Corsair Carbide SPEC-OMEGA Zwart/Wit - Reviews

Specificaties Tower • 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide SPEC-OMEGA Zwart/Wit Review

Foritain 15 mei 2018, laatste update op 16 mei 2018, 892 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

Corsair Carbide SPEC-OMEGA Zwart/Wit

De Spec Omega gaat tegen het 'less is more' principe van vandaag in. Kanttekeningen: geen PSU shroud, zou profiteren van meer LED fans, weinig extra features, en ietwat te prijzig. Echter voor liefhebbers van wat over-the-top uitstralingen wel een degelijke met goede afwerking, lage geluidsproductie en meer dan redelijke koeling.

Pluspunten

• Degelijke bouw- en afwerking van de opvallende kunststof elementen, en tempered glass; geen budget schreeuw-case.
  • Koeling ondanks redelijk gesloten voorzijde ruim voldoende
  • Minimale geluidsproductie uitstekend, incl gedempte ophanging voor HDDs
  • Ruim inbouwopties voor een typische game-pc
  • Eenvoudig genoeg te bouwen en af te werken.
  • LED-feature voorop.

Minpunten

• Beperkte featureset voor dit geld: So-so LED fan ipv een chique uit Corsair assortiment, geen PSU shroud, geen fan- of led-controller
  • Binnenwerk wat gewoontjes voor een ~100e case.
  • Inbus-schroeven voor het zijpaneel oogt strakker, maar is minder praktisch. Toont ook slijtage in de schroeven als je dit niet heel voorzichtig of veelvuldig doet.

Corsair Spec Omega review

- Inleiding
- Specificaties
- De buitenkant
- De binnenkant
- Onze build
- Conclusie

Ook Corsair doet mee aan het spelletje ‘less is more’ op gebied van behuizingen, bijvoorbeeld met hun recente Carbide 275R, een spelletje waar tegenwoordig nu eenmaal veel vraag naar is. Maar wat als je nu gewoon zo’n lekker in-your-face buil wilt? Met de ouderwetste gedachte dat ‘more toch echt more is’ zeg maar? In dat geval heeft Corsair wat ‘Spec’ kasten voor je, waaronder de Spec Omega van vandaag.

Verkrijgbaar voor iets minder dan 100 euro, en in verschillende kleurstellingen. Handig feitje: Corsair heeft zojuist de nieuwe Spec Omega RGB uitgebracht, met meer fans, uitgebreidere RGB opties, en een PSU shroud, uiteraard tegen een meerprijs. Daarover mag je binnenkort een review verwachten.

Specificaties

Features en specs vanuit Corsair:

De buitenkant

Van eenheidsworst kunnen we de Spec Omega niet beschuldigen, dit staat als een walvis boven een grasveld. Veel lijnen waarvan de meeste geen functie hebben anders dan maar extra opvallend te zijn, en een heerlijke contrastrijke kleurstelling welke voor de camera erg pittig is.

Opvallende cases gaan vaak gepaard met matig plastic, maar de kunststofkwaliteit en afwerking van Corsair is uitstekend. Moet ook voor het geld, maar mag ook worden gezegd. Daarbij is het zijpaneel gelukkig van glas wat op den duur mooier azl blijven. We laten de foto’s de details uitleggen:

De binnenkant

Ook bij dit model kiest Corsair voor een inbussleutel en platte schroeven voor het paneel. Oogt wat strakker, maar is ook meer moeite om los te halen en de schroeven tonen lichte slijtage na meer dan één of twee keer inbouwen; niet voor de dagelijkse sleutelaar dus. Voor- en zijpanelen komen er makkelijk af, en dan resteert een kaal frame.

Het chassis is redelijk degelijk, maar niets bijzonders. Geen PSU cover, geen specifieke afwerking van de harde schijven, en gedeeltelijke rubberen grommets en gedeeltelijk open gaten. Redelijk, maar niet bijzonder. De eenvoudige zwarte fan achterop misstaat niet, de enkele eenvoudige LED fan voorin oogt in onze optiek wat goedjekoop. Harde schijven hangen gelukkig wel gedempt, en we zien geen gebrek aan fan opties voorin.

Achterop weinig anders dan we tegenwoordig zouden verwachten, al zijn twee SSD plekken gebruikelijker dan de hier aanwezige drie.

Wat de voorkant ontbreekt aan ruime ventilatie maakt de bovenkant redelijk goed: warme lucht kan prima weg.

Onze build

Voor onze build met deze case gingen we voor de volgende combinatie:
- ASUS ROG Maximus X Hero
- Intel Core i7-8700K
- Corsair Vengeance LPX
- Corsair H60 AIO
- ASUS ROG Strix GTX 1070 Ti
- Samsung 960 Pro SSD
- Seasonic Prime Titanium 850W PSU.

We zien nu duidelijk dat de Spec Omega een mid-tower is; gek veel ruimte rondom het ATX moederbord is er niet, en dat vinden we ook best positief; we willen tenslotte ook geen lege bak zien. Custom water lijkt dus niet voor de hand liggen, al kan je daar vast creatief mee omgaan.

Opmerkingen? Weinig, bouwen is eenvoudig genoeg, al houdt de ruimte achterop niet extreem over; menig case biedt net wat meer ruimte en zo complex is onze build niet. Maar: het kan ermee door. De enige beperking die we zien is met de voeding. Nu is dit een redelijk fors model, maar hij zit tegen de HDD cage aan en een optie om die te verschuiven is er niet. Grotere modellen zijn dus niet gewenst. Voordeeltje is echter dat de kabels nu redelijk uit het zicht vallen zonder dat er een PSU shroud op zit.

We hebben er expliciet voor gekozen om per case ‘passende’ builds te maken. Het nadeel is dat we dan geen vergelijking kunnen maken wat betreft koel- en geluidsproductie. Er zijn echter verschillende platformen die zich daar specifiek op richten, terwijl wij ons liever bezig houden met een echte build. Het houdt echter in dat eventuele informatie over temps en geluidsproductie niet gestandaardiseerd of genormaliseerd zou zijn, oftewel niet vergelijkbaar. We kunnen hooguit stellen dat een dergelijke i7/GTX 1080 Ti combinatie uitstekend uit de voeten komt zonder zorgen, en we waarderen ventilatoren die met een laag voltage op de headers keurig stil blijven (want waarom je een luide pc wilt tegenwoordig snappen wij niet).

Voor de luxere Spec Omega RGB hebben we een wat zwaardere GPU in gedachten, dus dan zullen we ons uitlaten over eventuele gevolgen van extra ventilatoren voorin, en in hoeverre dat al nodig is met een nog dikkere GPU.

Showcase

Wat extra foto’s, uiteraard even aandacht aan de witte LED strip voorop:

Niet iedereen houdt van een strakke, onopvallende case en wat ons betreft is het dan al winst wanneer er fabrikanten zijn die ook nog gewoon lekkere ‘in your face’ cases op de markt zetten. Voeg wat kleurstellingen toe, inmiddels een luxere RGB variant, en hop: keuzevrijheid!

Positief zijn we over het feit dat de bouwkwaliteit en afwerking keurig is, vooral kunststof delen aan de buitenkant zij een notoir minpunt voor opvallende cases en Corsair heeft dat goed voor elkaar. Glas is netjes (en duurzaam), maar ook de kunststof delen zijn stevig en komen met netjes afgewerkte randen. Het kwaliteitverschil met bijvoorbeeld de veel goedkopere SPEC-01 en varianten is gigantisch, en het gemak van het inbouwen is hier ook duidelijk beter dan bij die budget opties. Standaard koeling voldoet eenvoudig voor onze i7-8700K / GTX 1070 Ti met 120mm AIO combinatie, en de geluidsproductie is eveneens niets om over te klagen.

Toch vinden we hem ook een beetje karig trond het prijspunt. Het ontbreken van een PSU cover vinden we anno 2018 (of eigenlijk 2017) erg jammer, en anders dan ‘hij valt wel op’ en ‘hij is best degelijk’ biedt de Corsair Spec Omega in deze opstelling niets extra’s wat we in deze klasse gewend zijn. Ja, één eenvoudige LED fan en een leuke LED stripje voorop, maar that’s it. Pakken we hun eigen 275R erbij dan zien we daar een ietwat netter binnenwerk, een PSU cover, eveneens twee fans, grofweg evenveel netto inbouw opties, en zien we een ca 20 euro lager prijspunt; objectief een sterkere deal. De voorzijde van de Spec Omega zal vast wat duurder zijn dan die van de 275R, maar rijkelijk belegd noemen we het geheel als case niet. Overigens lijkt die feedback Corsair al bereikt te hebben, want we begrijpen dat de nieuwe RGB variant precies op die opmerkingen inspringt. Soon! (tm)

Kortom: dit is een degelijke en keurige case die ietwat duurder is dan zijn featureset zou verantwoorden, maar die met zijn opvallende uitstraling prima in jouw kijker zou kunnen spelen. Nogmaals: we moeten het Corsair wel geven dat de uitstraling van de voor- en bovenzijde, alsmede de voetjes onderop, het in elk geval een anders-dan-anders monstertje maakt in een markt rijkelijk gevuld met ingetogen opties, of (goedkopere) opvallende opties die kwalitatief zelden vergelijkbaar zijn. Als dat design aanspreekt zal je vermoedelijk over een tientje of twee niet hoeven te vallen.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Corsair Carbide SPEC-OMEGA Zwart/Wit?

Mooie kast wederom van Corsair _/-\o_ Ik vraag mij echter af of die fans voorin überhaupt wel lucht kunnen aanzuigen gezien heel de voorkant dicht lijkt te zitten. Of is dat een kleine gaas opening aan de onderkant? Ik ben tevens nu wel erg benieuwd naar de verbeterde variant :) kutgw!
Thanks Nemm, as always :D

En ja, die kunnnen best ademen zo blijkt. Ik dacht vooraf ook even 'gaat dat wel goed', maar het blijft goed binnen perken en dat is met 'slechts'een fannetje voorin. Misschien dat genoeg ventilatie bovenop significanter weegt?
Super review met mooie pics :) +3
Thanks Vector :D En ja he, Nada weer lekker bezig geweest :D:D
Super review, zeer leuke en mooie foto's en een zeer goede uitleg +3, een klein detail die me wel opviel was: Wat extra foto’s, uiteraard even aandacht aan de witte LED strip voorop, in plaats van strip zou het fan moeten zijn of is er ook een LED strip aanwezig?

Nogmaals uitstekende review :D
Thanks, fijn te horen en complimenten mbt de foto's volledig doorgegeven aan vrouwlief!

Er zit inderdaad een LED strip voorop, vandaar de opmerking, die loopt over de lengte (verticiaal) en zie je in de laatste paar foto's als het goed is. Tis wat genuanceerder dan bij de RGB versie: https://www.corsair.com/w...OMEGA-RGB/p/CC-9011141-WW
Wat een kastje zeg. Als je nou een design freak bent met strakke zwart wit kleuren past dit er zo mooi bij he, maar ga nog steeds niet mijn 750D vervangen. :D

En eeh goeie review zoals gewoonlijk +3 :P
Thanks :D:D

750D, oudje, wel nog een leuke case uit die tijd. Denk dat tal van moderne dingetjes echter onmisbaar zijn als je daar nu nog een build mee zal maken. En glas >>>> rest. :D
Ik wil die discussie wel met je aan :P
Welke tal aan moderne dingetjes mis je in een Corsair Obsidian 750D? :D
Had die al SSD mounts? Glas. PSU cover.

Aan de andere kant, jij kan nog DVD drives kwijt :p