Heavy Rain, PlayStation 3 Review

-ETz-candyman 5 maart 2010, laatste update op 5 maart 2010, 876 views

Heavy Rain, PlayStation 3

Pluspunten

• Unieke ervaring
  • Grafische hoogstand
  • Heel goed uitgewerkte speelwereld
  • Meeslepend
  • Sfeer

Minpunten

• Verschil tss "druk op toets" en "druk meermaals op toets"
  • Te veel geforceerd "binnen de lijnen" te blijven

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 3
Geluid Score: 3
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 3
D reden bij uitstek voor vele gamers om een spel te spelen: Sfeer en verhaal.
Vroeger had je veel verbeelding nodig om je in te kunnen leven in een spelletje, de wereld was heel beknopt. Er was weinig interactie.
Het verhaal was vaak maar slap en eenvoudig, je bent een held – ga de prinses redden – hier zijn wat wapens en vijanden.
Maar sinds de komst van de consoles sinds de vijfde generatie, is er veel veranderd.
Het zijn niet langer gewoon sprites die op en neer springen op het scherm, het zijn meer en meer goed uitgewerkte karakters in een verbazingwekkend verhaal.

De laatste jaren in bijzonder (met als voorbeeld Uncharted) steekt men meer en meer werk in het verhaal, de voice acting, grafische omgeving en details van het spel.
Hoewel het lijkt alsof deze slechts minimaal zijn nagestreefd in vergelijking met Heavy Rain.
Voor Heavy Rain gingen de mensen van Quantic Dream namelijk 4jaar echt tot het uiterste om heel veel details weer te geven.
(niet verwonderlijk om aan te nemen als je weet dat maar liefst 70 acteurs en stuntmannen meer dan 170 dagen zwoegden om de “motion capturing” een realistische vorm te geven)

Essentie van het verhaal: Heavy Rain
Een stad aan de oostkust van de Verenigde Staten wordt geteisterd door de Origami Killer.
Zijn slachtoffers worden na vier dagen teruggevonden, verdronken in regenwater. Op elk lijk worden een origamifiguurtje en een orchidee aangetroffen, maar meer aanwijzingen zijn er niet.
Angst en paranoia grijpen om zich heen en de politie zit op een dood spoor.
Nu is er weer iemand verdwenen: Shaun Mars.
De tijd dringt en het vertrouwen neemt steeds verder af.
Vier heel verschillende mensen raken betrokken bij het onderzoek en ze volgen hun eigen aanwijzingen die moeten leiden naar Shaun.

Heavy Rain combineert elementen van onderzoek (CSI/NCIS), dialoog en actie met een krachtig en meeslepend thriller verhaal.
Door als vier verschillende karakters te spelen, ieder met een unieke/uitgebreide achtergrond en eigen motivaties, maak je deel uit van een race tegen de klok om de Origami Killer te vinden voor Shaun dood is.

Pro
Deze game grijpt je echt vanaf het moment dat je hem aan zult zetten.
De atmosfeer die het creert is bijna niet te evenaren, en ik vermoed dat niemand dit zal ontkennen.
Het is zeker geen spel om eventjes snel te spelen, want voor je het weet ben je in de speelwereld opgeslorpt.
Het rondkijken en lopen in de wereld… het is niet te beschrijven, je bent echt precies in een andere wereld – die veel weg heeft van onze wereld.

Heavy Rain leeft, de karakters zijn niet gewoon “opvulling” die de wereld wat op moeten vrolijken.
Deze wereld leeft precies ook zonder jouw inbreng, maar jij kan hem niet zomaar onaangeraakt laten.

Dat deze ongekend fotorealistische game enkel op de PlayStation 3 uit komt zal niemand verbazen, deze game het toont eindelijk de ware kracht van de machine.

De wereld is van visuele pracht, vochtig en duister en toch op het zelfde moment verbazingwekkend.

Con
Heavy Rain is de eerste - en voorlopig enigste – game binnen zijn genre.
Het is dan ook alleen maar logisch dat er hier en daar nog wat scherpe kantjes aan zijn. (en dan bedoel ik niet op grafisch vlak)

De manier waarom de speler (of eerder als acteur ipv regisseur) deel neemt aan het gebeuren kan op sommige moment nog iets t geforceerd overkomen.
Ook is het verschil tussen “druk op toets” en “druk verschillende keren op toets” minimaal, wat tot frustraties kan leiden.
Hoewel deze punten minimaal en zelden aan bod komen leiden ze tot het vervreemden van de speelwereld. Dit is heel erg jammer, want de opname van de speler in deze wereld is waar Heavy Rain het van moet hebben.

Als je een PS3 in je bezit hebt, cineastische games en speuren je hart sneller doen slaan:
Download de demo van Heavy Rain, hij is zeker niet te missen! (de 1,3GBs zeker waard)
Het is iets speciaal, een mix tussen een spel/film en misschien net dat waar jij al jaren naar op zoek naar bent in een game.

Met dank aan
www.theinsiders.eu voor mijn Heavy Rain pakket.

Game on.
iamShorteh

• Playstation 3

Heb jij ook een Heavy Rain, PlayStation 3?

Reviews door de redactie

Ik ben het met je eens over Heavy Rain, het is zeker iets speciaals, ik heb er met plezier doorheen gespeeld en inderdaad af en toe last van de "Druk heel snel op deze toets" ipv de toets ingedrukt houden, wat ik dan niet meteen doorhad waarna ik de QTE(quick time event) faalde..

Dit is Fahrenheit als het in 2010 was uitgekomen, bij wijze van. :)
En ik vond dat spel ook echt heel goed.
Niets over de gaten in het plot (zie topic GoT met spoilers)?

En enige ( ;) ) in zijn soort, vergeet Fahrenheit niet (van dezelfde makers. Die was op de vorige generatie al topper in zijn soort.
Met dank aan
www.theinsiders.eu voor mijn Heavy Rain pakket.

Hoezo sluikreclame?