Specificaties ~400W, niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Q-Tec, 400W (ATX, P4, Dual Fan, Gold, Low Noise) Review

EdKoF335 29 december 2005, 2.070 views

Q-Tec, 400W (ATX, P4, Dual Fan, Gold, Low Noise)

Pluspunten

• Stil!!

Minpunten

• Korte kabels
  • Slechts 4 grote aansluitingen (cd/dvd en HD)

Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 5
Vandaag deze voeding geïnstalleerd. Ziet er mooi uit (goudkleurig). Kabels zijn erg kort, ik kan me voorstellen dat je met een big tower in de problemen kan komen. Hier een midi en het kan net. Voordeel is wel dat de kabel niets als touwen door je kast hangen.

Er zijn maar 4 grote aansluitingen (voor cd/dvd en harde schijven). Daarmee is mijn maximum meteen bereikt, terwijl ik eigenlijk nog een schijf wil toevoegen. Dit vind ik duidelijk een minpunt, vandaar een 'voldoende'.

Geluidsproductie is briljant. Ik had een tijdelijke voeding geleend van iemand met het geluidsvermogen van een Nilfisk. Deze voeding hoor je gewoon nauwelijks al moet ik nog testen of de geluidsproductie omhoog als de cpu warmer wordt. Op dit moment is mijn cpu-koeler lawaaiiger dan de voeding, terwijl ik een vrij dure en stille erop heb gezet.

Al met al lijkt het zeer veel waar voor je geld, al moet je het beperkte aantal aansluitingen en de korte kabels wel even in de gaten houden voordat je hem koopt.

Heb jij ook een Q-Tec, 400W (ATX, P4, Dual Fan, Gold, Low Noise)?

Qtec voldoet prima als je een low end office systeem hebt.
Probleem is dat veel mensen lopen te klagen over Qtec terwijl dat in mijn ogen deels onterecht is.
Ik werk in een pc shop en daar komen mensen die veel geld neerleggen voor Gforce6 en een 3500+ audigy, 3 hdd en dan ja, willen ze ergens op bezuinigen en dan nemen ze een goedkope voeding. Ja dat die dat dan niet trekt is logisch, maar veel mensen vergeten dat een voeding vergelijkbaar is met een hart. Bezuinig je erop brand je je vroeg of laat aan de vingers.
Dit is geen betoog tegen mensen die klagen over Qtec, maar neem het voorgaande ook eens op. Als je high end componenten wilt ga dan niet een low end voeding nemen.
Mooi gezegd, ga ik helemaal in mee.
Hierboven staat een bericht van Admiral Freebee, dat Q-tec voedingen niets wegen vergeleken met A-merk voedingen. Toen ik het PFC gedeelte uit de voeding wegknipte om van het irritante gepiep af te zijn (wat ik trouwens nog nooit uit een Q-tec voeding heb horen komen) weegt de Forton voeding ook totaal niets meer.
Waarschijnlijk omdat een Q-tec voeding een passieve PFC heeft in tegenstelling tot vele A-merk voedingen. En geloof me, die dingen hebben wel hun nut. Ze worden niet voor niets verplicht door Europa. En een passieve PFC werkt nu eenmaal minder efficiënt (maar is ook goedkoper) dan een actieve.

Kijk, op zich heb ik niets tegen Q-tec voedingen. Mensen mogen ze van mij kopen. Maar als het systeem dan instabiel draait of de harde schijven gaan kapot dan is het ook hun eigen schuld. Ik heb nog maar één keer een A-merk voeding stuk zien gaan maar al meerdere malen Q-tec voedingen. Helaas nemen deze laatste vaak ook een deel van het systeem mee in hun val.
Ik dacht dat PFC bedoeld was zodat de voeding zuiniger met stroom omgaat dan een voeding zonder. Lekker veel nut voor jou dan. Ik ben zelf ook geen fan van Q-tec voedingen, maar ik heb het toch altijd knap gevonden dat een 300watt voeding van Q-tec (van 10 euro) een 9800pro, 2800+ en twee harde schijven kon trekken voor een jaartje. :D
En om storingen op je electriciteitsnet te beperken. Ik ben geen electricien maar voor zo ver ik weet is het bevordelijk voor de andere apparaten én voor het stroomverbruik.

Leuk detail is dat het opgegeven vermogen bij Q-tec vaak het piekvermogen of soms zelfs het verbruik is.

Je geeft het zelf ook al aan. De voeding kon het trekken voor een jaartje. Wat is er dan gebeurd? Is de voeding stukgegaan? Veel kans dat hij dan nog andere dingen beschadigt heeft. Dit heb ik al zo vaak gezien.
Ik draai nu al meer dan 1,5 jaar met een qtec 350 naar volle tevredenheid !!! Ding is stabiel en heeft toch echt wel wat te doen hier:

P4 2,26 Ghz op 2,7 Ghz (stabiel)
Epox MB 4G4A+
1024 Mb mem pc3200
NEC 3540 DVD brander
Lite On 48 speed brander
80 Gb maxtor 7200
10 Gb maxtor 7200
9800 Pro Gigabyte
2 case fans en nog een cardreader.

Ik speel erop, downloaden, rar/par/unpack/DivX veel en dat ding draait minstens 5 uur per dag week in week uit. Doet het altijd perfect en de voeding is nog stil ook.
Dusja een Qtec voeding voldoet in dit systeem goed en ik speel ook gewoon Quake4 erop. Maar bij sommige mensen roept de naam Qtec al iets op voordat het goed getest is. Ik heb ook heel wat problmen gehad met Maxtor HD's dus meteen allemaal k*t, welnee. Je kunt gewoon pech hebben.

;)
En toch is het algemeen bekend dat Q-tec voedingen niet de goede basis zijn voor een stabiel systeem. Die dingen wegen niet voor niets een stuk minder dan A-merk voedingen. Ook wordt vaak met het piekwattage geadverteerd wat heel misleidend is.

Ik kan me best voorstellen dat Q-tec ook een aantal redelijke voedingen in het assortiment heeft maar die gouden "550W" bakken van ¤25 zijn over het algemeen niet zo betrouwbaar.
Bij positieve eigenschappen moet zeker nog de prijs staan, vergeten. Slechts 20,88 Euro betaald bij Quickspot (excl. 6 Euro verzendkosten).
hoe zit het met de voltages en met wat voor systeem gebruik je het
Precies wat zandbak zegt, hoe zit het met de stabiliteit van de voeding?

Ik kan me zo voorstellen dat je het perfect noemt als je alleen celderij met een geforce 2 kaartje gebruikt. (maar dan is zelfs een constante 300 watt overkill)

Laten wij zeggen, voor de stilte ideaal, maar wat betreft stabiliteit van de voeding staan de Q-tec's aangeschreven als 'troep'.....
Deze voeding heeft 2 moederborden gesloopt bij mij. Voor mij nooit meer q-tec.
Hier nog een.. Bah.. Ik spuug op q-tec.. Verban dit uit elke computer svp.. Als je dan een prut-merk wilt nemen neem dan Sweex en/of Codegen, dat is nog troep die enigszins lang meegaat en niet je halve computer het kerkhof instuurt.. Zo ken ik er nog wel 14 in een dozijn (aan tweakers) die q-tec naar de absolute verdoemenis sturen.. Ik hoop écht dat het jou niet overkomt, reviewer.. :'(
Laat het ons even weten wanneer deze geweldige voeding is doorgefikt of geploft :)
Die 400 watt is piekvermogen, geen constant vermogen.
Het constante vermogen van zo'n Qtec is iets van 250 tot 300 watt en das idd prima voor een low tot medium -end pc.

De verwachte levensduur van het ding is ook vrij laag, max een jaar of 2 bij constant gebruik.

In mijn pc nooit meer een Q-tec psu