Lian Li PC-V351B (Zwart) Review

Melcheo 1 april 2010, laatste update op 25 januari 2011, 5.535 views

Lian Li PC-V351B (Zwart)

Pluspunten

• Klein maar zeer efficient met ruimte (Ati HD 5870 past)
  • Standaard al redelijk stil
  • Goede airflow
  • Goede afwerking

Minpunten

• Zijpanelen zitten met kleine schroeven gemonteerd (bewerkelijk)
  • Beperkte ruimte om onderdelen in te bouwen

Achtergrond

Na enige tijd gebruik te hebben gemaakt van een stille en zuinige HTPC heb ik besloten dat ik naast media center taken ook wilde gaan gamen op mijn TV.
Dit hield in dat ik naast krachtigere onderdelen ook een ander behuizing nodig had. Mijn eisen hierbij waren simpel:
  • Mooi strak design (smaken verschillen maar ik ben niet gecharmeerd van het stereo componenten design).
  • Kleur zwart.
  • Moet krachtige onderdelen kunnen huisvesten en koel houden.
  • Stil aangezien hij in de woonkamer staat.
Na veel onderzoek en ben ik uitgekomen op de V351 aangezien deze op papier aan alle eisen voldoet.

Indeling van de kast.

Op de afbeelding te zien dat de V351 uit twee "verdiepingen" bestaat. De onderste is voor het moederbord, videokaart etc. Op de tweede worden de schijven, voeding en CD/ DVD speler geplaatst. Hierdoor kunnen videokaarten zoals de HD5870 zonder moeite geplaatst worden. De enige echte beperking is de hoogte van de CPU koeler. Hiervoor heb ik de Scythe Big Shuriken gekozen, deze koeler is laag maar heeft toch een 12CM koeler.

Montage

Het inbouwen van het moederbord is een fluitje van een cent door de uitschuifbare moederbord tray. Echter bij plaatsing van een grote videokaart wordt het iets moeilijker. In mijn geval was het lastig om de PCI-E stekkers in de videokaart te steken. Zoals op de foto te zien is is er weinig ruimte tussen de videokaart en de kast.
Het inbouwen van de harddrives gaat door middel van duimschroeven en de drives zelf worden met schroeven met rubber ringen opgehangen.
De DVD drive wordt door middel van special schroeven in een rails geschoven wat tevens zonder moeite gaat.
De voeding zweeft en is hierdoor makkelijk te plaatsen. De schroeven aan de achterkant houden de voeding op zijn plaats.
De kast heeft op veel plaatsen gaten en gleuven waar kabels doorheen kunnen worden geplaatst. Het kabel management is hierdoor ondanks het formaat van de kast redelijk te doen.

Geluid
Standaard wordt de kast geleverd met 2 12cm Fans met Lian Li logo. De fans zijn redelijk stil, maar hebben een hoorbare zoemtoon. Deze is zeker in de huiskamer te horen en naar mijn mening storend.
Ik heb hiertoe de fans vervangen door Scythe S-flex fans deze zijn erg stil en recommended door Silentpcreview.com.
Na vervanging van de fans is de pc nagenoeg stil wanneer er niet mee gegamed wordt. (tv of films kijken, internetten etc.).

Temperaturen

Ati HD 5870 38C idle rond de 60C load
Core I7 860@2,8 30C idle 55C stressed

De V351 is een mooi afgewerkte kast waar ondanks zijn geringe formaat grote krachtige onderdelen in passen. De kast is goed te koelen en tevens erg stil te houden voor HTPC gebruik.
Zeker een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar een HTPC welke afwijkt van het traditionele design.

Heb jij ook een Lian Li PC-V351B (Zwart)?

Bedankt voor je review. Een erg mooie compacte kast. Maar weinig ruimte voor een grote processor koeler. Hoeveel ruimte zit er tussen je Proc en de onderkant van je voeding ?
Een Mugen 2 rev.B met bijna 16cm zal er wel niet in passen neem ik aan.
Misschien een Ninja Plus rev.B met 15 cm wel? of moeten we nog verder naar beneden met een Ninja mini rev.B met 12 cm.

edit:
spel fout

[Reactie gewijzigd door lateral op 30 september 2010 18:24]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. :)
De ruimte tussen het moederbord en de voeding is bij mij minder dan 15 cm. Ik heb er zelf een ninja mini in gehad en deze past met een 92mm fan. Afhankelijk van het gebruikte geheugen (met grote heatspreader) kan de fan eerder een probleem zijn dan de koeler zelf.
Ik ben zelf voor de Big Shurigen gegaan omdat deze ook de componenten rond de cpu koelt.
Prima review, leest lekker vlot door.
De eerste regel van je conclusie klopt niet helemaal, verder geen opmerkingen.

Zie ik het goed dat je de dvd drive aan beide kanten kunt zetten?
Klopt de dvd drive kan aan beide kanten gemonteerd worden. Er zit standaard ook een afdekplaat bij waar een floppy drive in kan.

Conclusie aangepast.
Nette korte review.
En idd mooie temps. Maar je hebt dan ook wel een fan die zowat je 5870 kust :).
Zal ook wel rap draaien met die X25-M.
De 320 GB is tijdelijk? Ik zie toch vaak een dataschijf van minstens1 terrabyte in een htcp.
De 320GB is vast. Hij is vrij stil en koel (single platter). Hier staan alleen de temprec map van WMC en andere tijdelijke bestanden op, de rest staat op mijn netwerkschijf.
mooie review (wat uitgebreider dan die van mij :-) )

Ik heb in mijn v351 last van resonerende zijpanelen; wanneer ik mijn hand ertegenaan houd of met een zijkant eraf dan is het stil, maar dat is natuurlijk niet hoe het zou moeten werken. Ik heb al dempingsmatten geplaatst, maar niet voldoende resultaat...

Heb jij hier geen last van gehad?
Ik heb hier vooralsnog geen last van. Maar ik heb dan ook direct alle fans vervangen door stillere en langzamere modellen (mogelijk minder trilling door het lagere toerental of minder luchtdruk in de kast) Daarnaast een ssd en een single platter samsung welke bijna geen vibraties afgeeft.

Bij mij maakte vooral de fan achterin bij de HDD bay veel lawaai en deze gaf ook een resonerend geluid. Misschien dat je die eens los kunt koppelen en kijken of dat scheelt.
Ik kreeg de HDD moeilijk op zijn plaats waardoor niet alle rubbers goed zaten, dit kan ook voor extra geluid zorgen.
Tnx! Mijn Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB zat achterin lekker strak in de rubbers (excusez le mot) en gaf inderdaad voldoende trillingen door. Ik heb nu de schijf in een zalman ZM-2HC2 gehangen en al het geluid is weg _/-\o_ De fan achterin staat met een fancontroller op een zacht pitje, de cpu cooler is nu het laatste onderdeel wat te horen is. Ik heb een (big) Shuriken op mijn wishlist staan :)
Ik had een tijdje deze kast en ik heb er spijt van dat ik heb hem weg gedaan! T_T
Heb jij trouwens ook het probleem gehad dat de connectors voor de harde schijven ondersteboven zitten door hoe je ze moet plaatsen?

goede review, thnx voor de temps, tijd voor een nieuwe computerkast voor mij!! :D
Ik moet zeggen dat ik nog steed zeer tevreden ben met de kast. Mogelijk zou je als alternatief de V352 kunnen bekijken. Deze heeft USB3 connectoren en tevens is de inhoud flexibeler geworden. Persoonlijk vindt ik het uiterlijk van de kast minder mooi dan van de V351.

Met de harde-schijven heb ik geen problemen gehad. Ze hangen gewoon op de reguliere wijze in de brackets en daardoor zitten de kabels volgens mij goed om. Ik heb de kabels onder de onderste harde schijf lopen zodat ze niet in de weg zitten.
leuke beknopte review, heb ook overwogen om dit kastje te halen maar vond hem toch net iets te klein persoonlijk... temperaturen zijn erg goed! voordeel van dit kastje is toch echt dat die fans tussen de componenten doorblazen, iets dat ze bij mijn NZXT Rogue ook hadden mogen doen.. 4 sterren :)
Ik ben ook erg tevreden over de V351B.
Echter heb ik niet goed rondgekeken of mijn Corsair H50 er zonder aanpassingen zou passen. Helaas blijkt de radiator te breed en kan mn zijpaneel er niet op.

Zit ook te denken aan een Big Shuriken. Hoop dat hij mn i5 750 op 4Ghz koel genoeg kan houden...echter gaat mijn voorkeur naar pricewatch: Noctua NH-C12P SE14 of http://www.ikbenstil.nl/C...210-CPU-cooler::1697.html

Draait jouw i7 enkel stock?

Al met al zeer tevreden met mn Lian Li V351B met i5 750 en 5770 Vapor-X in crossfire.

[Reactie gewijzigd door FZJ220706 op 8 oktober 2010 19:26]

als je een fan verwijdert wat is dan de maximale lengte van een kaart wat erin kan?
Bovenop de lengte van een HD5870 ongeveer 3cm extra door de fan te verwijderen, en nog 4cm als je ook het frame van de fan weghaalt. Of je dit ook werkelijk kunt gebruiken betwijfel ik om dat na het weghalen van de fan de videokaart waarschijnlijk tegen het frame van de fan aankomt. Het frame weghalen is breken en aan de slag met de dremel.
Daarnaast zal een erg lange kaart ook wel erg heet worden, dus heb je zonder de fan voorin mogelijk te weinig koeling.
dankjewel precies het antwoord dat ik nodig had :)
Zou je me willen vertellen wat de exacte hoogte is exclusief de pootjes? Mijn meubel heeft anmelijk plaats voor 250mm en deze is 262 volgens de spec... Maar ik vind het zo'n mooie kast :)
De hoogte is 262mm, ik denk dat je ook een stuk airflow mist als je de pootje weglaat. Er zit namelijk een intake rooster onderaan de voorkant.
Ah ok bedankt voor de info! :)
Mooie review, ik zit ook al een tijdje naar dit kastje te kijken.

Een vraag, denk je dat het een idee is een Accelero Xtreme 5870 koeler op de grafische kaart te zetten?

pricewatch: Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus

In mijn ervaring maakt deze de 5870 praktisch stil en zeer koel. Ik heb zelf de koeler op een zwaar overklokte 5970 zitten (1000mhz core en 1300mhz memory, standaard heeft deze kaart 725mhz core en 1000mhz memory. De koeler houd de kaart onder de 65 graden).

Als je dan een superstil HTPC systeem wilt dan raad ik je deze zeerzeker aan! Het installeren gaat gemakkelijk en is best wel leuk om te doen. Het enige grote nadeel is dat de koeler 3 slots in beslag neemt ipv de 2 van de standaard koeler.

Mooi systeem!
Ik denk dat een koeler als de Accellero Xtreme niet bij uitstek geschikt is voor een kast als de V351. De stock koeler blaast de hete lucht naar buiten, waar deze bij de Accelero in de kast blijft hangen. Door het ontwerp van de kast (vlak liggend moederbord) en de beperkte ruimte verwacht ik dat de algehele temperatuur in de kast zal toenemen. Dit zal dan weer gecompenseerd moeten worden door een sterkere fan aan de achterzijde, wat weer meer geluid zal maken.

Tijdens het gamen maakt de stock koeler wel geluid, maar dat wordt overstemd door het geluid van de game. Tijdens het kijken naar tv en films hoor je de kaart niet aangezien deze dan niet veel te doen heeft.