Acer TravelMate 4001WLMi (P-M 715; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home) Review

Aplomb 3 oktober 2009, 2.056 views

Acer TravelMate 4001WLMi (P-M 715; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Snel, stil, mooi, geen pixelvaute ;-) en (wat mij betreft) bijna compleet.

Minpunten

• De service van Acer: misschien is dat de prijs die we moeten betalen voor een produkt met zo'n hoge Prestatie/Prijs-verhouding
  • Behalve WindowsXP geen echte additionele software. Ik prefereer Nero boven de meegeleverde NTI-software
  • Januari 2008: dat laatste neem ik terug ! Deze notebook is mijn enige PC die foutloze discs brandt: DVD čn CD. Met het programma NTI. Hulde !

Oktober 2009
Systeem is nog steeds in gebruik. Werkt prima, maar merk wel dat de performance sluipenderwijs afneemt: software-vervuiling van het systeem. WinXP opnieuw installeren en alles eraf laten wat niet nodig is zal 'm wel weer up-to-speed brengen ;)
Ik heb het oorspronkelijke geheugen uitgebreid van 500Mb naar 1.25Gb (256Mb module eruit, 1Gb module erin), maar dat heeft het systeem niet sneller gemaakt.Dus zonde van de ruim 100 euro voor de Acer-specifieke 1Gb module.
Ik moet er wel bij zeggen dat deze notebook alleen voor internet-surfing en mail gebruikt wordt. Soms een you tube-je, of een muziekje, maar niks echt zwaars.

Conclusie: zeer content met het systeem 8-)

Plons

Januari 2008: het systeem draait nog steeds tot volle tevredenheid. In de huiskamer, dat moet ik er wel bij zeggen. Omdat het systeem dan erg weinig te lijden heeft.

Voor de gebruikers die last hebben van missende toetsaanlagen: zet in Windows XP, Apparaatbeheer de funktie Batterijbeheer uit ! Daarmee is de ellende over.

PS Deze oplossing heb ik maar even naar boven gehaald. Hoef je niet zo te zoeken. :)

Ik heb deze PC nu een jaar. Ook ik ondervond problemen met toetsenbord en touchpad. De Acer SupportDesk reageerde niet op mijn e-mail (januari 2005 !!). Uiteindelijk maar een extern toetsenbord en muis aangesloten. Dat lost het probleem wel op maar het is natuurlijk geen echte oplossing. Daarvoor heb ik geen notebook gekocht !

Nu de Kerst-tijd weer is aangebroken, ben ik maar weer eens gaan googlen, en kwam op een amerikaanse review-site terecht: we are not alone !
Dus Acer Support Europe gebeld. Ze ontkennnen het probleem. Ik ben de eerste die er over klaagt. Hmhm. Jaja.
Nu ga ik ga hier niet alle correspondentie dunnetjes overdoen, maar ik voel me niet erg geholpen .... laat ik het zo maar even zeggen.
Ik besloot maar eens drastische maatregelen te nemen. Eerst testen met "run from disc"-linux (Knoppix3.2). De hardware werkt prima. Vervolgens een BIOS-upgrade gedaan. Phoenix ver. 3A08 naar ver. 3A10. Was even een puzzeltje ... uiteindelijk met de windows-utility gedaan.
Back-up gemaakt, en met de recovery-discs een nieuwe Install op de eerste partitie (PQSERVICE) gezet. Vervolgens een nieuwe installatie gedaan. WindowsXP draaide weer. Onmiddellijk de eLaunch en andere e-Acer-utils verwijderd. (PS in de oude installatie heb ik even de ePowerManager (van de Acer-Support-Site getest: een drama-ding ... niet gebruiken dus). Alle windows-updates gedaan.
Toetsenbord en touchpad werken prima. En een bonus: voorheen gebruikte ik SpeedSwitch om de cpu-clock te verlagen als er niet veel van het systeem gevraagd wordt. Dat had ik gedaan omdat de koeling steeds inkwam ... ook als er niets te doen was . Dat is nu niet meer nodig. Hij schakelt tijdens "neus peuteren" terug naar 554 MHz.
Al met al blijkt dat er wel degelijk een oplossing is voor dit vervelende probleem met toetsenbord etc.
Ik hoop dat ik hiermee een positieve bijdrage heb geleverd: een kerst-kadootje dus.

Verder ben ik zeer te spreken over het systeem: snel, stil, en bijna alles aan boord (ik mis alleen BlueTooth)

Update juli 2007:
Nog steeds in gebruik, en tot volle tevredenheid.
Het beruchte toetsenbord-probleem is inmiddels opgelost:: Batterij-beheer van WindowsXP bleek de boosdoener. Als je dat in Apparaatbeheer uit zet, is het probleem verholpen.

Heb jij ook een Acer TravelMate 4001WLMi (P-M 715; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home)?

In januari 2010 kreeg ik BSOD schermen: zelfs een frisse installatie met de orig. CD's lostte dat niet op. Na lang debuggen ontdekte ik dat de wireless module de oorzaak van de crashes was. Als ik die uitschakel kan ik zelfs weer WinXP gebruiken. Externe wireless dongle eraan bood soelaas: maar dat genereerde weer een nieuw probleem omdat ik geen 63 bits sleutel mocht gebruiken van die software. En ik moest dat hebben om wireless IP-camera's te kunnen gebruiken. En die willen maximaal een 63 bit sleutel ! Wat een gedoe.

Had inmiddels zoveel ervaring met Puppy Linux opgedaan dat ik dat nu als OS gebruik. Snel, wireless van de Centrino werkt gewoon, en .... het is weer eens wat anders. Puppy is mijn favoriete Linux variant geworden: overzichtelijk en snel, zelfs op deze inmiddels oude laptop.

PLons
Mooie oplossing!
mooi!,

had ook met me acer laptop, 1 minuut je accu er uit. En probleem opgelost!
In januari 2008 het geheugen uitgebreid: 1Gb erbij. Samen met de tweede 256Mb die er in zit nu dus 1.25 Gb. Reden voor deze uitbreiding: hij werd wat langzaam. De geheugenuitbreiding hielp overigens niet. Dus hou je centen maar in je zak. De 1Gb module kostte ong. ¤100. Special made.