AVM FRITZ!Box 7581

Specificaties WiFi-ac • 4G • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7581 Review

qwik496 9 april 2018, laatste update op 9 april 2018, 707 views Product gekregen

AVM FRITZ!Box 7581

Review over de Fritzbox die je krijgt bij pair bonding [BVDSL] van XS4ALL en het proces dat erbij komt.

Pluspunten

• veel opties
  • 4 LAN poorten
  • duidelijke web interface/configuratie
  • WiFi dual band

Minpunten

• WiFi bereik

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Dit is de zoveelste ADSL/VDSL modem die ik krijg van de provider in de race voor meer snelheid. In tegenstelling tot de vorige modemwissel hoeft de oude nu niet retour, daarover later meer. Het is een uitgebreid model waarvan ik veel functies niet gebruik, zoals NAS en telefonie. Het belangrijkste is natuurlijk de verbinding naar buiten [xDSL/WAN] en naar binnen [LAN/WiFi].

Naar buiten doet hij het prima. Dit model is voor wanneer je aansluiting van één naar twee aderparen gaat, je gebruikt dan alle 4 de draadjes van je telefoonlijn. Hij maakt een verbinding met de straatkast van 220/66, misschien ook omdat deze maar 100 meter bij mij vandaan staat. Deze heeft sinds een tijdje een glasvezel verbinding ipv koper naar de wijkkast, zie https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkasten.php voor jouw aansluiting. Nu na een paar dagen is het ook voor elkaar dat ik het maximale van mijn huidige 160/16 abbo haal. De upload was direct na de installatie door de Gideon monteur maximaal. De oude upload over één lijn VDSL2 was al 30, dat is nu 60 Mbit. XS4ALL doet [nog] niet aan afknijpen van de upload snelheid en daar haal je dus altijd het technisch maximaal haalbare. De download snelheid duurde een paar dagen omdat Gideon zijn werk nog niet helemaal op orde heeft. Om kosten te besparen doen ze ook het werk van KPN en de administratieve zaken. Na een paar telefoontjes naar de helpdesk hebben ze dit administratief recht gezet en haal ik de beloofde 160 Mbit down. Technisch zou ik 200 Mbit down kunnen halen met de 7581, dus kunnen ze de komende periode nog een keer de snelheid van het abbo verhogen zonder aanpassing van de straatkast/modem. Er zijn al weer nieuwe technieken die getest worden in het land waarbij je 400 Mbit kan halen over koper, waarschijnlijk wordt dat weer een nieuw kastje over een paar jaar als ze de 7581 niet kunnen upgraden met nieuwe firmware.

Het trainen van de verbinding is binnen een minuutje na reboot klaar en start op 200. Binnen 15 seconden gaat hij dan naar de maximale snelheid van 220.

Naar binnen is het een ander verhaal. Ja, er zitten 4 LAN poorten op met 1 Gbit/s. Dus bedraad moet er geen beperking zijn. Ik heb verderop in huis een switch staat die nog met oude cat5 kabel aangesloten is, maar ik haal de maximale snelheid van 160/60 daar dus die hoef ik nu nog niet te vervangen. Vooral de vaste PC haalt de maximale snelheid [bij bestanden van meerdere GBs] en tegelijk met een 10-tal gasten op het internet werkt ook prima zonder dat ze last hebben van elkaar.

Dan komen we bij de WiFi: niet echt het sterkste punt van een verbinding. Ik had al met een vorige actie van XS4ALL de 1750E repeater via de switch aangesloten. Hiermee had ik al 5 GHz wat de oude 7360 modem niet heeft. De nieuwe 7581 heeft nu ook zelf 5 GHz, maar dat geeft alleen hogere snelheden en niet beter bereik. In huis heb ik overal een goede snelheid [lees: 10 Mbit] met WiFi die vooral voor de telefoons is en af en toe een laptop van de zaak. Die hogere snelheden van het 5 GHz netwerk haal ik niet altijd en overal, maar vlak bij de modem kom ik op 60 Mbit. Als je een beetje erin duikt zie je dat er vaak problemen zijn op die band met “radardetectie” waardoor deze band telkens 10 minuten [wettelijk voorschrift] wordt uitgeschakeld. Maar omdat het nu weer mooi weer wordt wil ik niet meer snelheid, maar wel bereik achter in de tuin.

Hergebruik van de oude modem: Dit is niet het meest sterke punt van de Fritz!Box reeks. Je kan hem wel verkopen op marktplaats, maar daar komen er elke dag veel bij en je krijgt er bijna niks meer voor. Het zou beter zijn als de oude modems goed inzetbaar zijn als WiFi repeater, bedraad of draadloos. Hoe ik de 7581 later kan hergebruiken weet ik niet, maar de oude 7360 is daar niet helemaal optimaal voor. Eigenlijk zou je willen dat de oude modem [in repeater mode] contact maakt met de nieuwe modem/router/acces point. Daarbij zouden alle instellingen automatisch moeten worden overgenomen, zoals netwerk naam en sleutel van je gesloten netwerk en je gasten netwerk. Dat kan de 7360 niet waardoor je handmatig de gegevens van je bestaande netwerk moet invoeren als je wilt voorkomen dat er een eigen netwerk ontstaat die je op alle apparaten/gebruikers moet instellen. Omdat de 7360 voor het verbeteren van het bereik in mijn tuin gebruikt wordt, hangt deze nu in de schuur waar hij nog bereik heeft met de modem op 5 meter afstand.

De web interface [http://fritz.box] is duidelijk te volgen en de configuratie is hierdoor makkelijk aan te passen naar je eigen wensen. Standaard is alles al redelijk veilig, maar het is beter om de standaard wachtwoorden voor inlog en WiFi te wijzigen.

Dit model is nu een jaar op de markt en alle bugs zijn er onderhand wel uit. FRITZ!OS: 06.85-50446 PLUS is de firmware waar hij nu op draait en ik heb nog geen slechte ervaringen.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7581?

Die 7581 heeft een aantal tekortkomingen voor geavanceerde gebruikers. De online verkeersmonitor werkt nog steeds niet, wanneer je telefonie wil doen op andere poorten dan de gebruikelijke poort 5060 krijg je problemen, vooral op het achterliggende netwerk, het modem kan niet in bridge modus gezet worden, de aangeboden VPN tunneling is maar heel beperkt aan de praat te krijgen en het bereik van de wifi is heel povertjes, vooral als er nog andere netwerken zijn. Maar wie telefonie heeft van xs4all die heeft er een leuke centrale aan en als je verder niets wilt dan gewoon snel internetten is het een prima ding.