Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S9+ 64GB Blauw - Reviews

Specificaties 6,2" • 2960x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S9+ 64GB Blauw Review

Foxy66 13 maart 2018, laatste update op 14 maart 2018, 890 views Product gekocht

Samsung Galaxy S9+ 64GB Blauw

Top hardware, net-niet software, eigenlijk slechte software en schil.

Pluspunten

• Snelheid
  • Camera
  • Screen to body ratio
  • Mooi scherm

Minpunten

• Bixby
  • En de rest van de Samsung software
  • Wifi en 4G was slecht

De hardware
Super mooie hardware, alles is helemaal verzorgt. Je heb met deze Samsung gewoon een kleinere telefoon in handen die wl een groter scherm heeft, dat is echt een stap vooruit, de goede screen-body ratio.

De fingerprint scanner zit wat mij betreft op de juiste plek en werkt supersnel. De gezichtsherkenning werkt prima, maar is eigenlijk niet relevant. Omdat je toch eerst het toestel moet aandrukken/oppakken, en dan heb je je vinger toch al op de goede plek voor een unlock, die toch sneller n nog trefzekerder is als de gezichtsherkenning. Leuk dat het kan, goed uitgewerkt, maar in de praktijk nauwelijks een toevoeging.

Mijn toestel had veel problemen met de verbinding, WiFi bereik was slecht, en ook het 4g bereik was droevig. In dezelfde omstandigheden er naast gezeten met een andere telefoon en die had wl goed 4G en WiFi bereik. Geen idee of dit bij alle s9's zo is.
Tot zo ver het goede nieuws, nu over de software;
Als je Android gewend bent zijn er wat mij betreft echter wel een paar software-matige pijn puntjes. Het lijkt wel alsof ze Android gebruikers die van een ander toestel komen willen pesten;
-De back en task button zitten precies verkeerd om. (is te veranderen)
-Het 'all apps' menu was voor mij elke keer een strijd, omhoog vegen, en daarna horizontaal scrollen, precies anders als bij alle andere Android versies.

Als je vaker met de Samsung schil hebt gewerkt zal je deze problemen niet ervaren.

Verder ben je bijna verplicht om een MySamsung account aan te maken. En anno 2018 staat me dit soort gedrag van fabrikanten echt tegen. Wr een leverancier die zich zijn voorwaarden opdringt, en wr een leverancier waar ik in het bestand terecht ben gekomen. Ik moet de eerste nog tegenkomen die daadwerkelijk mijn email alleen gebruikt voor registratie en niet voor reclame uitingen.

Zonder het aanmaken van het MySamsung account is het niet mogelijk om heel veel basale zaken, die ook al standaard in Android zitten, te regelen. Zoals het lokaliseren van je verloren telefoon. En nog erger; het uitzetten en volledig uitschakelen van Bixby.

Wat een ramp; Bixby. Er zit zelfs een volledige hardwarematige knop voor op. En menig maal als je het volume wil veranderen druk je per ongeluk de Bixby knop in. Dat is voor mij een equivalent van perongeluk op het Internet Explorer icoontje te drukken van je Windows PC. Bixby, tja, dappere poging, maar als je het heel rationeel bekijkt: gewoon slecht, echt slecht.

Verder vind ik het erg irritant dat er zoveel software dubbel op zit, waar ik normaal met mijn telefoon meer dan genoeg had aan 16gb, had de s9+ met mijn basis set software al 20gb in gebruik. Allemaal dubbele apps van Samsung voor mail, agenda etc etc. Zelfs een browser van Samsung, en daar zit je zeker niet op te wachten. Deze software doen ook allemaal weer call's naar het systeem waar het geheel er niet sneller op word. Jammer, jammer, jammer.

Beste Samsung, ontsla al die mensen die aan Bixby en de andere Samsung software werken, kan je het toestel 200 euro goedkoper maken. Gooi er stock Android op, en je hebt een fantastisch toestel.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S9+ 64GB Blauw?

Meer advertenties

Heb je de telefoon weer teruggebracht, je spreekt namelijk over het verleden bij de wifi en 4G problemen?
Als ik dit zou hebben bij zo'n duur toestel, dan zou ik binnen 1 dag een nieuwe regelen omdat zo'n telefoon in top staat moet zijn.
Ja, de s9+ is retour, en het andere toestel heeft de wifi/4g problemen niet... Ik denk toch dat er iets was dat het ontvangst in de weg zat/klein productiefoutje.
De all apps gedoe is geen Samsung ding zover ik weet. Het is iets van de nieuwere android versies. Je kunt dit handmatig veranderen in de settings als je dat wilt. Ik geef je gelijk met wat betreft de dubbele apps, maar je gaat wel enorm kort door de bocht.
'All Apps', nee hoor, sterker nog, ik ben achteruit gegaan qua Android versie, ik kwam van een toestel met Android 8.1 en de s9+ had Android 8.0. Dus dat klopt niet wat je daar zegt, het is niet iets van nieuwere Android versies.

Of ik kort door de bocht gaat, tja, het is mijn mening, en naar jouw mening is die kort door de bocht. Waarvan akte. Maar dit is hoe IK het ervaren heb, ik vind het onacceptabel dat je een duur toestel koopt en dat je daar zo'n slechte assistant bij krijgt, en dat die telefoon vol staat met allemaal software die je niet eens (eenvoudig) kan deinstalleren. Je moet je in allerlei bochten wringen om dat uit te schakelen. Daar pas ik voor... Ik heb ook al aangegeven dat als je de Samsung schil gewend ben, dat je er waarschijnlijk geen problemen mee hebt. Echt jammer, want de hardware is wel top...
Heb nu ook de S9 ik huis, een weekje. Ben het niet eens met je review. De Samsung schil vind ik echt een aanvulling, beter dan stock Android, en van de aanvullende Samsung apps kun je bij de setup van je toestel al kiezen of je ze wel of niet wilt.
Mijn 4G en WiFi ontvangst zijn beter dan op mijn S7 Edge, gewoon prima.
Waar ik wel tegenaan loop is de accuduur, de accu houdt het bij mij lang niet een hele dag vol.
Overigens wel bedankt voor je review!
Ja, precies, het is gewoon maar mijn mening, en ik pretendeer zeker niet dat andere die over moeten nemen. H h, eindelijk iemand die normaal reageert op tweakers, gewoon normaal zeggen dat je het niet eens bent, in plaats van: wat jij zegt dat klopt niet.

Ik ben er bijna zeker van dat de 4g/wifi problemen niet bij alle s9's zijn. Accu problemen zijn me niet opgevallen.

Idd, heb je waarschijnlijk minder problemen als je al van een Samsung komt, dan ben je het gewoon gewent.

De Samsung schil is erg persoonlijk, maar kan jij ook goed opschieten met Bixby?
Ik heb Bixby nog niet genoeg geprobeerd om er iets van te vinden. Ik ben er een beetje mee aan het spelen geweest, en vind het best aardig. Maar nog niet meer dan dat. Het overzicht dat je krijgt als je de Bixby knop indrukt van je dag, je LinkedIn nieuws en ander nieuws, mails, Spotify, Samsung Health etc vind ik best gaaf. Daar kijk ik regelmatig even op. De spraakassistent is lastiger, omdat ik niet helemaal doorheb wat zij/hij/het kan, en hoe dan. Het is de eerste spraakassistent die ik tot nog toe heb geprobeerd (dus ik heb geen Siri of Cortana oid ervaring), en ben onder de indruk wat er allemaal mogelijk is. Het kan zijn dat dat veel minder is dan andere, maar daar kan ik niet iets over zeggen.
Wat ik leuk vind aan Bixby is dat je antwoord terugkrijgt, ook gesproken, en dat ie best veel begrijpt. Je kunt hem vragen om Waze te openen en je naar je werk te navigeren, bijvoorbeeld. Dan kun je tijdens het rijden je handen aan het stuur houden. Of om Spotify te openen en te spelen. Dat soort dingen. Hoeveel ik dit ga gebruiken of dat het de nieuwigheid is en daarna de lol eraf is durf ik nu niet te zeggen.

Iets anders: Ik heb gisteren de slow-motion feature van de camera geprobeerd, en dat is echt wel heel gaaf. Iets laten vallen in een glas water, en in slow mo kunnen zien wanneer het wateroppervlak gebroken wordt, de druppels die opspatten zien ontstaan, de luchtbelletjes in het water: heel indrukwekkend!
Alles is top met mijne, maar het duurde wel effe om alles naar mijn wens in te stellen. Langer dan met mijn G5 destijds, maar zo dramatisch is het ook weer niet gelukkig. Meer functies perfect instellen kost sowieso meer tijd, en behalve de resolutiesettings en bixby (GRRRRR), is de rest vooral stomme google settings instellen en locatie uitzetten. Instellen+overzetten duurde ongeveer drie kwartier, maar dat kwam vooral doordat ik de smart switch app niet werkende kreeg op mijn G5 (alles toestemming voor moeten geven blijkbaar).
Ik vind de software niet goed. Dat is mijn mening, dat is hoe ik het ervaar. Maar ik zal in het vervolg wel eerst contact opnemen met jou, om mijn mening te horen... :)