Intel Pentium 4 3.2GHz (S478, 3.2GHz, 512KB, 800MHz FSB, 82W, Boxed) Review

frankknopers 27 december 2005, laatste update op 17 november 2015, 5.786 views

Intel Pentium 4 3.2GHz (S478, 3.2GHz, 512KB, 800MHz FSB, 82W, Boxed)

Pluspunten

• Snelheid
  • Hyperthreading
  • Ingebouwde overheat bescherming
  • Wordt niet zo warm

Minpunten

• Geen

Toen ik in maart 2004 mijn eigen pc heb samengesteld had ik natuurlijk een processor nodig. Het budget voor de processor was iets meer dan 300 euro. De keuze was destijds beperkt tot de Athlon XP-serie en de oersterke Pentium 4 serie, die toen nog oneindig leek op te schalen en die met zijn Hyper-Threading en Quad-pumped bussnelheid een flinke indruk maakte. Een zeer imposante processor die Pentium 4 met 800 mhz FSB en HT!

Ik had binnen mijn budget keuze tussen de 2.8 - 3.0 - 3.2 GHz Northwoods of Prescott. De prescott was toen ietsje duurder dan de Northwood, dus ik heb me eens goed verdiept in deze 2 cores. Een aantal reviews wezen uit dat de prescott overall gezien niet eens beter presteerde dan de Northwoords. Gecombineerd met het feit dat de Prescott veel meer last had van lekstroom heb ik gekozen voor deze snelle P4 Northwood 3.2GHz.

Featureset
Een klein doosje, daarin de CPU zelf + koelblok + boekje met casebadge. Niet bijzonder, maar meer heb je ook niet nodig voor een CPU.

Met behulp van CPU-Z neem ik een kijkje onder de motorkap van deze 3.2GHz processor:

Zoals ik, en de meeste van jullie, al wisten is deze CPU gebakken op 130nm en komt de kloksnelheid van 3200mhz tot stand door een multiplier van 16 x 200.

De CPU ondersteunt dus Hyperthreading waarmee de processor zijn rekenkracht ongeveer 30% efficienter kan benutten. De processor heeft instructies ingebakken voor MMX, SSE en SSE2.

Stabiliteit en warmteproductie
De processor draait bij mij op stock speeds en dat doet ie prima. Ik vind hem zo al snel zat en de processor is prima stabiel. Er is een temperatuursensor geintegreerd die je makkelijk kunt uitlezen in de BIOS en in Windows met tooltjes als MBM5 en Speedfan.

Een zeer goede eigenschap van deze CPU is dat ie een seintje geeft aan het moederbord als ie te warm wordt. Ik ben namelijk al 2x vergeten mijn waterkoeling aan te zetten, iets wat het systeem natuurlijk niet leuk vind.

Gelukkig zorgt de processor dat het systeem dan tegen kapotte hardware of (nog erger) een geknapte slang beschermt wordt. Bij 75 graden komt er een BSOD, dan een reboot en als ik de waterkoeling aanzet gaat ie gewoon weer naar windows.

Overclockbaarheid
Ik heb ze CPU nog nooit over geclocked. Dat vind ik eigenlijk zinloos omdat ik weet dat de videokaart in bijna elke game toch wel de bottleneck vormt. Daarnaast heb ik een hele nare ervaring gehad met een overgeclocked systeem, dus ik ben er een beetje huiverig voor om met FSB's, voltages en multipliers te gaan kloten.

Daarom op dit punt geen score voor mijn P4'tje. Bovendien is de performance op stcok snelheid ook al best goed:

Een hele degelijke CPU waar je je zelfs in 2006 nog niet voor hoeft te schamen. Blijft redelijk koel, is goed geprijsd (toen ik hem kocht 325 euro), en levert nog steeds een goede performance. Inmiddels is de P4 serie al weer lang en breed ingehaald door de sterke Athlon 64 serie en de Dualcores. Toch is dit nog een prima processor voor een machientje van alles.

Bekijk ook mijn andere reviews!

Heb jij ook een Intel Pentium 4 3.2GHz (S478, 3.2GHz, 512KB, 800MHz FSB, 82W, Boxed)?

Precies ja :*)

Ik heb zelf een 2,8Ghz Northwood, en zou maar wat graag een 3,2 willen, naar mijn weten de snelste voor S478. Ja oke op de Extreme Edition na dan, maar geen hond die dat gaat betalen.

Wat ik wel merk, is dat deze CPU kouder blijft dan zijn Prescott 3,2Ghz broertje die wij beneden hebben staan. Als je nu een S478 Pentium 4 koopt is dat altijd die Prescott, zo jammer.
Als ik een 3,2GHz tegenkom met de Northwood binnenin zou ik het zeker overwegen om die te kopen.
en zou maar wat graag een 3,2 willen, naar mijn weten de snelste voor S478.
Nee, er is ook nog een 3.4 Northwood voor S478 en dat is geen EE. Maar ze zijn redelijk zeldzaam, dat wel.
Heb exact dezelfde CPU sinds begin september 2004. Is inderdaad een prima all-rounder zonder echt zwakke punten.
In tegenstelling tot jou overclock ik hem dus wel, en wel op een snelheid van zo'n 3.5GHz. Het geeft hem toch net even wat meer 'oempf' in moderne games als bv Quake4, wat erg CPU-afhankelijk is.

Imo is de Northwood Intel's laatste echte succesnummer.
Prescott heb ik nooit zien zitten en als ik begin volgend jaar een nieuw systeem ga bouwen gaat het waarschijnlijk toch een Athlon X2 worden. Na vele jaren Intel toch maar eens een uitstapje naar AMD wagen.

Maar ik heb erg veel plezier van deze CPU gehad. En nog steeds. Ik heb hem trouwens ook in een P4C800-E Deluxe hangen en deze combi is al die tijd echt rock-solid geweest. Nul komma nul problemen.

Jammer dat Intel nooit een 3.6, 3.8 of zelfs een 4.0 versie van de Northwood heeft uitgebracht. Volgens mij zat dat er technisch gezien zeker in.
Northwood O+ Echte oerdegelijke Pentiums waren dat! Mijn 2 jaar ouwe 2.4GHzje draait ook alweer geruime tijd op 3.2GHz :P