Tweakers zegt: 8,5

Huawei P20 Pro (dual sim) Blauw

Specificaties 6,1" • 2240x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Huawei P20 Pro (dual sim) Blauw Review

CoolGamerTestpanel 7 april 2018, laatste update op 7 april 2018, 758 views Testpanel

Huawei P20 Pro (dual sim) Blauw

De processor is snel en de camera werkt heel goed. De camera onderscheid zich met scherpe foto's in het donker. Het oppoetsen door de AI levert niet altijd het juiste resultaat op. De batterijduur is uitzonderlijk lang en het grote OLED-scherm ziet er heel goed uit.

Pluspunten

• Scherm
  • Camera in het donker
  • Batterijduur
  • Snelle processor
  • Goed geluid

Minpunten

• Glad (valt makkelijk)
  • Sterke beperking voor 40MP foto's
  • Software onderscheid niet
  • 3,5mm koptelefoon vereist adapter

Zes Tweakers mochten naar de P20 en de P20 Pro product launch van Huawei in Parijs. Ik was een van de gelukkige winnaars die hier naartoe mocht en vervolgens het toestel mocht houden. Ik heb toestel nu een week uitgebreid kunnen testen en heb vervolgens deze review geschreven. Een paar functionaliteiten van de P20 Pro zijn slechts aangekondigd en moeten later met een update toegevoegd worden. Zodra deze er zijn, zal ik mijn review uitbreiden.

Design en scherm

De voorkant van de telefoon ziet er erg goed uit. Het OLED-scherm is een eyecatcher en ziet er erg mooi uit. De randen rond het scherm zijn vrij smal, wat ervoor zorgt dat je een groot scherm krijgt, zonder dat de telefoon heel groot wordt. Het is scherm is scherp en laat de kleuren goed zien en biedt out-of-the-box de mogelijkheid om blauwtinten te filteren.

Nog niet alle apps hebben aangegeven geschikt te zijn voor het langwerpige formaat van de telefoon, waardoor je sommige apps het scherm maar gedeeltelijk vullen. Het is makkelijk om volledig scherm te forceren voor deze apps en ik ben hierbij bijna geen problemen tegengekomen. Alleen in het spel Tomb Raider Go viel mij op dat er dan content aan de bovenkant en de onderkant van het scherm afvalt. Aangezien er meerdere telefoons op de markt zijn op dit moment met deze beeldverhouding zullen apps dit in de toekomst beter ondersteunen.

Aan de bovenkant van het scherm zit een notch. De interface heeft deze notch goed verwerkt en in de praktijk valt dit eigenlijk helemaal niet op. Als je echt niet kunt leven met de notch, kan je notch ook uitschakelen, waardoor deze eigenlijk helemaal niet meer opvalt. Het zwart van het OLED-scherm camoufleert de notch dan goed.

De voorkant oogt vrij strak en is stevig afgewerkt. Wanneer het scherm uit staat, valt de vingerafdruksensor en de cameranotch aan de bovenkant amper op. De achterkant is in het glanzend blauw afgewerkt. Een minpunt hiervan is dat je vingerafdrukken erg goed zitten. Ook voelt de telefoon vrij glad, waardoor deze makkelijk uit je handen valt tijdens het vasthouden. Een hoesje kan hier uitkomst bieden, maar dat zou natuurlijk niet nodig hoeven zijn. De camera steekt iets uit aan de achterkant, maar dat is niet storend. Aan de zijkant zit een aan-/uit-knop en een volumeknop. Aan de onderkant zit de USB-C aansluiten en de speaker.

Het apparaat weegt 180 gram, wat ietwat aan de zware kant is voor een telefoon. De behuizing is spatwaterdicht, waardoor je niet bang hoeft te zijn voor een druppel water tijdens het gebruik van je telefoon.

Featureset

Buitenkant
De telefoon heeft een vingerafdrukscanner onder het scherm. Deze scanner werkt erg snel en in de meeste gevallen unlockt de telefoon gelijk. Dit werkt zelfs als je je vinger niet helemaal recht op de sensor houdt. Tevens kan deze scanner gebruikt worden als fysieke Home button. Ook dit werkt erg goed.

De speakers maken erg mooi geluid. Hiervoor gebruikt het Dolby Atmos, waar je de mogelijkheid hebt om te kiezen uit een paar profielen. Ik heb voornamelijk getest in de Smart modus, waarbij het zelf de instellingen kiest. Dit werkt goed. Als je de telefoon horizontaal houdt, dan geven de speakers het geluid in stereo. Het stereogeluid is niet helemaal goed, aangezien als je de telefoon horizontaal houdt de speaker links niet hetzelfde is als de speaker rechts. Ik vind het geluid erg goed klinken voor zowel muziek, games, maar ook voor bijvoorbeeld Podcasts. De bas is goed aanwezig.

Het toestel heeft geen 3,5mm koptelefoon aansluiting. Een koptelefoon kan je aansluiten via de USB-C poort, via een meegeleverd verloopje van 3,5mm naar USB-C en natuurlijk via Bluetooth. In de verpakking zitten reeds oortjes met een USB-C aansluiting.

Verder telefoon heeft een paar kleine slimmigheden, zoals het snel maken van een foto wanneer twee keer op de volume-knop drukt. Huawei adverteert dat de foto dan binnen 0,3 seconde gemaakt is en het lijkt er inderdaad op dat dit gebeurd. Ook heeft het een Infrarood-blaster, waardoor je je TV kunt bedienen vanaf je telefoon.

Tot slot heeft het toestel een camera aan de voorkant en drie camera’s aan de achtergrond. Hierover schrijf ik meer in een apart hoofdstuk.
Binnenkant
De telefoon heeft een goed bereik en de geluidskwaliteit van gesprekken is goed. Wifi kan automatisch worden uitgeschakeld als de Wifi-ontvangst zwak is en mobiele data stabieler is. De Wifi verbinding wordt hersteld zodra het signaal weer sterk is. In de praktijk werkt dit goed.

Er zit een grote accu van 4000 mAh in het apparaat. Bij normaal gebruik gaat de accu bij mij bijna twee dagen mee. Dat is voor een moderne smartphone van tegenwoordig erg lang. Als je het toestel heel actief gebruikt, bijvoorbeeld voor het streamen van video, dan gaat het apparaat nog steeds makkelijk een dag mee. Het opladen gaat met de meegeleverde snellader erg rap, maar ook met een gewone USB-C lader gaat het opladen vrij snel.

Het toestel heeft 6 GB werkgeheugen. Veel apps kunnen hierdoor in het geheugen blijven, waardoor deze snel kunnen worden gebruikt. Het switchen tussen apps gaat heel soepel en de laadtijden voelen kort. Ik heb deze telefoon nu een week en de telefoon is tot nu toe geen enkele keer vastgelopen.

Ik heb PerformanceTest Mobile gedraaid om de performance van de telefoon te meten. Tijdens mijn test kwam de PassMark score uit op 13.492. Dit is in vergelijking met de andere smartphones op de markt een erg hoge score. De score plaatst dit device boven de Pixel 2 XL plaatst, maar onder de S9+.
Software
Er is Android 8.1 (Oreo) op geïnstalleerd met een eigen launcher. De launcher voelt snel en werkt gebruiksvriendelijk. De launcher bevat geen extra’s die de moeite waard die je niet kunt vinden in de stock Android launcher.

Ook worden er een serie Huawei apps op voorgeïnstalleerd, waarvan de meeste gelukkig weer verwijderd kunnen worden. Veel van deze apps voegen weinig toe als je kijkt naar huidige app aanbod van Google. Huawei Health kan bijvoorbeeld eigenlijk niks wat Google Fit niet kan, Calendar biedt weinig meer dan Google Calendar. Recente beveiligingsupdates voor Android zijn beschikbaar, maar ik kan niet vinden voor hoe lang deze officieel worden ondersteund.

Er gaat ondersteuning komen voor Google ARCore, wat tot nu toe is voorbehouden voor een kleine selectie telefoons. ARCore biedt apps de mogelijkheid tot uitgebreide augmented reality features. Toen ik deze review schreef was deze functionaliteit echter nog niet beschikbaar. Ik zal dit aanvullen in deze review zodra dit wel beschikbaar komt.

Camera

De allerbelangrijkste feature van deze telefoon waarmee geadverteerd wordt is de camera. Aan de achterkant zitten maarliefst drie lenzen. De maximale fotoresolutie is 40 megapixels, maar de functionaliteit is op 40 megapixels wel beperkt. Zo kan je niet langer gebruik maken van optische en digitale zoom boven de 10 megapixels. Omdat het veranderen van het aantal megapixels in een menu zit, zal je niet zo snel wisselen tussen deze twee standen. Daarvoor heb ik gekozen om al mijn foto’s in 10 MP te maken.

De camera-app is in de meeste gevallen in staat goed te detecteren wat voor scène wordt gefotografeerd. Hier past dan de “AI” de foto op aan. In de meeste gevallen gaat dit goed en levert het inderdaad een mooie afbeelding op. De camera-app geeft onderaan in beeld aan wat voor soort scène het heeft gedetecteerd, waarbij je dan ook de mogelijkheid hebt om de verbetering weer uit te zetten. In sommige gevallen zorgt het oppoetsen echter niet voor een verbetering. Zo valt mij op dat op foto’s met veel gras, het gras vaak heel fel groen wordt, waardoor het veel aandacht opeist.

Fotograferen binnen en ‘s avonds gaat heel goed. De foto’s bevatten weinig ruis en de kleuren komen goed uit de verf. Dit geldt voor zowel het maken van de foto’s in Auto-modus en in de nachtmodus. Wanneer je foto’s maakt in het donker met de automatische stand dan wordt de sluitertijd iets langer. Over het algemeen werkt de stabilisatie goed voor foto’s, waardoor de foto scherp blijft. Voor de nachtmodus kan het toch een goed idee zijn om het toestel op een statief of andere stabiele ondergrond te plaatsen. In de nachtmodus combineert het meerdere beelden of een iets langere tijd. Dit levert goede foto’s op, zelfs als delen van het beeld goed belicht zijn en andere delen niet.

Tevens kan de camera gebruikt worden voor het maken van video’s. Standaard neemt het toestel video op in HD kwaliteit. Het beeld oogt scherp en er niet zoveel ruis. Het is mogelijk om te kiezen tussen 30 fps en 60 fps. 4k wordt ondersteund met 30 fps. Wanneer ik kijk naar een video opgenomen in 4k, lijkt ruis sterker aanwezig. Ook als je kiest voor het opnemen van video in 4k, dan kan een video maximaal 10 minuten lang worden. Gewone HD video’s hebben deze beperking niet.

Demonstratie nachtmodus. Details blijven goed zichtbaar, zowel in de lichte als donkere delen.

De AI legt teveel nadruk op het groen. Het viel me op dat dit vaker gebeurd.

Algemene beoordeling

De allerbelangrijkste feature van deze smartphone is, zoals eerder vermeld, de camera. Drie lenzen en AI die de foto’s oppoetst. Als je een telefoon zoekt die een erg goede camera heeft en erg snel is, dan is dat het zeker waard. Behalve de software voor de camera, onderscheiden de meegeleverde apps zich niet. De launcher werkt goed, maar bevat eigenlijk geen functionaliteiten die andere merken niet bieden.

De lange accuduur is voor hedendaagse standaard uitzonderlijk. De telefoon heeft veel features die misschien je misschien niet nodig hebt, zoals zowel de mogelijkheid om te unlocken met behulp van de vingerafdrukscanner en gezichtsherkenning. De CPU is snel en het apparaat heeft veel RAM geheugen. Dit merk je doordat apps snel openen en soepel draaien.

Er zit een serieus prijskaartje aan deze high-end smartphone. In vergelijking tot andere toestellen in deze prijscategorie, kan hij zich goed meten. Als je een van de beste toestellen wilt die nu te krijgen is, dan moet je dit model zeker overwegen.

Heb jij ook een Huawei P20 Pro (dual sim) Blauw?

Hoi, bedankt voor je review, je geeft aan dat het stereogeluid niet helemaal goed is "Het stereogeluid is niet helemaal goed, aangezien als je de telefoon horizontaal houdt de speaker links niet hetzelfde is als de speaker rechts".
Wat bedoel je hier precies mee?
Ze geven de feature de naam "Stereo+", dus dat schept verwachtingen. Echter is het geluid links en rechts niet hetzelfde. Dat komt doordat links en rechts verschillende soorten speakers zitten. Als je de telefoon horizontaal houdt (volume knop boven), dan zit links een speaker die gewoonlijk bij de oor gehouden wordt tijdens het bellen. Rechts zit een veel betere speaker voor geluid in de kamer. Het is nog steeds beter dan mono, maar niet echt een vervanger voor bijv. een koptelefoon.

Als je er echt aan stoort, kan je het stereogeluid ook uitzetten in het instellingenmenu.
Aha, ok. Dus verschil met name in geluidskwaliteit/toon. Duidelijk, tx.
Wat netjes van je dat je zelfs de nummerborden onleesbaar hebt gemaakt.