Specificaties Bluetooth muis en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Precision Review

NatsuTestpanel 13 april 2018, laatste update op 14 april 2018, 385 views Testpanel

Microsoft Surface Precision

Muis voelt voor mij persoonlijk erg fijn aan (qua vorm en materiaal). Prima voor draadloos (bluetooth) gebruik. Scrollwiel is in trapsgewijze modus erg fijn, maar in vrije modus (met acceleratie) onvoorspelbaar. 3.5 / 5 sterren.

Pluspunten

• Fijne ergonomische vorm
  • Materiaal voelt goed aan
  • Strak design
  • Instellingen opgeslagen op de muis zelf (3 bluetooth en 1 bedraad profiel)
  • Ook goed te gebruiken zonder muismat

Minpunten

• Geen dongle meegeleverd
  • Scrollwiel in vrije modus
  • Meegeleverde kabel is erg kort
  • Alleen een rechtshandige versie
  • Alleen in het wit

Algemeen

Unboxing
Jammer dat de doos ook als pakketverpakking is gebruikt.
Achterop de doos staan de specs,
Na het openmaken is de muis het enige wat je ziet. Mooi gepresenteerd :)
Onder de muis zit een korte kabel, een quick start guide, en nog wat extra oud papier. Helaas ontbreekt een dongle.
Eerste indruk
De muis voelt qua ergonomie erg fijn aan (ik heb een claw / palm grip). Ook de materialen voelen goed aan (rubber aan de zijkant en plastic met coating on top). Het klikt prettig en klinkt ook goed.
De 3 buttons aan de zijkant klikken ook goed. Ze steken iets uit, waardoor ze makkelijk te vinden zijn. De buttons zijn misschien wat smal, maar ik vind dit geen probleem.
Testsysteem
Ik werk thuis voornamelijk op een Linux desktop zonder bluetooth. Ook op het werk heb ik de muis getest, daar gebruik ik een Windows desktop zonder bluetooth. Op beide systemen heb ik niet het Microsoft Keyboard and Mouse Center geļnstalleerd. Ik heb het ook getest op een HTPC met bluetooth, en hierop heb ik ook het Microsoft Keyboard and Mouse Center geinstalleerd.

Featureset

Naast de standaardknoppen (LMB, RMB, scrollwiel) komt de muis met 3 zijknoppen. Waarvan de middelste standaard staat ingesteld als multitask knop (windows+tab). Alle knoppen zijn met de software in te stellen.
Daarnaast zit er een extra knop onder het scrolwiel, deze schakelt tussen trapsgewijs scrollen en vrij scrollen. Bij vrij scrollen blijft het scrolwiel niet doordraaien zoals o.a. Logitech wel doet, maar in plaats daarvan heeft Microsoft scrolwiel acceleratie toegevoegd. Als je erg snel scrolt vlieg je een eind naar beneden. Ik vond dit erg moeilijk in te schatten wanneer dit precies activeert en waar het scrollen ongeveer stopt.

Prestaties

De muis trackt erg goed op elke door mij geprobeerde ondergrond (Verschillende bureaus, tafels, een stoffen muismat, een spijkerbroek). Een muismat is voor deze muis niet nodig.

Draadloos bereik, betrouwbaarheid en stabiliteit

Ik heb de muis voornamelijk bedraad gebruikt. Dus kan hier nog weinig over zeggen. De korte periode dat ik de muis met bluetooth heb gebruikt, was het bereik (over +- 3m) prima en de verbinding betrouwbaar en stabiel.
Ik zal dit onderdeel later nog updaten als ik hier meer ervaring mee heb.

Beheerbaarheid

Met de software (Microsoft Keyboard and Mouse Center) zijn meerdere profielen in te stellen (3 bluetooth, 1 bedraad). In een profiel is de functie van elke knop eenvoudig in te stellen. De profielen worden op de muis opgeslagen. Dus als je vervolgens de muis op een ander systeem gebruikt of de software deinstalleert, dan blijft de muis werken zoals je hebt ingesteld.

Ondersteuning

Er is alleen software voor Windows. Maar ook zonder software werkt de muis prima. Ik heb de muis voornamelijk zonder software gebuikt op Linux.

Op het moment van schrijven kost deze muis ~ ¤90,- Een meegeleverde dongle had ik voor deze prijs wel verwacht. Nu maakt het deze muis minder geschikt voor mensen (zoals ik) die nog voornamelijk op systemen zonder bluetooth werken.

Heb jij ook een Microsoft Surface Precision?

Ik heb de eenvoudige versie van deze muis (Microsoft Surface Mouse Bluetooth) en ik overweeg deze te upgraden naar deze Microsoft Surface Precision. Voor het prijsverschil vind ik dat deze laatste veel meer biedt (betere ergonomie, betere tracking, meer knoppen en ook oplaadbaar). Ben dan ook benieuwd naar je verdere ervaringen.
Dan ziet deze muis er echt veel comfortabeler uit :P
Mis je behalve ervaringen met draadloos gebruik nog iets in deze review, wat voor ervaringen ben je benieuwd naar?
De review is goed, alleen ik snap gewoon niet waarom de muis ~¤90 kost of mis ik gewoon wat?
Ik vind het qua prijs niet eens zo heel gek. Ik heb genoeg muizen gekocht voor rond de 60¤ die bedraad zijn (zie afbeelding onder review). Voor een draadloze versie zou ik best die meerprijs over hebben.
Voor deze muis zou ik het persoonlijk niet overhebben, maar ik heb dan ook slechts 1 systeem met bluetooth (waarop ik eigenlijk helemaal geen muis nodig heb). Ik ben er nog niet over uit of ik voor deze muis een bluetooth ontvanger ga kopen.