Foxconn R10-S1 Review

HoeZoWie 6 maart 2010, laatste update op 2 april 2010, 4.997 views

Foxconn R10-S1

Pluspunten

• Wat mij verbaasde was de totaal prijs uiteindelijk, en wat ik daarvoor kreeg.
  • En daarom zeg ik prijs/prestatie verhoudings gewijs:
  • Mijn beste aankoop van 2009/2010 tot nu toe!

Minpunten

• Tegenvallend is/zijn de configuraties van de BIOS, die moet je zelf ontdekken, en zijn naar mijn mening, in Boot opties, te beperkt. Tijdens de Cold-boot op [Esc] drukken geeft je een tijdelijke Mullti-Boot Menu!

Waarom?
Ik heb dit apparaat aangeschaft om er - vanwege zijn lage stroom verbruik - met de Atom processor, een 24/7 online NAS van te maken, die tevens Media-streaming doet naar X-Box, TV, Media-PC/HT-PC, en eventueel voor grote downloads die in een download manager 'batched' downloaden, zo dat ik daar niet continu op hoef te letten.

Setup:
Het geheel is eerst een Windows Home Server 2003 geweest, en daarna ge-upgrade naar Windows Server 2008, Storage Server Advanced x64. Alle Windows O.S.en (ook de 64 bit) werken allen perfect, zonder enig grote problemen.

Beperkingen:
Ik kan niet anders zeggen dat ik met dit systeem, geen problemen met het bouwen heb ondervonden. Er is voor mij persoonlijk één zeer groot nadeel: door de beperkte inhoud, dus ook uitbreiding, is 1 PCI slot, 2 USB Connectors en 2 SATA Connectors, van beiden te weinig. Er is ruimte om bv in de externe 3,5 Inch slot een kaart lezer te plaatsen, maar daar is geen USB-connector over, om die te verbinden met het MO-board.

Pas op:
Wijk je dan uit naar de extra PCI-slot om een USB-kaart te plaatsen, heb je geen PCI uitbreiding meer over. Daarnaast, bij elk PCI-slot wat je koopt/plaatst, zit de PCI-kaart gedeeltelijk voor de Air-Flow van de ventilator van Power-unit, en dat is een klein probleem. Want juist daardoor (de goeie Air-Flow) heeft de processor geen eigen koeler nodig, en is ie muis-stil.

Configuratie:
De Uitbreidingen ide ik heb uitgevoerd:
2x SATA (300) Schijven van elk 500GB ((2x) 2,5'' schijven in een 2,5'' -> 3,25'' Adapter.
1x 2GB RAM DDR2
1x DVD-Rom/-Ram/CD-Rom/HD-DVD/BR-Speler van LG (SATA-150)

Eind-Resultaat:
Een snelle, goeie, betrouwbare, multi-media NAS die zeer stil is, en zeer weinig stroom verbruikt.
Naar mijn mening; beste aankoop van mij, van 2009 / 2010, tot nu toe!
Is het een aanrader?
Jazeker, voor de tegenwoordige aankoop prijs heb je echt het gevoel eindelijk eens waar voor je geld te krijgen. Ik ben zeer positief. _/-\o_

Heb jij ook een Foxconn R10-S1?

Even een vraagje... Ik zie dat je een SODIMM ram hebt gebruikt? Dit zal denk ik een gewone DIMM moeten zijn of niet? En welke snelheid was dat van het ram? 800 mhz?

Ik heb namelijk van de week de R10-S3 besteld. En heb daarvoor nog 667 ram liggen. Maar kan nergens op internet vinden of dit gaat werken.
Als jij 800 ram hebt gebruikt zal dit wel gaan werken lijkt mij...

Ook las ik in de review van de S3 dat de koeler een ******* herrie maakt klopt dit ook bij de S1?
Klopt, gewone DIMM geen SODIMM, de verwijzing naar het product nummer is misschien niet helemaal top, maar het is idd een DIMM, van 800MHz.

Ik vond de resources rond de Foxconn-site/moederboard ook minimaal, ik heb dezelfde ervaring ;)

Ik vind de dat mijn koeler geen herrie maakt (Ball-Bearing Fans), de mijne staat in mijn huiskamer, maar het lijkt mij ook even de ACPM PowersScheme afstellen hoor (zo wel in Windows als BIOS, de BIOS is wel heel beperkt, des alniettemin ben ik heel erg tevreden er mee, succes met jou aankoop ;)

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 6 maart 2010 18:24]

Systeempje is binnen.
Het maakt inderdaad geen herrie.. het enige wat ik hoor is de harde schijf die bezig is maar dat is normaal.

Ben alleen nog aan het kijken of ik er een extra koeler in kan zetten om de temp. nog iets verder om laag te krijgen. CPU zit nu op ruim 45 graden (idle). Ik heb namelijk nog een 10 cm. (2000 toeren) 12 mm fan liggen die erg stil is. Zit er dus aan te denken om die boven de CPU te plaatsen en dan lucht er uit zuigen. (de standaard koeler zal dan lucht er in blazen.)

Je hebt trouwens bij Bouwkwaliteit 3 sterren gegeven. Ik moet zeggen dat ik bijna een half uur bezig ben geweest om 2 hd's er in te krijgen. Vooral de hd onderin de kast is een ramp! Uiteindelijk heb ik alle kabels eerst maar eens los gemaakt en toen de hd er ingezet.

Er wordt aangegeven dat er 1 externe 3,5 " vak is. Maar hier kun je geen normale 3.5" HD in kwijt! De PSU zit namelijk in de weg! Ik dacht er 3 hd's in te kunnen zetten maar helaas worden dat er er 2 (1x 3.5" (intern) en 1x op de plek van de 5.25"(extern/intern.))

Mijn systeempje is nu:
Foxconn R10-S3
Atom 330 (2x 1,6Ghz.)
2 gb 667Mhz DDR2 => loopt op 533 Mhz.
wd 250 gb 7200 toeren
wd 1 tb 7200 toeren

Windows 2003 Server (Standaard Editie) gebruikt op dit moment 85mb van het ram. En 1 a 2% cpu...
Ja, en nee, de kast is minimaal in grote, de inbouw mogelijkheden zouden dat ook moeten zijn - en dat is eigenlijk meer dan verwacht.

De 3,5" slot intern kan je idd beter gebruiken voor een kaartlezer oid.
Ik heb er een dual HDD-Bracket voor 2,5"Harddisks in gedaan - in het 3,5"slot!
Draait nu op Striped RAID voor meer opslag, onder hogere snelheid te verkrijgen.
Dit dmv een Adaptec SATA2-RAID kaartje op de PCI-brug.
Dan zal ik het geen "mooie review", maar een "redelijke review" noemen.
Van mij 3 sterren.

edit: hij had van mij nog wat uitgebreider mogen zijn, ik snap wel dat het moeilijk is, om heel veel te vertellen over een kast ;)

edit2: oja, zoals hieronder gezegd wordt, geen kast maar barebone.
dan mag het inderdaad wel 2 sterren zijn.

[Reactie gewijzigd door yannickie111 op 6 maart 2010 20:16]

Kast? Dit is toch echt een Barebone... Er zit een moederbord met een onboard cpu + gpu in. Er wordt geen woord over de prestaties gezegd, ik denk dat dat de voornaamste reden is dat er 2 sterren uitgedeeld worden. :o
Ik heb idd, wat betreft 'prestaties' geen benchmarks gedaan, de prestaties over het algemeen heb ik wel benoemd: "Zeer positie"
Wat mij verbaasde was de totaal prijs uiteindelijk, en wat ik daarvoor kreeg.
En daarom zeg ik prijs/prestatie verhoudings gewijs:
Mijn beste aankoop van 2009/2010 tot nu toe!
en:
Prestaties *****
(5 sterren, de hoogst mogelijke score, want dat doet dit apparaat méér dan prima, echt een topper voor zijn soort.)
Mooie review ik heb deze ook willen kopen helaas was deze tijdelijk niet meer leverbaar en heb nu een Shuttle X27D
Dank je wel, gek dat die 'mooie review' toch maar 2 sterren opleverd na 8 stemmen.... ;?
Jan mailde mij:
Hallo,
Ik heb je review op tweakers.net gelezen en het heeft me overtuigd van er ook een aan te schaffen. Vooral het feit dat je 64bit Windows 2008 R2 draait gaf de doorslag.
Ik probeer nu Windows 2008 te installeren alleen geeft hij aan dat er eerst een driver moet geinstalleerd worden.
Ik neem aan de SATA driver, alleen die vind hij niet. de bijgeleverde CD, de foxconn site, nergens vind ik een driver die windows accepteert. Hoe heb jij dit opgelost?

Thanx, Jan
Jan, en anderen, let wel, ik heb niet de WS2008 gebruikt, maar de:
Windows Server 2008, Storage Server Advanced x64.
Dat is een afzonderlijke OEM Build, met meer 'storage device drivers' in de cabinets, dan de WS2008 zelf heeft.
Ik weet dat deze chipset er bij mij op zit:
Intel 945GC+ ICH7 chipset for North & South Bridge.
Installeren ging bij mij zonder probleem, omdat ik de SATA in de BIOS op 'Legacy' heb aangeduid. Dan eerst WS2008-Storage-x64 installeren.
De ICH7 chipset wordt dan aangezien als een standaard compatible PATA, ipv SATA, later ga je de laatste Intel INF Drivers toevoegen, en als Boot laten meestarten, dan zet je de PATA, weer terug naar SATA. Simpel...

Daarnaast weet ik uit ervaring dat de device drivers van x64 versies, absoluut niet gelijk zijn als aan de i386 versies van Windows Server 2008 (R2) Builds. just to let you know...!

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 2 april 2010 01:00]