Specificaties 13,3" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion DV3-2350ED (VY347EA) Review

Black! 29 augustus 2010, laatste update op 30 augustus 2010, 1.336 views

HP Pavilion DV3-2350ED (VY347EA)

Pluspunten

• Prestaties
  • Gewicht
  • Formaat
  • Accuduur

Minpunten

• Geluid van de Fan

Introductie
In maart 2009 introduceerde HP de dv3 serie. De laptops bestaan uit een 13.3inch scherm met een LED backlight waar bij HP de nadruk op design en mobiliteit heeft gelegd. Nu met de introductie van de dv3-2350ed in begin 2010 zet HP een nieuw apparaat op de markt. Met deze review neem ik de proef op de som en kijk ik of HP de verwachting kan waar maken.

Waarom de HP dv3-2350ed?
Nadat mijn inmiddels drie jaar oude Asus A6Ja steeds meer kuren begon te vertonen ging ik op zoek naar een vervanger. Ik zocht een laptop welke geen zwaar gewicht was, makkelijk te vervoeren en voldoende kracht had om te voldoen aan mijn dagelijkse werkzaamheden. Door deze eisen mocht de laptop niet meer dan 2 Kilogram wegen en moest deze beschikken over een 13.3inch of 14.1inch scherm. Tenslotte moest deze een acceptabele accuduur hebben zonder dat dit af deed aan de beschikbare prestaties. Na diverse laptops te hebben bekeken en vergeleken kwam de HP dv3-2350ed als een van de winnaars uit de bus.

Inhoud van de doos
De hp dv3-2350ed wordt geleverd in een doos welke de afmetingen heeft van een kleine brede midi tower. In de doos werd het volgende aangetroffen:
  • Notebook
  • 6-Cells Accu (55Wh)
  • Adapter + Netsnoer
  • LCD Display Wiper
  • HP Mini afstandbediening
  • Doosje met handleidingen en garantie certificaat.
  • Matchende 13.3inch Notebook Sleeve

Opvallend is de bijgeleverde notebook sleeve, deze is geheel in dezelfde stijl als het design van de notebook.

Specificaties
Opslag
Hardeschijfgrootte500GB (Seagate ST9500420AS)
Optische Drive TypeDVD+/-RW DL Lightscribe
Interfaces
Verbinding (USB/FW)eSATA, 3x USB 2.0 (een aansluiting gecombineerd met de eSATA poort)
Verbinding (wlan)802.11a/g/n (Atheros AR9285)
Verbinding (Ethernet)Ethernet 1Gbps (Realtek RTL8167)
Verbinding (Bluetooth)Bluetooth 2.0
Gewicht2,11kg
KleurenBlauw
BijzonderhedenMultitouch Touchpad

Eerste Indruk
Het eerste wat opvalt aan de notebook is het design waarmee de laptop is uitgerust. De product kleur wordt door HP beschreven als Modern Vintage. In de praktijk kun je de kleur van de laptop het beste beschrijven als donkerblauw maar met een donker zwarte finish en een opvallend motief.

In het begin was ik terughoudend tegenover het design van de laptop. Voordat ik de laptop had gekocht waren er nog niet erg veel “real life” foto’s aanwezig van de laptop zelf. Toen ik de laptop eenmaal in mijn handen had was dit vooroordeel snel verdwenen. Persoonlijk vindt ik dat het design erg goed past bij de laptop maar dit is voor iedereen anders.

De binnenkant van de laptop is met dezelfde kleur en motief uitrust als de cover. De randen zijn uitgerust met een aluminium strip. Zonde zijn de verschillende standaard stickers van de fabrikanten aan de binnenkant van de laptop welke het design de laptop geen eer aandoen. Gelukkig zijn deze gemakkelijk te verwijderen zonder dat er lijmresten of afdrukken achter blijven.

Aansluitingen
Al hoewel de ruimte voor de aansluitingen op deze laptop beperkt zijn, heeft HP aan beide kanten ruimte weten te vinden. De linkerkant is voorzien van de powerjack aansluiting, twee USB2.0 poorten en de DVD Speler. Aan de voorkant heeft HP ruimte gevonden om de 3.5mm jacks weg te werken. Hiervoor heeft HP wel concessies moeten doen aan de vorm van de laptop. Door de 3.5mm jacks is de onderkant van de laptop niet meer in vorm met de rest. Aan de rechterkant is de laptop voorzien van een expresscard aansluiting, een gecombineerde eSATA/USB2.0 poort, een HDMI interface, de LAN aansluiting en tot slot een VGA poort.

Bouwkwaliteit en Afwerking
De bouwkwaliteit van de ed-2350ed is goed te noemen, het apparaat voelt degelijk en robuust aan. Maar al zijn de randen opgebouwd van aluminium strips, de rest van de laptop is voorzien van plastic. Zoals gebruikelijk bij de meeste HP laptops ontbeert ook deze laptop de mogelijkheid om aan de voorkant de laptop te vergrendelen.

Het toetsenbord ziet er goed uit en sluit aan bij de rest van de laptop. De toetsen voelen nog wel stroef aan, ze geven net iets te weinig feedback. Wanneer de laptop volledig belast wordt, wordt het rechter bovengedeelte wat warmer dan de rest van het toetsenbord. De veroorzaker van dit probleem is de warmte uitlaat welke hier direct onder zit.

Het touchpad is een multitouch type welke is voorzien van het motief dat ook is terug te vinden op de rest van de laptop . De knoppen reageren goed al was het voor mij persoonlijk wel even wennen van het gebruik van de multitouch mogelijkheden. De status leds zijn verwerkt in de linkerkant van de laptop in de aluminium strip.

Geluid
De laptop beschikt over welke tussen het toetsenbord en de touchbar zijn geplaatst. Voor zover ik kan beoordelen is het geluid voldoende. Het geluid klinkt helder echter wordt het blikkerig zodra de volume aardig wat omhoog wordt geschroefd. De dv3-2350ed is dus geen uitzondering op de speakers van andere laptops. Het geluid is echter wel voldoende om MP3tjes op te beluisteren en af en toe een filmpje zal ook geen probleem zijn.

Prestaties
Om de prestaties van de laptop te meten heb ik er verschillende benchmarks op los gelaten om zo de laptop op zijn knieŽn te krijgen. Er is getest met de volgende benchmarks:
  • PCMark Vantage
  • 3DMark 2006
  • Cinebench R10
  • SuperPi 1MB
  • HDTune
PCMark Vantage
PCMark Vantage is een complete testsuite welke een variatie van veel gebruikte taken van alledaagse taken gebruikt om een systeem te classificeren. Enkele tests zijn het bekijken en bewerken van foto’s, video’s en muziek. Ook taken zoals communicatie, productiviteit en beveiliging komen aan de orde. Helaas beschik ik alleen over de Advanced versie van het programma waardoor ik geen resultaten kan laten zien, anders dan die door het programma naar de databank van futuremark worden verzonden. De test is uitgevoerd met de default instellingen.

3DMark 2006
3DMark is al jaren een algemeen begrip betreft het testen van computersystemen. De test is uitgevoerd met de standaard instellingen.

Cinebench R10
De cinebench geeft een indicatie van de (brute) cpu-rekenkracht welke in deze kleine laptop huist. Andere componenten zoals het geheugen of de hardeschijf worden in deze benchmark nauwelijks gebruikt. In deze benchmark is zowel de single core als de multicore en OpenGL benchmark gedraaid. De testen zijn uitgevoerd met de standaard instellingen.

HyperPi 1MB
Het programma berekend het getal Pi in een miljoen decimalen. In deze test wordt er gebruik gemaakt van een enkele core. De score welke de dv3-2350ed zeer zet doet zeker niet onder voor vergelijkbare desktop processors welke op het moment van schrijven zijn verkrijgbaar zijn.

HDTune
Omdat de laptop beschikt over een hardeschijf welke draait op 7200rpm heb ik ook een benchmark toegevoegd over de hardeschijf welke is gehuisvest in deze laptop. Waarom? Het gros van de laptops beschikt nog steeds over een 5400rpm hardeschijf waar bij deze vaak de bottleneck is.

Accuduur
Om de accuduur te testen van deze laptop wordt er gebruik gemaakt van Battery Eater. In deze benchmark wordt er gebruik gemaakt van de verschillende opties welke standaard bij dit programma zijn ingebouwd namelijk de Classic test als de Reader test. In de classic test wordt de laptop ten volle belast om de accu zo snel mogelijk leeg te trekken. Tijdens de reader test wordt er door een document gescrold om zo het uithoudingsvermogen te testen.

Beide tests zijn uitgevoerd met een ingeschakelde WLAN verbinding en een uitgeschakelde bluetooth adapter. De brightness was ingesteld op 70%.

Warmte en Geluidsproductie
De dv3-2350ed heeft de mogelijkheid om de fan altijd te laten draaien of alleen wanneer dat nodig is. Voor simpele office taken is de fan nauwelijks hoorbaar en is het apparaat redelijk stil te noemen. Het luidste component wat je hoort zal de op 7200rpm hardeschijf zijn. Echter wanneer je de laptop inzet voor intensievere taken zoals de benchmarks welke zijn gedraaid in deze review dan is de fan duidelijk het luidste component van de laptop.

Zoals te zien, is de laptop niet bepaald geen koelelement en zal de laptop erg warm worden om op de schoot te gebruiken wanneer er intensieve taken mee verricht worden.

Wie op zoek is naar een laptop welke krachtig genoeg is om de meest veel eisende taken uit te voeren maar toch een notebook zoekt met een bescheiden gewicht dan is de dv3-2350ed een prima keuze. Het multitouchscreen scherm is een leuke aanvulling maar zal in de praktijk weinig gebruikt worden omdat het scherm niet kantelbaar is. De lange accuduur voor deze laptop is zeker een pluspunt waardoor de laptop niet constant aan de acculader moet. Over de snelheid van de laptop kan ik kort zijn, voor een laptop in deze categorie scoort de laptop ruim voldoende echter laat de prijs wat te wensen over. De gemiddelde prijs bij het schrijven van deze review lag ongeveer op §900 waardoor de concurrenten gemiddeld §50 goedkoper zijn. Echter gezien de beschikbaarheid van een laptop met deze specificaties had ik de §900 welke ik voor de laptop had betaald er wel voor over.

Afbeelding galerie

Heb jij ook een HP Pavilion DV3-2350ED (VY347EA)?