Synology DiskStation DS218+

Niet beschikbaar
Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS218+ Review

WillySis 10 april 2018, 3.181 views Product gekocht

Synology DiskStation DS218+

Ziet er eenvoudig uit, maar er schuilt een veelzijdige, snelle nas in het kastje.

Pluspunten

• Drives gemakkelijk in te bouwen
  • Ruime hoeveelheid geheugen
  • Snel
  • Veel mogelijkheden door packages
  • Snelle updates
  • Veel USB poorten

Minpunten

• Mobiele apps zijn wat beperkt
  • Zuigt veel stof naar binnen

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb deze ter vervanging van een oude DS209.
De oude doet het nog prima, maar de schijven zijn ruim 3 jaar oud en de hoeveelheid schijfruimte begon toch krap te worden. Ik had dus de optie om de schijven te vervangen door exemplaren met meer opslag capaciteit, of gelijk een heel nieuw systeem te kopen.

De DS209 gaf nog geen tekenen dat deze het zou begeven en de schijven eigenlijk ook niet. Omdat de snelheid van de DS209 niet echt bijzonder is, heb ik uiteindelijk besloten om een nieuwe nas bij te kopen. De oude is in bedrijf gebleven, maar dient nu (samen met twee externe schijven) als backup. ipv 24/7 staat hij nog maar 2 uur per dag aan. Zo houdt hij het vast nog wel een aantal jaar vol en heb ik gelijk voldoende capaciteit voor de backup van de nieuwe nas.

Voor de nieuwe nas ben ik bewust op zoek gegaan naar een sneller model. Dat mocht ook een Qnap of Centronics worden. Allemaal merken met een bewezen degelijkheid.

De keuze is uiteindelijk op de DS218+ gevallen. Deze had de beste specs voor een goede prijs. Bovendien kan het geheugen nog uitgebreid worden. Ik heb er twee WesternDigital Red schijven van elk 8 TB bijgekocht.

Ingebruikname
Het voorpaneel laat zich gemakkelijk van het kastje afhalen. De harde schijven moeten nog even op de sledes bevestigd worden. Daarna schuif je ze gewoon in de bay's. Gereedschap is niet nodig.
Vervolgens de stekker erin, aanzetten en de systeemsoftware installeert zichzelf.

De desktop omgeving (DSM 6.1) is netjes verzorgt. Voor het installeren van het geheel is het even zoeken waar alle functies zich bevinden. Dat doe je immers niet dagelijks. De schijven zijn netjes in mirror gezet. Mocht één van de twee het begeven, dan is dat niet direct fataal.
Na een half uur had ik alle packages weer geïnstalleerd en draaide het systeem. De grote klus, het data overpompen kon nu beginnen. De nieuwe nas had via FileStation toegang tot de oude, dus kon de data direct van de oude naar de nieuwe worden overgestuurd. De 3,5 TB aan data stond zo na een ruime dag op de nieuwe plek.

De ventilatie is ruim bemeten. Standaard maakt de ventilator toch wel wat lawaai, maar dat is gemakkelijk aan te passen. Je kan de ventilator gerust een standje lager zetten. Afhankelijk van de gebruikte schijven en de plek waar de nas staat, kan de ventilator zelfs nog een stand lager. Dan hoor je hem niet meer.

De led-lampjes zijn standaard erg fel. Zelf vind ik dat alleen maar storend. Een ledje moet aangeven wat de status is, maar niet zo fel zijn dat het continu aandacht trekt. Nu dubbelt mijn thuis kantoor ook als logeerkamer en dan waren de ledjes echt te fel. Gelukkig kwam ik een instelling tegen waarmee de felheid van de ledjes is aan te passen. Je kan zelfs een heel schema instellen. Ik heb ze nu overdag gedimd en 's nachts uit.

Prestaties
De prestaties laten zich niet echt goed meten. Ik heb wat bestanden heen en weer gestuurd. Dat gaat met dik 700 mbit/s, maar dat haalde de oude ook. De beperking zit daar voornamelijk in de router. De snelle processor en de ruime hoeveelheid geheugen komen pas goed tot hun recht als je als je met een flinke database aan de slag gaat. Dan zie je dat alles ineens bijna 20 keer zo snel gaat.
De webserver draait ook wat vlotter. De php scripts zijn een factor 30 sneller geworden. Dat is niet helemaal aan de DS toe te schrijven, want ik heb gelijk de overstap gemaakt van php 5.6 naar 7.1. Die upgrade is ook verantwoordelijk voor een deel van de snelheidswinst.

De nas draait nu bijna 4 maanden en behalve een aantal her-starts na een update nog steeds zonder onderbrekingen. Het werkt allemaal zonder omkijken. Je hoort hem niet, ziet hem nauwelijks en de bestanden en databases zijn gewoon altijd beschikbaar.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS218+?

Vraag & Aanbod

Synology levert tegenwoordig ook het programma VideoStation mee. Iemand ervaring mee? Is Plex beter of slechter dan VideoStation? Is de DS218Plus snel genoeg om de codering lokaal uit te voeren, dwz zonder een aparte computer erbij om Plex te draaien?
De DS218+ is snel genoeg voor (de)codering.
Ik heb geen ervaring met VideoStation, maar de meeste apps van Synology zijn redelijk spartaans. Plex is in elk geval erg uitgebreid en loopt soepel op een DS218+