Intel NUC 6CAYH Review

opcxtreme 13 maart 2018, laatste update op 13 maart 2018, 504 views Product gekocht

Intel NUC 6CAYH

Op zoek naar een vervanger voor de raspberry pi (Libreelec) bij de NUC terecht gekomen.

Pluspunten

• Prijs relatief laag
  • Stevige behuizing
  • kleine behuizing

Minpunten

• geheugen zelf toevoegen
  • harddisk zelf toevoegen
  • cec control (tv afstandsbediening werkt niet)

Mijn situatie :
60" 4k tv
1080p geschikte receiver (Yamaha)
Raspberry Pi 3 (LibreELEC)

Films t/m 1080p kon ik kijken via mn Raspberry Pi, bediening met de tv afstandsbediening. Helemaal top.
Maar toen de 4k tv kwam wilde ik uiteraard ook 4k materiaal kijken.
En dat ging niet via de Raspberry Pi en receiver.
Dat deed ik dan ook door een USB disk aan de tv te hangen, echter dan werkte de ondertitels vaker niet dan wel.

Op zoek dus naar een mediaplayer die alles kan wat ik wil.
En dat is de NUC geworden.

Heb in de NUC een SSD disk gestopt en 8GB geheugen (DDR3L).
Daarna heb ik er LibreELEC opgezet. Mijn instellingen gerestored (ik gebruik de Horizon skin). En daarna gaan testen.

Ik kan nu t/m 4k materiaal afspelen (NUC zit rechtstreeks op de TV). Ondertitels doen het altijd en als bonus kwam ik nog wat instellingen tegen om RetroArch netjes aan de gang te krijgen.

Heb met de NUC momenteel mijn ultieme mediacenter en retrogaming device ineen.

Het apparaat is superstil en start snel op. Ook wordt deze nauwelijks warm.

enige nadeel is dat de CEC ondersteuning standaard alleen aan/uit ondersteund.
Maar heb daar een Pulse Eight CEC adapter voor gekocht (verwacht ik 1 deze dagen binnen).

Edit: CEC adapter binnen. NUC open geschroeft adaptertje erin (2 kabeltjes inpluggen) en aanzetten maar weer. Kan nu weer met de tv afstandsbediening alles bedienen.

Heb jij ook een Intel NUC 6CAYH?

Een barebone kopen en dan het gemis aan geheugen en opslag als minpunten op gaan voeren? 8)7
Voor mij geen probleem.
Bedoelde het alleen meer richting de prijs.
Die gaat met een 120gb ssd en 8gb geheugen flink omhoog.

Reken er nog de pulse eight cec adapter bij en je gaat over de 200,- heen.

Maar al met al een fijne machine.
Een barebone is standaard niet voorzien van geheugen, opslag, en zelfs vaak niet eens van een cpu. Een ieder die dus op zoek is naar een barebone moet altijd rekening houden met bijkomende kosten voor noodzakelijke hardware.

Men gaat bij een computer behuizing toch ook niet als negatieve punten opvoeren dat de overige noodzakelijke hardware niet aanwezig is?