Tweakers zegt: 8,5

Huawei P20 Pro Zwart - Reviews

Specificaties 6,1" • 2240x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Huawei P20 Pro Zwart Review

D-ThreeTestpanel 9 april 2018, laatste update op 11 april 2018, 3.630 views Testpanel

Huawei P20 Pro Zwart

Mooi design, schitterende camera, 128 GB opslag, OLED-scherm, grote accu, ... What's not to like? De prijs misschien? Al is de P20 Pro niet duurder dan zijn directe concurrenten terwijl je er wel net iets meer voor krijgt! Ben je op zoek naar een high-end smartphone overweeg dan zeker deze!

Pluspunten

• Schitterende camera voor een smartphone!
  • Premium look & feel
  • Uitstekende accuduur
  • Mooi scherm

Minpunten

• Soms teveel noise-reduction en smoothing in foto's waardoor het er als een aquarel kan gaan uit zien.
  • Gladde achterkant, hoesje aan te raden.

Updates

• 11/04/2018 - Kleine toevoeging EMUI, wil ik nog uitbreiden met enkele screenshots
  • 10/04/2018 - Aangeduid welke foto's van P20 Pro en RX100 zijn
  • 08/04/2018 - Eerste versie

Introductie

Een afgeschafte trein op een druilerige dinsdagmorgen, de dag kon toch beter gestart zijn… Een uurtje later was ik dit al bijna vergeten want ik had gelukkig de Thalys richting Parijs gehaald. Inderdaad, ik was één van die lucky bastards op weg naar de introductie van de Huawei P20.

Een massa volk had zich verzameld voor het persevent waar heel erg hard de focus werd gelegd op de camera van de P20 en de P20 Pro. Zo hard zelfs dat ik me op een bepaald moment begon af te vragen of we er wel mee konden bellen ;) Het enthousiasme van Richard Yu werkt echter aanstekelijk, de man gelooft er duidelijk in en het is hem dan ook vergeven.

Features

De P20 Pro heeft als high-end telefoon alle features aan boord die je zou verwachten. Zo is er onder andere een krachtige 4000 mAh accu, een groot 6.1” OLED-scherm, 6 GB RAM, 128 GB opslag, IP67 rating, … Maar dé feature waar Huawei uitgebreid mee uit pakt is uiteraard de triple camera met Leica lens en de AI-chip. Met de specs zit het alvast goed.

Design, bouwkwaliteit & afwerking

Vooroordeel
De eerste uitgelekte beelden bezorgden me niet bepaald een wow-gevoel. Hoewel ik niks heb tegen enige bezels of een notch, leek er door grote rand onderaan in vergelijking met de kleine rand bovenaan iets niet te kloppen aan de verhouding van het toestel. Ook vermoedde ik dat het toestel naar mijn gevoel te groot zou zijn. Mijn laatste toestel, de LeEco Le Pro 3 met 5.5” scherm vond ik namelijk te groot. Mijn Xiaomi Mi5 en Nokia Lumia 925 lagen veel beter in de hand.

Mijn twijfels bleken echter totaal onterecht. Ondanks het groot scherm en de grote batterij is het toestel compacter dan ik had verwacht. Dit komt onder andere door de beeldschermverhouding en de kleine bezels. Door zijn afmetingen en afrondingen ligt het erg prettig in de hand. In combinatie met de glanzende afwerking heeft de P20 Pro daardoor een erg premium look & feel.
To notch or not to notch
Het meest opvallende aan het toestel (aan de voorkant dan toch), namelijk de ‘notch’. Ook Huawei volgt de trend van de ‘notch’ en al kent het veel tegenstanders, persoonlijk vind ik het wel iets hebben.

Het lijkt mij zelfs een logische stap want veel gevallen wordt de statusbalk maar gedeeltelijk gebruikt dus waarom die ruimte dan niet gebruiken? Op voorwaarde uiteraard dat de uitsparing klein genoeg is. Hier is Huawei met de P20 Pro heel erg goed in geslaagd, de inkeping is minimaal. Een erg puike prestatie want er zit zowel een luidspreker, sensor en camera in verwerkt.

Heb je er toch een hekel aan, ook dan heeft Huawei een oplossing voorzien. De inkeping kan namelijk worden 'verborgen’ door de statusbalk gewoonweg altijd zwart te laten. Dit gaat bijzonder goed omdat de P20 Pro een OLED-scherm heeft.

Aan de tegenstanders zou ik echter zeggen, schakel het niet uit en probeer het. De notch valt in de praktijk zeer goed mee omdat de statusbalk iets donkerder kleurt en in veel gevallen zelfs volledig zwart.

OLED
Over het scherm zelf kan ik kort zijn. Zoals reeds gezegd betreft het een 6.1” OLED-scherm en de kleuren spatten echt van het scherm! En uiteraard is het voordeel van OLED gekend; het zwart is echt zwart.

Het is niet mijn eerste ervaring met OLED, ook mijn Lumia 925 had het en ik was er erg tevreden over. Vooral over de zichtbaarheid in direct zonlicht. Bij de Huawei P20 Pro reflecteert het scherm iets meer waardoor de zichtbaarheid in volle zon iets minder is. Wat niet wil zeggen dat het slecht is! De helderheid zit zeker goed om in het volle zonlicht nog iets te zien.
Big chin
Daar waar de concurrentie probeert de onderkant van de telefoon (de ‘chin’) zo minimaal mogelijk te houden, kiest Huawei er bij de P20 Pro voor om er de vingerafdrukscanner in onder te brengen. Esthetisch vond ik dat een vreemde keuze maar ik moet zeggen dat het in de praktijk erg mee valt omdat de statusbalk bovenaan dikwijls ook gewoon zwart is. Dan heb je dus een zwarte balk boven en onder (bij een zwarte telefoon dan toch ;)). Ook hebben sommigen liever de scanner vooraan, ikzelf vind het ook wel handiger.

Wat ik dan wel een vreemde keuze vind is om het toestel standaard in te stellen met on-screen navigatie (soft keys). Bovenaan een notch om extra schermruimte te winnen maar dan onderaan weer wat opofferen? Huawei voorziet wel een gedeeltelijke oplossing door de vingerafdrukscanner in te zetten navigatie. Dit werkt op een manier die ik nog niet eerder heb gezien, de scanner functioneert zowel als ‘back’, ‘home’ en ‘recent apps’ knop. Het vraagt enige gewenning maar dit is nu manier waarop ik het toestel gebruik en het bevalt me wel!

Voor de navigatie is er keuze uit 3 mogelijkheden; de vingerafdrukscanner zoals hierboven, een on-screen versie van de eerste waarvan ik persoonlijk minder het nut in zie en de gekende on-screen navigatietoetsen die dus als standaard ingesteld is. Verder is er nog een navigatiedock die in alle gevallen als extra kan worden gebruikt. Die heb ik ook even geprobeerd en het zal waarschijnlijk wel zijn aanhangers hebben maar ik vond het niet erg handig.

De vingerafdrukscanner zelf werkt trouwens erg goed. Herkennen en ontgrendelen gaat zeer snel en ik kan er mijn vinger eigenlijk in bijna alle mogelijk posities op houden.
De letterlijke en figuurlijke keerzijde
De P20 pro heeft een glazen achterkant, dit zorgt voor een mooi glanzende afwerking en draagt bij tot het luxueuze gevoel. Verder zien we de 3 camera’s en de led-flash. Twee camera’s zitten samen in een ovalen uitstulping, de derde zit apart maar steekt ook nog iets uit. De led flitser zit achter de glasplaat, dit is een mooi detail!

Er zijn echter 2 nadelen aan dit design. Eerst en vooral heeft het toestel hetzelfde probleem als mijn Mi5, het glas maakt het toestel glad! Ongewild heb ik daardoor reeds een valtest uitgevoerd, het toestel viel van ongeveer 1,5 meter hoog op de grond. Gelukkig zonder krassen of ander schade, de Huawei P20 Pro heeft de stevigheidstest met ‘glans’ doorstaan. ;) Maar liever niet nog een keer, daarom heb ik een cover besteld wat dan eigenlijk weer jammer is omdat het mooie design voor een stuk verloren gaat.

Een tweede minpuntje is dat de uitstulping van de camera’s erg hoekig aansluit op de behuizing. Dat lijkt tot nu toe een plek te zijn waar stof zich graag verzamelt. Ik had liever gezien dat Huawei hier voor een vloeiender overgang had gekozen.

Camera

Uniek
En zo zijn we aangekomen bij de camera. Op het persevent werd het toestel omschreven als de beste smartphone camera tot nu toe en zelfs termen zoals ‘professionele camera’ werden niet geschuwd. Dat vind ik toch wel een erg straffe uitspraak :)

Uiteraard is er een deel reclamegeblaat maar redelijk uniek is de camera wel. En daarmee bedoel ik niet alleen de triple camera setup. De Huawei P20 Pro heeft met zijn 1/1.7” sensor op dit moment de grootste sensor in een smartphone! Enkel de Nokia Lumia 1020 heeft ooit beter gedaan.

Nu we het over Nokia hebben, af en toe deden de persfoto’s en achteraf ook de camera-app me denken aan mijn Lumia 925. Recent heb ik geleerd dat dit misschien niet geheel toevallig is. Huawei heeft namelijk een R&D center in Finland waar onder andere ex-Nokia medewerkers aan de slag zijn.
Low-light
Ik ben geen camera-expert, al die settings zijn niet aan mij besteed. Wat ik wil is zonder al te veel moeite degelijke foto’s maken. Point-and-shoot dus. De eerste ervaringen met de P20 Pro waren erg positief, de foto’s die ik genomen heb in Parijs waren op het eerste zicht erg goed.

Als je de foto’s van naderbij bekijkt (ze zijn klikbaar) zie je dat er heel wat noise-reduction en smoothing werd toegepast. Dit is wel te verwachten bij zo’n low-light foto’s. Ik was toch positief verrast van het resultaat, zeker als je je bedenkt dat het bij beide foto’s echt wel donker was buiten (ook al zou aan de lucht te zien anders denken) en dat beide foto’s gewoon genomen zijn uit de losse pols en zonder iets te wijzigen in de settings.

Point-and-click! Deze behoren tot de beste low-light foto’s die ik ooit van een smartphone heb gezien. Al moet ik uiteraard bekennen dat ik geen andere high-end smartphone tot mijn beschikking heb. ;) Echter vergelijkende tests genoeg te vinden die dit bevestigen.
Compactcamera overbodig?
Toch wou ik een kleine vergelijkende test doen met mijn compactcamera. Met zijn 1/1.7” doet de P20 Pro qua sensorgrootte beter dan veel compactcamera’s. Ten opzichte van mijn Sony RX100 is de P20 Pro echter in het nadeel want die heeft een 1” sensor.

Allereerst heb ik een foto genomen op een bewolkte dag. Op het eerste zicht zie de foto van de P20 Pro er beter uit omdat de kleuren wat meer verzadigd zijn. De RX100 produceert daarentegen een iets donkerder, koeler beeld.

Huawei P20 Pro
Sony RX100

Als we echter meer inzoomen, zien we dat de foto van de RX100 meer detail bevat. Bijvoorbeeld de nerven op de bladen zijn duidelijker zichtbaar. Toch is het verschil kleiner dan ik had verwacht.

Ik heb ook nog eens foto's genomen bij meer licht. Ook hier valt terug op dat de P20 Pro een 'kleurrijker' beeld produceert en details naar voor brengt die op de andere foto minder zichtbaar zijn. Enig punt van kritiek is dat de foto iets te kleurrijk is en een beeld produceert wat teveel afwijkt van de realiteit.

Huawei P20 Pro
Sony RX100

Als we dan terug gaan inzoomen zien we dat de foto's van de RX100 zuiverder zijn. Maar nogmaals, het gaat hier over een camera met een grotere sensor! Wat de P20 Pro dan presteert is zeker goed te noemen!

AI-chip

Huawei is erg trots op hun ‘AI’-chip die onder andere gebruikt wordt in de camera-app om scenes en voorwerpen te herkennen. Dit werk echt verbazend goed en snel! Bloemen, dieren, …. het wordt allemaal supersnel herkend en de camera-instellingen worden direct aangepast.

Grappig feit, als één van de lenzen is afgedekt (door een vinger bijvoorbeeld), herkent de camera dit en krijg je een melding in beeld.

Wat zo’n chip allemaal kan en doet valt uiteraard moeilijk te testen. Volgens Huawei zijn dit onder ander toepassingen waarvoor de AI-chip wordt ingezet:
  • augmented reality waarvan we een demonstratie zagen in Parijs met een virtuele Porsche
  • objectherkenning in een foto waarna het product wordt gezocht op Amazon
  • snelle offline vertaling via Microsoft Translator

Accu

Het toestel heeft een grote accu van 4.000 mAh. Dit is zeker een sterk punt van de Huawei P20 Pro want veel concurrenten zitten toch een stuk lager in capaciteit. Al is de accuduur uiteraard niet alleen afhankelijk van de capaciteit maar ook van de hard- en software. En uiteraard ook van het gebruik van het toestel. Dit maakt vergelijken erg moeilijk.

Naar mijn ervaring en gevoel is dit de beste smartphone die ik ooit heb gehad qua accuduur! De allereerste keer dat ik de telefoon in gebruik had, was de accu na 24 uur (waarvan bijna 4,5 uur screen-on time) nog steeds nog steeds op 37%. Bij licht gebruik is ruim 24u dus geen enkel probleem! Altijd fijn als je hier niet over hoeft na te denken.

En voor 'noodgevallen' heeft Huawei de P20 Pro voorzien van SuperCharge die de telefoon snel kan opladen. Dat is ook wel nodig met een 4000 mAh batterij. Hiervoor heb je wel een Huawei lader nodig maar die is uiteraard mee geleverd.

EMUI

Na enkele jaren geleden een minder goede ervaring te hebben gehad met de trage interface en de hoeveelheid meegeleverde crapware op een niet nader genoemd S-topmodel van een niet nader genoemde top-2 smartphonefabrikant, heb ik op mijn laatste telefoons vooral custom ROM's gebruikt. Voornamelijk CM/LOS.

Ik moet echter toe geven dat de EMUI van Huawei erg goed mee valt. Er zitten tal van handigheidjes in en er valt ook het één en ander te customizen aan de interface.

Eén van de allerleukste features is knuckle screenshots :) Gedaan met het indrukken van een toetsencombinatie voor een screenshot, gewoon twee keer 'kloppen' met jouw knokkel op het scherm en tada!

Een screenshots van slechts een deel van het scherm is ook mogelijk door met de knokkel op het scherm te tekenen.

Dit werkt bijzonder goed. Zelfs splitscreen is mogelijk door in het midden van het scherm van links naar rechts (of omgekeerd) met de knokkel een lijn te trekken. Hier heb ik niet onmiddellijk een tekening van gevonden.

Wel heb ik nog enkele puntjes van kritiek betreffende EMUI:
  • Sommige settings lijken op een onlogische plaats te zitten
  • Van sommige functies is het moeilijk te achterhalen dat ze bestaan
  • Geen knop in te stellen als zaklamp. Dit is iets wat ik persoonlijk erg handig vind

Heb jij ook een Huawei P20 Pro Zwart?

Meer advertenties

Bedankt voor de review. Ik moet alleen gokken welke foto's van de p20 zijn en welke van de Sony. :)
Volledig gelijk! :) Ik kreeg de tabel niet in orde maar dat is nu gelukt. En gelijk de tweede set foto's klikbaar gemaakt want dat was blijkbaar ook nog niet zo.
Graag vermelden van welke generatie dat was, dan kan ik oordelen of het klopt of niet. Laatste generaties S modellen zijn in mijn optiek redelijk vrij van bloat en bieden gewoon veel handige extra's.
Voor de rest mooie review:)

Ter verduidelijking, volgens deze review heeft de p20 (pro) tientallen apps die niet te verwijderen zijn, zijn meer dan de huidige S9(amsungs), en hij heeft er al 20 verwijderd die wel te verwijderen waren.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 13 april 2018 13:01]

Een S3, behoorlijk oud dus. :D Maar ik wou er in de review nog bij zetten dat een iets zwaardere UI tegenwoordig minder opvalt omdat de CPU's krachtiger zijn en er veel mee RAM is. Maar blijkbaar heb ik dit dat over het hoofd gezien. Zal ik nog aanpassen.
Voor de rest mooie review:)
Thanks. Niet teveel gel*l hoop ik :P
Ik heb even gewacht met antwoorden omdat ik de telefoon nog even verder wou gebruiken.

Ik heb de review bekeken en ik kan er mij wel in vinden maar niet in alles.
• Gras is inderdaad te groen, die opmerking had ik reeds gemaakt in mijn review. Het is een aziatisch iets, denk ik, die overgesatureerde kleuren. De beauty-filter is inderdaad te agressief en staat bij mij standaard ook op '0' al staat die dan inderdaad nog niet uit. Maar '0' is wel doenbaar, het smukt inderdaad nog een klein beetje op maar het is niet onnatuurlijk (wat wel zo is op hogere standen). Ik stoor er mij zeker niet aan, een mens stelt zich graag iets beter voor dan hij is nietwaar ;)
• Over de reeds geïnstalleerd apps, hier wou ik ook nog een item aan wijden met een overzicht van de apps die er standaard op zitten, welke verwijderbaar zijn en de invloed op de schijfruimte. Het was er niet meer van gekomen wegens tijdsgebrek maar dit zal ik nu nog doen ook! :) Al moet ik er wel mijn telefoon voor resetten. :/ Al ben ik het wel eens dat ik liever meer apps had kunnen verwijderen of uitschakelen.
• Standaard Android ben ik niet volledig mee eens. Voordien had ik hem wel gelijk gegeven maar EMUI bevat welk enkele handigheidjes, het werk vlot en wil je liever de app-drawer terug dan kan je dit ook selecteren in de settings. Ik zal eens een screenshot toevoegen aan de review.

De minpunten zijn wat mij betreft kleine minpunten, over het algemeen ben ik nog altijd superpositief.
Ik zie bij mijn P10 met emui 8 toch echt een knop zaklantaarn zitten in het notificatiemenu.
Zou die werkelijk ontbreken op de p20 of heb je hem gemist?
Ja, in het notificatiemenu wel.

Ik bedoelde eigenlijk een software-functie kunnen toewijzen aan een hardware-knop zodat je de zaklamp kan activeren zonder te ontgrendelen. Maar ik zie het niet als een erg groot gemis, je hoeft eigenlijk niet te ontgrendelen om de zaklamp te activeren.

En voor de camera heb ik ook in de settings gevonden dat je die kan activeren zonder te ontgrendelen. Standaard neemt het toestel zeer snel een snapshot als je tweemaal snel na elkaar op de volume-omlaag knop duwt. Maar dat gaat zo snel (zonder al te veel software-optimalisaties) dat het niet altijd bruikbare foto's oplevert. In de settings kan je dit echter wijzigen dat 2x volume-omlaag gewoon de camera-app activeert zonder ontgrendelen. Dat laatste vind ik veel handiger.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 26 april 2018 13:47]