Philips Fidelio X2 (Zwart)

Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio X2 (Zwart) Review

Yousif 23 maart 2018, laatste update op 23 maart 2018, 733 views Product gekocht

Philips Fidelio X2 (Zwart)

Mijn favoriete koptelefoon tot nog toe. Open back, ongelooflijke soundstage, lekkere bass. Beetje zwaar maar het draagcomfort is uitstekend, hoofdband/kussen is voor mij PERFECT. Hij 'clampt' een stuk meer dan mijn AKG k702 (maar niet onprettig), de ATH-M50x clampt een STUK meer bijvoorbeeld. Voor €150 gekocht, UITSTEKENDE deal!

Pluspunten

• Soundstage, aardig wat bass
  • Draagcomfort, zachte kussen, krijg er geen warme oren van
  • Kabel is vervangbaar, werkt met elke 3.5mm audio jack (male to male), geen proprietary/ongebruikelijke connectors!
  • Prijs! €150 is een uitstekende koop
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Werkt uitstekend i.c.m. mijn SMSL AD18

Minpunten

• Zwaar
  • Vervangende kussentjes moeilijk te vinden
  • Voor €150 dubbel en dwars waard, maar hij kan een stuk meer kosten
  • Kussentjes ogen snel 'vies'/trekken veel vuil aan (zie foto's)
  • Verschillende versies/QC issues (zie uitgebreide tekst)

Er zijn kennelijk verschillende versies van deze koptelefoon, het verschil betreft met name de kussentjes.

Zonder diep in detail te gaan: er zijn versies met vastgelijmde kussentjes (die zijn 'minder populair').
Mijn exemplaar heeft geen vastgelijmde kussentjes (en daar ben ik blij om).

Daarbij zijn er kennelijk 2 verschillende soorten kussentjes, het verschil hiertussen is niet exact duidelijk.
Verder wordt er onderscheid gemaakt tussen "gibson" en "woox", of er verschil tussen zit en wat die verschillen exact zijn is ook niet helemaal duidelijk.

Op het internet lees je veel (on)zin (vooral wat betreft koptelefoons).
Mijn advies is dan ook om deze koptelefoon ergens aan te schaffen waar je het product met enig gemak kunt retourneren (mocht het een slecht exemplaar zijn).
Voor meer informatie over de mogelijke verschillen (let wel, dit zijn allemaal subjectieve posts):

Ik ben uitermate tevreden met mijn exemplaar en qua bouwkwaliteit lijkt hij in orde.

Heb jij ook een Philips Fidelio X2 (Zwart)?

Ik Ben ook helemaal fan van die van mij. Ik heb er nog een fiio Olympus e10k tussen zitten. Veel beter dan dit zal het niet snel klinken naar mijn mening.
Heb deze ook en vind hem super. Mooi geluid en mooie bas. Over de gehele linie qua geluid zit ie goed.

Jammer dat de oorkussens wat stof vangen en moeilijk loslaten.
Ik heb deze headset nu ook een tijdje, wat me opvalt is dat er vanuit het scharnier (vooral rechts) een frictie / kraakgeluid komt. Dit ontstaat als je ja of nee knikt met je hoofd, of zelfs al als je bijvoorbeeld iets eet. Kaak bewegingen.

Heb jij dat ook ervaren?

Gr.
Boy
Dat heb ik ook een tijdje gehad, net als jij, bij heel subtiele bewegingen. Daar heb ik me een tijdje aan verveeld.
Het is voor het overgrote deel weg, stoort me totaal niet meer (hoewel ik eerlijk gezegd de laatste tijd ook vaker mijn hd600 op heb).
Na een uur klooien ben ik er achtergekomen dat het niet de oorschelp is maar de hoofdband, het flexibele deel. Deze rekt uit en zorgt ervoor dat er via de oorschelp een vervelend geluid resoneert.
Dit merk je verschikkelijk als je ja knikt, minder met nee knikken. Vandaar ook dat je tijdens eten (kaak bewegen zoals ik eerder schreef) zoveel bijgeluiden hoort.

Buiten dat is deze headset echt heel fijn :)

De padding is trouwens prima schoon te maken met een stof roller zoals je die voor kleding ook gebruikt. Mochten mensen het als minpunt ervaren dat de padding snel pluisjes en haren oppikt.

[Reactie gewijzigd door radeondutch op 18 maart 2019 11:31]