Far Cry 5, Windows

Specificaties PC • Actie, Shooter • 18 jaar - Bekijk alle specificaties

Far Cry 5, Windows Review

Q 22 april 2018, laatste update op 30 april 2018, 966 views Product gekocht

Far Cry 5, Windows

Grafisch fantastisch maar zuigt je niet mee in de game.

Pluspunten

• Grafisch prachtig

Minpunten

• Buggy
  • Het verhaal zuigt je niet mee - je komt er niet lekker in

Gameplay Score: 3
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 3
Replaywaarde Score: 1
Stabiliteit Score: 2
Aan Far Cry 3 en 4 heb ik veel plezier beleefd maar Far Cry 5 doet me niet zo heel veel.

FC5 ziet er absoluut fantastisch uit met alle settings op max en het draait als een speer (1080TI) @ 1440p. Op dat vlak heb ik geen klagen. Ook de muziek en het geluid vind ik goed.

Maar FC5 is buggy. Soms crasht de game bij het herladen als je dood gaat. Maar het is met name de AI voor je vijanden die zich buggy gedraagt en ook makkelijk te bespelen valt.

Maar met bugs kan ik leven. Het is speelbaar.

Maar de game mist datgene wat Far Cry 3 en Far Cry 4 voor mij wel hadden. Namelijk een leuk en boeiend hoofd personage. Vaas en met name Pagan Min vond ik als personages echt leuk uitgewerkt.

De personages in Far Cry 5 missen samenhang, ze spuien allemaal hun eigen vage boodschap maar het is zo betekenisloos allemaal.

Ik voel me niet meegezogen met een verhaal dat net voldoende vlees op de botten heeft zodat je een reden hebt om naar het einde toe te spelen en dat je ook oprecht benieuwd bent naar de ontknoping.

Dat aspect mist in Far Cry 5. Er is in mijn beleving niet voldoende verhaal en sfeer om echt meegezogen te worden. Het is onsamenhangend en daardoor doet het voor mij niets.

Make no mistake: ik ga niet zeggen dat Far Cry 3 nou zo diepgaand was, maar de sfeer klopte tenminste. Er werdt een wereld geschetst die OK voelde. Far Cry 4 was zelfs iets diepgaander met de morele keuzes die je moest maken.

Far Cry beteken ook lekker knallen en vliegen door een open wereld. Het knallen is uiteindelijk best leuk en voelt vertrouwd. Het bevrijden van outposts blijft an sich wel leuk. Maar vliegen in vliegtuigen en helicopters voelt niet zo lekker, het voelt traag ofzo. Ik weet niet of op dit vlak mijn ervaring teveel gekleurd is maar ik mis de ervaring van de hanglider uit FC3 en FC4. In mijn herinnering voelde dit beter.

Uiteindelijk wat er voor mij over blijft is redelijk betekenisloos knallen en daar doe ik het eigenlijk niet voor. Geef dan maar Doom, daar verwacht ik ook niets anders. Maar in een open wereld kun je er veel meer van maken.

Edit: ik heb het hoofd verhaal uitgespeeld en nu ben ik nog negatiever over dit spel. Ik wil mijn geld terug voor zo'n slecht verhaal.

Heb jij ook een Far Cry 5, Windows?

Ik heb de game uitgespeeld, maar met uitzondering van 2x door de map heen vallen geen bugs tegengekomen.

De kritiek over de 'bad guy' kan ik me in vinden. Vaas was awesome. Ik heb het idee dat de 4 badguys uit deze game 'te graag' Vaas willen na doen. Ubisoft heeft geluisterd naar de fans, maar daardoor voelde het voor mij te geforceerd.

Desalniettemin ben ik niet met je eens dat geen samenhang is en/of dat het betekenisloos is. Het verhaal klopt opzich wel, en hoewel het einde kut is, is het ergens wel oke. Sowieso is er naar mijn mening meer dan genoeg sfeer aanwezig.
Maar bovenal: de game zit propvol content: er is meer dan genoeg te doen en er valt genoeg te beleven in de open wereld. Ben het dan ook niet eens met je oordeel :P ik zou 'm een 8/10 geven, waar FC3 een 9 krijgt en FC4 een 8,5.
Ik ben het helemaal eens met het feit dat de game propvol content zit en dat er veel te doen is en te beleven valt.

Maar omdat de game mij niet de juiste emotie / vibe brengt interesseert mij die content niets. Ik hoef echt geen lighters te verzamelen. Of commics, of platen. Betekenisloze op zichzelf staande quests zonder consequentie, zonder gevolgen, zonder significantie.

Maar dat is slechts een aspect, ook de personages die je tegenkomt zijn allemaal van bordkarton, ze komen niet tot leven. Ik geef geen moer om ze.

Met FC5 realiseer ik me dat ik ook veel selectiever wil gaan gamen. Ik zoek ofwel games met een lekkere gameplay, van Doom tot factorio. Of ik wil een 'echt' verhaal zoals The Last Of Us.

FC3 en 4 waren eigenlijk een mooie balans waarbij er net voldoende diepte zat dat je het gevoel had dat je ergens in een verhaal zat wat iets betekent.

Als een game niet de juiste 'vibe' weet te bewerkstelligen dan is ook meteen bij mij de lol er vanaf. Het had met FC5 niet zo hoeven zijn.

Als je deze game een hoog cijfer geeft vanwege de kwantiteit dan snap ik dat wel, maar kwaliteit (van het verhaal en de ervaring) daar heb ik geen begrip voor.

Het bevrijden van outposts op je eigen manier was altijd leuk in FC3 en 4 maar in FC5 er is gewoon niets aan voor mijn gevoel.

Ik speel op hard en ik ben wel veel dood gegaan, maar ik rag er toch vlot doorheen. Het voelt niet als een uitdaging.

FC5 voelt als werk.

Je weet dat als je gewoon een beetje doorbeukt dat je er wel doorheen komt.

En dan die random aanvallen van dieren, loei irritant, voegt niets toe.

[Reactie gewijzigd door Q op 23 april 2018 23:06]

Ik denk dat je FC 5 ook niet moet zien als een diepgaande ervaring waar je levenslessen uit haalt (of iets dergelijks). Naar mijn mening is het gewoon lekker hersenloos knallen 's avonds na een dag op kantoor en dat is prima. Ik zit persoonlijk niet te wachten op zo'n ervaring bij iedere game die ik speel. The Witcher III schijnt een geniale game met een briljante verhaallijn te zijn, maar ik ben daar bijvoorbeeld nog niet aan toe gekomen omdat ik de tijd en de intellectuele moeite er niet aan wil spenderen.
Levenslessen is overdreven, dat verwacht ik niet. Maar FC5 biedt niets en FC3 wel. FC4 ook wel.
Een dikke 8 is de game zeker waard. De content is meer dan voldoende, ik heb rustig aan gedaan en de game met een goede 20 uur kunnen voltooien. Qua side missies heb ik de meeste ook wel gehad, enkel die verzamel missies was ik op een gegeven moment wel klaar mee. Content fillers die eigenlijk niks toevoegen, maar wees eerlijk dat is toch met heel veel andere open world games ook zo (i.e. WoW ?) het is ook maar net hoe je hier zelf mee om gaat. De een vind het geweldig en de ander vind het niks, gelukkig heeft iedereen in de game de keus om het wel of niet te doen.

FC5 vind ik in alle opzichten beter dan 4 en Primal. Deel 3 was/is meesterlijk maar dit komt hoofdzakelijk door het sentiment en de story line. Game technisch was dit natuurlijk geen betere game dan 5.
WoW is voor mij dan ook nooit een game geweest waar ik iets mee had. Agree on FC3.