Anker Nebula Capsule

Specificaties SD DLP-beamer • 100" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

Anker Nebula Capsule Review

just_lars91 23 april 2018, laatste update op 23 april 2018, 1.158 views

Anker Nebula Capsule

De Nebula capsule is een innovatief product, wat qua functies en mobiliteit veel goed doet. Het wow-effect van deze draagbare beamer, ter grootte van een blikje frisdrank is goot. De helderheid is niet voldoende voor overdag, maar uitstekend zodra de schemering begint. De adviesprijs van €499.- is echter te veel.

Pluspunten

• Hoog gadget gehalte
  • Robuste bouwkwaliteit
  • Accuduur

Minpunten

• Duur
  • Resolutie (480p)
  • Geen Playstore

Contrast / helderheid Score: 3

Intro

Op 3 april kreeg ik mooie nieuws te horen dat ik voor IBOOD een Nebula Capsule mag reviewen.
Zelf ben ik een liefhebber van gadgets, innovatie producten, domotica, smart elektronica en meer producten in die richting.
Daarnaast onderzoek en oriënteer ik vaak een product of dienst voordat ik tot kopen overga. Dit oriënteren vind ik al leuk om te doen. De voorpret die hierbij al ontstaat, maakt het gebruiken van het product zelf alleen maar leuker. Dat oriënteren doe ik o.a. door reviews en fora te lezen, producten te vergelijken en de marktontwikkelingen te volgen. Uiteindelijk hoop ik zo een goed en voor mij bruikbaar product aan te schaffen.

Al een langere tijd ben ik aan het nadenken om mijn tv te vervangen voor een beamer. Het bioscoopeffect, lijkt mij echt geweldig. Beamers lopen qua ontwikkelingen en prijzen achter de tv aan. Zo koste een 4k beamer in 2013 al gauw €6000,-. Hedendaags beginnen de prijzen van een 4k beamer rond de €1500.-. Tel hierbij op dat voor een goede weergave een doek benodigd is, welke afhankelijk van de grootte om en nabij de €200.- kost. En natuurlijk wil je de beamer ook ophangen. Een basis ophangsysteem wil ook al gauw €50.- kosten. Al met al is het een hoge aanschafprijs.

Nu met de Nebula Capsule wil ik mijzelf eigenlijk gaan overtuigen om toch voor een full-size beamer te gaan. Kan dit apparaatje (Pico Beamer) ter grote van een blikje frisdrank, mij zo in beroering brengen dat ik niet meer anders wil. Natuurlijk weet ik dat je hier geen vergelijkbare prestaties van kan verwachten, maar wat wil je dan ook van een product van dit formaat. Wat Anker er allemaal in heeft weten te persen is al meer dan noemenswaardig.

Specificaties

Ondersteunde afspeelformaten
Picture Formats:
  • JPEG – BMP – JIF – PNG – TIF
Video Formats:
  • H.264 BP/MP/HP up to 1080p
  • MPEG-4 SP/ASP up to 1080p
  • DivX 4x/5x/6x to 1080p
  • H.263 P0 WVGA VP8 1080p (HEVC)
  • H.265 MP 8-bit up to 1080p
Projector:
  • Lamp Life: 30,000 hrs
  • Brightness: 100 ANSI lumens
  • Native Resolution: 854*480
  • Keystone Correction: Auto (vertical ±40°)
  • Focus Adjustment: Manual
  • CPU: Quad Core A7 Smartphone Chipset
  • Fan: <30dB
  • Speaker: 5W
  • Physical Buttons: Power/Volume/Mode Switch
  • Weight: 14.8 oz (438 Gram)
  • Diameter: 2.67 inch (6.78 CM)
  • Height: 4.72 inch (12CM)
Een eerste blik laat zien dat het een klein doch uitgebreid systeem is.

Terminologie

Laten we wat van de terminologie nader belichten en uitleggen.

Levensduur
Met een levensduur van 30.000 uur gaat de lamp praktisch gezien de gehele levensduur van het apparaat mee. Als je dit vergelijkt met een conventionele full-size home cinema beamer waar de UHP (Ultra High Performance) lamp gemiddeld 2000 tot 5000 uur mee gaat, heeft de Nebula Capsule een mooi pluspunt.
Dit komt door de led lamp waarvan de Nebula Capsule gebruik maakt waarvan het grote voordeel de levensduur is, maar ook de lagere warmteproductie en goedkopere productiekosten maakt het mooie techniek. Helaas kleven er ook nadelen aan. Led kan nog qua lichtopbrengst nog niet tippen aan een UHP lamp. En een belangrijkere is dat de contrastwaardes lager zijn dan een UHP lamp.

ANSI Lumen
De 100 ANSI Lumen is een redelijk gemiddelde waarde voor Pico beamers. Hier kan je in het donker prima een beeld van redelijk formaat mee projecteren. Anker geeft aan dat de Nebula Capsule van 20 inch tot 100 inch kan weergeven.
Trek je de ANSI Lumen door naar de home cinema beamers, dan begin je rond de 1000 ANSI Lumen en eindig je rond de 3000 ANSI Lumen. Met de ANSI Lumen is het niet altijd, hoe meer hoe beter. Met de 1000 ANSI Lumen kan je in een donkere ruimte veel betere contrastwaardes hebben dan met de 3000 ANSI Lumen. Als er zwart in een beeld voorkomt, wordt het licht dat de lamp afgeeft opgevangen in een lichtbak. Met meer ANSI Lumen moet er ook meer licht opgevangen worden, wat resulteert in dat er meer licht kan ontsnappen. Dit kan de projectie flets laten overkomen. Andersom zijn in verlichte ruimtes zijn de 3000 ANSI Lumen veel bruikbaarder. Daarom worden de beamers met de hogere ANSI waardes meestal gebruikt in kantooromgevingen.

Dit zijn waardes van een heel andere categorie. Plaats je het in perspectief, dan zie je wel dat begrijpelijk is dat een apparaat zo klein en draagbaar als de Nebula Capsule geen helderheid kan projecteren als dat van zijn grote broeders.
Toch ben ik wel erg benieuwd of de 100 ANSI Lumen voldoende zullen zijn om in een niet compleet donkere kamer goed gebruik te kunnen maken van de Nebula Capsule.

Resolutie
De resolutie van 854*480 is hedendaags wel even schikken. Of dat was het in ieder geval wel voor mij. Nu iedere tv zo goed als standaard een 4K resolutie heeft, is dit een behoorlijke stap terug.

Keystone Correction
Licht dat vanuit een schuine hoek op een oppervlak schijnt, geeft een vertekent beeld. De Keystone Correctie zorgt ervoor dat als de Nebula Capsule vanuit een schuine hoek een beeld projecteert, het beeld wel recht op de muur komt. Om dit mogelijk te maken zal het beeld wat geprojecteerd is het wel met minder pixels en licht moeten doen. De Nebula Capsule doet dit automatisch en kan dit doen tot een hoek van 40 graden.

Offset
De Offset van 100% betekent dat de onderkant van het beeld in 1 lijn is met het midden van de lens.
Een Offset van 0% zou betekenen dat het midden van het beeld in 1 lijn is met het midden van de lens.
Deze functie komt o.a. van pas als je een beamer aan het plafond wilt ophangen. Zonder de Offset moet de lens van de beamer dan precies in het midden van de projectie hangen. In dit voorbeeld zal de beamer dan op hoofdhoogte onder het plafond moeten hangen.

Throw Distance & Throw Ratio
Simpel gezegd is de Throw Distance de afstand die de beamer nodig heeft om het beeld van 20’’ tot 100’’ te projecteren. Met de Throw Ratio kan je precies berekenen op welke afstand de beamer moet staan om een beeld van het gewenste formaat te projecteren.

Unboxing

Toen de Nebula Capsule eenmaal in mijn nederig onderkomen aangekomen was, begon één van de leukste de aspecten van iets kopen. Het uitpakken van het product.
Kleine disclaimer: In mijn enthousiasme was ik al begonnen met uitpakken voordat ik de camera paraat had. Ik heb naar mijn beste vermogen alles daarna weer terug het doosje ingestopt, maar dat ging helaas niet zo netjes als dat het van origine zat.

De Nebula Capsule wordt bezorgt in een kleine doch zeer stevige kartonnen verpakking.
Op de voorkant en op de zijkanten staat de Nebula Capsule afgebeeld. Dit gaat gepaard met mooie termen; “The Most Advanced Pocket Cinema” en “Incredible 360 Sound”. Op de achterkant kan je terecht voor de specificaties en wat er allemaal in dit kleine doosje verpakt zit.

Toen ik het doosje openvouwde kwam mij een setting tegemoet waar ik blij van werd. Een verliefd stelletje zit in de buitenlucht te genieten van een biertje, terwijl de Nebula Capsule een perfect beeld projecteert van een concert op het slaapverblijf.
Er kwam bij mij wel een gevoel van herkenning naar boven. Na een dag of twee wist ik waar ik deze afbeelding eerder heb gezien. Het precies hetzelfde plaatje wordt ook gebruikt op de homepage van de site van Nebula voor de Nebula Mars. Alleen is de Nebula Capsule vervangen voor de Nebula Mars. De Mars is een vergelijkbaar product, alleen met betere specificaties en een wat grotere behuizing. Dit plaatje is natuurlijk alleen voor het opleuken van de verpakking, maar dit wint natuurlijk geen schoonheidsprijs.

Zoek de verschillen:

Als we het doosje verder openen komt de Nebula Capsule tevoorschijn. En wat blijkt, het heeft echt het formaat en ook het gewicht van een blikje frisdrank van 33cl. Wat mij gelijk positief opvalt is de bouwkwaliteit van de Nebula Capsule. Het product voelt stevig en zeer degelijk aan, wat je ook wel mag verwachten van een product met een adviesprijs van €499,-.

Aan de voorzijde van de Capsule is de projector te vinden, die mooi verzonken in de behuizing is geplaatst.

Aan de linkerkant is het wieltje om de focus van de lens mee te veranderen.

Op de achterkant zitten de HDMI, USB en Infraroodsensor.

De knoppen op de bovenkant zijn om de Capsule aan te zetten, het volume aan te passen en om de gebruiksmodus aan te passen (Projector of Bluetooth speaker).

De onderkant heeft de aansluiting waarop je de Capsule op een tripod of iets dergelijks op kan bevestigingen.

Als we de doos verder ontleden komen we de afstandsbediening, oplader, microvezeldoekje, USB OTG kabel, hoesje om de Nebula Capsule in te bewaren en de gebruikelijke boekjes tegen.

Al met al is de eerste indruk goed. De kwaliteit van de verpakking, de accessoires en natuurlijk de Capsule zelf laten blijken dat dit een premium product is. Het eerste minpunt heb ik al wel gevonden. Voor een product dat zou mobiel gebruikt wordt, zou het fijn zijn geweest als er een harde case of een lensdopje mee geleverd zou worden. Nu is het alleen een zakje wat de Capsule beschermt.
Er is wel een travelcase te koop voor een bedrag van 40 Dollar, voor de gebruikers die wel behoefte hebben aan meer stevigheid.

Ervaringen

Aansluitingen:
Met alleen HDMI en micro-USB ingangen, zijn de aansluitmogelijkheden niet erg veel. Er is weliswaar een USB-OTG kabel meegeleverd, maar graag had ik nog een USB en (Micro)SD ingang gehad. Mocht de Capsule in de oplader moeten, valt de optie af om nog de USB-OTG kabel te gebruiken.
Een ander puntje is de plaatsing van de micro-USB ingang. Stel in de avond wil je vanaf het bed op het plafond een film van een USB afspelen, dan is het lastig om de Capsule goed neer te leggen door de OTG kabel die aan de achterkant zit van de Capsule. Dit is een erg specifieke situatie, in de meeste andere gevallen is de micro-USB ingang aan de achterkant de beste plaats.
Een heel klein gemis vind ik dat er geen hoofdtelefoonaansluiting is. Het zou een pluspunt zijn geweest als deze er was, maar ik ga er geen minpunt voor geven.

Afstandsbediening:
De afstandsbediening is voorzien van de meest gebruikte knoppen. Hij ligt lekker in de hand en voelt stevig aan. De afstandsbediening kan ook gebruikt worden als muis, om bijvoorbeeld te navigeren in wat minder compatible applicaties. De cursor moet je wel verplaatsen met de pijltjestoetsen.

Capsule Control:
In het begin heb ik de afstandsbediening nog wel gebruikt, de laatste tijd gebruik ik eigenlijk alleen maar de uitstekende applicatie. Met deze app heeft Nebula het gebruiksgemak van de Capsule enorm vergoot. De bediening voelt natuurlijk en je kan er alles mee. Maak connectie met de Capsule via Bluetooth en je kan aan de slag. Heel soms verliest de app de verbinding met de Capsule, maar dit is vaak binnen seconden automatisch hersteld.

Aptoide:
Wel Android 7.1, maar geen Playstore. Wat is Aptoide precies? Aptoide is een alternatief voor de Playstore, met alleen maar gratis apps. Aptoide is wel een stuk kleiner dan de Playstore. Een groot gemis voor mijzelf is dat er geen T-Mobile TV app is. Dat zou de capsule een heel stuk completer gemaakt hebben. Ziggo Go is er bijvoorbeeld weer wel. Net zoals veel andere populaire apps. Sommige applicaties in Aptoide hebben wel Google Play services nodig om te functioneren. Aangezien dit ontbreekt op de Capsule zijn deze apps onbruikbaar.
Mocht je overwegen om de Capsule te kopen, kijk dan eens rond op de deze Appstore.

Opstarttijd:
Vanaf aanzetten totdat de Capsule bruikbaar is, duurt ongeveer 30 seconden.

Resolutie:
De resolutie van 854*480 geeft toch nog een verbazingwekkend goede weergave. De meeste films en series zijn prima kijkbaar. Mits je het beeld niet te groot maakt. Als de Capsule tussen de 2 en 3 meter afstand staat, krijg je een goede verhouding tussen de grootte en de resolutie van de projectie. Hoe kleiner het beeld, hoe beter de resolutie is.
Voor games waar een hogere resolutie een meerwaarde is, komt de capsule wel te kort. Bij het spelen van FIFA of GTA V keek ik toch iedere keer weer terug naar mijn laptop (Resolutie: 1080p, schermdiameter: 15,6 inch). De verhouding tussen deze weergaves is niet helemaal eerlijk, dat geef ik toe, maar om goed de bal in FIFA te kunnen volgen is een hogere resolutie eigenlijk onmisbaar. Voor casual met je vrienden gamen is het wel weer acceptabel, dan iedereen heeft er ‘last’ van.

Fifa op een projectie van ongeveer 90 inch in het donker.

Wat wel erg gaaf is, zijn retro games. De ouderwetse pret van Mario Kart en dat op een projectie van 100 inch, nam mij weer mee terug in de tijd. Als je de Capsule combineert met bijvoorbeeld een SNES Mini o.i.d. heb je met 2 kleine draagbare apparaatjes een enorme berg aan plezier.

Helderheid:
Kort door de bocht zijn de 100 ANSI-Lumen te weinig om de projector in daglicht te kunnen gebruiken, daar in tegen is de lichtopbrengst in het donker uitstekend.
Pico-projectoren staan over het algemeen niet bekend om hun grootte lichtopbrengst en de Capsule is daar ook geen uitzondering op. De Capsule zit qua lichtopbrengst wel in de bovenste regionen in van de Pico-projectoren. Om het beeld van 100’’ goed zichtbaar te projectoren, moet het wel zo goed als donker zijn. Wil je rond de 50’’ gaan projecteren, is het raadzaam om de kamer enigszins te gaan verdonkeren. Neem je genoegen met de 20’’ dan kan je in daglicht de projectie goed zien, alhoewel de kleuren wel flets zullen zijn.

Foto om 17:00 genomen (daglicht). Projectie van ongeveer 28 ínch.

Foto om 20:00 genomen (begin van de schemering. Projectie van ongeveer 32 ínch.

Geluid:
De hoeveelheid geluid wat de Capsule kan produceren is goed. Op maximaal volume vervormd het geluid een klein beetje. Op half volume is het prima films kijken. Over het algemeen zal de Capsule dicht bij de gebruiker staan en dan is het halve volume meer dan genoeg.
Het laag wat de Capsule produceert is niet veel, opzich wel logisch in zo’n kleine behuizing. Thuis heb ik onder andere de Stereoboomm 500 en de Stereoboomm 700. Het geluid van de Nebula Capsule is vergelijkbaar met de Stereoboomm 500.

Ventilator:
Het geluid wat de ventilator produceert is redelijk hoorbaar als het stil is of als de Capsule op een laag volume geluid afspeelt. Als er meer omgevingsgeluid is of het volume staat hoger, dan valt het ventilator geluid weg naar de achtergrond.

Batterijduur:
Met een batterijduur waar je de langste films probleemloos kan kijken scoort de Capsule goed.
Niks zo vervelend als halverwege de film een oplader zoeken, erachter komen dat het stopcontact te ver weg is en je dus de Capsule niet meer op de plek kan terug zetten waar hij eerst stond. Waardoor je niet meer lekker kan neerploffen op de bank, maar op oncomfortabele houten stoelen moet zitten. Misschien overdrijf ik deze situatie een beetje, maar mijn punt kan ik zo wel overbrengen.
Als je er voor kiest om muziek te luisteren, kan je in plaats van 4 uur projecteren, 30 uur lang de Capsule gebruiken als bluetooth speaker gebruiken.

Media via USB:
Het is de moeite waard om VLC player te downloaden. VLC werkt fijner dan de ingebouwde player.
Als ik video via de USB wil gaan kijken, pakt de Capsule veel formaten in 1 keer. Wat ik wel heb gemerkt met MKV bestanden, is dat als je de video start vanaf de USB stick hij het niet doet via VLC of de eigen videospeler van de Capsule. Zodra je de video start vanaf VLC player, dan pakt de Capsule het gelijk.

Netflix:
Netflix werkt goed, alleen is het navigeren met de Capsule Controle app niet ideaal. Dit is een software dingetje, hopelijk gaat dit nog verbeterd worden.

Screen Mirroring:
Screen Mirroring werkt via een optie in het menu van de Nebula Capsule.
Zodra de telefoon verbonden is werkt het allemaal vloeiend. Op deze manier heb ik aan veel familieleden/vrienden al foto's en video's op mijn telefoon laten zien. En zeg nou zelf, wat is er leuker dan je vakantiekiekjes op een grote projectie tentoon te stellen.

Presentaties:
Een paar keer heb ik de Capsule gebruikt om een Powerpoint presentatie te geven op werk. Een eerste stap is de kamer verduisteren. Zodra het meeste omgevingslicht weg is, kan je op een witte achtergrond goed beelden projecteren. Het meeste heb ik gedaan op een grootte van rond de 80inch. Hier kreeg ik een goede middenweg tussen helderheid en scherpte/helderheid van de projectie.

Keystone Correctie:
De keystone correctie is een handig stukje techniek voor als de Capsule op een schuine ondergrond staat. Mijn ervaring ermee is goed. Een verticale afwijking kan de Capsule corrigeren tot een hoek van 40 graden. Dit gaat wel gepaard met een verlies van pixels. Het is dus aan te raden om de Capsule op een rechte ondergrond te plaatsen.

De kleine Nebula Capsule is tot grootse prestaties in staat. De draagbaarheid van de Capsule is zijn pluspunt. Voor een presentatie op locatie is het een ideaal product. Een filmpje kijken op het plafond? Waarom niet, leg de Capsule neer en geniet. Door de keystone correctie wordt het beeld gestabiliseerd als de Capsule verticaal gekanteld ligt. Als de Capsule schuin naar rechts of naar links ligt, dan krijg je nog wel een vertekent beeld. Heb je even geen zin meer in de film, zet de Capsule in de speaker modus en je kan er 30 uur tegen aan. Voetbal kijken of een potje retro-gaming met vrienden is een garantie voor succes met de Capsule.

Helaas kleven er ook nadelen aan de Capsule. De helderheid is voor gebruik in daglicht te laag. En misschien nog wel belangrijker de resolutie van 854*480 is weinig voor hedendaagse begrippen.

Om de beginvraag voor mij te beantwoorden: Heeft de Capsule mij mee kunnen nemen in de wonderlijke wereld van de beamers?

Ja en een heel klein beetje nee.

De meerwaarde van een beamer tegenover een traditionele TV is mij duidelijk geworden.
De manier hoe het beeld overweldigender is, maakt deze manier van media kijken veel meer de moeite waard dan een tv. Helaas heb ik ook gemerkt, dat nu 4K bijna helemaal ingeburgerd is, 854*480 een hele stap terug is.
De kans is zeer groot dat mijn volgende upgrade voor mijn Home Cinema verzameling een beamer gaat worden. Maar hier ga ik wel goed voor sparen zodat ik een 4K beamer kan aanschaffen. Beeldkwaliteit is niet iets waar je, of tenminste ik, op wilt besparen.

De hoeveelheid technologie wat Anker in deze kleine behuizing heeft weten te proppen, is fenomenaal. Iedereen, inclusief ikzelf, die de Capsule voor het eerst zag was zwaar onder de indruk van de mogelijkheden. Na de eerste uren spelen met de Capsule, is de lage resolutie mij helaas toch tegen gaan vallen, ondanks dat het wow-effect iedere keer kwam opspelen bij mij. De Capsule is een mooi en innovatief product, wat laat zien wat er mogelijk is. Er is nog wel doorontwikkeling nodig op het gebied van de resolutie en de software mag een klein beetje getweaked worden.

Als je de Capsule koopt voor de portabiliteit, innovativiteit, het 'gadget'- en fun gehalte, dan zal je hier heel veel plezier aan beleven.

De review heb ik met veel plezier geschreven. Mochten er nog vragen/tips/opmerkingen zijn over de Capsule of over mijn review wil ik deze graag antwoorden. Als de review is bevallen zou ik het enorm waarderen als ik er een beoordeling voor krijg.

Heb jij ook een Anker Nebula Capsule?

Mooie duidelijke review!
Heeft mij zeker geholpen bij mijn keuze om eerder voor de Anker Mars te gaan.
Dank voor het bericht.
Graag gedaan! Leuk om te horen.
Vind het nog steeds een hele fijne slaapkamer 'televisie' (tis daar toch al donker) enorm groot beeld is ook wel een pluspunt.