Tweakers zegt: 8,5

Huawei P20 Pro (dual sim) Blauw

Specificaties 6,1" • 2240x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Huawei P20 Pro (dual sim) Blauw Review

DocschnitzelTestpanel 3 april 2018, laatste update op 10 april 2018, 1.104 views Testpanel

Huawei P20 Pro (dual sim) Blauw

De tijd dat Huawei smartphones bekend stonden als goedkoop Chinees speelgoed is definitief voorbij. Dit toestel is zowel qua prijs als algehele performance een high-end model. De camerakwaliteit is op dit moment ongezien in een smartphone.

Pluspunten

• Camera
  • Battery-life
  • Performance
  • Oled scherm
  • Dual-Sim

Minpunten

• Glad als glas
  • 256GB was leuker geweest
  • Enkele Software bugs

Het gebeurt wel vaker dat Tweakers een leuke actie op de frontpage heeft staan. Ook deze keer klikte ik op 'Ja, ik wil graag deelnemen' in de verwachting dat ik het toch weer niet zou worden. Dat ik even anders gelopen dan verwacht, en ik mocht dagen voor een verhuis op trip naar Parijs! Hier mochten we het press event en wereldwijde presentatie van de Huawei P20, P20 Pro en Mate RS bijwonen.

Hoe deze trip af is gelopen? Dat lees je hier.

Heb je vragen of opmerkingen? Laat dan zeker een reactie achter.
Ook wil ik meegeven dat we dit toestel gekregen hebben van Huawei met als voorwaarde dat we een uitgebreide review zouden schrijven. Ze hebben ons ook gevraagd om volledig eerlijk te zijn. Ik zal voornamelijk vergelijken met de Samsung Galaxy S8 +.

Ontwerp

Scherm + Notch
Het Scherm brengt ons al onmiddelijk bij een van de punten waar ik het meest schrik voor had. Komende van een Samsung Galaxy S8+ maakte ik me zorgen dat de lagere resolutie en vooral de notch mij zouden storen. Gelukkig kan ik zeggen dat dit niet het geval is.
Notch
De Notch is zo smal mogelijk gehouden en is weggewerkt in de statusbalk waar hij, dankzij zijn geringe breedte, niet stoort. Ook kan je hem 'verbergen' door de statusbalk altijd zwart te laten, waardoor de bovenste bezel wat lager lijkt te liggen.
Toch blijf ik er bij dat deze notch een noodzakelijk kwaad is tot men alles op een andere manier weg kan werken. En neen, de front-facing camera onder aan het scherm plakken is voor mij geen oplossing.
OLED
Dankzij het OLED scherm hebben we natuurlijk fantastische zwartwaarden en een nagenoeg perfect contrast. In volle zon is het scherm minstens even goed leesbaar als dat van mijn S8+. Het is mooi om te zien dat meer en meer fabrikanten hier gebruik van beginnen maken.
Ik zal meteen toegeven dat ik persoonlijk nooit meer een smartphone zal kopen met LCD scherm.

De lagere resolutie baarde me aanvankelijk zorgen omdat OLED op smartphones (bijna?) altijd gebruikt maakt van een PenTile Subpixel matrix.. Ik had schrik dat dit een negatief effect zou hebben op de beeldkwaliteit, maar ik zie zelf gelukkig geen verschil tussen dit scherm en dat van de S8+.

Opgepast: de reguliere P20 heeft een LCD scherm meegekregen, dus dit stuk van de review is hierop niet van toepassing.
Bouwkwaliteit
Het toestel voelt stevig in de hand maar door de lazen achterkant spekglad. Het toestel lijkt mij in ieder geval ietsje steviger dan de hierboven vermeldde Samsung, al blijft het een slecht idee om hem te laten vallen. Een hoesje is dus absoluut wel aan te raden.

Enkele van mijn mede-tweakers hadden wat Quality Control issues, maar bij mijn toestel lijkt alles dik in orde te zijn.
Vingerafdrukscanner
De vingerafdrukscanner is goed geplaatst, namelijk aan de voorkant. Waarom sommige mensen dat ding achteraan willen is mij echt een raadsel. Wat nog beter is, is dat dat hij de on-screen navigatietoetsen kan vervangen. Meer schermoppervlak voor content dus, en geen gedoe met naar binnen swipen om die navigatietoetsen op te roepen zoals bij bijvoorbeeld Samsung.
Symmetrie
Huawei gaat er prat op dat de P20 lijn qua design draait om symmetrie, en dat is er echt wel aan te zien. Van de gespiegelde speaker grills tot de notch, waar de speaker en camera gespiegeld zijn én bovendien exact even groot zijn.
Dit is een schoolvoorbeeld van aandacht voor details.

Performantie en hardware

Algemene performantie
Over de performance van het toestel kunnen we kort zijn: Deze kan zich zeker meten met die van de concurrenten. Navigatie, browsen, etc voelt nooit log aan. Ook gamen loopt best lekker vlot, al is de GPU niet de allersterkste. De wat lagere resolutie dan bijvoorbeeld de S8/S9 series van Samsung zal hier natuurlijk ook voor iets tussen zitten.
Ai chip
De AI chip zal pas in de toekomst zijn volle potentieel laten zien, maar waar hij al bijspringt is er echt een enorme vooruitgang. Dit zie je terug in reactietijd van de Microsoft Translator app, de batterijduur, en de autofocus (meer over dit laatste in de volgende rubriek). Ik kan in ieder geval niet wachten om te zien at dit stukje tech nog mogelijk gaat maken.
Accu
De accu is met een capaciteit van 4000mAh niet bepaald klein te noemen. De accuduur is los uit de doos al heel sterk. het leukste is echter dat deze na een paar dagen gebruik nog wat beter wordt. De AI chip analyseert gebruikspatronen en kan zo het verbruik optimaliseren. Waar mijn S8+ na een anderhalf uur treinen en wandelen met muziek- en videoplayback en wat browsen al snel op 66% staat zit de P20 Pro nog op een veel leukere 82%. Mooi!
SuperCharge
Even een apart puntje gewijd aan SuperCharge.

We zijn allemaal bekend met Quickcharge en Adaptive Charge van Samsung en Qualcomm. Deze werken goed maar hebben naar mijn mening een groot nadeel: ze werken met een verhoogd voltage. Dit is nefast voor accu's op langere termijn, en maakt het toestel ook warmer dan nodig.

SuperCharge werkt eerder als Dash Charge van OnePlus. In plaats van het voltage wordt het Amprage verhoogd. Hierdoor warmt het toestel niet - of toch minder dan bij QuickCharge - op. Helaas is er voor deze snellaadtechniek tot nog toe amper ondersteuning van 3rd parties. Denk aan PowerBanks of extra laders/kabels.
Benchmarks
Speciaal voor zij die er waarde aan hechten.
3dMark - Sling Shot Extreme
Antutu
Geekbench
Klik hier voor de Geekbench resultaten.

Camera

Overzicht
Het toestel heeft 3 camera's aan boord: De hoofdcamera telt 40 Megapixel die bij normaal gebruik wordt omgezet naar 10 Megapixel. Deze krijgt ondersteuning van een 20 Megapixel zwart-wit camera en er is ook nog een derde 8 megapixel met telelens (3* optische zoom).

Toen de CEO van Huawei op de persvoorstelling trots aankondigde dat ze de beste camera ooit hadden gemaakt keken we even lachend naar elkaar en dacht iedereen hetzelfde: yeah right...
Toen liet hij echter de DxO benchmark scores zien. Met een overall score van 109 deed de P20 pro letterlijk iedereen zwijgen. Dit was totaal onverwacht.

Er wordt hier en daar veel softwarebewerking toegepast, zeker bij low light shots, maar naar mijn mening valt het allemaal wel vrij goed mee. Zeker gezien de mooie resultaten.
Wat heel handigis is dat de AI chip zorgt voor een retesnelle scherpstelling van het beeld. Zeker bij bewegende onderwerpen is dit enorm mooi meegenomen.
Ook herkent hij het type onderwerp, bijvoorbeeld 'food', 'greenery'. 'concert', 'document',... en past aan de hand hiervan enkele instellingen aan. Zo wordt in de document modus tekst verscherpt. Dit werkt hel erg goed, en is vooral handig bij inzoomen.
Zoom
Star Wars Identities - Millennium Falcon met 3* zoom

Hier een overzicht van de NMBS planning in Brussel-Schuman, genomen van dezelfde locatie met verschillende zoom instellingen. Je kan op de thumbnails klikken om de abeelding op ware grootte te openen.
No zoom3x Optical zoom5x Hybrid zoom
No zoom3x Optical zoom5x Hybrid zoom
Low Light
Het meest onder de indruk ben ik van de nachtmodus. Het verschil met mijn vorige toestellen is weer enorm.
Standaard modus:
Nachtmodus:

Zoals je kunt zien is de nachtmodus echt wel de moeite waard. Er worden meerdere foto's aan elkaar geplakt. om kleine bewegingen op tekunnen vangen wordt er hier succesvol gebruik gemaakt van de AI chip. deze zoekt enkele ankerpunten om de foto's mooi over elkaar te kunnen leggen. Meestal neemt het toestel gedurende zo'n 4 seconden opnames, maar ik heb in bepaalde situaties 8 seconden of langer zien passeren. Hoe langer hoe moeilijker het wordt om de bewegingen binnen de acceptabele marge te houden, maar meestal is een statief echt niet nodig.

De nachtmodus is ook handig bij normale belichting, om extra detail vast te kunnen leggen. Kijk bijvoorbeeld naar de textuur van de stof in onderstaande foto. Dat lukte me écht niet in de normale modus. helaas had ik die foto al gewist.
(Super) Slo-Mo
De slow motion functie wordt almaar populairder, en ook de de beeldkwaliteit van de functie is er sterk op vooruit gegaan de laatste paar jaren.
De P20 Pro kan echter aan een resolutie van 720p wel 960 beelden per seconden schieten. Dat is weer eens een ongeziene prestatie. Het filmpje begint en eindigt met een normale snelheid, en heeft in het middenstuk een vertraging van 32x.

Het lijkt mij eerder een functie om af en toe cool mee te doen, aangezien het meestal niet zo'n grote meerwaarde zal zijn. Ideaal om leuke gezichtsuitdrukkingen mee vast te leggen, of om gênante momenten nog gênanter te maken.
Selfie galore
De Selfiecamera is iets minder spannend -althans vergeleken met de rest-, maar nog altijd van heel goede kwaliteit.
Ik heb hier wel een klacht over de software. Zet alsjeblieft die vreselijke "Beautify" af. Out of the box staat deze namelijk aan... and I do not like it one single bit.

De Spotlight modus is een beetje er op of er onder, maar geeft meestal wel een mooi effect.

Software

Het toestel draait op Android Oreo 8.1, met daarboven Huawei's eigen Schil EMUI. Deze schil is ook aan een nieuwe versie toe, namelijk 8.1.0.

Vroeger vond ik de EMUI schil een regelrechte treinramp. Gelukig is dit niet langer het geval. Ik verkies nog altijd mijn getrouwe Nova Launcher en bepaalde instellingen zijn ietsje te goed verstopt, maar verder is het allemaal dik OK.

Er zijn op dit moment nog enkele issues. Let wel dat de software nog niet finaal is en er tegen (en na) de release nog zaken bijgewerkt zullen worden.
hieronder volgen de drie lastigste issues die ik tegen ben gekomen.
  • Bij Facebook Messenger werkt de selfiecamera alleen als je een filter gebruikt. Zonder filter kan de foto niet verzonden worden en blokkeert de app. In Messenger Lite stelt dit issue zich niet.
  • Ook zijn enkele opties iets te ver verborgen, of komen bepaalde pop-ups niet door. Zo duurde het lang voordat ik de nieuwe AutoFill API kon activeren voor LastPass. Ik moest manueel de juiste setting zoeken i.p.v. dat dit via de pop-up kon gebeuren. Eens dit was ingesteld werkte het wel perfect.
  • De AI chip is soms ook iets te ijverig bij het stopzetten van services en apps. Zo Blokkeerde hij mijn Fitbit notificaties en VLC wanneer het scherm gelocked was. De oplossing hiervoor is om het automatisch management van deze apps uit te schakelen.
  • Het is ook nog niet mogelijk om Google Assistant het toestel echt te laten ontgrendelen. Dit is wel vervelend als je nog geen Google Home of Amazon Echo hebt en je bijvoorbeeld je slimme verlichting via stemcommando's aan wil sturen.

Prijs en Besluit

Met een prijs van 899 Euro zijn de dagen dat Huawei niet meespeelde in het topsegment definitief geteld. Het toestel is deze prijs gezien de uitmuntende prestaties echter absoluut wel waard. Zeker als je de vergelijking met de (vaak nog duurdere) concurrentie maakt.

Heb jij ook een Huawei P20 Pro (dual sim) Blauw?

Update: Enkele zinnen anders verwoord, extra info over de zoom-functionaliteit en iets meer info over wat de AI chip doet bij de camera.
Zou dit de vervanger kunnen zijn van mijn Lumia 950XL?
Dat denk ik zeker wel ja :)
Spijtig dat het windows phone platform zo dood is momenteel :(
Ik heb 'vroeger' wel wat androids gehad, HTC, Samsung enzo, maar wat vielen die dingen na verloop van tijd toch vies tegen, slechte batterijduur, weinig tot geen updates, gammele knopjes en uitvallende functies.

Sinds ik Windows Phone gebruik is daarvan geen sprake, al die apparaten functioneerden op de dag dat ik ze doorverkocht (na aanschaf van een nieuwe) vaak nog beter dan toen ze nieuw waren.
Mijn huidige 950XL maakt bijvoorbeeld nog steeds mooiere foto's dan de allernieuwste Iphone van mijn schoonzus.
De camera is wat mij betreft wel heel erg belangrijk, en de integratie met mijn Office account en Onedrive, als dat laatste niet fatsoenlijk werkt is wat mij betreft de kous af, maar werkt dat wel probleemloos dan ben ik misschien wel in voor deze Huawei want de foto's zien er geweldig uit
Hey Deethan,

De camera is de beste die ik al op een smartphone gezien heb. Met windows phone heb ik helaas enkel net de budgetmodellen ervaring, dus vergelijken met de 950 of 1020 camera kqn ik helaas niet.

Qua batterijduur ben ik zoals de review zegt enorm onder de indruk, dit ding geeft mijn oude S8+ een pak rammel en schopt men dan nog eens goed na.

Ik gebruik ook Office, Outlook, OneDrive en Lens op dagelijkse basis en ben zeker tevreden van de integratie.
Top.
Bedankt voor de feedback en voor de review! :)
Huawei is besteld (een blauwe), ik ga er gewoon voor. Er is gewoon geen ander toestel op de huidige markt dat qua camera in de buurt komt van de P20-pro, dat worden even een paar spannende dagen, maar wel leuke spanning.
Ik kijk er naar uit, want ik blijf het leuk vinden zo'n nieuw apparaat naar de hand zetten!
Mooi! Laat zeker weten hoe hij bevalt :)
Ik ga er weer fris in, dus ik zal zeker laten weten hoe het bevalt, en ook wat meer ingaan op de migratie van Windows Phone naar dit apparaat. Ik ben een amateuristische noob op dit gebied, dus wie weet hebben anderen er ook nog wat aan.
Hey Deethan!
Ik hoop dat het toestel inmiddels is geleverd en dat ie goed bevalt? :)
Is geleverd, en ik ben me het ding eigen aan het maken, tot nu toe bevalt ie goed. Ik ga 'm binnenkort op vakantie goed testen, na de vakantie zal ik m'n bevindingen delen.
Die camera is helemaal top:

Colmar, Frankrijk
[IMG]http://i66.tinypic.com/jkunbr.jpg[/IMG]
Pistoia Italië.
[IMG]http://i68.tinypic.com/16ku93c.jpg[/IMG]
Onze auto in Vinci, Italië.
[IMG]http://i65.tinypic.com/2rnjx9x.jpg[/IMG]
Aan de drank in Perugia, Italië.
[IMG]http://i66.tinypic.com/263bkph.jpg[/IMG]
Piran, Slovenië.
[IMG]http://i65.tinypic.com/2hqxnqe.jpg[/IMG]
Stadsmuur van Piran, Slovenië.
[IMG]http://i67.tinypic.com/i27war.jpg[/IMG]
Kerkje in het dorpje 'Hall in Tirol', Oostenrijk.
[IMG]http://i64.tinypic.com/sfij3c.jpg[/IMG]
Oktoberfest bier in Hall in Tirol, Oostenrijk.
[IMG]http://i63.tinypic.com/esm0k7.jpg[/IMG]
Bamberg, Duitsland.
[IMG]http://i66.tinypic.com/2pt4irt.jpg[/IMG]

De phone zelf...
Het is een glad apparaat dus een siliconen hoesje is wel raadzaam.
Alles werkt er goed aan, bouwkwaliteit voelt aan als premium, de accu gaat lang mee, zelfs als ik alles (wifi, bluetooth, hotspot en mobiele data) aan heb staan.

En verder … tsja, ik heb geen ervaring met Android, maar dit is een fijn toestel.

{geen idee waarom die links naar de foto's niet werken, maar kopieer en plak ze maar even in adresbalk.}

[Reactie gewijzigd door deethan op 9 oktober 2018 23:00]

Top! :D
Ik ben het er ook helemaal mee eens, heb een goed hoesje gekocht en een screenprotector voor de zekerheid )