1 review

Arctic BioniX F120 Wit, 120mm

Specificaties 26dB bij maximaal 1.800rpm - Bekijk alle specificaties

Arctic BioniX F120 Wit, 120mm Review

PC_EVERYDAY 21 maart 2018, laatste update op 21 maart 2018, 417 views

Arctic BioniX F120 Wit, 120mm

Een erg leuke case fan van hoge kwaliteit. Voorzien van een 3 Phase motor en PST techniek. Hier gaan we verder op in in de uitgebreide review.

Pluspunten

• 3 Phase motor
  • PST techniek/fan splitter
  • Afwerking
  • Sleeved cable
  • Geen coil wine
  • Altijd up-to date handleiding d.m.v QR code
  • Voor en achter zijde zijn identiek

Minpunten

• Kleine schroefjes
  • Kabel had langer gemogen
  • Eerste keer fans monteren ging moeizaam

Luchtverplaatsing (max) Score: 4

- Bouwkaliteit
- Eigenschappen
- Plus en min punten
- Conclusie

Vandaag gaan we een Case fan behandelen. We nemen een kijkje naar de case fan van Arctic, namelijk de BioniX F120. Maar waarom nou een case fan? Hier valt toch helemaal niks over te vertellen hoor ik je al denken. Dat dacht ik ook maar toen ik in contact kwam met Arctic en ik me eens goed in las in de producten die ze maken was ik toch wel erg onder de indruk van hun en wou ik dit graag met jullie delen. Om jullie alvast een voorproefje te geven over wat er nou zo speciaal is aan deze fan heb je hier alvast een tip, 10 jaar garantie! Op een CASE FAN? Daar gaan we achter komen hoe ze dit doen.

Het product kwam in een klein doosje en hier zaten de 2 BioniX fans in, de loze ruimte in de doos was opgevuld met wat papier. Dit zag er erg netjes uit en ook vooral omdat het doosje precies om de fans heen paste, goed gedaan!

Als we het doosje open maken komen we de 2 BioniX fans tegen, je ziet een mooi logo van het bedrijf wat lekker subtiel is op de boven kant van de verpakking, niet te schreeuwerig maar gewoon lekker aanwezig.

Als we het eerste doosje eruit halen nemen we gelijk een kijkje naar de graphics op het doosje zelf. In ons geval hebben we 2 Witte BioniX fans en dit zie je meteen terug aan de grapichs op het doosje. De boven en onder kant is wit en de product naam is ook mooi in dit thema. Dit is leuk maar ook vooral erg handig want zo zie je meteen welke kleur je hebt voor als je het vergeten mocht hebben wat je besteld hebt 8)7

Boven aan het doosje zien we ook een Carbon Neutral green logo, wat houd dit in?

Het bedrijf wil hiermee laten zien dat ze duurzaam bezig zijn, je ziet dit terug in de verpakkingen. En dan bedoelen ze dat ze het zo klein mogelijk willen verpakken, ja daar kan ik me wel in vinden zoals we net zagen. Ook willen ze het compact, licht en beschermend verpakken zodat er tijdens het verzenden niks kapot gaat.

Ook is Arctic aangesloten bij een recycling programma van Der Grüne Punkt.
In 2013 hebben ze meer dan 20 ton CO² bespaard. Dit betekend dat ze meer dan 82 ton CO² hebben bespaard sinds ze zijn begonnen met dit programma in 2010. Dit komt overeen met de koolstofsekwestratie door 1860 boomzaailingen gedurende 10 jaar. Om dit even in Jip & Janneke taal uit te leggen, bomen zuiveren de lucht en dit heet Koolstofsekwestratie, doormiddel van het recycling programma wat Arctic uitvoert hebben hun het zelfde kunnen doen voor 1860 bomen de gedurende 10 jaar.

Genoeg over het recycling programma, laten we eens naar het product kijken want daar zijn we nu eenmaal hiervoor.

Als we het doosje open maken vinden we al vlug de Fan zelf en een zakje met 4 schroefjes en een QR code, geen gebruikers aanwijzing dit komt doordat ze aan de natuur denken en doormiddel van geen lomp grote gebruiksaanwijzing te printen kan het doosje kleiner worden en het kost natuurlijk minder papier om er geen toe te voegen. De gebruiksaanwijzing kun je vinden doormiddel van de QR code te scannen met je mobiel. Ik vind dit een leuk idee, ook vooral slim. Mocht er in de toekomst namelijk iets mis zijn met het product of iets dergelijks, dan kunnen ze de handleiding gewoon even updaten online en iedereen heeft weer een up-to date handleiding.

De hand leiding zelf dat zit erg mooi in elkaar. Je pakt je mobiel erbij en je moet wel even een QR reader installeren maar deze zijn er genoeg te vinden. Zodra je dat gedaan hebt houd je simpel weg gewoon even je camera boven de QR code en hij stuurt je door naar de handleiding. Eenmaal hier aangekomen selecteer je een taal en dan kom je uit bij de gewenste handleiding. Lekker duidelijk dus en niet eerst zoeken in een net iets te klein boekje naar de juiste taal en dan vervolgens die onduidelijke beschrijving lezen. De handleiding is erg gedetailleerd en duidelijk. Kan geen opmerkingen vinden.

Zoals ik aangaf zit er ook een zakje bij met 4 zilver kleurige schroefjes. Dit is een mooi extraatje zeker om het feit dat sommige behuizingen zonder case fans komen en er soms dus ook geen schroefjes bij zitten… Het zakje waar ze in zitten is hersluitbaar en dit is erg handing. Wat wel een beetje jammer is is dat de schroefjes zilver kleurig zijn ik had deze persoonlijk graag in het zwart gezien aangezien veel behuizingen zwart van kleur zijn en het frame van de BIoniX F120 is ook zwart. Ook mochten ze naar mijn mening wat langer, iets zoals hier onder staat afgebeeld. Maar verder ziet her er prima uit.

Wanneer ik het product vast pak geeft het me direct een gevoel dat ik kwaliteit vast heb en dat het een degelijk product is. De kabel is ook erg mooi afgewerkt, hij is mooi gesleeved in het zwart en dit vind ik een mooi detail. Ook is de kabel mooi in het frame weg gewerkt van de Fan en valt hij niet op.

Wat ik een heel groot plus punt vind is dat deze Fan aan zowel de voor zijde als de achter zijde identiek aan elkaar zijn. Dit betekend dat je de fan dus ook op elke manier kunt plaatsen zonder dat je naar een lelijke achter kant zit te kijken.

De voorkant van de fan heeft een Zilver kleurig logo erop staan, ik vind dit niet te opvallend en het gaat goed samen met de kleuren wit en zwart. Op dit logo zit een plasticje voor bescherming van kasjes, dit is dus erg goed en dit betekend dat ze het product dus ook erg serieus nemen want anders doe je dit niet. Na installatie wel even het plasticje verwijderen, is wel zo fraai :)

Op de achter kant zit ook geen lelijk en goedkoop uitziende sticker zoals je ze ooit wel eens tegen kom top ander fans, sterker nog er zit helemaal geen sticker. Het is gewoon zwart en als je heel goed kijkt zie je het logo van Arctic er in gegraveerd staan en het type fan.

Op de schroef gaten zitten mooi rubberen stukjes die het resoneren van de fan op kunnen vangen. Deze rubberen stukjes zitten zowel aan de voor en achter zijde. Deze zijn in de kleur van de Fan, dus in mijn geval wit.

De kleuren zwart en wit gaan mooi samen en zijn erg gebalanceerd. Er is op de juiste plek met wit gewerkt en op de juiste plek met zwart. Er is niet teveel van een kleur aanwezig.

Maar hoe komt deze fan nu aan zijn 10 jaar garantie?

Dit komt door de motor die erin zit. Veel fans hebben een 1 of 2 Phase motor, maar de BIoniX F120 een heeft een 3 Phase motor. Maar wat doet die motor dan en hoe komt die aan zijn 10 jaar garantie?

Een Phase motor stuurt stroom door, negatieve power en positief. Als je 1 Phase motor hebt dan doet hij dus de hele tijd het zelfde, of het is positief of het is negatief. Als je er al 2 hebt dan kunnen ze samen werken en is er dus ook een stabielere toevoer. Met 3 dan werken er altijd 2 Phase motors samen en dit is efficiënter, welke Phase motors samen werken dat verschild per keer weer.

Hier onder in de afbeelding staat het uitgelecht. Er zijn hier 3 Phase motors. Er is een lijn getrokken en dat is nul. Alles erboven is positief en eronder negatief bijvoorbeeld. Elke keer als 2 Phase motors elkaar kruisen dan werken ze samen, als je goed kijkt zie je dat dit elke keer verschild.

Omdat de BioniX fans gebruik maken van een 3 Phase motor is de tempratuur ook lager en hier komt die 10 jaar garantie vandaan. Het is namelijk zo dat elke 10°C dat hij koeler is dat verdubbelt de levens duur van het product. De BioniX fans hebben een 4x langere service periode omdat deze fans een lage coil tempratuur hebben. Daarom verlengen ze de garantie periode naar 10 jaar.

De motor van de BioniX neemt veel van de trillingen zelf al op, 95% meer dan een regulieren DC motor claimen ze.

Wat een erg mooie feature is van dit product is dat deze fan gebruik maakt van PWM Sharing Technology (PST). Dit betekend dat je aan je fans meerdere fans kunt koppelen. Dit kan tot 5 fans. Je hebt dan dus ook geen fan hub nodig omdat je de fans aan elkaar vast maakt doormiddel van een splitter die er al aan zit. Vervolgers plug je maar 1 van de 5 fans in op je Moederbord, zo kun je dus erg veel aansluiten maar ook op elkaar afstemmen. Want stel je hebt een case fan in de voorkant van je behuizing en een op je CPU cooler en een in de achter kant en deze zitten allemaal aan elkaar doormiddel van de PST. Dan kun je ook een gelijke toevoer en afvoer van lucht realiseren en dit komt de airflow weer ten goede en zo word alles optimaal gekoeld omdat alles op de zelfde snelheid gebeurt er dus geen spraken is van turbulentie.

Ze adviseren maar tot 5 fans aan elkaar te koppelen omdat sommige moederborden maar 1.0A per fan header sturen. Voor de zekerheid dus even je Moederbord handleiding lezen tot hoever jij kan gaan ;)

Het inbouwen ging zoals verwacht, echter kwam ik er wel achter dat de schroefjes die meegeleverd waren wat aan de korte kant waren. Ze worden niet door de fan heen gedraaid maar aan 1 kant vast geschroefd. Dit is geen probleem maar wel zodra je de fans aan de voorkant van je behuizing wilt installeren want als er dan een HDD drive kooi zit en deze kun je niet verwijderen dan kun je ze voor niet installeren. Dit is dan wel een extreem geval. In de meeste recente behuizingen moet hij gewoon passen. Maar ik had wel graag langere schroeven gezien.
De kabel om de fan aan te sluiten op het moederbord was net lang genoeg, ik had deze kabel ook graag langer gezien omdat het nu niet mogelijk is om de kabels mooi weg te werken. Een echte cable management rakker zal hier dus niet blij mee zijn.
De fans monteren met de bijgeleverde schroeven ging de eerste keer moeizaam maar na een paar keer de schroef er in en uit gedraaid te hebben ging het al stukken soepeler.

Wat betreft de bouw kwaliteit zit het dik in orde met dit product.
Het voelt stevig aan en het zit degelijk in elkaar. De afwerkingen zijn dik in orde en ik zie geen scherpe randjes waar ik mezelf aan kan open halen. De Fan kost gemiddeld 20, laten we dan uitgaan dat het product 20 euro heeft gekost. En zo voelt het ook zeker, ik denk dat 20 euro de perfecte prijs is voor dit product en voor die 2 tientjes haal je echt kwaliteit in huis. Er zit geen RGB op zoals de trend nu is maar ik mis het helemaal niet. Deze fan is in het wit en wit reflecteert RGB ook weer perfect, mocht je een RGB strip in je behuizing hebben dan past deze fan er goed tussen.

Wat echt de eigenschappen van dit product zijn is toch wel de 3 Phase motor en de fan splitter. Dit onderscheid het product echt van de andere ventilatoren nu beschikbaar in dit prijs segment. Ik vind de 3 Phase motor een fijne toevoeging om te weten dat ik weet dat het goed zit en ik er geen omkijken naar heb, je zult er echter wel pas voordeel van hebben op de langen termijn.

De fan splitter is een visueel eigenschap en waar je ook echt je voordelen mee uit kunt halen meteen als je het installeert. Ik vind dit een goed en slim bedachte toevoeging en in praktijk werkt het dan ook fijn.

Ik zie dit graag terug op meerde ventilatoren!

- Wat betreft de minpunten had ik graag langere schroefjes gezien want er zitten nu korte schroefjes bij alleen dit betekend dus dat je de fan niet vanaf de voorkant kunt monteren omdat de schroefjes ‘’kort weg’’ daar gewoon te kort voor zijn. Dit betekend dat je als je de case fans voor in de behuizing wilt inbouwen je dus vanuit de binnen kant moet schroeven. In veel gevallen zal dit geen probleem zijn maar met sommige behuizingen is dit niet handig omdat er HDD drives zitten en front connectoren. Langere schroefjes dus en als het kan in het zwart!

- Ook de kabel van de fan is net niet lang genoeg, het gaat wel hij kan het moederbord bereiken als je hem voor in de behuizing installeert alleen je kunt hem niet mooi wegwerken. Had hem graag 10cm langer gehad want dan had je echt je cable management skills kunnen laten zien.

- De eerste keer de fans monteren met de bij geleverde schroeven ging moeizaam, het was wel te doen alleen het ging echt moeizaam. Na 2x de schroef erin en uit gedraaid te hebben ging het wel stukken gemakkelijker. Maar wie doet dat, normaal schroef je je case fans vast en dan laat je ze zitten....

- Aandacht punten zijn wel de kleine afwerkingen zoals de randjes van de pers mal er af snijden hier en daar maar dan ben ik echt aan het zoeken naar min punten aangezien je dit toch niet ziet als hij in je behuizing zit te shine

+ Als ik kijk naar de motor en ik voel aan de blades van de fan dan kan ik me niet anders voor stellen dat hier helemaal geen coil wine op komt de komende jaren. Het zit echt degelijk in elkaar. Plus punt dus!

+ Sleeved cable is voor mij echt een plus punt, werkt erg goed in het totaal plaatje.

+ 3 phase motor

+ Fan splitter (PST)

Ik ben erg te spreken over dit product. Ik had er dan ook veel van verwacht en het heeft me niet teleur gesteld. Ik vind het een mooi design maar dit is voor iedereen anders. Hij is beschikbaar in de kleuren Rood, Groen, Geel en Wit maar had ook graag een Blauwe gezien. Het idee van duurzaam en denken aan de natuur bevalt me wel maar of dit ook echt mee zal werken in de eindkeuzen van mijn product, dat weet ik niet. De fans zijn erg stil en zien er goed uit. Ben je een PC aan het bouwen met een glazen zijkant dan is dit de investering wel waard!

Heb jij ook een Arctic BioniX F120 Wit, 120mm?