AVM FRITZ!Box 7581

Specificaties WiFi-ac • 4G • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7581 Review

FalconerHG 11 mei 2018, laatste update op 11 mei 2018, 365 views Product gekregen

AVM FRITZ!Box 7581

AVM doet niet mee aan Deutsche Gründlichkeit. Nooit gedaan, en de 7581 is misschien wel de slechste uit de serie.

Pluspunten

• Eenvoudige bediening
  • Kan veel

Minpunten

• Slechte bouwkwaliteit
  • Belabberde WiFi
  • Niet stabiel

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 2
Fritz Boxen lijken niet gebouwd om lang mee te gaan.

Mijn vorige, een 7360, ging een paar jaar mee (verassend) maar deze 7581 houd het precies 13 maanden uit.

Verleden week begon de lijn te stuiteren. Xs4all helpdesk bellen, factory reset - redelijk stabiel voor een poosje maar nu begint hij weer. Terwijl ik dit schrijf klappert hij er twee keer uit.

En het is niet alleen de bouwkwaliteit waar de ClownBox op faalt (sorry, het ding is werkelijk spuuglelijk), maar de WiFi is bijzonder zwak, zowel op 5Ghz als op 2,4Ghz. De Fritz staat op de middenverdieping maar op zolder connect ik liever met de Nighthawk die beneden staat.

Jammer dat Xs4all dit merk blijft leveren.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7581?

Wat een merkwaardige recensie! Ik verwacht op dit podium wat meer argumentatie, onderbouwd met meetgegevens. De 7581 is een zeer omstreden model. Met name op het gebied van DECT zijn er zeer veel problemen waar overigens wel steeds betere oplossingen voor aangedragen worden. Het model is ook veel te snel in de markt gezet. Ik heb er zelf ook een en ben dus helaas ervaringsdeskundige...
Is er uitgebreid geëxperimenteerd met de plaatsing? Het bereik van het WiFi-signaal is een complexe materie en kan niet afgedaan worden met een stationaire vaststelling!
Misschien is het stuiteren van de lijn wel niet te wijten aan de 7581? Is er een andere modem aangekoppeld?
Er is geen ander modem aan gekoppeld maar de helpdesk wist mij te vertellen dat er geen indicatie was dat er iets mis was met de lijn. De modem reset zichzelf regelmatig als dit optreed. Dat geeft mij in ieder geval het idee dat het modem zelf het probleem is.

Wat de WiFi betreft is het nog makkelijker:

- Drie verdiepingen, vloeren van gewapend beton
- Fritzbox staat op de tussenverdieping, en dichter bij het trapgat dan de Nighthawk (die kan voor signaal op zolder echt niet slechter gepositioneerd worden dan waar hij nu zit)
- De Nighthawk op de begane grond komt beter door het beton en is stabieler (en WiFi signaal is ook nog eens van nature naar beneden gericht).

Mijn vorige Fritz (7360) had problemen met de LAN poortjes. Die vielen twee of drie keer per week zonder duidelijke reden even weg. Dat heeft me maanden gekost om te vinden.

Fritzen die ik bij anderen (al jaren daarvoor) heb moeten servicen hadden ook altijd rare problemen. Het vervelende van de Fritzen is dat ze het 1 of 2 jaar prima doen en dan vage, moeilijk te traceren problemen beginnen te vertonen.

Ik realiseer me dat er genoeg Nederlanders zijn die prima met Fritzboxen kunnen internetten, maar geef mij maar een Linksys, Netgear, Zyxel of zo'n beetje ieder ander modem.
Voorgaande Fritzboxen 7170 7360 7390 hebben allemaal het loodje gelegd bij een onweersbui in de buurt (dus geen inslag). Of de ADSL ingang of de netwerkpoorten lagen eruit. Maar voor die tijd deden ze het prima en dat kan ik van de 7581 niet zeggen. Nu pas na een aantal updates doet deze het acceptabel. Waarschijnlijk inderdaad een alpha of beta versie die in de haast op de markt gezet is. Inmiddels heb ik glasvezel en een server met pfSense als gatekeeper, voor mij geen Fritzbox meer.
De 7581 is niet het beste paard uit de AVM stal, maar wat beschreven wordt herken ik niet en duid ik vooral als exemplarisch.
Mijn ervaring met vele, zeer vele Fritzboxen, zowel bij mij thuis als bij talloze klanten is helemaal anders. Échte anders. Van de 7050 tot en met de 7590, echt top apparaten.