Sony Xperia XZ2 Compact Zwart - Reviews

Specificaties 5" • 2160x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ2 Compact Zwart Review

Nireu 14 april 2018, 2.597 views Product gekocht

Sony Xperia XZ2 Compact Zwart

Mooie compacte telefoon die zeer goed in de hand ligt. Accuduur verbazingwekkend goed, gaat moeiteloos 2 dagen mee (overdag op werk weinig gebruik, 's avonds veel muziek en video streamen). Ik kan me voorstellen dat men de telefoon te zwaar vind, komt daardoor wel zeer robuust over.

Pluspunten

• Ligt goed in de hand
  • Accuduur
  • Design

Minpunten

• Gewicht (voor mij echter niet storend)
  • Camera

Normaal schrijf ik niet snel een beoordeling over een product, maar ik vind dat ik daar nu toch een uitzondering voor moet maken. Ik ben inmiddels een week in bezit van de xz2 compact en hij bevalt me echt heel erg goed, al helemaal kijkend naar de prijs die er voor staat. Ik ben geen ervaren reviewer dus zal gewoon maar even de kopjes afgaan.

Wat bij het unboxen direct opvalt is dat het toestel er erg goed uit ziet. Ik heb de geruchtenmolen voorafgaand aan de release van deze telefoon gevolgd en was toch bang dat hij wat te dik zou zijn. Dit valt me heel erg mee. Ja hij is wat dikker dan veel andere nieuwe telefoons, maar ligt mede daardoor denk ik erg goed in de hand. Alle randen zijn erg strak afgewerkt en de knoppen voelen stevig aan. Ik had het wel mooier gevonden als boven en onder dezelfde speakers zouden zitten, al in nu wel makkelijk te zien wat de boven- en onderkant is.

Over de featureset; als zit er op waar ik naar zocht. De dubbele front speakers zijn een grote stap voorwaarts ten opzichte van mijn vorige telefoon (Galaxy S6). Geluid komt over als veel rijker en het volume tot nog toe niet op maximaal nodig gehad. Over de camera kan ik niet heel veel zeggen, deze heb ik niet veel gebruikt en zal ik ook niet veel gaan gebruiken. Ik heb niet het idee dat deze geweldig is en waar je bij andere merken dubbele camera's ziet, zit er hier maar 1 op. Niet dat meer altijd beter is maar je kunt aan toch wat meer qua diepte e.d. (heb hier niet erg veel verstand van).

Bereik is niets op aan te merken. Overal 4G waar ik dat moet hebben en geen wifi problemen gehad, waar anderen volgens mij wel problemen met wegvallende wifi verbindingen hebben. Ik heb de dualsim variant, misschien dat het daar iets mee te maken heeft.

Accuduur is gewoonweg super. 2 dagen intensief gebruik is prima te doen en dan heb ik het over 's avonds veel internetten en muziek luisteren, video's kijken en media naar mijn tv streamen. Ik heb echt mijn best gedaan om de accu de tweede dag helemaal leeg te krijgen.

De voor mijn gevoel redelijk schone Android werkt ook prettig, komend van touchwiz. Een aantal voorge´nstalleerde apps van AVG en Amazon wel uit moeten zetten maar verder zit er volgens mij weinig geks op. Door de verhouding van het scherm is het toetsenbord wel wat smal, wat even wennen is.

Scherm is helaas geen amoled. In fel licht zie je de balken boven en onder in apps die geen 18:9 ondersteunen. Met amoled was dit denk ik mooier zwart geweest waardoor het mooier over loopt in de bezels. Afgezien daarvan niets op het scherm aan te merken.

Na een week gebruik dus zeer blij met deze telefoon, voornamelijk door de accuduur, formaat en het design.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ2 Compact Zwart?

Over de camera kan ik niet heel veel zeggen
Maar wel de camera als minpunt noemen?
merkwaardig...
Hij maakt geen bijzondere indruk en loopt voor mijn gevoel wat achter, terwijl je van Sony toch wel wat meer mag verwachten van de camera lijkt mij.
Overzichtelijke review. Kort en bondig. Leest persoonlijk prettig.

Wat mij opviel:
"en hij bevalt me echt heel erg goed, al helemaal kijkend naar de prijs die er voor staat."

Zal aan mij liggen maar is EUR 500+ tegenwoordig de normaalste zaak voor een telefoon die, naar mijn idee, nou ook niet echt top of the bill is? Anno 2018 zijn er toch echt veel (relatief) completere telefoons te vinden voor rond de EUR300?

Feit alleen al dat je overal leest dat de telefoon dik en zwaar is; juist die eigenschappen die mij erg storend lijken voor een attribuut dat je vrijwel continu bij je draagt, lijkt mij een dergelijke fikse prijskaart niet te rechtvaardigen?

[Reactie gewijzigd door yinnemans op 16 april 2018 09:20]

Bedankt voor je reactie.
500+ is al niet eens meer aan de orde met "high end" telefoons, dat gaat al ruim boven de 800 volgens mij. Als je daarnaar kijkt en de prijs die ik destijds voor de S6 heb betaald (rond de 550 dacht ik), dan vind ik het nog meevallen bij deze Sony. Ja de telefoons worden steeds duurder, maar dat komt ook omdat de consument het gewoon betaald. Een telefoon van 900 euro kan ik wel betalen, maar dat heb ik persoonlijk er gewoonweg niet voor over.
En over het "dikke" (tussen aanhalingstekens omdat het mij heel erg meevalt) en "zware"; die S6 voelde ik meer in mijn broekzak dan deze, komt denk ik ook door de breedte.
Heb je toevallig een geschikte houder gevonden die past met hoes? Vanwege de dikte kan ik moeilijk iets vinden.