Misfit Vapor Zwart (Grijs, Zwart)

Specificaties Android, iOS, Windows Phone compatibel - Bekijk alle specificaties

Misfit Vapor Zwart (Grijs, Zwart) Review

JochemTheGeek 15 maart 2018, laatste update op 17 maart 2018, 955 views Product gekocht

Misfit Vapor Zwart (Grijs, Zwart)

De Misfit Vapor is misschien niet de meest complete smartwatch maar heeft op sommige punten een streepje voor op andere Android Wear-horloges in deze prijsklasse. Met de metalen behuizing en het siliconen bandje is het een stijlvol en sportief ogend horloge.

Pluspunten

• Scherp AMOLED scherm
  • Strakke vormgeving
  • Android Wear 2.0
  • Verwisselbare bandjes

Minpunten

• Geen ingebouwde GPS
  • Geen NFC
  • Middelmatige accuduur

Halverwege 2017 gaf mijn laatste goedkope digitale horloge er de brui aan. Ik besloot deze keer voor een smartwatch te gaan in de hoop dat deze langer dan twee jaar mee zou gaan. Mijn oog viel op de aangekondigde maar nog niet uitgebrachte Misfit Vapor. Aanvankelijk zou deze aan het eind van de zomer te koop zijn, uiteindelijk duurde het tot half december tot ik het horloge eindelijk in huis had. Drie maanden later is hier mijn review.

Ik was op zoek naar een horloge dat draaide op Android Wear 2.0 met een accu die makkelijk een hele dag mee kon gaan. Ik wilde gebruikmaken van het zogenaamde 'Always-On Screen', wat betekent dat het horloge de wijzerplaat in zwart-wit op lage helderheid weergeeft als je het niet gebruikt. In de praktijk betekent dit dat je ook een OLED-scherm of een variant ervan nodig hebt omdat schermen van dit type een stuk zuiniger zijn als er veel zwart te zien is.

Features

De Misfit Vapor vinkt alle bovengenoemde vakjes keurig aan: het draait op Android Wear 2.0, heeft scherp AMOLED-scherm en heeft een accu die makkelijk een dag mee zou moeten gaan. Als bonus heeft het horloge een zuinigere Snapdragon 2100 SoC in tegenstelling tot de oudere Snapdragon 400 of de minder krachtige MediaTek MT2601. NFC ontbreekt, maar daar kan ik mee leven gezien de Moto G5 Plus waarmee ik het horloge gebruik daar wel over beschikt.

Misfit adverteert de Vapor als fitnesshorloge. Dit is terug te zien in de 5ATM waterbestendigheid, wat betekent dat er veilig met het horloge gezwommen kan worden. Daarnaast beschikt het horloge over een hartslagmeter. Ingebouwde GPS-functionaliteit ontbreekt, maar de Vapor is wel in staat via de telefoon locatiegegevens te verkrijgen met wat Misfit "Connected GPS" noemt. Zelf gebruik ik de Vapor niet als fitnesshorloge, dus deze review zal daar verder geen aandacht aan besteden.

Tenslotte is er nog de aanraakgevoelige rand waar Misfit zelf veel aandacht aan besteedt. De functionaliteit is vergelijkbaar met die van een kroontje wat je om sommige smartwatches vindt. Zelf gebruik ik het in de praktijk niet vaak, maar het kan nuttig zijn als je niet je hele scherm onder wil vegen met je vette chipsvingers.

Verpakking

Speciaal voor deze review heb ik het doosje waar het horloge in zat tevoorschijn getoverd. Hierin zaten de oplaadpuck, het horloge, een bandje en wat papierwerk. Je moet nog wel even zelf het bandje aan de rest van het horloge vastmaken.

Update: Ik was vergeten te vermelden dat er in de verpakking ook een opbergzakje aanwezig was. Handig als je je horloge voorzichtig wil vervoeren. Dit zakje staat niet op onderstaande afbeelding.

Hardware

Het scherm van de Vapor wordt aan de oppervlakte omrand door een aanraakgevoelige rand. Deze is een keer onzacht in aanraking gekomen met een deur waardoor er onderaan de rand een kleine beschadiging te zien is. Het scherm is daarentegen ook na drie maanden nog volledig krasvrij en ook de behuizing is afgezien van wat viezigheid nog als nieuw.

De behuizing van het horloge is gemaakt van geborsteld metaal waarvan kleur verschilt per gekozen model. ik ben gegaan voor de "Stainless Steel" variant, maar Jet, Gold en Rose Gold kleuren zijn ook beschikbaar. Aan de zijkant bevindt zich een kleine knop die dankzij het lage profiel niet in de weg zit maar goed in te drukken is. Aan de achterzijde bevinden zich de hartslagmeter en de contactpunten voor de oplader.

Tenslotte is het bandje van dit model gemaakt van zwart siliconen, opnieuw hangt de kleur af van het gekozen model. Er zijn ook varianten te koop die standaard met metalen bandje worden geleverd. Het siliconen bandje van dit model is comfortabel genoeg en beschikt over veel standen, een nadeel is wel dat het vrij snel vies wordt. Ook steekt er bij de gesp een stukje metaal uit, zelf heb ik hier geen last van maar your mileage may vary. Mocht het bandje niet bevallen dan werkt het horloge met standaard horlogebandjes van 20mm.

De diagonaal van de Vapor is met 44mm wat groter dan die van een gemiddeld horloge maar is zeker niet onnodig groot; 44mm is vrij gemiddeld voor een ronde smartwatch. Ook op mijn dunnere polsen ziet het horloge er (naar mijn mening althans) prima uit. De Vapor is wel een stuk dikker dan ik gewend ben van horloges maar in de praktijk blijkt dit geen probleem te zijn en zit het horloge niet in de weg.

Accuduur en opladen

Op een doordeweekse dag doe ik het horloge om ongeveer 7:30 om en leg ik het om 23:30 weer op de oplader. Ik draag het dus ongeveer 16 uur op een dag. Vaak eindig ik een dag met nog 20% in de accu. Voor mijn gebruik is de accuduur dus ruimschoots genoeg, maar het is niet meer dan gemiddeld. Dit is met gebruik van Always On Screen en de periodieke hartslagmeting die in de software is gebakken.

De oplader van de Vapor vind ik misschien wel het zwakste punt van het hele horloge. Er wordt geen adapter meegeleverd, alleen de oplaadpuck met USB-aansluiting. De puck is echter zó licht dat hij moeilijk op één plek blijft als het horloge er niet op ligt. Er zit een zwak magneetje in om te helpen het horloge goed op de oplaadcontactjes te krijgen maar dat is het dan ook, verwacht niet het horloge op te laden in een andere positie dan plat op je bureau (tenzij je bereid bent plakband te gebruiken).

Hoe snel het horloge weer opgeladen is hangt af van hoe sterk de adapter is waar je de oplaadpuck insteekt, ik gebruik zelf een 1.6A oplader en het horloge is vaak met anderhalf uur weer vol. Dat is dan weer een voordeel van zo'n kleine accu. Voor zover ik weet maakt het horloge geen gebruik van enig QuickCharge-protocol.

Software

Zoals eerder vermeld draait het horloge op Android Wear 2.0 en werkt het dus met Android, iOS en Windows Phone. Aanvankelijk zou het horloge op een besturingssysteem van Misfit zelf draaien, maar daar zag het bedrijf later vanaf.

Wel levert het bedrijf een aantal eigen apps mee: Misfit Activity wat net als Google Fit activiteiten kan bijhouden maar dan minder uitgebreid; Pulse kan net als Google Fit je hartslag opnemen; Weather Forecast geeft je net als de inbegrepen Google-app informatie over het weer. Nice. De app World Clock brengt wel wat unieke functionaliteit, je kan hiermee door verschillende tijdzones scrollen om de respectievelijke tijden te zien, hoewel het vooral voelt als een manier om de aanraakrand te promoten.

Misfit levert ook een aantal eigen unieke watchfaces mee. Deze zijn naar mijn mening wél een waardevolle toevoeging, sommige zien er strak uit en je kan er veel aan aanpassen.

Android Wear is redelijk vlot, al zie je de animaties regelmatig haperen. Dat laatste is bij veel andere smartwatches met de Snapdragon 2100 niet het geval, dus ik hoop dat het met een softwareupdate helemaal wordt verholpen. Verder was ik aan het begin nog een beetje onhandig met al dat heen- en weergeveeg door de schermen heen maar je bent er vrij snel aan gewend. Je kan ook gebruikmaken van polsbewegingen om te scrollen, handig als je aandacht wil op een feestje.

Ik was aangenaam verrast door hoe weinig verbindingsproblemen ik ben tegengekomen. Het horloge kan via bluetooth direct met je telefoon verbinden of gebruikmaken van wifi om via internet notificaties en dergelijke van je telefoon te ontvangen. Eens in de drie weken moet ik op een van de apparaten bluetooth even uit- en aanzetten maar verder werken mijn telefoon en horloge vlekkeloos samen.

Zou ik dit horloge de gemiddelde Willem aanraden? Jazeker, voor de prijsklasse (€200 op moment van schrijven) is het naar mijn mening de beste keuze. Als je echter op zoek bent naar een bovengemiddelde accuduur, NFC of zelfstandige GPS zou ik je aanraden verder te zoeken.

PS: Dit is mijn eerste (echte) review op Tweakers, feedback wordt gewaardeerd!

Heb jij ook een Misfit Vapor Zwart (Grijs, Zwart)?

Update: Met de laatste update naar Wear OS is de interface wat soepeler gaan draaien. Ik weet niet zeker of we dit aan Misfit of aan Google te danken hebben maar het is natuurlijk alleen maar beter :)

[Reactie gewijzigd door JochemTheGeek op 7 april 2018 17:44]

Geweldige review! Hoe bevalt het scherm van de Misfit Vapor? Maak me nogal zorgen over de helderheid hiervan in direct zonlicht.
Ik ben dik tevreden over het scherm. De helderheid laat ik op Automatic staan en dat is tot nu toe altijd meer dan voldoende geweest. Ik heb hem nog niet in hartje zomer kunnen gebruiken, maar ik denk dat dat geen probleem zal zijn.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen