Club 3D SenseVision USB 3.0 Active Repeater Cable 15 meter

Specificaties USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) A • 15m - Bekijk alle specificaties

Club 3D SenseVision USB 3.0 Active Repeater Cable 15 meter Review

Rimboeloper 7 april 2018, laatste update op 8 augustus 2018, 378 views Product gekocht

Club 3D SenseVision USB 3.0 Active Repeater Cable 15 meter

Zeer goede USB3-kabel die storingsvrij USB-apparaten over een afstand van 15 meter verbind! Op het einde (vrouwtje) zit een powerinput voor het opladen van apparaten. Helaas is de kabel wel stug en dik en in het midden voorzien van een onhandige grote repeaterbus met een blauw ledlampje dat altijd brand.

Pluspunten

• USB 3.0
  • Hoge bouwkwaliteit
  • Kabellengte van 15 meter
  • Magnetisch afgeschermd, hierdoor geen storingen van buitenaf
  • Poweradapter wordt meegeleverd
  • Powerinput bij vrouwelijk uiteinde voor extra stroomboost bij doorlussen van lange passieve kabels en/of ongevoede 900 mA USB-apparaten

Minpunten

• Bandbreedteverlies van 10%
  • Dikke stugge kabel
  • Grote repeaterbus in het midden met blauw ledlampje dat altijd brand
  • Op het vrouwlijke uiteinde een blauw ledlampje dat altijd brand

Optisch vs koper
Als je een scanner via een USB-kabel over een afstand van twintig meter met je computer wilt verbinden zijn er eigenlijk maar twee opties. De eerste optie die gelijk de beste en de duurste is betreft het aanschaffen van een optische USB-verlengkabel. De tweede optie die iets minder goed maar betaalbaar is betreft een actieve USB-verlengkabel. Een actieve USB-kabel is een kabel met een ingebouwde versterker die gevoed wordt vanuit de USB-poort van je computer. Een passieve USB-kabel is niet voorzien van zo’n versterker en daardoor beperkt in zijn lengte. Wel moet je bij het gebruik van die actieve USB-kabel rekening houden dat je hem aansluit op een USB-poort die 900 mA bij 5 V aan stroom levert. De meeste USB3-poorten doen dat. Als je de betreffende kabel aansluit op een USB2-poort (die maximaal 500 mA levert) moet je de bijgeleverde poweradapter gebruiken die je aansluit op de powerinput nabij het vrouwlijke uiteinde van de USB-kabel. Simpel vier of vijf passieve USB-kabels aan elkaar knopen zal niet werken aangezien USB 2 tot maximaal vijf meter en USB 3 tot maximaal drie meter ondersteund wordt. Wat eventueel wel zal helpen is om vier (passieve en dus relatief goedkope) USB2-kabels van vijf meter te kopen en tussen iedere USB-kabel een powered hub te plaatsen waarmee je de kabels aanelkaar doorlust tot de gewenste afstand. Deze optie viel bij mij gelijk af omdat dat een slordig gezicht geeft en vatbaar is voor signaalstoringen. Dus bleven voor mij twee kandidaat USB-verlengkabels over. De optische USB3-kabel met een lengte van 15 meter van het merk Corning met een kostprijs van 245 euro (!) en de actieve koperen USB3-kabel met een lengte van 15 meter van het merk Club3D met een veel gunstigere prijs van 80 euro.

De optische USB-verlengkabels vormen de ideale oplossing maar die techniek is vandaag de dag anno 2018 door allerlei patenten nog peperduur. (Foto afkomstig van de site www.techpowerup.com)

Afweging
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, de optische kabel van Corning biedt in mijn geval totaal geen nadelen en betreft voor mij de ideale USB-verlengkabel. De reden dat ik toch voor de actieve koperen USB-verlengkabel gekozen heb is de prijs. Tweehonderdvijvenveertig euro vind ik in mijn situatie gewoon veel te veel geld voor een USB-verlengkabel, vandaar dat deze keus voor mij gelijk af viel. Bleef dus over de actieve koperen kabel. Uiteraard heeft deze kabel wel een paar kleine nadelen, maar daar kon ik mee leven. Het belangrijkste is immers het aansluiten van de scanner via USB en dat kan met beide kabels. Omdat beide kabels over het USB3 protocol beschikken heb ik genoeg bandbreedte om mijn scanner aan te sturen, mede omdat het een scanner betreft met een USB2-poort. Omdat USB3 terugwaards compatible is besloot ik voor USB3 te gaan om wat toekomstbestendiger te zijn.

Een actieve koperen USB-verlengkabel voldoet in de meeste gevallen en dat voor een redelijke prijs. (Foto afkomstig van de site www.club-3d.com)

Verschillen
De verschillen van de twee kabels ligt met name in de gebruiksvriendelijkheid. De optische kabel van Corning is dun, flexibel, sterk en makkelijk weg te werken terwijl de koperen kabel van Club3D dik, stug en zwaar is. Verder heeft die kabel een dikke repeaterbus in het midden waardoor de kabel lastig weg te werken is. Daarnaast zit op zowel de repeaterbus als op het einde een hinderlijk blauw ledlampje dat altijd brand. Wat voor mij wat minder van belang is betreft het feit dat de optische kabel totaal geen bandbreedteverlies heeft terwijl de koperen kabel een bandbreedteverlies heeft van zo’n 10% over een afstand van 15 meter. Aangezien de theoretische bandbreedte van USB 3.0 zo’n 5 Gb/s is, blijft er genoeg over om mijn scanner aan te sturen. Daar staat dan weer tegenover dat de optische kabel geen voedingsstroom geeft terwijl de koperen USB-kabel een voedingstroom van 900 mA bij 5V heeft. Hierdoor heb je bij de optische kabel altijd een van stroom voorziende hub nodig als je een buspowered apparaat zoals een externe (2,5 inch) hardeschijf wilt aansluiten. Ook dit argument is voor mij niet van toepassing omdat mijn Epson GT-20000N Pro scanner zijn voedingsstroom van het elektriciteitsnet haalt. Wat ook nog het vermelden waard is dat er op het einde van de kabel (vrouwtje) een powerinput zit voor het opladen van apparaten. Daarnaast is het met die powerinput mogelijk dat de kabel doorgelust kan worden met een lange passieve USB-kabel van maximaal drie meter (USB3) of maximaal vijf meter (USB2).

De lelijke repeaterbus in het midden met het altijd brandende blauwe ledlampje is lastig weg te werken.

Oplossing
Uiteindelijk heb ik die dikke stugge kabel met heel veel moeite langs de plint en waar mogelijk op sommige plekken onder het vloerkleed weg weten te werken. De dikke lelijke repeaterbus in het midden heb ik ook mooi vlak naast de boekenkast weten weg te werken. Omdat de actieve koperen USB-kabel van Club-3D 15 meter is, heb ik daar nog een hoogwaardige passieve USB2 kabel van vijf meter op aangesloten. Hiermee kom ik op twintig meter, wat voldoende is om mijn scanner met mijn computer te verbinden.

Als geld geen rol speelt ga voor de optische USB-kabel van Corning. Hiermee doe je een investering in de toekomst en daarnaast is de kabel dun, flexibel en licht waardoor hij makkelijk weg te werken is. Daarnaast is de kabel oersterk zodat hij waarschijnlijk je computer gaat overleven. Verder heeft de kabel totaal geen bandbreedteverlies en kun je nog veel grotere lengtes halen. Het merk Corning heeft al een exemplaar van 30 meter op de markt gebracht en aan een vijftig meterversie wordt gewerkt. Voor de beste prijs en kwaliteitsverhouding kom je uit bij de actieve koperen USB-verlengkabels van Club 3D. Die kabels zijn verkrijgbaar in drie lengtes, namelijk in vijf, tien en vijftien meter. Als je de koperen USB-verlengkabel eenmaal netjes weggewerkt heb, zul je weinig verschil merken. Alleen als je zeer veel bandbreedte nodig hebt zoals bij een externe SSD zul je die 10% bandbreedteverlies wel gaan merken. Maar als je voor bandbreedte gaat vind ik thunderbolt een betere oplossing omdat die techniek stabieler is dan USB.

Heb jij ook een Club 3D SenseVision USB 3.0 Active Repeater Cable 15 meter?