Lenovo Cardio Plus HX03W Zwart (Zwart)

Specificaties Android, iOS compatibel en 20g - Bekijk alle specificaties

Lenovo Cardio Plus HX03W Zwart (Zwart) Review

DutchTech 15 maart 2018, laatste update op 15 maart 2018, 744 views

Lenovo Cardio Plus HX03W Zwart (Zwart)

Simpele, maar prettige smartband om te dragen met prima werkende basisfuctionaliteit

Pluspunten

• Strak design
  • Zit fijn om de pols
  • Prima schermkwaliteit
  • Accuduur voldoet

Minpunten

• Accuratie sensoren valt wat tegen

Een tijdje terug schreef ik een review over de MPOW D6 Smart Bracelet waar ik zeker niet ontevreden over was. Ik kreeg van GearBest weer een smartband om te testen, deze keer van een wat bekendere fabrikant: Lenovo! De Lenovo Cardio Plus HX03W om precies te zijn.

In deze review ga ik in op het design, de setup-procedure, hardware en software. Uiteraard sluit ik weer af met een conclusie.

DESIGN

De Lenovo doet qua uiterlijk sterk denken aan de MPOW D6 die ik eerder testte, al sluit het scherm wat meer naadloos aan op de rest. Ik vind 'm persoon sowieso wat mooier ogen dan de MPOW. Het is een simpel, maar functioneel design. De smartband weegt daarnaast amper wat. En dat is precies wat nodig is bij een apparaatje als deze. Immers gebruik je 'm voornamelijk bij sportieve activiteiten. Overigens, dankzij de IP68-resistantie kan de smartband goed tegen water en vuiligheid. De MPOW D6 moest het doen met IP67. Het bandje, dat gemaakt is van thermoplastisch elastomeer, zit ook prima om de pols. Het is een soft materiaal dat wat doet denken aan de siliconen bandjes van de Apple Watch, tegelijkertijd voelt het ook weer wat steviger. Dat is geen minpunt, want in mijn ogen is het verder gewoon een goede materiaalkeuze.

Onderop de smartband vind je een hartslagmeter. Haal je het ding uit de smartband, dan krijg je een USB-poort te zien waarmee je 'm oplaadt. Dat is eigenlijk niet anders als bij de MPOW die ik testte, al haal je de Lenovo in z'n volledigheid uit de band. Bij de andere smartband haal je 'm meer uit een soort omhulsel.

Een simpel, maar functioneel design zoals ik eerder al aangaf: dat is de beste manier om te omschrijven wat ik vind van de buitenkant van de smartband.

SETUP-PROCEDURE

Bij mijn review over de MPOW D6 gaf ik aan dat de setup-procedure kinderlijk eenvoudig was. En qua procedure zélf is het bij de Lenovo Cardio Plus niet echt anders, wel sneller! Althans, het pairen via Bluetooth ging sneller.

Ook bij deze smartband gebruik je een app hiervoor. Na het downloaden moet je je registreren en inloggen. Vervolgens geef je wat informatie mee over jezelf, zoals je lengte en gewicht, daarna kun je een smartband koppelen. Het bevestigen van de koppeling doe je op de smartband zelf.

En voor de rest... tja, voor de rest is het een kwestie van uitzoeken wat deze smartband allemaal in huis heeft. Dat komt hierna natuurlijk!

HARDWARE EN SOFTWARE

Vanzelfsprekend is de smartband voorzien van hardware dat bepaalde functies mogelijk maakt. Er zit een scherm op, er een CPU aanwezig, er is Bluetooth, er is een hartslagmetertje enzovoort. Natuurlijk zal ik daar wat dieper op ingaan, en wel... nu.

Laat ik beginnen met het scherm: deze is 0,98 inch groot (een verschil van 0,11 inch t.o.v. de MPOW D6) en heeft een resolutie van 128x64 pixels (meer dan de MPOW, maar qua pixeldichtheid amper tot geen verschil). En oh ja, het is een OLED-scherm.

De smartband heeft een Nordic 52832-chip gepaard met 64 KB RAM en 512 KB opslaggeheugen ingebouwd., exact hetzelfde als bij de MPOW. Het lijkt allemaal magertjes, maar voor een apparaatje van deze klasse heb je niet meer nodig. Natuurlijk is er trouwens ook Bluetooth, versie 4.2 om precies te zijn. En tot slot zit een 85 mAh accu in die in slechts ongeveer een uurtje opgeladen is. Stand-by gaat de smartband tot 7 dagen mee, aldus GearBest. Ik heb dat zelf niet getest, maar ik denk dat het wel een realistische schatting is.

Ik vertelde eerder al dat de Lenovo Cardio een hartslagmeter heeft. Hoe doet deze het? Laat ik voorop stellen dat - zeker bij producten zo goedkoop als deze - een dergelijke sensor vaak verre van accuraat is. Dat betekent niet dat het meteen faalt, maar wel dat als je iets zoekt dat zo betrouwbaar mogelijk is, je beter kunt kijken voor bijvoorbeeld een Apple Watch. Het is bewezen dat die van alle smartbands en smartwatches zeker weten één van de beste hartslagmeter heeft.

Maar terugkomende op die van deze smartband: bij mijn korte test bleef de sensor in rusttoestand 65-80 BPM aangeven. Dat lijkt me redelijk, en het is zeker wel in lijn met hoe het in de meest ideale situatie gewenst is. Bij sportieve activiteiten zal dat echter totaal anders zijn en betwijfel ik of het nog wel klopt.

Datzelfde valt te zeggen over de stappenteller. Die gaf bij mij na een paar seconden 'hardlopen' al aan dat ik 15 stappen gezet had. Dat is toch niet bepaald zoals het hoort te zijn. Het kan zijn dat de bewegingen die ik maakte gewoon niet zo 'echt' waren, immers was het puur een test die ik binnenshuis uitvoerde.

Hoewel een smartband niet bedoeld is als horloge zit er wel een klokje op met datumweergave. Een leuk extraatje.

Al met al is de software niet echt uitgebreid, maar dat is ook precies wat je verwacht van een smartband. En de hardware is in mijn ogen prima. Niet uiterst geavanceerd, maar ook weer niet ondermaats voor een apparaatje zo goedkoop als deze.

CONCLUSIE

De Lenovo Cardio Plus HX03W is een simpele, maar prettige smartband om te dragen. De basisfunctionaliteit voldoet en ondanks afwijkingen in de metingen door de hartslagmeter en stappenteller zou dat mij er niet van weerhouden 'm te gebruiken bij het hardlopen. Immers vallen die afwijkingen ook weer redelijk mee; het had veel erger kunnen zijn. Laten we ook niet vergeten dat de Lenovo goedkoop is: voor zo'n twee tientjes bij GearBest haal je er al eentje in huis.

Dus ja, zo erg is het ook weer niet. Het is een degelijke smartband voor een lage prijs. Het heeft z'n plus- en minpunten, en ik denk dat de pluspunten toch net de overhand hebben hier.

Heb jij ook een Lenovo Cardio Plus HX03W Zwart (Zwart)?

Krijg je voor Whatsapp alleen een notificatie of kun je ook (een deel van) het bericht lezen?
De Lenovo Cardio Plus ondersteunt helaas überhaupt niet het weergeven van notificaties van apps van derden. Dus ook niet van WhatsApp.
Ah, jammer. Op GearBest staat bij de specs voor notificatietypes WhatsApp en diverse andere sociale media genoemd :)

Ik zag het inderdaad. Gek genoeg heb ik hiervan niets kunnen instellen tijdens het testen.
In de app kan je notificaties gewoon instellen. Find phone, smart reminder voor o.a. whatsapp, email, FB, Twitter. Je kan diverse alarmen instellen en tevens zit er een sleeptracker op.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht