Creative EP-830 (Zilver, Zwart) Review

Sloeber 4 maart 2010, laatste update op 4 maart 2010, 2.887 views

Creative EP-830 (Zilver, Zwart)

Pluspunten

• Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding
  • Mooi afgewerkt
  • Mooi design
  • Bijgeleverd tasje verlengt de levensduur van je oordopjes
  • Uitstekend helder en gebalanceerd geluid

Minpunten

• Treble kan soms de boventoon voeren. Misschien mp3-speler afhankelijk
  • Geluidskwaliteit kan altijd beter(maar niet in deze prijsklasse)

Een kleine maand geleden, zijn mijn Creative EP-630 oortjes gesneuveld, tijd voor nieuwere, omdat ik de 630 niet op en top vond, ben ik even gaan kijken naar wat hoogwaardigere oortjes in de prijsklasse 20-30 euro. Deze sprongen eruit, omdat ik dacht, een hogere serie moet goed zijn, en dit merk heeft me nooit teleurgesteld qua kwaliteit en uithoudingsvermogen, aangezien ik de vorige oortjes al 3 jaar had. Dat zegt wat over de kans op kabelbreuk enz. in zo'n prijsklasse.

Out of the Box

Ik heb ze bij bol.com besteld, zoals afspraak voor 21:30 besteld volgende dag thuis.Het is een compact doosje, met als ware de oordopjes als pronkstuk in een etalage(geen idee hoe ik het beter moet beschrijven:+) Aan de oordopjes zelf zitten de fictieve maat M rubbertjes, in de verpakking wordt ook S en L geleverd. Ook wordt er een klein boekje meegeleverd met veiligheidsvoorschriften en wat garantiegezeur.
Zie foto what's in the box.

Draagcomfort en geluidskwaliteit

Ik heb ze meteen na het kopen ingedaan en voor ongeveer 4 uur muziek geluisterd. Ongeveer elke week gaan we wel met de auto naar familie toe, wat meestal ongeveer 1-2 uur heen rijden is. Even voor de informatie, ik luister bijna alle muziek, hardcore, hardstyle maar ook top40, dance, club en Indie rock(Arctic monkeys, Bloc Party, Editors) en Muse. Zo kan ik ook goed de kwaliteit bepalen aangezien ik het niet op 1 genre heb uitgetest. Bij het voor het eerst horen van de oordopjes hoor je toch wel een enorm verschil met de EP-630. Kraakhelder geluid, niet een dreunerige bass, en goede hoge tonen. Ongeveer na een uurtje luisteren begint je toch op te vallen dat de hoge tonen wel iets minder mogen. Dit kan ook persoonlijk zijn, ik vind het iets té, een andere kan het mooi helder vinden. Voor de rest zeer tevreden over de geluidskwaliteit. Over de demping, met de muziek uit hoor je natuurlijk nog aardig wat geluiden, maar met muziek aan, ook al is het zacht hoor je nagenoeg niks meer van buitenaf.

Over het draagcomfort kan ik ook makkelijk zijn, ook na lange tijd blijven ze lekker zitten, als je ze in doet voel je niks bijzonders en na een half uurtje is het alsof ze er niet zitten. De rubbertjes zijn ook niet te hard, zitten niet te stroef en ze blijven goed in je oren zitten. (Ik gebruik maat M)
Zie afbeeldingen hoe ze in je oor zitten.

Afwerking

Hier kan ik ook duidelijk over zijn. Ziet er gewoon top uit! Oordopje bestaat uit een gaasje aan de buitenkant met daaromheen plastic laagje, afgewisseld door een glimmend "aluminium" laagje dat doorloopt tot aan het pootje, en daarna nog een plastic laagje en vervolgens het dopje. Interessant he :9~
Draad is van fijn, glad rubber dat niet vuil vasthoudt e.d. wat de EP-630 wel had. Jack plug is "verguld" zo op het oog, weet niet of het daadwerkelijk goud is. Maar over het algemeen zien ze er gewoon mooi uit, ook in je oor zitten ze niet raar van buitenaf.(zie vorige foto)
Hier nog een detailfoto voor de duidelijkheid, excuses voor de scherpte maar de cheap-ass digitale camera wou steeds scherpstellen op mijn vinger, wat ik ook wel begrijp aangezien dat een veel groter oppervlak is :+ : zie de afbeeldingen

Als je gewoon mooie, goede oordopjes wil hebben voor een goede prijs/kwaliteit verhouding moet je gewoon deze nemen. Niks op aan te merken! Natuurlijk kan het geluid nog veel beter maar dan leg je gewoon veel meer neer, en zit je automatisch in een duurdere prijsklasse. Zelf heb ik ze gekocht bij bol.com, niet de goedkoopste maar je hebt ze wel meteen de volgende dag thuis.

• Apple iPod Nano 2GB 2nd Gen.
  • Windows 7

Heb jij ook een Creative EP-830 (Zilver, Zwart)?

Ik heb nu twee setjes hiervan gehad en hoewel ik ze nooit heb mishandeld, zijn ze wel beide binnen 3 maanden kapotgegaan. De ene had last van *iets* in het kabeltje, bij de andere was ineens één speakertje kapot. Dat soort verhalen zijn niet zeldzaam, ik hoor en lees dat andere mensen er ook veel problemen mee hebben. Ik raad je dus aan om alle spullen, zoals het doosje en de factuur, goed te bewaren.

Verder vind ik je review prima, het geluid en de prijs vind ik ook uitstekend. In inspelen geloof ik nooit zo, maar ik kan ook leven met in-ear dingetjes van DX à $1,85. :)
Ik heb zelf ook al een aantal keer gehad dat de draag van binnen gebroken was van EP-630s. Het kabeltje was bij de plug gebroken. Dit kwam vooral door het fietsen. Sinds ik mijn mp3 speler niet meer in maar broekzak heb maar in een jaszak, heb ik geen problemen meer gehad.

Je moet zorgen dat het kabeltje zo min mogelijk buigt.
Ja altijd die mensen die dozen en bonnetjes weggooien en dan boos zijn dat ze geen garantie claimen heb ik een hekel aan :( ik bewaar écht alles. Dus dat komt voor de bakker;)

Dankjewel. Nee ik niet, ze vallen altijd uit, je kunt er niet mee sporten doen na 10min. al pijn aan je oren. Dus nee;P
Om aanspraak te kunnen maken op garantie heb je alleen een bon nodig. Het doosje bewaren is handig voor 2e hands doorverkopen, opsturen per post ed. (niet nodig dus)

OT: Bedankt voor de review, ik kom zelf ook van de 630 af maar helaas heb ik dit setje kwijtgeraakt. Heb er gelijk 2 besteld!
Heb deze oortjes ook en ben er zeer tevreden mee, heb wel een tip, laat ze even inspelen.
Het klopt dat in het begin de hoge tonen erg hoog zijn maar dit verminderd naar mate het luisteren (vindt ik)
Let op op waar je ze koopt, dynabyte of dixons heeft ze vaak voor 30 euro al liggen.
Fijn dat je het even zegt, inspelen houdt in dat je zo ongebruikt 10 uur laat draaien ofzo?
okee;) nou ik had ze voor 31 dus zo'n probleem vond ik dat niet..