Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Logitech Wireless Mouse M505 (Zwart) Review

Bartjezz 4 februari 2011, 9.166 views

Logitech Wireless Mouse M505 (Zwart)

Pluspunten

• Laser (werkt praktisch alle oppervlakken)
  • Zeer hoge DPI (tot 5000DPI)
  • Ligt goed in de hand met de Soft Finish zijkanten
  • Scrollwieltje "klikt" onhoorbaar door pagina's
  • Unified ontvanger slikt ook oudere/andere Logitech apparaten
  • Batterijduur van 450 dagen
  • Je kunt de ontvanger onder het batterijklepje verstoppen

Minpunten

• Iets kleiner dan verwacht, heb iets plaats over onder mijn hand, maar desondanks ligt hij goed en licht in de hand.

Ik ben sinds 27-2-2010 in het bezit geraakt van de Logitech M505 Lasermuis.
Ik heb deze muis gekocht omdat ik sinds oktober vorig jaar in bezit ben van een laptop ipv. een desktop, dus het toetsenbord van de S510 set had ik niet meer nodig, en vanwege de gigantische ontvanger heb ik de muis nu ook vaarwel gezegd. Deze set van Logitech heeft mij al bijna 5 jaar perfect gediend! Dus alle lof voor Logitech, als je weet hoe ik ermee ben omgegaan ;)

Installatie
Maar nu een nieuwe muis: de Logitech M505. Wat een gemakkelijk ding zeg!
De oude muis uitgetrokken, de Logitech Unified ontvanger erin, muis aan en gaan maar. Meer is het niet!
Ik heb wel de Setpoint software geinstalleerd voor wat extra functies, maar eigenlijk is dit niet nodig, je kunt gewoon aan de slag alsof het een standaard HID apparaat is.
Ik heb Windows 7 Ultimate die automatisch al de Unified ontvanger detecteerd en installeerd.

Ergonomie
De muis ligt heerlijk in de hand, maar is ietsjes kleiner uitgevallen dan ik had gedacht. Verder is de muis zeer gemakkelijk in gebruik en glijd alsof het ding op ijs staat.
De muisknoppen zijn zeer intuitief geplaast en waar bij de oude muis de scrollknop nog weleens doof aan wilde voelen, is deze bij de M505 met onhoorbare "klikken" gemaakt. Zonder moeite blader je gemakkelijk door pagina's.
Ik hou persoonlijk niet van de scrollwieltjes die "los" door kunnen draaien, zodat de pagina gewoon doorrolt, dus dit is perfect voor mij.
De zijkanten zijn afgewerkt met een Soft Finish, hierdoor lijkt het alsof je een rubberen muis vast hebt, maar dit is in werkelijkheid een iets zachter soort plastic dat voor meer grip zorgt. De muisknoppen zijn glanzend afgewerkt, net zoals de batterijklep. Het scrollwieltje is trouwens ook met het Soft Finish kunststof afgewerkt.

Functionaliteit
Tja, wat moet ik zeggen, hij doet zijn werk op elk oppervlak dat ik tot nu toe getest heb. (hout, gelakt hout, glas!, placemats)
De knoppen klikken lekker weg en het ding glijd als een trein, dus nix te klagen hierover.
Ook zit onderop een schuifknopje waarmee je de muis gemakkelijk echt uit kunt zetten.
Als de pc uit de screensaver of slaapstand komt, gaat de groene led van de muis 5 seconden branden ter indicatie dat de muis aanstaat.

Precisie
In 1 woord: perfect! Omdat de muis niet optisch, maar met een laser werkt, is de nauwkeurigheid zeer hoog! Onderop de muis staat: Performance Laser 848nm, dit wil zeggen: de golflengte die de laser gebruikt is 848 nanometer lang.
Na een korte zoektocht op internet las ik dat de muis standaard 1000DPI hanteert en in gaming mode tot 5000DPI gaat, dus voor dodelijke precisie is ie ook goed ;)

Vormgeving
Tja, dit is een meningskwestie, ik vind dat de muis er gewoon strak en functioneel uitziet en lekker in de hand ligt. Ik vind het fijn dat de zijkanten met extra grip zijn uitgevoerd en de knoppen spiegelglad, en dit ziet er ook erg stoer uit voor een flaptop muis.

Bouwkwaliteit
De muis is naar mijn mening (zoals altijd bij Logitech) zeer degelijk gebouwd, hij heeft 2 AA batterijen nodig die de muis het degelijke gevoel (gewicht) geven. Het batterijklepje is wel niet gebouwd op elke dag 10x open/dicht gemaakt te worden, maar aangezien er verder niets in/uit hoeft, is dit geen probleem.
De batterijen moeten volgens de verpakking 15 maanden meegaan, de software geeft nog 450 dagen resterend aan, dus dit zou ongeveer moeten kloppen. Maar dat weet ik pas over 450 dagen...

Drivers
Ook hier komt weer de oude vertrouwde kwaliteit van Logitech bovendrijven, de software Setpoint kan optioneel geinstalleerd worden als je extra functies of andere apparaten aan wil sluiten op je Unified ontvanger. Maar voor de basisfuncties is de sofware eigenlijk niet nodig. Mijn laptop met Windows 7 Ultimate detecteerde de ontvanger als standaard HID apparaat.

Ik heb 39 euro voor de muis betaald, geen goedkope muis, maar ik gebruik het ding dan ook intensief. Ik weet dat de muis elders goedkoper is, maar aangezien ik toch de btw terug krijg maakt het niet zoveel uit.
Maar voor 39 euro krijg je dan wel een degelijke muis die perfect zijn werk doet!

Update 27-2-2010
Golflengte laser gewijzigd.
Ik ben nog 1 ding vergeten te vermelden, je kunt de Unified ontvanger onder het batterijklepje van de muis steken zodat je hem niet verliest. Er zit een uitsparing voor de ontvanger helemaal aan de achterkant zodat je hem daarin kunt steken.

Update 4-3-2010
Pluspenten en verslag bijgewerkt. Foto's toegevoegd.
Na een weekje gebruik werkt de muis nog perfect. Ook de batterijduur wordt precies aangegeven, na 6 dagen geeft ie nog 445 dagen aan, dus dat werkt ook perfect.

Update 18-3-2010
Ik heb de muis nu 3,5 weken in gebruik en de batterijduur is met maar 9 dagen gezakt naar 441 dagen resterend, dus met de batterijduur zit het wel snor!
Nog een kleine kanttekening, ik had stiekum gehoopt dat mijn oude wireless toetsenbord ook zou werken, maar aangezien hier niet het Unified (oranje logo op ontvanger) logo op staat, werkt het niet...

Update 4-2-2011
Een beetje laat voor nog een update, maar wilde het wel mededelen: heb in de tussentijd geprobeerd oudere logitech meuk te koppelen, dit werkt dus niet, je apparaat heeft dus echt het Unified logo nodig...
Verder hebben de batterijen de muis helaas niet overleeft, er zitten ondertussen weer andere in...
Verder ziet de muis (na veel op en neer gesjouw) er nog als nieuw uit en voelt ook nog als nieuw aan.
De letters zijn nog mooi zichtbaar en heb er totaal geen problemen mee gehad!
Het lijkt wel Duitse kwaliteit, zo stevig is het spul!

Heb jij ook een Logitech Wireless Mouse M505 (Zwart)?

Hoe zit het met het formaat, je zegt in je review dat het iets kleiner uitviel dat je verwachtte maar wat zijn de afmetingen? Ik zit zelf te denken een nieuw muisje aan te schaffen maar ik heb vrij grote handen, en de meeste muisjes zijn mij te klein.
Hhm ja, dit wil ik anders ook wel even weten.

Is het zeg maar een gemiddelde laptop muis?
Of iets kleiner dan een normale desktop muis.
Want op de foto zie ik dat niet goed zonder vergelijkingsmateriaal.
Hij is met alles erop en eraan 10,2 cm lang. Niet heel groot dus. Maar ik had meer last verwacht omdat het een vrij kleine muis is, maar het valt me reuze mee!
Ik heb een muis gehad van een draadloze set, de S510 van logitech, die muis is iets groter, maar ook zwaarder.
Is me toch een tikkie te klein, ik heb nu een muis van 12cm, en dat vind ik al net aan lekker werken.
M'n hand zelf is zo'n 19 cm, wat geloof ik iets bovengemiddeld is. Ik zoek verder.
Toch bedankt.
Duidelijke review, één klein puntje van commentaar: die 848 nm betekend niet dat de muis een verschil detecteert bij een beweging van 848 nanometer, maar dat de golflengte van het licht wat de laser uitstraalt 848 nanometer is.
Dankje voor de aanvullen, zal het meenemen in de review!
Ontvanger lijkt me handig, maar als je laptop bluetooth ingebouwd heeft lijkt me dat nog een betere keuze :)
Dat heeft mijn flaptop niet, dus daarom deze ontvanger.
Er wordt niets vermeld over het feit dat de muis zichzelf uitschakelt als deze na ... minuten niet wordt gebruikt. Dit zou ook in praktijk de batterijduur bepalen waardoor die tot + 450 dagen kan worden gebruikt.
Ik zou niet weten of de muis zichzelf uitschakelt, ik denk het wel, want na 30 min inactiviteit gaat de groene led op de muis aan zodra die weer bewogen wordt.
Er zit een aan/uit schakelaar op de onderkant, maar die zet ik alleen uit als ik de muis in de laptoptas doe, voor de rest staat ie altijd aan.
heb deze zelf ook, maar dan wel de oude versie, dus zonder unified ontvanger

vind m zelf erg fijn, zeker omdat ik een laptop gebruik, en tot nu toe heb ik m op bijna alle oppervlakten kunnen gebruiken, (glas daargelaten)

degelijk is hij zeker, ook na een aantal keren van de trap af gevallen te zijn (bovenop de laptop, en dan gaat ie glijden hea :P), lag alleen het batterij klepje eruit, maar deed de muis het verder nog prima :)
Inderdaad, ik heb al een paar muizen van Logitech versleten, maar die gingen niet weg omdat ze kapot zijn gevallen, maar meer omdat ik een andere muis wilde... ;)
Leuke review, ik ga 'm denk ik ook halen, ziet er leuk uit en handig voor de laptop!
Zeker doen, met die nano ontvanger hoef je nooit meer liggen te klooien met losse ontvangers en hoef je nooit bang te zijn dat je ontvanger onder de muis vandaan valt en dus de muis constant actief laat.
Ik heb deze muis ook al een tijd, ik kan me heel goed vinden in de punten die de reviewer ook heeft aangemerkt. Ik denk dus niet dat het een "fabrikant review" is, wat betreft de baterijen... Ik heb niet echt bijgehouden of ze ook daadwerkelijk de gegeven duur vol houden, maar ze gaan idd wel erg lang mee!
Ik denk dus niet dat het een "fabrikant review" is
Voor de duidelijkheid, ik werk niet bij Logitech of iets dergelijks, ik schrijf reviews puur omdat ik het leuk vind om ervaringen te delen over producten die ik heb, zo heb ik al ettelijke reviews gelezen om mijn zoektoch (vaak) een stuk te verkorten!

Even een zeer kleine update, ik heb de muis dus al vanaf 27-2, dat is 66 dagen, en op dit moment geeft de teller 433 resterende dagen aan, dus dat zijn er maar 17 verbruikt... Dus als dit zo doorgaat is de muis eerder versleten dan de batterijen :D
Beste tweakers,

Ik heb de muis ook vandaag inmiddels aangeschaft. Ik heb alleen een klein vraagje, hoe kan ik zien hoeveel resterende dagen de batterij heeft?
Daarvoor moet je de sofware installeren. Als je dan op het batterijtje klikt (aan de linkerkant een tabblad) dan zie je hoeveel dagen je muis nog heeft te gaan.

Edit: sinds de laaste meting zijn er weer 6 weken voorbij en er zijn maar 15 dagen af van de batterijduur :D

[Reactie gewijzigd door Bartjezz op 15 juni 2010 20:54]

Ik heb hem nu ook, man tis geweldig!!
Het is idd een geweldige muis, ik denk zelfs dat de batterijen de muis overleven! Van de aangegeven 450 dagen heb ik er nu pas 33 opgemaakt.... en ik heb de muis toch al een paar maanden!
Goede review, maar ik zou ook graag reviews van anderen willen zien. Je ziet meer en meer dat fabrikanten reviewteksten op een forum (laten) zetten en zulk soort reviews hebben dan ongeveer dezelfde stijl.