Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 Special Edition

Specificaties Max. 1,43GHz • GDDR5 • 2x DP, DVI-D, 2x HDMI - Bekijk alle specificaties

Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 Special Edition Review

boTy 24 april 2018, 945 views Product gekocht

Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 Special Edition

Deze kaart gekocht als mijn eerste nieuwe videokaart, heb jarenlang een tweedehands HD6950 (uit 2010!) gebruikt in mijn PC. Deze werd toch wel een beetje oud en een flinke bottleneck voor mijn overclocked i5-6600K. Deze gekocht als vervanging van een XFX GTS RX580 die ik teruggebracht heb. Erg tevreden!

Pluspunten

• Draait stil en koel
  • Erg goede framerates
  • XTR-chip ipv XTX chip in lagere uitvoeringen

Minpunten

• Toch nog prijzig in verband met cryptomining
  • Beetje schaarse verpakking

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Deze gekocht als vervanging van een XFX GTS RX580 Black Edition, deze draaide voor mij te luid en te warm, temperaturen van rond de 85 graden waren geen uitzondering.

Nu heb ik de Sapphire al een weekje in gebruik, en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Hij draait een stuk stiller, koeler (meestal rond de 65-75 graden) en ik bereik ook nog ietsje hogere framerates! Dat komt door de hogere factory overclock. De Sapphire gebruikt ook de XTR chip van de RX580, in plaats van de XTX chip in de XFX GTS RX580 Black Edition. Het verschil tussen de XTR en de XTX chips is minimaal, het is in principe dezelfde chip. Het enige verschil is dat de XTR chip van een hogere "bin" is. Deze is dus speciaal geselecteerd op hogere efficientie, waardoor je temperaturen lager zijn en je dus meer overclockruimte hebt.

Ook heeft de Sapphire mooie LED verlichting :)

Heb jij ook een Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 Special Edition?

Start eens een spel, bliijft die dan ook stil en koel tegelijk?
Ja hoor, het valt qua geluidsniveau best mee. Die temperaturen die ik heb opgeschreven zijn de temperaturen tijdens gamen. Dit zijn ook zeker veelvragende games zoals DOOM, The Witcher 3 en Escape from Tarkov.

Hij is iniedergeval een heel stuk stiller en koeler dan de XFX RX580, en ik behaal ook nog eens hogere framerates :)
Wat bedoelde je met schaarse verpakking?
Er zit een goedkoop ogende en dunne kartonnen doos omheen. Maakt natuurlijk niet zo veel uit, maar het past niet echt bij het feit dat dit een "Special Edition" is. Je krijgt er ook weinig accesoires bij.
Ooh oké maar wel voldoende bescherming