Sonos One (Wit)

Specificaties Mono-speaker met WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Sonos One (Wit) Review

2green 24 maart 2018, laatste update op 17 maart 2019, 5.276 views Product gekocht

Sonos One (Wit)

Een speaker met trendy looks dat de smartfuncties van 'Google Assistent' en 'Amazon Echo' ondersteund, veel beter klinkt, maar... niet alle functies ondersteund van deze assistenten.

Pluspunten

• Klein en strak design
  • ondersteund Zowel Amazon als Google assistent
  • Bruikbaar als Wifi Booster
  • Stevige en zware behuizing dat niet meegeeft als ik duw/trek.
  • Warm geluid en goede tweeters en bass
  • geluid profiel instelbaar
  • Zeer veel instelmogelijkheden
  • sonos apps mogelijk

Minpunten

• werkt alleen op netstroom
  • geluidsniveau van 1-9, maar tussen 1 en 2 zit te veel verschil (van net hoorbaar naar best luid)
  • Alexa werkt alleen in NL middels vals adres
  • sonos niet langer relevant qua apps en multiroom, alleen geluidskwaliteit heeft meerwaarde
  • Alexa stem profiel niet mogelijk
  • Wifi alleen op 2.4 GHz B/G
  • Niet alle Alexa functies werken(Plex, message, chat, stemprofielen)

Muziekweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Mid- en hoogweergave Score: 5
Persoonlijk lees ik bijvoorkeur krachtige reviews die kort van stof zijn en toch alles benoemen wat relevant is zonder 1001 variabelen op te nemen. Daarom hierbij een poging in deze review de relevante zaken te benoemen en gelijktijdig kort van tekst te blijven.

Deze review gaat in op de specifieke eigenschappen van de Sonos one, voor een behandeling van de Smart eigenschappen kun je beter een Amazon Echo of Google assistent review lezen. Wel geef ik aan welke smart functies (nog) niet ondersteund worden.

Als je toch iets mist of wilt weten dan hoor ik het graag. Eventueel neem ik het op in de review als het nuttig is voor anderen.

Waarom de Sonos one?
We zochten een actieve speaker voor in de keuken om de Chromecast audio op aan te sluiten omdat dit erg goed beviel. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we net zo goed een smart speaker konden aanschaffen, zodat we zelfs meer functionaliteit kregen en stembesturing konden gebruiken.
We kozen voor de Sonos one omdat deze zowel de Google als Amazon Assistent ondersteund. Dit samen met het feit dat alle reviews erover eens waren dat deze smart speaker het beste geluid gaf. Uiteraard zijn er betere speakers, maar niet met deze afmetingen en niet met smart functies.

Dat geluid was inderdaad uitstekend, al hoor ik nog wel dat het een kleine speaker is, maar eerlijk gezegd veel beter dan verwacht van zo'n apparaat. Hij staat bij ons in de woon-keuken wat hij makkelijk aankan, hij staat bijna nooit harder dan volume 2 van 10.

Ook leuk zijn de smartfuncties, die we niet veel dachten te gaan gebruiken. Zoals met je stem dingen aan je boodschappen (of andere) lijst toe te voegen, podcasts beluisteren, nieuws horen, etc. Onderstaand een greep uit de bij ons meeste gebruikte commando's:
- play [song,genre, playlist] on spotify
- play [radiostation] on tunein
- volume [number]
- wikipedia [subject]
- podcast [podcast]
- whats the news
- whats the weather
- add [product] to my shoppinglist (we komt dan bij mij en ega op mobiel te staan)
- set alarm
- notify me in x minutes (voor voor koken en kids)
- etc.
(home automation gebruiken we niet, gaan we uitproberen als google assistent werkt)

Sonon One instellen
De Sonos one instellen is erg eenvoudig, stekker van de luidspreker erin, app op je telefoon installeren en instructies volgen. Wel veel stapjes, maar dat doen ze om het gebruiksvriendelijk te maken en is maar eenmalig.

Verder had ik een probleem met deze speaker te verbinden met het wifi netwerk. Dit bleek te komen omdat deze moderne luidspreker alleen werkt op 802.11 b/g, 2.4 Ghz Wifi signaal. Bij mij stond alleen de 2.4 Ghz N band aan omdat ik geen oud apparatuur heb dat nog B/G gebruikte. Daarna nog wat problemen gehad die ik kon oplossen door de stekker eruit te doen van zowel luidspreker als router en opnieuw te beginnen. Vreemd genoeg werkte het niet als ik alleen de stekker van de luidspreker eruit trok.

Vanaf dit punt werkte alles wat in NL zou moeten werken, maar uiteraard wilde ik ook een smart assistent erop hebben. Deze wordt op het moment van schrjven officieel nog niet ondersteund en dus moest ik even zoeken naar een work arround en uitgekomen op onderstaande stappen (er waren ook beschrijvingen die overdreven veel stappen bevatten waaronder een vpn, dit is niet nodig).

Alexa aan de praat krijgen (pun intended)
Hier de stappen die nodig waren om Alexa op mijn Sonos One aan de 'praat' te krijgen(op 20 maart 2018).

Je leest overal dat je hiervoor vpn nodig hebt, maar dat blijkt een onnodige stap. Deze stappen werken zowel vanaf een apple of android mobile device. Beiden stonden op engels ingesteld, maar volgens mij maakt dat verder niet uit.

1. Alexa app geïnstalleerd.
2. Mijn Amazon adres op amazon.com website op US gezet (incl. New York adres)
3. Mijn Sonos land op US gezet via website Sonos.

Spotify koppelen aan Alexa
4. Spotify aan Alexa gekoppeld via alexa.amazon.com website
5. Optioneel: in de Alexa App > Settings > Device Location > adres van mijn Sonos One op eigen adres gezet voor juiste weersvoorspelling e.d.

Gebruikmaken van de Smart assistents
Op het moment van schrijven(22-05-2018) dat ik deze paragraaf toevoeg werkt google assistent nog steeds niet. Wat erg jammer is, omdat mijn voorkeur uitgaat naar Google. Niet omdat ik dat een beter bedrijf vindt, maar omdat vrijwel al mijn apparatuur hiervoor geschikt is en Alexa vrijwel niets hiervan ondersteund. Helaas maanden later nog steeds niet beschikbaar (halve ster afgetrokkken). Exit: Na een jaar nog steeds geen Google assistent ondersteuning ondanks dat Sonos initieel op zijn site had staan dat dit binnenkort zou komen. Ster hierom afgetrokken.

Alexa werkt trouwens uitstekend, stemherkenning is zo goed dat ik mij niet meer kan voorstellen ooit nog een audio apparaat met afstandsbediening te kopen.
Ik bedien verschillende apps, kies radiostations, bedien spotify, kan genre, zanger, volume, etc kiezen. Het werkt allemaal erg vanzelfsprekend.

Sinds kort lees ik de mailtjes van sonos ook (komt wat spammerig over), waarmee je steeds nieuwe functies leert. Ook vandaag een nieuwe functie gezien, plex! Dus zeg gelijk tegen alexa play ... on plex. Alexe meld netjes dat ik in de alexa app mijn plex account moet koppelen, koste zo'n 10 tellen. Lekker vlot, nog een keertje proberen... en toen het slechte nieuws. This device does nog support playing audio from plex :(.

Helaas merk ik dit vrij veel bij diverse Alexa apps zoals: Plex, message, chat, stemprofielen, etc. Ik hoop dat dit verbeterd met de google assistent, gezien het android platform verwacht ik iets minder unsupported apps, maar durf het niet uit te sluiten.

Bouw- en geluidskwaliteit
In de plus en min punten heb ik reeds opgenomen wat ik van de bouw- en geluidskwaliteit vind. Ben niet snel tevreden met de bouwkwaliteit van apparaten, zo stoor ik mij aan de bouwkwaliteit van Amazon haar Kindle readers die op review sites erg goede cijfers krijgen. Maar de Sonos zit niets aan dat mij stoort, geen onjuiste naadjes of speling, helemaal niets.
Belangrijkste overweging was echter dat uit de Sonos veel beter geluid komt dan de google assisten en de verschillende amazon echo speakers, luister je graag naar muziek dan is het die paar tientjes extra al snel waard voor mij.

Samengevat is dit de beste kwaliteit actieve speaker die ik ooit in mijn bezit heb gehad en vindt ik het geld meer dan waard. Moet erbij zeggen dat ik deze afgelopen week in de aanbieding voor 190 euro op amazon.de heb gekocht en niet de advies prijs van 229 euro.

Heb mij in deze review vooral gericht op het werkend krijgen van de Amazon Alexa assistent, dit was samen met de wifi het enige wat mij problemen gaf. De bouw en geluidskwaliteit zijn simpelweg zo goed dat ik daarover niets negatiefs kan zeggen.

4 sterren gegeven, waarbij ik overwoog hem 3 sterren te geven omdat de google assistent niet werkt en vrij veel alexaapps niet werken. Maar het apparaat werkt verder erg goed en geeft erg goede geluid waardoor ik drie sterren niet kan onderbouwen.
P.s. de google assistent nog moet volgen middels een update. Echter was dit duidelijk aangegeven en heeft sonos weinig tot geen invloed op google zijn toestemming hiervoor.

Bronnen
Productgids
Installatie handleiding

Heb jij ook een Sonos One (Wit)?

Artikel geupdate ivm vrij veel alexa features die niet werken op dit apparaat. Begint toch wat te irriteren als tweakers :(.
Werkt de Plex functionaliteit misschien wel als je Plex ook eerst aan Sonos zelf toevoegt? Of had je dit wellicht al gedaan?
Nee dat had ik niet gedaan. Voorzover alles wat ik getest had werken de Sonos apps en Alexa apps volledig onafhankelijk van elkaar namelijk. Lijkt me sterk dat het gaat werken, maar wil het best voor je testen.
Goeie, duidelijke review! Je hebt precies dezelfde beweegredenen als ik om de Sonos One aan te schaffen.
Werkt Spotify verder ook goed met stemcommando's?
Bedankt, ben helaas nog niet enthousiast over spotify, komt door een aantal dingen:
- spotify werkt alleen op Alexa voor spotify premium members, voor de google assistent is deze gratis.
- de google assistent komt binnen enkele weken (volgens de geruchten)
- heb het met een spotify premium abonnement getest op alexa, maar de commando's werken niet of gebrekkig.
- met de commandos die wel werken, luister ik net zo graag naar tunein via alexa, aangezien je alle radiozenders hebt die streamen heb je bijna alles in de wereld tot je beschikking.

Dus kan helaas spotify via alexa op sonos niet aanraden. Zou goed kunnen dat spotify wel goed werkt via de sonos apps. Moet ik dat nog even voor je testen?

[Reactie gewijzigd door 2green op 5 april 2018 17:34]

Update: de spotify commando's werken sinds enige tijd perfect.
Bedankt voor de feedback! Ik heb inmiddels zelf de Sonos One ook gekocht. Mijn grootste beweegreden was vanwege het eeuwige geklooi met het connecten van mijn telefoon met mijn bluetooth speaker (waarbij de batterij vrij snel leeg is en bluetooth niet altijd lekker werkt).

Inmiddels is deze geïntegreerd met Alexa, Spotify, Nest thermostaat en de LG TV :). Helaas zijn de bepaalde functies nog steeds niet gefixt (routines, messages etc), maar over het algemeen erg tevreden aangezien ik voornamelijk muziek afspeel.
Leuk te lezen, blijkbaar had ik een eerdere notificatie gemist.
Jammer dat je Alexa als minpunten bij de Sonos opgeeft. Sonos kan er niets aan veranderen dat je een vals adres moet opgeven om Alexa werkend te krijgen. Netzoals je Spotify permium nodig hebt, ook dit is een keuze van Spotify. Ben het met je eens dat Amazon nog niet veel stem commands voor spotify heeft uitgebracht. Maar wellicht komt dat door dat ze liever hebben dat je Prime Music neemt..van Aamazon.
Daarnaast kun je in de app makkelijk de slider verplaatsten naar een nivo wat je wel aanstaat (tussen 2-3).
Bedankt voor de feedback. Over Alexa als minpunt zat ik eerlijk gezegd te twijfelen, hier hiervoor gekozen omdat dit niet duidelijk was aangegeven toen ik het product kocht. De website vermelde namelijk dat Sonos dit ondersteunde, zojuist zag ik dat dit er nu iets algemener staat.
Nu heb ik Sonos nog niet geprobeerd zonder alexa, maar volgens mij heb je zonder elexa en zonder google assistent dan helemaal geen voice control en staat op de nederlandse site nog steeds dat het een voice control speaker betreft. Dat is dan toch een minpunt? eigenlijk ben ik erg coulant dat ik ze nog steeds 5 sterren als eindcijfer geef hiermee.
Ben het met je eens wat betreft je inschatting dat amazon mogelijk prime muziek aan het pushen is, lijkt me een aannamelijke inschatting.
Je slider opmerking kan ik niet helemaal plaatsen, heb je het hier op de volume?
kunt u mogelijk iets vertellen over de geluidskwaliteit, verschilt dat veel van de play:1? ik hoef namelijk helemaal die spraakfuncties er niet bij. GRT
Zelf beschik ik niet over een play:1, maar heb verschillende reviews gelezen waarin stond dat de geluidskwaliteit nagenoeg gelijk waren.