hz paneel hoeft, ben je maar rond de €300 kwijt. Of als je geen HDR10 ondersteuning hoeft, zijn er modellen rond de €340. Er zijn dus zat alternatieven, maar wel allemaal van LG, want zover ik weet zijn zij bijna de enigen die 34" UltraWides maken. De modellen van andere fabrikanten zijn een stuk duurder in de Pricewatch, en dan krijg je niet eens alle features erbij.

Kortom, zo'n 34" UltraWide was wel even wennen, ik was de eerste paar dagen een beetje verward door de hoeveelheid features die normaal heel tegenstrijdig lijken in een monitor (zowel features gericht op gamers als op fotobewerking) maar dat was waarschijnlijk ook het doel van LG; een goede, grote allround UltraWide monitor maken (da's een hele mond vol). Maar het is ze gelukt ook, voor de paar games die ik speel was de hogere refresh rate erg fijn, en als ik eens een fotootje wilde bewerken ging dat ook uitstekend. Persoonlijk zou ik toch niet voor een 34" model gaan, maar een kleiner model UltraWide, voor de wat hogere pixeldichtheid.

Heb jij ook een LG 34WK650-W Wit, Zwart?

Het schijnt dat dit model ook het zogenaamde ''Superresolutie+'' ondersteund, wat dus een soort van techniek is wat de gekartelde randjes wegwerkt maar niet tenkoste gaat van GPU performance. Heb je dit ook geprobeerd, en hoe is dat?
en zitten hier ook speakers in?
er zitten ingebouwde speakers in, maar ze zijn niet om van naar huis te schrijven.
vind je dit ook een fijne monitor? of was je toch liever voor curved gegaan, ik ben er namelijk nog niet over uit.. plat of curved
Zou je me kunnen vertellen of de voet traploos verstelbaar is in de hoogte?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla