Corsair HS60 Surround Gaming Headset - Reviews

Corsair HS60 Surround Gaming Headset Review

Foritain 20 april 2018, 607 views

Corsair HS60 Surround Gaming Headset

De HS60 pakt de uitstekende HS50 met goede bouw, goed geluid en goede mic en voegt een losse USB dongle toe met 7.1 support. Dat voegt waarde toe, maar doet de prijs ook stevig stijgen waardoor de HS60 wel heel dicht tegen betere modellen aan hikt (Void Pro bijv).

Pluspunten

• Geluidskwaliteit prima in orde
  • Stevig, netjes.
  • Goede pasvorm voor alle niet extreme hoofden.
  • Bovengemiddeld goede mic
  • USB dongle met eq en 7.1 functie
  • Eenvoudige maar fijne fysieke controls op de schelp

Minpunten

• Redelijke v-tuning, meer game/film headset dan muziek (al gaat dat natuurlijk best prima)
  • Kabel niet te vervangen
  • Stevige meerprijs boven HS50 enkel voor de USB dongle.
  • Ietwat bovengemiddeld stevige 'clamp', vooral op zeer grote hoofden. (Wel wat minder dan de Cloud)

Corsair HS60 review

- Inleiding
- Uitpakken, bouw en features
- Comfort
- Geluidskwaliteit
- Conclusie

Met de HS50 zette Corsair enkele maanden terug een mooie instap gaming headset op de markt. Toen 59 euro, inmiddels 54 euro, en daarvoor kreeg je een aangename balans tussen bouwkwaliteit, geluidskwaliteit, microfoonkwaliteit en aangename prijsstelling. In onze review noemden we het een uitstekend go-to model die vooral concurrentie kende uit de aanbiedingen-hoek; duurdere modellen die op dat moment dan net even leuker geprijsd zijn.

Cue de HS60, feitelijk dezelfde headset, maar met toevoeging van USB dongle met virtual 7.1 capaciteit. Met een adviesprijs van 79 euro en een huidige straatprijs vanaf 78 euro de in theorie iets luxere variant op de HS50

Uitpakken, bouw, en features

Aan de doos zien we nog niet veel verschil, enkel dat er nu ‘Surround’ bij staat.

Mocht je de HS50 headset review hebben gelezen dan zal dit hoofdstuk je sowieso weinig verrasingen brengen, want de HS60 is feitelijk dezelfde headset als de HS50 met een marginaal andere kleurstelling. Het is een stevige headset met het nodige metaal in de band en een stevige metalen ophanging van de schelpen zelf. Niets piept, rammelt of kraakt. Niet dat plastic per definitie slechter is, maar de subjectieve indrukken van iets stevigers zijn in elk geval beter. In de ophanging zien we ook duidelijk dat de schelpen kunnen kantelen naar het hoofd, dus wat dat betreft geen probleem. Draaien is niet mogelijk, en gezien het flinke (en stevige) schelpen zijn merk je dat wel wanneer je de headset veel om je nek hangt.

Het is nog altijd een analoge headset in de basis, met 3,5mm jack plug, maar ditmaal is een USB dongle bijgeleverd. Maar mocht je op je console willen gamen kan dat dus prima.

Bediening gaat met eenvoudige, maar goed voelbare en bovenal lekker stevige knoppen. Mic mute, volumewiel, that’s it. Functioneel, geen nonsense, geen fancy (of ugly) in-line controller, dit is m.i. prima.

Aan de andere kant zien we de ingang voor de (verwijderbare) mic, waarbij we Corsair hetzelfde minpuntje moeten geven als de cloud: dat rubberen dopje vraagt erom om verloren te raken. De mic zelf is best flexibel, en vorm je prima richting je mond, maar is niet flexibel genoeg om geheel uit het zichtveld te raken.

Verstelbaarheid voldoet, beide kanten op, waarbij enkel zij met de allergrootste hoofden (als jij het type bent dat bij de kartbaan met de emmer de baan op moet bijv) er even stil bij moeten staan, al is dat even goed vanwege de clamping force dan de daadwerkelijke ruimte die je hebt. Aan de net afgewerkte hoofdband ligt het in elk geval niet, en de iets lichtere naden op de HS60 zijn m.i. net wat leuker dan de wat donkerdere HS50.

De kussens zelf zijn flink aan de maat. Zelfs met bovengemiddelde oren moet je normaliter in deze 5,5 bij 7 cm passen. Net als de hoofdband zelf is de padding hier redelijk, maar niet extreem.

Als analoge stereo headset, oftewel headset met 3,5mm aansluiting, valt er niet veel meer te bekijken. Geen RGB, geen extra fancy knoppen, maar aansluiten en gaan. Ook de specs zijn daardoor niet heel erg spannend.

Pasvorm en comfort

De ‘fit’ van de HS60 is natuurlijk gelijk aan die van de HS50 en kunnen we onszelf dus prima herhalen: Vergeleken met de manier waarop de Void serie zit is het in elk geval heel anders, die modellen zitten namelijk heel los op de oren, terwijl de HS50/HS60 duidelijk ‘aan’ zit. Echter met de kantelruimte en grote schelpen verdeeld hij de druk goed, en vooral evenredig: cruciaal in mijn optiek. Ik merk wel, met een groter hoofd, dat de druk net wat hoger is dan ik zelf prefereer, al ben ik eerder van de wat lossere headsets. Vrouwlief heeft een zelfde voorkeur als ik, maar geeft aan dat op haar hoofd de headset wel ‘aan’ zit, maar verre van ‘te’. We moeten ook deHyperX Cloud weer even aanhalen, want van alle headsets in onze recente geschiedenis komt de pasvorm van dit model daar het meest mee overeen, zij het dat de HS50/HS60 wat minder clamping force heeft dan de Cloud, en dat zien we eerder als een voordeeltje. Dat Corsair met deze modellen hun pijlen op de Cloud richtte was echter al duidelijk.

Hoewel ‘goed aan’ hebben we beide modellen enkele weken actief gebruikt en kunnen we met die ervaring niet anders dan zeggen dat deze headset de pasvorm gewoon goed inzet voor een breed publiek. Brillen zijn geen issue, maar als je echt gevoelig bent voor een headset die aan zit en een wat groter hoofd heb dien je er wel rekening mee te houden.

Geluidskwaliteit

De eerste indrukken van de HS50 waren positief. Met 50mm drivers aan de basis, een slagje groter dan typisch, en met Corsair op de hoofdband hadden we natuurlijk wel een beetje een power-headset verwacht, en Corsair volgde die verwachting aardig. Van de HS60 wisten we dus precies wat ons te wachten stond en waren de verwachtingen dus al wat hoger, maar in grote lijnen verandert onze mening niet snel: ook dit vinden we prima aangenaam. Ze zijn wel herkenbaar als een gaming headset getuned, met een stevige, wat extra aangezette bass en een kleine zwieper in het hoge segment, waarbij het mid ietwat onderbelicht blijft. Onderbelicht is echter niet hetzelfde als teleurstellend.

De HS60 biedt natuurlijk iets wat de HS50 niet had, en dat is de optie om het geluid aan te passen in de software van Corsair. Die hadden we al geïnstalleerd voor ons toetsenbord, dus het was een kwestie van inprikken en klaar. De vrijheid om je equalizer naar eigen smaak te zetten is natuurlijk harstikke mooi. Hou er wel rekening mee dat je met een moederbord met degelijke audiochip en software vaak vergelijkbare functionaliteit hebt, maar dat gaat zeker niet voor elke pc op.

Virtual 7.1 blijft een love it or hate it dingetje, en één die je door het knopje in de software in te drukken in- en uitschakelt. Tot zover implementaties gaat maakt Corsair een bovengemiddeld goede indruk, met regelmaat klinkt ‘virtual 7.1’ niet anders dan ‘vooral lekker galmend’, maar dat is hier netjes in orde. Het lijkt alsof het geluidbeeld iets verder open wordt getrokken wat in sommige games positiebepaling net wat makkelijker maakt, maar het blijft grotendeels subjectief en een kwestie van proberen wat voor jou beter klinkt.

Opnamekwaliteit zijn we over te spreken. Corsair claimt noise reduction maar in onze oren klinkt het meer als gewoon een hele prima mic die concurreert met menig duurdere headset. Verwacht niet dat het een enorme warme stem over weet te brengen, maar de opnamekwaliteit is meer dan helder. Weinig tot geen ruis, aangenaam helder voor skype, discord en dergelijke, en niets om over te klagen.

Inhoudelijk waren we zeer te spreken over de Corsair HS50, en zoals was te verwachten vinden we ook de HS60 inhoudelijk een erg goede headset. Het is geen enorm luxe paard, maar hij is lekker stevig, voor een breed publiek comfortabel, het geluid is door de bank genomen goed en de microfoon is redelijk bovengemiddeld voor headsets in deze klasse; allemaal prima zaken waarbij we eigenlijk maar weinig echte kritiek kunnen leveren.

De toevoeging van een USB dongle, software tuning en virtual 7.1 is ook harstikke mooi, het biedt voor de meeste gebruikers wat extra opties en dat kan nooit kwaad. Het probleem is echter dat de meerprijs voor die USB functionaliteit stevig is. De HS50 was 59 euro maar kost inmiddels 54 euro, de HS60 kent een adviesprijs van 79 euro en meer dan een euro of twee goedkoper vinden we hem nog niet. Ongetwijfeld dat dit straks 74-75 euro zal blijken, maar dan nog praten we over een toename van 20 euro en dat is een stevig percentage. Helemaal wanneer je bedenkt dat een beetje degelijk moederbord deel van de functionaliteit zoals de equalizer ook kan bieden.

Op zich is dat geen drama als je bijvoorbeeld geen dikke audiochip in je moederbord hebt of heel graag virtual surround wilt, maar wat kleine ruwe kantjes, of eigenlijk wat gebrek aan luxe en verfijning in de materialen en afwerking, gaan dan toch iets meer spelen dan op het HS50 prijspunt. Of eigenlijk: de HS60 beland met de prijsstelling in een vijver met flink wat stevigere concurrenten dan de HS50 kende. Vooral Corsair hun eigen Void Pro, een model waar wij zeer over te spreken zijn, gooit dan wat roet in het eten van de HS60. Voor slechts een tientje meer (bij sommige shops nog wat minder) heb je een luxere, ruimer verstelbare headset met nog wat beter geluid.

Met de aardig geprijsde USB upgrade verliest de HS60 dus wat van de value glans wat zijn goedkopere broertje kende, ondanks dat het product inhoudelijk natuurlijk wel weer wat completer en 'beter' is. Deze afweging tussen wel/geen USB dongle zagen we echter bij menig andere headset in het verleden ook; een losse USB dongle variant blijkt bijna altijd een stevig prijsverschil mee te brengen. Het voordeel boven iets als de Corsair Void Pro (vaste USB kabel) is natuurlijk wel dat de keuze voor een losse dongel ervoor zorgt dat er een bredere compatibiliteit is, denk aan gamers met consoles of op hun mobiel, beide zaken waar de HS60 wel mee overweg kan maar zijn nipt luxere Void Pro broer niet. Of dat en een tientje prijsverschil voldoende argument zijn zal je zelf moeten bepalen, voor de pure PC gamer zal je de Void Pro dicht genoeg in prijs benaderd zijn dat je vermoedelijk toch die extra stap ook wel zet.

Met iets betere headsets slechts een paar euro erboven verliest de HS60 dus wat van de value glans die de HS50 zo overtuigend erop had liggen, en het was juist die ‘veel voor je geld’ benaming die de HS50 echt op liet vallen. De HS60 blijft goed in de fundamenten: geluid, bouw, vorm en microfoon, maar speelt wel gevaarlijk dicht bij het gebied van de grotere goden.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Corsair HS60 Surround Gaming Headset?

Persoonlijk vind ik het altijd een genot om zo'n complete en vooral overzichtelijke review te lezen, bedankt!
Wat ik wel een klein beetje had gelezen, maar wat voor mij toch niet helemaal duidelijk was is het stukje 'surround' bij console gebruik. Als ik deze zou aansluiten op de Jack aansluiting van mijn PS4 controller of Xbox One controller, krijg ik dan puur en alleen een stereo ervaring en totaal geen extra instellingsmogelijkheden? (Volume, of even snel de mic mute)
Is bijvoorbeeld de USB dongle aan te sluiten op een PS4 of Xbox One en geeft dat dan direct wel de 7.1 mogelijkheden?