Fitbit Versa Zwart (Zwart) - Reviews

Fitbit Versa Zwart (Zwart) Review

kanem0chi 28 april 2018, laatste update op 13 mei 2018, 2.890 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

Fitbit Versa Zwart (Zwart)

Fitbit's tweede Smartwatch is eindelijk volwassen, alle fitness trackers gestopt in een smartwatch die rijk aan features, erg gemakkelijk in gebruik is met een overzichtelijke applicatie!

Pluspunten

• Smartwatch zit goed/lekker om de pols, ook gedurende de nacht
  • Twee verschillende lengte bandjes meegeleverd
  • Het scherm is met 1000 nits erg gemakkelijk buiten en in het water af te lezen en heeft mooie kleuren
  • Tot 50 meter waterdicht en gemakkelijk te bedienen met de fysieke knoppen
  • Herkent automatisch wanneer je aan het sporten bent zodat je niet zelf eerst de sport functie moet starten
  • Batterij is met 4 dagen (inclusief notificaties en het non-stop meten van de hartslag) erg goed.
  • De Fitbit applicatie is goed geoptimaliseerd met veel mogelijkheden om instellingen aan te passen, maar ook met veel instructies, tips en tricks

Minpunten

• Ondanks dat het comfortabel om de pols zit, voelt de smartwatch beetje goedkoop aan wanneer je hem in je hand hebt
  • L-bandje is nog steeds aan de krappe kant
  • Geen GPS, alleen mogelijk via je telefoon
  • Fitbit pay is een leuke functie, maar is nu meer een gimmick omdat ze geen NL banken ondersteunen
  • [OPGELOST via firmware update] Ook al heb je alle notificaties gelezen op je telefoon, blijven deze nog steeds staan op de watch
  • Eerste installatie ging wat haperig, aangezien Fitbit nog niet de nieuwste toestellen ondersteund?

Fitbit's tweede Smartwatch is eindelijk volwassen.
Alle fitness functies zijn gestopt in een smartwatch die rijk is aan features,
erg gemakkelijk in gebruik is met een overzichtelijke applicatie.
Dit is de Fitbit Versa review.

INLEIDING
Bijna twee jaar geleden heeft Fitbit Pebble gekocht en sindsdien hebben we nog niet veel gezien van wat toen de industrienormen waren die Pebble had gezet. Niet lang geleden introduceerde Fitbit de Versa, nog geen zes maanden nadat ze hun eerste smartwatch introduceerden na het kopen van Pebble, de ‘ionic smartwatch’. Toen ik de Versa voor het eerst zag, dacht ik meteen aan een mix van de Amazfit-bip en Apple Watch. Hieronder vindt je mijn video review, met daaronder de geschreven review.

Omdat beeld en geluid goed samengaan, heb ik hierboven een korte video review in het Engels van de smartwatch geplaatst.Update 1 - Female Health tracking is nu gelanceerd: https://blog.fitbit.com/female-health-tracking/

UNBOXING
Voordat we beginnen met de unboxing, wat transparantie wat betreft de review. De Fitbit Versa arriveerde in deze blauwe/oranje doos, omdat www.CoolBlue.nl zo vriendelijk was om aan mij de Fitbit versa te lenen om een zo objectief en eerlijk mogelijk review van dit product te schrijven.

Dit is het typische Fitbit-doosje waar de Versa in wordt geleverd. We hebben de specificaties, informatie en enkele functies op de verpakking staan.

De doos geopend vinden we de smartwatch zelf met een kleiner doosje eronder.

In het doosje zit de oplader met usb kabel in ťťn, een extra polsbandje en de documentatie. Al met al vind ik de presentatie een beetje standaard, maar goed. Uiteindelijk gaat het toch om het product zelf. :)

SPECIFICATIES
Alle specificaties netjes onder elkaar gezet met daaronder alle features aangezien het er te veel zijn om op te noemen. :+

HET HORLOGE
De Fitbit Versa is tweede poging van het bedrijf om een fitnesstracker in een smartwatch te veranderen en tegelijkertijd alle fitnessfuncties te behouden. Het scherm is klein, maar goed. De helderheid is met duizend nits perfect voor buitengebruik via zowel het touchscreen als fysieke knoppen.

De Versa is waterdicht tot 50 meter, en dat is de reden waarom er fysieke knoppen zijn, zo kan je het horloge onder water bedienen. Daarnaast kan je ook snelkoppelingen maken om bijvoorbeeld de notificaties te stoppen.

De Fitbit Versa is slechts 6 gram zwaarder dan de Amazfit Bip met 32 gram, iets dikker met 11,2 mm in vergelijking met de Amazfit bip met 9,5 mm en heeft een vergelijkbaar design: niet opdringerig/onopvallend. Net als de Amazfit Bip vergeet ik de helft van de tijd dat de Fitbit Versa om mijn pols zit, omdat het erg comfortabel zit en draagt. Ik gebruik het "L" bandje, ik heb geen grote polsen en houdt slechts 3 a 4 gaatjes over. Mocht je dikke polsen hebben, kijk en meet dan eventjes zeker weten via het tabel hieronder:

SLAAP MONITOR
'S Nachts dragen was ook geen probleem vanwege de vorm en afmetingen, in tegenstelling tot de grote Amazfit Smartwatch 2 (Stratos) die ik ook heb. Gedurende de nacht registreert de Versa de kwaliteit van mijn slaap wat betreft de totaal aantal uren geslapen, wanneer ik wakker was en of ik in een lichte of diepe slaap was.

Wat ik erg interessant vind is dat Fitbit je de typische waarden laat zien en het gemiddelde van 30 dagen. Naar mijn idee registreert de Versa tot enkele minuten de slaap correct, ook wanneer je half wakker bent lijkt dit goed geregistreerd te worden. Als je een slechte slaper bent, dan denk ik dat dit je echt kan helpen om beter inzicht te krijgen.

SPORT ACTIVITEITEN VOLGEN
Of het nu gaat om hardlopen, fietsen of zwemmen dat je wilt tracken, is er een speciale sport-functie.

Je kan eenvoudig je een functie selecteren door naar links te swipen op het startscherm van de smartwatch, klik op de Exercise-optie, kies een van de vele sport modes en druk op start. Tijdens de oefening geeft het horloge de hartslag, verbrande calorieŽn en afgelegde meters weer, welke kunnen verschillen afhankelijk van het type oefening dat is/was geselecteerd.

Met de hardlopen functie geeft de Versa bijvoorbeeld de afstand en tijd weer, terwijl de zwem optie de slagen en meters toont naast de tijd en de algemene waardes zoals de hartslag en de verbrande calorieŽn. Als je klaar bent wordt je workout overzicht getoond Deze kleine samenvattingen geven je een goed idee hoe je het hebt gedaan waardoor je de volgende keer jezelf kan verbeteren, uitgebreidere informatie is af te lezen in de applicatie.

Het apparaat heeft een functie die automatisch detecteert of je aan het sporten bent, waar ik uitermate positief over ben. De Versa is namelijk slim genoeg om door te hebben of je aan het sporten bent of niet, wat voor soort sport en wanneer je een pauze neemt. Achteraf krijg je op je telefoon een notificatie dat er automatisch een activiteit is waargenomen met daarbij de resultaten die je behaald heb. Al met al een functie die ik echt kan waarderen!

FITBIT APPLICATIE
Over het algemeen ben ik erg verrast met de vele functies, de kwaliteit van de applicatie en hoe soepel alles gaat.

Het is duidelijk, eenvoudig te begrijpen en alles is gemakkelijk te vinden. De eerste set-up was een beetje traag en liep een paar keer vast, maar na 2x proberen om de Versa te koppelen met de Applicatie liep alles soepel.

Synchroniseren gaat eenvoudig en goed nadat de eerste verbinding tot stand is gekomen. Misschien wordt het tijd dat ze hun website updaten, of nieuwere devices sneller ondersteunen, want wie heeft er nu nog een OPO? :+

Notificaties kunnen gemakkelijk ingesteld worden voor de Applicaties waarvan je ze graag zou willen ontvangen op de smartwatch, maar aangezien dit niet op Android Wear draait, kan je helaas niet antwoorden, alleen in de toekomst via 'automatische antwoorden'.

De smartwatch kan ook zonder de applicatie gebruikt worden, alleen zal je dan de data sneller verliezen. Tot 7 dagen worden alle bewegingen opgeslagen van minuut tot minuut en dagelijkse totalen worden bewaard tot 30 dagen.

De applicatie heeft nog zoveel meer dat ik je echt kan aan raden om er lekker in rond te spelen. Zo is er bijvoorbeeld het tabblad 'Challenges' om extra aanmoedigingen te vinden om meer te bewegen door te concurreren met vrienden en familie. De Fitbit-coach heeft onder de “guidance” tab veel video's met instructies staan en om de manier waarop je oefent te verbeteren. Er is ook een “community” tab met updates uit de groepen waar je lid van bent of updates hoe je vrienden en/of familie het doen.

Er zijn ook badges en trofeeŽn te verdienen, er is een integratie met Strava, een ‘relax’ feature om jezelf te kalmeren door middel van ademhalingen, een timer en een alarm.

Een functie die ik zelf met veel plezier gebruik en ook echt kan aanraden om te gebruiken is om de step-reminder aan te zetten. Het is niet je gebruikelijke "step-reminder", want deze functie geeft je een notificatie 10 minuten voor het einde van het uur dat je nog 'x' aantal stappen te gaan heb tot de 250 stappen per uur.

Hierdoor haal je toch per uur genoeg beweging als je bijvoorbeeld veel zit. Het werkte bij mij in ieder geval erg goed en die 5 minuten lopen was ook wel eventjes lekker.

Last but not least is het ook mogelijk om verschillende watch-faces te selecteren en kan je applicaties van derden op dit horloge installeren. Het zijn er op dit moment niet veel, maar dat komt hopelijk nog.

BATTERIJ
Van de Xiaomi Amazfit Pace, de Amazfit Bip en de Amazfit smartwatch 2 werd ik erg lui wat betreft het het opladen van de horloges vanwege hun goede uithoudingsvermogen. Met een ongelooflijk helder LCD-scherm van 1000 nits, moet ik zeggen dat ik een batterij duur van 3 a 4 dagen onder de indruk ben, ook al ben ik door Amazfit erg verwend met hun batterijduur maar dan met een minder scherm. Als je een fitness-junky bent en niet verslaafd bent aan notificaties, dan is het zelfs mogelijk om 5 tot 6 dagen de Versa te gebruiken. Kleine side-note [OPGELOST via de laatste software update], ook al heb je je notificaties gelezen op je telefoon, blijven deze nog steeds staan op je smartwatch.

Als je het na een paar dagen dan toch moet opladen, vind ik het oplaad station iets wat dik/groot, in ieder geval veel meer dan ik gewend ben. Je moet het een stukje in-knijpen om de Versa te plaatsen en weer in-knijpen om de smartwatch los te halen. Opladen van 10% naar 75% kostte mij een uur en het duurt net geen twee uur om de smartwatch volledig op te laden.

CONCLUSIE
Persoonlijk vind ik dat het horloge een beetje goedkoop aanvoelt. De levensduur van de batterij is goed voor zo’n kwaliteitsdisplay met het non-stop meten van de hartslag, al kan je met een transflective display van bijvoorbeeld de Amazfit Bip er nog veel meer uithalen, MAAR .. de software en hardware in combinatie met de applicatie voegt meer waarde toe dan wat je voor de Amazfit bip krijgt. De Fitbit versa zit vol met tips, trics en nuttige informatie, gecombineerd met alle smartwatch-functionaliteiten die je maar kan wensen, er zit bijna te veel op zou je zeggen. :P

Houd er ook rekening mee dat er geen GPS is, dus het wordt je telefoon meenemen. Er zijn twee versies, een normale en een speciale editie van de Versa waar contactloze betalingen mee gedaan kunnen worden. Aangezien er geen Nederlandse banken worden ondersteund, is het een voor nu een redelijk nutteloze functie, maar is hier wel toekomst voor denk ik.

Nogmaals, ik vind het leuk hoe duidelijk en eenvoudig te begrijpen en te navigeren is binnen de Fitbit-applicatie. De applicatie geeft veel waarde aan het horloge, dat Amazfit nog niet volledig benutte, bijvoorbeeld de optie om apps van derden te installeren. Er zijn nu maar een paar 3rd party apps, maar zodra er meer apps bijkomen, samen met het community gedeelte denk ik dat de waarde van deze smartwatch alleen maar toe zal nemen.

Wat ik bijvoorbeeld niet heb behandeld is dat het ook mogelijk is om je eten en drinken in een logboek bij te houden en ook fitbit's slimme weegschaal kan koppelen.

Er zijn een aantal minpuntjes, maar voor mij voelt de smartwatch heel volledig aan en is het rijk aan functies. Het gebruikte materiaal is over te twisten voor dagelijks gebruik, maar voor een fanatieke sporter erg lekker. Uiteindelijk denk ik dat het absoluut een opvolger is voor de Fitbit Ionic. Het is aan jou om te beslissen of het 200 euro waard is, ik denk dat de prijs tussen de 150 en 200 euro heel erg redelijk is, en geef het met een gerust hart een dikke 4.5 sterren.

Heb je vragen over de review? Stel ze gerust hieronder, ik ben er altijd erg actief met beantwoorden van vragen, suggesties, feedback of natuurlijk je opbouwende kritiek te woord staan. :P

Martijn

Heb jij ook een Fitbit Versa Zwart (Zwart)?

Goede review weer, +3!

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 april 2018 21:15]

Duurde eventjes, maar daar zijn we weer ja :P
Thanks, jij ook +3 voor je reactie ;)
Yep, herkenbaar :p. Ik heb 4 maanden over 1 review gedaan :z.
Ah, nu zie ik het ja.. ik had niet naar de naam gegeven, maar wel naar je oordoppies toen je ze net plaatste :) :+
Aha :p. Zijn leuke oordoppen ja. :D
De links naar andere producten werken niet. Voorbeeld: xn--https-hw3b.com//www.youtube.com/watch?v=nrQevwouWn0&%238221;
Hoi,
Over de review:
Een punt wat ik niet helemaal snap:
" Wat me verbaasde was dat de Versa in staat was om ongelooflijk zichtbare en beknopte informatie op het scherm te tonen terwijl ik zwom of onder de douche stond, en de fysieke knoppen hielpen echt om gemakkelijker te navigeren. Fitbit heeft ook aangekondigd dat ze binnenkort dezelfde functies voor vrouwen zullen uitrollen waardoor de waardes en resultaten accurater zijn, iets wat ik alleen maar kan toejuichen!"
Waarom zouden deze functies niet ook bij dames werken ?

On Topic:
Als Pebble en Pebble Time kickstarter supporter van het eerste uur had ik bij Fitbit en zijn producten altijd een klein beetje last van (nostalgische) gemengde gevoelens.
Maar in dit geval lijkt het erop dat ze de software en know how uit die die overname goed hebben toegepast om van de Versa een mooi compleet apparaat te maken dat een mooie brug slaat tussen de minimalistische Smartwach benadering van Pebble en de meer pure fitness trackers waar Fitbit al lange tijd om bekend staat.

kanem0chi review geeft weer een goed beeld van de mogelijkheden en laat aan details weinig te wensen over...drie +++ van mij
Hi Daniel,

Fitbit heeft zojuist de female health tracking gelanceerd: https://blog.fitbit.com/female-health-tracking/
Thanks voor de +3 :)
Thx goed om te weten 😀
Niet dat ze hem mag lenen maar toch
Die vier dagen batterylife is mij nog niet gelukt. (drie max).
Mijn vorige ()smart)watch was de pebble 2 die ik via kickastarter had gekocht, maar die is uitelkaar gevallen.
Deze fitbit kon ik dus meteen goed mee om gaan omdat het wat mij betreft een waardige opvolger is.
Ik vind het jammer dat ik geen slaaptijden op het horloge zelf kan terug vinden. Is toch het eerste wat ik doe als ik wakker wordt. :z
Geen koppeling mogelijk met Google Fit en of Google play vind ik ook jammer, maar kan inmiddels wel de audio op mijn telefoontje bedienen. De geluidskwaliteit als je hem lokaal aan BT koppelt en muziek afspeelt is wat mij betreft ook prima.
Ik heb hem nu een paar keer gebruikt met de Les Mills RPM lessen en de waardes in Polar Beat (met H7 HRM) komen aardig overeen.
Absoluut zijn geld waard wat mij betreft. Zeker als je al drie jaar op de BLOCKS(kickstarter) smartwatch zit te wachten :'(
Ik heb er ook 1 voor mijn vrouw gekocht (special edition) die redelijk a-technisch is, maar ook zij is er blij mee. Yoga en Pilates staan tussen de workouts...
en voor je vrouw zijn er nu ook female health tracking opties https://blog.fitbit.com/female-health-tracking/ ;)

Laat je de watch gedurende de nacht ook de notificaties etc allemaal aanstaan? Dit is naar mijn idee niet nodig, waardoor de batterij stukken vooruit ging :)

In ieder geval goed om te zien dat onze bevindingen ongeveer hetzelfde zijn. :)
Mooie uitgebreide review en wellicht eindelijk een opvolger van de pebble smartwatch. Dat hele sportgebeuren geloof ik wel, Ben eigenlijk op zoek naar een no nonsense smartwatch die ruim langer dan een dag meegaat.

Henkebrouwer had het al half beantwoord maar wellicht kun je het nog bevestigen. Kun je met deze smartwatch de muziek via je mobiele telefoon bedienen, dus harder/zachter en vorige/volgende nummer.
Thanks Guus! Deze smartwatch gaat inderdaad langer dan een dag mee ;)
Mooi. Maar kun je dan muziek op je mobiel vanaf het horloge bedienen?
Met de laatste update is dat niet meer het geval :).
Klopt helemaal! Thanks voor het melden :)
zelf zit ik te twijfelen tussen de Fitbit Versa en de Amazfit Stratos weet iemand welke er beter is
Beide zijn erg interessantste toestellen, het is echt wat belangrijker is voor jou om daar een keuze tussen te maken.
Ik heb de stratos, en heb een ionic. Ionic draait hetzelfe OS als de versa. Zie mijn waslijst aan klachten bij een review van de ionic. De Stratos heeft sowieso een bak meer opties, functies, en als je alles zuinig instelt doe je er 10 dagen mee op 1 lading. Is tevens ook nog eens 50 § goedkoper.
De stratos app heeft 0 sync problemen, en alle notificaties werken out of the box. Vergeet ook niet dat een fitbit een compatible telefoon nodig heeft, en dus niet zomaar OS compatible is. De stratos is dat wel.
kijk hier heb ik wat aan dankjewel DIKKEHENK ik ga voor de Stratos dan is het handig deze via Aliexpress te kopen of weet jij een beter kanaal?
Ali, en dan even zoeken naar de engelse versie, met verzending uit Spanje. Scheelt je btw in importonzin tax.
de Stratos heeft GPS, wat de versa niet heeft. De Statos heeft wel een ander type display, minder kraakhelder dan de versa ( denk ik ). Stratos heeft wel een cont HR, maar dan gaat je accu ook een stuk minder lang mee. ( denk de helft , dus 5 dagen , maar dat zou ik moeten testen).
Ander voordeel is dat je stratos app niet vereist dat je loc aan moet staan op je tel om te syncen. Fitbit app wil altijd je locatie weten. ( ionic)
Het is op zich een prima horloge, werkt goed en eenvoudig te bedienen net als de pebble 1 die ik voorheen had.
Hij Connect alleen niet met alle telefoons of doet dat af en toe een keertje, de info is dan niet accuraat en betrouwbaar. Ik heb een P9 lite en gebruik mijn iPad maar om de fitbit uit te lezen en te voor zien van info.
Ik weet eigenlijk niet precies war het aan ligt.... de fitbit of de P9 lite....