Tweakers zegt: 7,5

LG V30 (4GB ram) Blauw

Specificaties 6" • 2880x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG V30 (4GB ram) Blauw Review

JuliusHuijnk 23 maart 2018, 279 views Product gekocht

LG V30 (4GB ram) Blauw

Top telefoon. Voelt stevig aan. Prachtig en groot scherm. Vingerscan is vlot en goed. Camera met groothoeklens vindt ik leuke toevoeging. Eén hand besturen is beetje uitdaging, terugknop rechts onderin geplaatst, wat erg helpt. Had graag swipe over vingerscan tooltje bijgeleverd gezien om bijv als pagina heen/terug te doen.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Snel & veel opslag
  • Groethoek lens foto's

Minpunten

• Speaker tov rest telefoon wat minder, maar kopteleoon dan weer erg goed.

Dankzij LG weggeeft actie bij TV goede 2e hands aanbiedingen
Ik kom van de FairPhone 1 (2014) dus voor mij is alles al snel een flinke verbetering. Ik wilde eigenlijk wachten tot de FairPhone 3, maar ik hoorde er niets over, en toen FP 1 stuk ging, ben ik gaan zoeken op vraag & aanbod en deze v30 tegengekomen voor een mooie prijs.

Er was blijkbaar een actie van LG waardoor deze telefoon werd meegegeven bij TVs, waardoor er relatief een groot aanbod is, en je voor een erg goede prijs dit toestel kan overnemen van mensen die 'm niet eens gebruikt hebben.

Design & scherm

Ik hecht niet het grootste belang aan design, maar moet wel zeggen dat het toestel er erg mooi uit ziet en met name een lekker groot scherm heeft. Niet te breed, dus vrij eenvoudig vast te houden.

Vanwege het grote scherm zijn de onderste (driehoekje, rondje, vierkantje) knopjes wel wat lastiger toegankelijk, maar er worden wat tooltjes meegeleverd om je er bij te helpen. Zoals een zij-swipe menuutje (die ik niet gebruik). Zelf heb ik wel de terugnop rechtsonder geplaatst.

Blijft een beetje risicovol om 'hypothetisch gezien' de telefoon onder de douche te gebruiken om met je droge hand nog even het laatste nieuws te bekijken. Je koopt bewust een telefoon met zo'n hoog scherm, dus het zou flauw zijn om dat een minpunt te noemen. Ik heb (vermoedelijk) normale handen voor een man, maar als je toevallig wat kleinere handen hebt, is het misschien iets om mee te nemen in je afweging.

Algemeen

Na een paar dagen heb ik de indruk dat de accu prima lang mee gaat. In algemene zin is de telefoon gewoon erg vlot. De opslag is ook groot en je kunt nog een sd kaartje toevoegen zelfs.

Paar kleine dingetjes die mij positief opvielen:
- Setting knopje 'Comfort view' om scherm minder blauw te maken voor 's avonds.
- Screencapture knop met tooltje om direct lijntjes te tekenen enzo.
- Groothoeklens geeft leuk effect, ik denk ook praktisch voor als je bijv. snel foto's op funda wilt zetten oid.
- Meegeleverde oortjes leveren heel mooi geluid, hoog en laag erg helder.

Iets negatiever:

- In begin was ik mijn 'alle apps' scherm kwijt, maar dat bleek via instellingen toch terug te kunnen. Dan heb je daar nog mapjes waarvoor ik dan even moest googlen voordat ik die weer weg kreeg (hint: druk op het plusje bij de map).

- Meegleverde software is soms prima (zoals bestandsbeheer app e.d.), maar de 'LG SmarWorld' een platform voor themes, ringtones, apps, is wat vaag (veel anime, veel laadbalkjes, download ringtones werkt niet, etc). Overbodig meegeleverd. Die heb ik bij mijn 'alle apps' scherm in een mapje 'bloat' gezet, naast wat andere appjes. En dan komen die mapjes daar dus toch van pas.

- In een ietwat donkere kamer 's avonds zijn de foto's gewoon ok goed, maar niet brilliant.

Samenvattend
Al met al dus een prachttelefoon, het is zoeken naar minpuntjes, en voor mij persoonlijk zijn ze er eigenlijk niet.

Heb jij ook een LG V30 (4GB ram) Blauw?

Bedankt voor de review, btw LG heeft als het goed is iets wat Mini view heet hiermee verklein je het scherm zodat je hem met 1 hand kan bedienen: https://forum.xda-develop...0/help/mini-view-t3746818
Ja klopt, dat werkt ok, zoals bedoeld. Je moet je wel voorstellen dat het hele scherm dus gescaled wordt om binnen bereik te komen. Logisch ook dat ze niet meteen helemaal responsive fonts rendering aanpassen en dergelijke.

Het is visueel een vrij 'heftige' aanpassing, en om dan net even bij dat ene knopje te komen gebruik ik in de praktijk toch eerder mijn 2e hand er bij. En in het specifieke douche-scenario is het ook wel fijn om toch ook het hele scherm vol (grotere) letters te hebben. Ik kan mij wel voorstellen dat er situaties zijn waarin die mini view goed van pas komt.

Ik heb de telefoon dus nog niet zo lang, maar vooralsnog lijkt het rechtsonder plaatsen van de terugknop al een vrij prima oplossing in de meeste gevallen.